Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  9
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 79

Tråd: Hva å forvente av dette oppsettet? B230AT

  1. #1
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Hva å forvente av dette oppsettet? B230AT

    Heisann

    Lurer på hva sånn ca effektutaket på dette oppsettet kommer til å bli, vis noen har erfaringer de vil dele, tar utgangspungt i 0,8 bars trykk

    * 531 topp
    * V-kam
    * T0313 Turbo
    * Zenth cd 175 Gasser
    * Intercooler
    * Blir antagelig 2,5" hele veien, tror det blir noe unødvendig men 3"

    Sikter etter ca 160-180 hk etter div justeringer av skrifter over er gjort, i så fall hva er Flaskehalsen her? gasseren?
    Sist endret av Hissimann; 10/09/11 kl 22:46
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  2. #2
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Bensintilførsel og tenning blir flaskehalsen her.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    flaskehalsen blir bensinpumpene på shell

  4. Takk Audun, mister-klæbu, The Bear takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Noen tips for tenning? Bensintilførsel som pumpa eller gasser? i så fall noen ide om hva jeg kan gjøre?
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  6. #5
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Dette har da aldri vært avansert trimming?!
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  7. Takk mister-klæbu takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. des. 2010
    Sted
    Bjørkelangen
    Innlegg
    1.214
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ArneR Vis post
    Dette har da aldri vært avansert trimming?!
    er det virkelig noe og henge seg opp i?

  9. #7
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Sikter etter ca 160-180 hk
    Neeei, si det? Virker det som denne er postet i rett kategori?
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  10. Takk divad, JonasS, mister-klæbu takket for denne posten
  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Poster denne på nytt jeg:
    Sitat Opprinnelig postet av HoldStumt! Vis post
    Har bare R-sport trykkboks og forgassern som følgte med kitet... har den orginale pumpa(regner med du mente bensinpumpa)
    ..
    Den originale bensinpumpen er helt ubrukelig når det skal trimmes. Jo raskere du aksepterer dette jo tidligere oppnår du suksess.

    Du MÅ montere en EFI bensinpumpe og kjøpe en Malpassiregulator til forgasser. Dette systemet er fantastisk pålitelig, stabilt og har stor kapasitet.

    En HELT original Strømbergforgasser, selv i R-sport utgave klarer ikke særlig mye, men hvis den modifiseres da kan man minst klare resultatet du ser under her. Alternativt kan du kjøpe og montere ett tilleggsprut.
    Dette var på en B23AT med stempler dreide til 8,0:1 i komp, lett portet 530 topp med D-kam, EFI pumpe, Malpassiregulator, modifisert Strømberg forgasser og portet innsugsmanifold, stor intercooler og spesialfordeler - IKKE R-sport fordeleren. Det var ingen problem å akse fullt fra 0 til turtallsperre på 7000 o/min på 4. gear uten noe som helst fusk eller annet tull og tøys.
    Grunnen til at effekten ikke ble høyere var at jeg brukte den originale R-sport eksosmanifolden og en lett oppgradert og massert original R-sport turbo.
    I praksis 250 hk og 380 NM med moderate 1,35 BAR ladetrykk.


  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Det ovennevnte resultat hadde ikke vært mulig med 13C eller Kina.
    13C gir høyt baktrykk som fører til tenningsbank og fører til stempelhavari.
    Kinasnurrer har sjelde de egenskapene man trenger og da blir resultatet aldri bra.

    Når man kjører uten elektronisk overvåkning av motoren slik som EFI motorene gjør, så anbefaler jeg på det sterkeste en GARRETT T3 turbo, helst trim 60 eller super 60 kompressor og så A/R 0,63 turbinhus. 3" tilkobling til downpipe anbefales og det samme gjør en tilpasset 940 eksosmanifold.

    Jeg tipper at dette øker effektpotensialet med 10 - 15 hk over det som er vist her.
    Dette til orientering.


    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Heisann

    Lurer på hva sånn ca effektutaket på dette oppsettet kommer til å bli, vis noen har erfaringer de vil dele, tar utgangspungt i 0,8 bars trykk

    * 531 topp
    * V-kam
    * T0313 Turbo
    * Zenth cd 175 Gasser
    * Intercooler
    * Blir antagelig 2,5" hele veien, tror det blir noe unødvendig men 3"

    Sikter etter ca 160-180 hk etter div justeringer av skrifter over er gjort, i så fall hva er Flaskehalsen her? gasseren?
    AT satsen oppgis til 143 hk på Volvos 2,3 L motorer med ett ladetrykk på 0,35 BAR. Oppjustert til 0,8 BAR (og med forgasser modifisert til å gi rett AFR) så øker potensialet til 190,6 Hk. Dette forutsetter optimalt tenningstidspunkt og derfor korrekt kompresjonsforhold og intercooler.
    Sist endret av Batland; 28/09/11 kl 14:44

  13. #10
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    oj, kan få presset ut såpass ja. Noen som har linker til bensinpumpe og regulator? Regulatoren er bare en 1:1 som går til 1:1,2 under trykk?

    Tenkte jeg skulle gå 230a Fordeler og coil, er dette også noe som må byttes ut? er helt fesk innen for trimming
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  14. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    044 pumpen er den beste på markedet, men er unødvendig fordi du kan bruke hvilken EFI bensinpumpe som helst.
    Den bensintrykksreguletoren som du MÅ!! ha - uten unntak heter FKT1 og du finner den ett stykke ned på denne siden:
    http://www.pedersens-racing.no/bil/btr/

    Kompresjonsforholdet i motoren er det som i særklasse har størst betydning for det resultatet du får. Hvis dette ikke er lavt nok så blir alt bare dritt - garantert. Hvilket komp. forhold er det i denne motoren?
    Med "høy" komp. trenger du noe slikt: http://www.summitracing.com/parts/MSD-6462/
    Disse erstatter den originale tenningsmodulen på de gamle gode fordelerene med en slik 4 armet stjerne under rotoren inni fordeleren og resultatet blir helt fantastisk.
    Sist endret av Batland; 11/09/11 kl 17:43

  15. Takk Hissimann takket for denne posten
  16. #12
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takk, går ikke ann å få tak i den tenningsmoduen i norge? (eller lignende?) hvordan fungerer den? blokka og toppen er ikke plana eller lignende så kompforholdet er vel orginalt, mulig jeg kan få plana toppen på skolen, men må sette meg litt mer inn i dette først
    Sist endret av Hissimann; 11/09/11 kl 19:28
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  17. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Takk, går ikke ann å få tak i den tenningsmoduen i norge? (eller lignende?) hvordan fungerer den? blokka og toppen er ikke plana eller lignende så kompforholdet er vel orginalt, mulig jeg kan få plana toppen på skolen, men må sette meg litt mer inn i dette først
    Joda. Hør med disse: http://www.ponyparts.no/
    Dette er en tenningsforsterkermodul som lader opp coilen med over 400V i stedet for 12V som originalt. Dette gir en skikkelig kraftig gnist slik at du får en lettstartet og fuskfri motor som bruker så lite bensin som mulig, også med forgasser. I tillegg er det slik at den senker tenningen mer og mer etterhvert som ladetrykket øker slik at du unngå tenningsbank og kan lade skikkelig å få bra med dreiemoment og Hk. B19 og B21 fordelere er forresten de beste originalfordelerene.

    Planing av topp og blokk øker komp.forholdet og er nøyaktig motsatt av det du trenger.
    Sist endret av Batland; 11/09/11 kl 19:57

  18. #14
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Okei takk så meget

    Hva vile du anbefalt av fordeler og coil da? til dette oppsettet?
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Okei takk så meget
    Hva vile du anbefalt av fordeler og coil da? til dette oppsettet?
    Værsågod.
    Slike Amerikanske tenningsforsterkerbokser har en spesiell inngang som er tilpasset de gamle Volvofordelerene som har ett 4 armet triggerhjul inne i fordeleren rett under rotoren. Disse gamle fordelerene har vanligvis de beste tenningskurvene også og derfor anbefaler jeg dem.
    Disse står på de gamle motorene som har forgasser eller K-jet sprut og elektronisk tenning.

    Coil blir ett økonomisk spørsmål. Den beste MSD 6 coilen er denne:
    http://www.summitracing.com/parts/MSD-8253/

    Her ett rimeligere alternativ som også er bra.:
    http://www.summitracing.com/parts/MSD-8235/
    Sist endret av Batland; 11/09/11 kl 22:36

  20. #16
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg fårr en liten handleliste på FKT1 bensinregulator, antageligvis 044 pumpa og ny Tenningsmodul. Kommer til å gå orginal fordeler og coil i første omgang, grunnet budskjett.

    Jeg har mulighet for å dreie stempler men da må jeg vel nesten sette sammen, og måle komp i motoren først, eller er det noe fasit svar på hvor mye som skal av på stemplene? for å oppnå 8,0:1 komp? tror jeg har en ft blokk, skal få skjekket dette nærmere.
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  21. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Da har jeg fårr en liten handleliste på FKT1 bensinregulator, antageligvis 044 pumpa og ny Tenningsmodul. Kommer til å gå orginal fordeler og coil i første omgang, grunnet budskjett.

    Jeg har mulighet for å dreie stempler men da må jeg vel nesten sette sammen, og måle komp i motoren først, eller er det noe fasit svar på hvor mye som skal av på stemplene? for å oppnå 8,0:1 komp? tror jeg har en ft blokk, skal få skjekket dette nærmere.
    Jeg fikk dreid en grop på 76x3,4 mm i mine B23A originalstempler som med eller uten ett lett modifisert forbrenningskammer gir ett kompresjonsforhold som er akkurat passelig.
    Dette fungerte direkte godt og kan trygt anbefales for ladetrykk opp til 1,5 BAR som ett maksimum.

  22. #18
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Takker, da skal det prøves
    Har fått splitta blokka i dag, å fant ut at jeg har en fk blokk med 13mm råder, så de er god for litt gamp men er noe usikker på hvem veiv jeg har, men det er vel kansje org fk veiv, vet ikke helt hva den tåler, men er vel noe tilsvarende rådene? er en mk veiv
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  23. #19
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Trenger vel ikke dreie av så mye om du har FK stempler heller. De har 8,7:1 i statisk komp forhold med 530 topp, og man senker det til 8,3:1 med 531 topp om jeg ikke husker det helt feil.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  24. #20
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Målte gropa i stemplene nå, måle 68,5x4 mm så kan vel stemme mye det ja sto også 10/18 vis det er av noe betydning
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  25. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Trenger vel ikke dreie av så mye om du har FK stempler heller. De har 8,7:1 i statisk komp forhold med 530 topp, og man senker det til 8,3:1 med 531 topp om jeg ikke husker det helt feil.
    Vi vet at dette er passe på motorer med EFI og avansert datatenning med bankesensor så lenge man ikke lader for mye og eller bruker motoren for hardt.
    Det betyr at dette kompforholdet er for høyt når man kjører det samme ladetrykket, men uten assistanse av slikt utstyr, ikke sant?

  26. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Målte gropa i stemplene nå, måle 68,5x4 mm så kan vel stemme mye det ja sto også 10/18 vis det er av noe betydning
    Det er en god begynnelse og hvis du legger ut forbrenningskammeret ditt slik at volumet øker fra 50 ccm til 56 ccm (Slik "vi" gjør rundtom her) så blir dette helt korrekt.
    Hvis du derimot skal kjøre med helt urørte forbrenningskamre i toppen, da anbefaler jeg at du dreier stemplene til 76 x 4,5 mm for en "problemløs" fremtid med greit ladetrykk, dreiemoment og morrofaktor.

  27. #23
    Registrerte brukere Hissimann sin avatar
    Medlem siden
    05. juli 2010
    Sted
    Halden
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Okei, tror jeg må lese til meg ltt mer info om dette først, så jeg ikke kaster meg blindt ut i det. Noen som vet ut formel for dette?
    Volvo's dont leak oil, they just mark their territory

  28. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hissimann Vis post
    Okei, tror jeg må lese til meg ltt mer info om dette først, så jeg ikke kaster meg blindt ut i det. Noen som vet ut formel for dette?
    Det er en strålende idé.
    Ta en titt i gamle GIK katalogen. Mye god info å finne der.
    Her en smakebit:
    http://www.gikturbo.se/performance/k...foerg-cis.html

    Volvo B21/23/230 Förg./CIS
    VT211 är konstruerad för att ha kapacitet för tävlingsbruk, men med standardmotorns goda lågvarvsegenskaper. Specialgjutet grenrör av värmetåligt material. Turbon sitter kompakt monterad under avgasgrenröret, där den får bästa kylning. Denna placering ger möjlighet till effektiv evakuering av avgaserna genom ett tre tums utlopp utan skarpa böjar - detta är viktigt för en turbomotor och ökar effektiviteten samtidigt som avgastemperaturen blir lägre. Wastegateventilen är integrerad med grenröret istället för med turbons turbinhus för att den skall vara mera värmeskyddad. Denna konstruktion är också mycket servicevänlig.
    Turbon av märket Roto-Master börjar ladda redan före 2000 varv/min. Fullt laddningstryck uppnås vid ca 2500 varv/min vid belastning. (För tävlingsbruk används en annan turbo som ger fullt tryck något senare).
    Två stycken tvåportsförgasare avpassade för turbomatning ingår i satsen, med insugningsrör. (Samma förgasare som sitter på Alfas och Lotus turbobilar).
    Satsen levereras komplett med bränslepump, bränsletrycksregulator, tryckmätare, främre avgasrör och alla delar som behövs för montering. Kan monteras direkt på B21 standardmotor utan ingrepp i denna. För övriga motorer måste kompressionsförhållandet sänkas, genom byte av kolvar och/eller bearbetning av topplocket.
    Effekten höjs till ca 165 hk med motsvarande ökning av vridmomentet. Med laddluftkylare når man 190 hk.

    För tävlingsbruk kan väsentligt högre effekt erhållas med specialkamaxel, smidda kolvar och lägre kompressionsförhållande, samt för maximala prestande även flödesbearbetning av topplocket.
    VT212 är avsedd för 240-serien med K-Jetronic mekanisk insprutning. Den är uppbyggd med samma delar som VT211 på motorns avgassida. På insugningssidan kopplas tryckröret till insprutningens mängdmätare. Effekten begränsas i första steget av insprutningssystemets bristande kapacitet. För steg 2 har därför insprutningen hjälp av ett elektroniskt tillskottssystem.
    OBS! För B23 och B230 förgasarmotorer fordras lågkompkolvar.
    Søkeord VT211 VT212 Rotomaster gikkatalogen
    Sist endret av Batland; 11/10/13 kl 12:07

  29. #25
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi vet at dette er passe på motorer med EFI og avansert datatenning med bankesensor så lenge man ikke lader for mye og eller bruker motoren for hardt.
    Det betyr at dette kompforholdet er for høyt når man kjører det samme ladetrykket, men uten assistanse av slikt utstyr, ikke sant?
    Det forstår jeg også
    Men om han hadde dreiet ned ytterligere 3,4 mm eller hva du skrev, på FK stempler, så ville han nok havnet på et mye lavere statisk komp forhold enn 8.0:1 Thats my point
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 3
    Siste post: 26/08/11, 13:28
  2. Armlener til elvinduer, hva kan man forvente i pris?
    By Sniffy in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 22/08/11, 23:56
  3. Hva kan jeg forvente å måtte betale for....
    By HarryVolvo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 01/05/11, 21:44
  4. Hva slags kam til dette oppsettet?
    By tintin500 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/03/11, 17:09
  5. hva tror dere om dette oppsettet?
    By VolvoR-Sport in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 25/04/10, 21:29

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •