Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: automatkasse lager "murrelyd" ved pådrag på høyeste gir, hva er dette?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard automatkasse lager "murrelyd" ved pådrag på høyeste gir, hva er dette?

    AW71 kasse. som jeg nettopp har bytta kickdownwire på da denne røk i forbindelse med uttak av kassen.

    Jeg kjørte en stund uten kickdown wire, og det virka som den slura en del. Men har ikke hatt voldsomt pådrag pga. nyoverhalt motor og et knust fordelerlokk hvor den gikk på 3 sylindre.

    Når alt nå skal være i orden får jeg følgende symptom:

    Olja lukta brent clutch, men den var helt ny så helte den på igjen.

    Ved pådrag på motorveien når jeg allerede har ca. 90 og den får mye trykk så begynner girkassen å "murre". Jeg stopper selvfølgelig pådraget med en gang da for føler ikke at det skal være slik.

    Prøvde igjen med å trykke inn overdriveknappen eller hva den skal kalles slik at den ikke går i høyeste gir. Da kommer ikke denne lyden. Til vanlig kjøring er den helt fin.

    Hva har skjedd og hva kan jeg gjøre? Er det noen fare for at ting plutselig stopper langs veien?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at kassa får kjøling? Altså at ikke kjøler eller rør/slanger er tette?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Ja, det er jeg rimelig sikker på.

    Lyden kommer kun på motorvei, hardt pådrag og høyeste gir. Med en gang jeg slakker av pådraget kommer ikke lyden.

  4. #4
    Registrerte brukere 780V8 sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Olja var ny før wiren røk? Og det lukta brent av den når du byttet wire?
    Brendt lukt av automatolje tyder på varme og sluring fra clutchbanda, da burde du flushe og bytte olja, uavhengig om den er ny eller ikke. Og krysse fingrene for at det blir bra etter dette
    Men sjekk opp at ikke kjølradiatoren er tett eller lignende, og at kassa får kjøling som også "jonass" sier.

    Også veldig viktig at wire er justert riktig, skal være en bestemt prosedyre på dette.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Jeg flusha akkurat systemet før jeg bytta wiren.

    Hadde kjørt ca. 2 uker uten kickdownwire.

    Hva er prosedyren for å justere kickdownwire?

    Får vel bytte olja på nytt igjen da...:(

    Kan man bruke noe annet enn volvo olje på kassa? Denne er dyyyr...

  6. #6
    Registrerte brukere 780V8 sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    Jeg flusha akkurat systemet før jeg bytta wiren.

    Hadde kjørt ca. 2 uker uten kickdownwire.

    Hva er prosedyren for å justere kickdownwire?

    Får vel bytte olja på nytt igjen da...:(

    Kan man bruke noe annet enn volvo olje på kassa? Denne er dyyyr...
    Behøver ikke kjøpe olje fra Volvo nei. AW71 skal ha Dexron IID,eller tilsvarende, og det finner du andre steder.

    Når det gjelder justering av wire, så er det som sagt en prosedyre på dette; men er ikke så lett å forklare. Kjøp eller lån deg Haynes manualen; står bra forklart der med bilder.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Hva med biltema dextron III, vil denne ødelegge kassen eller kjører folk på den med turbomotor og automat?

    Dersom clutchbanda er slitt, kan man gjøre noe med dette eller har det ingenting å si?

  8. #8
    Registrerte brukere 780V8 sin avatar
    Medlem siden
    07. mars 2010
    Sted
    Tønsberg
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    Hva med biltema dextron III, vil denne ødelegge kassen eller kjører folk på den med turbomotor og automat?

    Dersom clutchbanda er slitt, kan man gjøre noe med dette eller har det ingenting å si?
    Er usikker på om DexronIII er en høyere spec. olje enn DexronIID, og om du kan bruke denne på din kasse. På GM kasser, som jeg har, så er det ikke noe problem å bruke DexronIII selv om min skal ha DexronII. (Den D'en i Dexron IID vet jeg ikke hva betyr).

    Hvis clutchbanda er slitt, må du håpe de ikke er for mye slitt, for er dem det er det bare overhalling eller bytte av kasse som gjelder.

    Edit:
    Googla litt ang. Dexron og kom opp med dette:
    "MOTUL DEXRON III can be used (and mixed) for applications where "DEXRON" , "B DEXRON" ,
    "DEXRON II D", "DEXRON IIE", or "DEXRON III" is required.
    Oil change : according to manufacturers’ recommendations and to be adapted according to your own
    use.
    "

    Tyder på at du da bare kan blande inn DexronIII i kassa
    Sist endret av 780V8; 17/03/10 kl 10:52

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •