Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 52

Tråd: Kjøpt 02 D5 v70 med automat feil som slår inn i gir kort sekund ved "trilling".

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    skal egentlig kjøre manuelt med automat og tung henger, og helst ikke bruke 5 gir, spesielt ved bakker. Jo mere motstand ved lavt turtall gir fortere varm kasse (blir tilsvarende stalltest av automatkasse der du planter pedalen i bånn med bremsen inne for å få opp temperaturen for å sjekke om kassen har svakheter...)
    Stemmer, men jeg har ikke tiptronic, jeg får bare bestemt hvilken høyeste gir bilen ikke skal bruke..

    Stemmer det ja, blir jo samme som stall test av convertere på lastebila og.

    Men får ta en flushing på bilen nå tilfelle dritten er løs
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  2. #27
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    skal egentlig kjøre manuelt med automat og tung henger, og helst ikke bruke 5 gir, spesielt ved bakker. Jo mere motstand ved lavt turtall gir fortere varm kasse (blir tilsvarende stalltest av automatkasse der du planter pedalen i bånn med bremsen inne for å få opp temperaturen for å sjekke om kassen har svakheter...)
    Jeg kjører en del med vogn, ikke spesielt tung, og opplever det motsatt.Har også automat, ikke geartronic. Bruker maks 4.gear på norsk knotekjøring. Hvis det er utetemp på godt over 20°C og jeg må ned i 3 gear eller laver så eksploderer motor tempen etter noen sekunder.

    Har satt inn oljekjøler på automatkassa, nyoverhalt kasse og ny termostat med giver. Det har hjulpet litt, men ikke på langt nær nok.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #28
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Snedig Terje, jeg var på tur i Pinsen med temperaturer på rundt 27 grader. Fra Flåm og opp retning Bergen så måtte jeg i 2 gir for å komme opp i 80, motortemp lå stabilt og fint. Om jeg har forstått det riktig så drives oljepumpen i giret av ingående akse (mulig jeg tar feil) og for å få raskere gjennomstrømming for å hindre varmgang, så er det bedre med høyere gir (sier ikke du skal ligge i 2 eller 3, men ikke 5 gir..)

    Hvordan monterte du kjøleren? Før eller etter radiator? Og hvilken vogn? Jeg har Hobby 560, ca 1600 totalvekt og har ikke kjøler enda. (har liggende, men ikke fått laget slanger enda...
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  4. #29
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    Snedig Terje, jeg var på tur i Pinsen med temperaturer på rundt 27 grader. Fra Flåm og opp retning Bergen så måtte jeg i 2 gir for å komme opp i 80, motortemp lå stabilt og fint. Om jeg har forstått det riktig så drives oljepumpen i giret av ingående akse (mulig jeg tar feil) og for å få raskere gjennomstrømming for å hindre varmgang, så er det bedre med høyere gir (sier ikke du skal ligge i 2 eller 3, men ikke 5 gir..)

    Hvordan monterte du kjøleren? Før eller etter radiator? Og hvilken vogn? Jeg har Hobby 560, ca 1600 totalvekt og har ikke kjøler enda. (har liggende, men ikke fått laget slanger enda...
    Kjører med dethleffs totalvekt 1400kg. Funket problemfritt i fra begynnelsen. Kjørte T/R Krsand Nordkapp i 2008 uten temperaturproblemer. I NordSverige hadde vi opp mot 30°C og holdt rundt 100kmt uten problemer.

    Kjørte Vestlandstur i 2011 og det var da temperaturproblemene begynte. Kjørte Vikafjell, Gaularfjell, Stadt, Trollstigen og Geiranger. Opp fra Geiranger ble det slik at det ikke var mulig å få stoppet når tempen plutselig begynte å rase oppover. Eller det vil si, det stoppet av seg selv når olja i kassa kokte. Du tror meg nok når jeg sier at kassa aldri ble den samme etter det. men vi kom hjem.

    Flushet kasse og monterte kjøler og holdt ut et års tid før det ble ny byttekasse fra et gearkasseverksted. Han som monterte kassa lovte meg aldri mer problemer. Siden verkstedet visste jeg kjørte med vogn hadde de øket trykket litt i kassa sa han, pluss at kjøleren var bra. Han anbefalte også å ikke bruke 5te gear for mye. Bedre at kassa går hele tiden i et gear enn at den hele tiden ligger og skifter mellom 4-5 og inn og ut av lock up. Men problemet kan dukke opp enda ved motbakke og høy utetemp, eller hvis jeg pusher på og prøver å ligge i 100-110 kmt. (jaja, jeg veit det, det er fortere enn tillatt)
    Har også etter dette byttet termostat komplett med hus og giver. Dette hjalp noe, men bakken opp fra Notodden i fjor gav utslag. Har nå flushet radiatoren baklengs med hageslange, men har ikke testet dette enda. Virket ikke til å være noe dritt inni der så jeg har ikke den store trua. Skal på tur med vogn nå i helga, så da får vi se.
    Om ikke så gjenstår å flushe med noe hokus pokus middel - ny elektrovifte eller selge Vogna. Vi får se. Ny bil er også en mulighet.

    Kjøleren har jeg kjøpt fra Summit i USA. Kjøpte også en termostat som kopler inn kjøleren på ca 80°C. Jeg har endret slangen fra orginalkjøleren slik at denne går gjennom termostaten. Når oljetempen blir høy nok stenger termostaten og sender olja gjennom ekstrakjøleren i tillegg. Har også vurdert å kutte ut termostaen og å kjøre olja gjennom begge kjølerne hele tiden for å se om det også kunne hjelpe.
    Sist endret av cortinaterje; 18/06/13 kl 20:51
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  5. #30
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenker å la den gå gjennom den originale og så inn i en luftkjøler før den returnerer til kassa. Jeg må bare finne gjengestørrelser inn på kassen slik at jeg får fikset noe der
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  6. #31
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Er det motortemperaturen du ser stiger, eller har du annen måte å vite temp på giret?
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  7. #32
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    Er det motortemperaturen du ser stiger, eller har du annen måte å vite temp på giret?
    Det er motortemperaturen som stiger. Vet ikke hva som er årsaken. Kassa eller motoren. De bruker som du sikkert vet samme kjøler.

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    Jeg tenker å la den gå gjennom den originale og så inn i en luftkjøler før den returnerer til kassa. Jeg må bare finne gjengestørrelser inn på kassen slik at jeg får fikset noe der
    Da vil det ligne mitt opplegg.Øvre slange fra radiator til kasse må legges om. Inn på kassa er det ermeto lett serie. 12L Inn i kjøler er spesiell og jeg tok av fra den gml slangen. Jeg lager slike slanger selv på jobb og kan eventuelt være behjelpelig med det hvis du holder til i nærheten.
    Sist endret av cortinaterje; 18/06/13 kl 21:41 Begrunnelse: Skriver som en dust
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  8. #33
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Når jeg kjører bilfrakter og andre småtunge hengere så passer jeg på å kjøre slik at lockup'en er aktiv. Da er det jo i teorien direkte forbindelse og ikke noe sluring i converter som vil øke tempen på oljen.

  9. #34
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Når jeg kjører bilfrakter og andre småtunge hengere så passer jeg på å kjøre slik at lockup'en er aktiv. Da er det jo i teorien direkte forbindelse og ikke noe sluring i converter som vil øke tempen på oljen.
    Joda. Lockup legger inn rundt 70kmt. ved jevn kjøring. Ved knotekjøring i norge er dette best i 4de gear. På motorvei i 90kmt. om du tør det, så bruker jeg 5te gear. da legger også kassa inn i lock up. Men det er vanskelig å få til lock up i motbakke i 3dje gear. Fordi om kassa vil i lock up i 3dje også, så sant farten er 70kmt eller mer.

    Og har du en dårlig kasse er lock up det samme som nødmodus på kassa. Belive me, det vet jeg alt om.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  10. #35
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Hvis jeg kjører i rundt 55km/t i 3.gir så låser converteren i min bil. Da kan jeg trampe full fjøl uten at lockup'en slipper. '02 d5, ikke geartronic eller hva det nå kalles i volvo..

  11. #36
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Hvis jeg kjører i rundt 55km/t i 3.gir så låser converteren i min bil. Da kan jeg trampe full fjøl uten at lockup'en slipper. '02 d5, ikke geartronic eller hva det nå kalles i volvo..
    Samme modell, gear og motor som min. Det du sier stemmer ikke med min bil eller med det VADIS sier om virkemåte.

    ........ og om min er i lock up og jeg tramper gassen i bånn, så slipper lock up. Om enn motvillig, men den slipper.
    Sist endret av cortinaterje; 18/06/13 kl 22:40
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  12. #37
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Min erfaring er at lockupclutchen låser (og holder) helt ned mot ca 15-1600rpm, før den slipper. Selvfølgelig avhengig av belastning og slikt. Men man kjenner jo når lockup'en låser, og hvis turtallet er rundt 2000-2200rpm så kan jeg trampe gasspedalen helt i bunn ganske bestemt og relativt raskt uten at lockup'en slipper. Selvfølgelig slipper lockup'en hvis jeg tramper kickdown eller trykker inn pedalen for raskt.

    Senest nå i kveld så lå jeg i rundt 60 km/t, da gikk lockup'en på i 4.gir og turtallet var rundt 1500rpm. Enhver brå bevegelse av gasspedalen eller økning i belastning ville jo såklart gjort at lockup'en hadde koblet ut under disse forholdene.

  13. #38
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard Kjøpt 02 D5 v70 med automat feil som slår inn i gir kort sekund ved "trilling".

    Holder til i Bergen, men om du sender meg en pm med eksakte data på fittongen til kassa, så er jeg nok hjulpen
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  14. #39
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Min lock up slipper når jeg speeder på i motbakke. (med vogn) Jeg opplever ikke det som noen kick down.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  15. #40
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vikebø Vis post
    Holder til i Bergen, men om du sender meg en pm med eksakte data på fittongen til kassa, så er jeg nok hjulpen
    Om du går på Tess eller tilsvarende og sier du skal ha ermeto 12mm lett-serie så finner de nok ut av det. Gjengene er M18 x 1,5 på 12mm lett.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  16. Takk Børge Vikebø takket for denne posten
  17. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Den 25/6 så skal jeg fjerne funksjonen som gjør at autokassa går i fri under 1500 omdr, samt oppdatere
    CAN
    . Det sies at kassa vil oppføre seg bedre da. Kan gi en tilbakemelding på dette.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  18. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Den 25/6 så skal jeg fjerne funksjonen som gjør at autokassa går i fri under 1500 omdr, samt oppdatere
    CAN
    . Det sies at kassa vil oppføre seg bedre da. Kan gi en tilbakemelding på dette.
    Det hjalp ingenting på min. Håper du har bedre hell
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  19. #43
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    kassa oppfører seg nok ikke bedre, men den frikobler ikke når du stopper opp. det sparer en god del slitasje.
    Kassa mi lever sitt eget liv hele forbanna tida - men heldigvis ikke noen stygge lyder.
    Min erfaring sålangt er at, etter at jeg kobla ut LMM i noen timer og deretter kobla den på igjen så gira bilen som om den var ny.
    har bestilt meg ny org. LMM nå, får den forhåpentligvis i morgen, da blir det å bytte den, samt kalibrere i
    VIDA
    (som det står at er nødvendig) for å se om det hjelper.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  20. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Kalibrer i Vida? Hva inne bærer det? Gjelder det min bil også? Jeg bare monterte den rett inn. Merket ingen forskjell forøvrig...

    Sorry for off topic.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  21. #45
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Kalibrer i Vida? Hva inne bærer det? Gjelder det min bil også? Jeg bare monterte den rett inn. Merket ingen forskjell forøvrig...

    Sorry for off topic.
    Aner ikke, men på min bil står det at den skal kalibreres etter å ha blitt byttet.
    Er bare en funksjon som kjøres, tar ca 40sekunder.
    tror ikke det er det på p2 bilene, men går jo ann å sjekke
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  22. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ok, skal til Gustavsson og Sønner på tirsdag. Kan høre da.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  23. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    kassa oppfører seg nok ikke bedre, men den frikobler ikke når du stopper opp. det sparer en god del slitasje.
    Kassa mi lever sitt eget liv hele forbanna tida - men heldigvis ikke noen stygge lyder.
    Min erfaring sålangt er at, etter at jeg kobla ut LMM i noen timer og deretter kobla den på igjen så gira bilen som om den var ny.
    har bestilt meg ny org. LMM nå, får den forhåpentligvis i morgen, da blir det å bytte den, samt kalibrere i
    VIDA
    (som det står at er nødvendig) for å se om det hjelper.
    flott, du må informere her inne om åssen bilen ble når jeg tenker etter så har faktisk bilen virket noe kjappere i turtallet innimellom, og da har giringa vært perfekt og egentlig..
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  24. #48
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Ingen forskjell med ny LMM.
    Har vært på RATS idag og fått beskjed om at jeg bekymrer meg og kjenner etter for mye. kassa mi er som den skal.
    Men er nok et dårlig motorfeste kombinert med at kassa har adaptert seg etter køkjøring. da kan den fort bli lei å ha med å gjøre.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  25. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Ingen forskjell med ny LMM.
    Har vært på RATS idag og fått beskjed om at jeg bekymrer meg og kjenner etter for mye. kassa mi er som den skal.
    Men er nok et dårlig motorfeste kombinert med at kassa har adaptert seg etter køkjøring. da kan den fort bli lei å ha med å gjøre.

    hva er RATS? Ok, men er kjett at det inte er så enkelt å fikse desse kassene uten at verksteder sier at eieren er for nøye.. De sa det samme til meg en gang da de prøvde bilen min en ansatt som kunne mye om automat..
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  26. #50
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    RATS = Ringstad Automatic Transmisson Service
    www.rats.no

    De går vel for å være de med mest kompetanse på automatkasser i Norge.

    Jeg velger å stole på de, folk er alltid glad i penger og hvis noe hadde vært defekt er jeg rimelig sikker på at han hadde sagt det
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Kjøpt seg "ny" Volvo :)
    By kick_ass in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 27/07/11, 18:26
  2. 2003 V70 trenger "ny"automat gearkasse
    By Sudha in forum Etterlyst
    Svar: 1
    Siste post: 19/05/11, 14:51
  3. 940 LT 97" som slår/dunker i gassen
    By SitronMannen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 10/07/10, 11:36
  4. 18"/19" felger selges/skaffes.(kun kort periode)
    By tyggern in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 30
    Siste post: 27/01/10, 00:12

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •