Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Oljelekasje XC70 D5 2004

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Oljelekasje XC70 D5 2004

    Hei!
    Jeg er ny bruker av forumet og frustrert bruker av merkeverksted i Trondheim/ Østersund.

    Historien er som følger:
    Oppdaget før ferien at det ble dråper under bilen og dro på verksted i Trondheim for å finne ut hva det var som var lekk. De fant ut at det var simmering på fremre kamaksel. OK. Ettersom det var før ferien og og vi uannsett skulle til Østersund, ble det til at jeg bestilte time der.
    Da de hadde demontert så de at det ikke var fra simmering, men fra toppdekselpakning. De hadde ikke deler til å fikse dette, så jeg måtte kjøre hjem til Trondheim igjen. Tok så kontakt med verksted igjen her og konfronterte de med at de ikke hadde funnet feilen. De skulle ha 9800,- for å skifte toppdekselpakning. Etter en halvtime i telefon, fikk jeg de med på å refundere kostnadene på diagnosen. Leverte så inn bilen tidlig på morgenen og måtte hente den dagen etter fordi de ikke hadde blitt ferdig på en dag...?
    Da jeg hentet den, sa de at de hadde et forbehold om at det kunne være mer lekasje. Jeg spurte om de hadde testet på noe vis etter, og de sa at de hadde latt bilen stå på "bokken" på tomgang ca en halv time og det hadde vært ok.
    Da jeg kom hjem ser jeg at det fortsatt drypper olje av bilen. Tenkte først at det kunne være noen rester av søl, men da jeg senere peilet oljen og nivået var langt ned på stikka igjen skjønte jeg at reperasjonen til nesten 8000,- ikke var særlig velykket.

    Har nå vært ute og skrudd av deksel under og tørket bort alle dråper av olje. Fant ganske fort ut at lekasjen var mellom motor og girkasse. Fylte på mer olje igjen og så at det var en relativ stor lekasje. IKKE vanskelig å finne.

    Spørsmålet mitt nå er hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal forholde med til merkeverksted? Kan jeg påstå at de har skiftet deler det slett ikke var nødvendig å skifte?? Kan jeg i tilfelle gjøre noe krav ovenfor dem. For eksempel at de refunderer denne også?
    Hvorfor har de ikke funnet denne lekasjen som er for meg ganske åpenbar?
    Jeg er på ingen måte mekaniker!!
    Kanskje de ikke hadde etterfylt olje før de testet?? Er det en mulighet?
    Kanskje de ikke har vært av med deksel under??

    Ut fra det jeg har lest inne på dette forumet, er det ikke så uvanlig med lekasje mellom motor og girkasse på disse. Derfor enda mer merkelig at de ikke har funnet den. Jeg forstår det også slik at det er en ganske omfattende jobb å fikse dette = DYRT!

    Håper på noen gode tips og svar fra dere som har vært ute for lignende eller har en formening om dette. All hjelp mottas med takk!

  2. #2
    Registrerte brukere Friksen sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Innlegg
    238
    Antall takk

    Standard

    8000 for og bytte toppdeksel pakning??? det kunne du fiksa selv med en haynes bok og et pipesett fra biltema selv for en tusen lapp sikkert og hadde ikke brukt mange timene selv om det virker litt håpløst med en gang kansje..

    Lekkasje mellom motor og gir er dessverre ikke uvanlig..

    Spørs om du kan klage på noe da det høres ut som du har en bil med litt km på ryggen og
    da er det nok litt svetting fra simringer og toppdekslel osv ikke uvanlig..

  3. #3
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Friksen Vis post
    Lekkasje mellom motor og gir er dessverre ikke uvanlig.
    Hva er det som pleier å lekke her? Simmerring?
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Siden det lekker så mye så tipper jeg blindpluggen i oljekanalen over simringen har falt ut. Da står oljetrykket rett ut av det hullet

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Var innom Kverneland i dag, og det var som forventet dårlig respons på mine påstander. Han mente bestemt at motoren var tett etter bytte av toppdeksel pakning. Han avviste blankt at de hadde etterfylt olje ETTER test.
    Han påsto også at lekasjen jeg fant i går mest sannsynlig hadde kommet etter han hadde vært inne hos dem. Hvor sannsynlig er det??

    Dette har hele tiden vært en relativ stor lekasje. Kan det være det fra toppdekselpakning?

    Noe jeg kom til å tenke på; er det mulig å få forhøyet oljetrykk inne i motoren etter at de skiftet toppdeksel pakning? Hvis det er noe som er tett, for eksempel noe lufting eller lignende. I tilfelle kan det jo skje diverse ting som for eksempel at den spytter ut plugger eller simmeringer.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. mars 2011
    Innlegg
    182
    Antall takk

    Standard

    En oljelekkasje kan være vanskelig å lokalisere ved første blikk. Oljen vil alltid renne nedover og dryppe fra et lavere punkt på motoren enn der lekkasjen er. Da må man følge oljen oppover og finne ut hvor den kommer fra. Er møkkete motor gjør det ikke enklere. Mange søler olje når de etterfyller på toppen. Da kan man ta oljesølet for lekkasje fra toppdekselpakning. Men erfarne mekanikere gjør neppe slike feil. Jeg vil tro at du har hatt en toppdekslelekkasje, men at du har en annen lekkasje i tillegg. En lekkasje som viser igjen på peilepinnen ville hvis den kom fra toppdekselet ha resultert i en fullstendig nedgriset motor, og det ville ikke være tvil om hvor oljen kom fra. Hvis motoren din nå er ren og pen oppover sidene, og tørr bortsett fra der det drypper under motoren så kan det være bunnpannepakningen, en relativt enkel sak å skifte, men det kan også være simmerringen på veivakselen der den kommer ut av motoren mot girkassen. Da vil det normalt være nødvendig å skru løs både girkasse og svinghjul for å komme til og skifte den lille synderen. En stor og kostbar skru-jobb uten tvil. La oss håpe at dette ikke er en vanlig feil på D5, jeg har en selv nemlig. På baksiden av motoren siter også turboen, og den har trykksmurte lager. Her er det også muligheter for oljelekkasjer som kan renne nedover og dryppe fra bunnen av motoren.
    Siden det er arbeidstiden som koster, og siden du allerede mistenker at du har betalt for en unødvendig reparasjon, så ville jeg prioritert å få stilt en sikker diagnose før du lar folk sette i gang og skru på måfå.
    Og for å ha det sagt, oljetrykket påvirkes ikke av om toppdekselpakningen er tett eller ei. De to har ikke noe med hverandre å gjøre.

  7. #7
    Registrerte brukere Robert_AWD sin avatar
    Medlem siden
    02. jan. 2011
    Innlegg
    90
    Antall takk

    Standard

    Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med tips, men at en slik stor og åpenlys lekkasje kommer over natten, uten at de har sett det er vel noe bemerkelses verdig.
    Om bilen er testet burde vel dette vert oppservert.

    Det skinner nokk godt igjenom på kvernland, at overgangen fra 740n til de nye bilene som feks V70 ble noe brå. Elemtære feil som jeg selv har løst bare med enkle søk blant annet på dette forumet. Etter resultatløse kostbare feilsøkinger til nevnte firma.
    Robert

    V70AWD 2006
    V70AWD 2005

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode svar.

    Har i dag levert bilen til Kvernland igjen, og gitt uttrykkelig beskjed om at dette er siste sjanse. (forbrukerrådet neste)

    Virket som at de var relativt sikker på at det var pluggen over simringen eller selveste simringen. 11.500,- skal de ha for å ned med girkasse og bytte disse. Opprinnelig 13.500,- så de innrømmer på en måte at de ikke har gjort god nok jobb de første gangene...

    Håper indelig at de får fikset dette nå. Gårdsplassen er ganske så tilgriset kan man si...

    Skal komme med oppdatering på hvordan det går.

  9. #9
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    om alt ender i ball, skaff deg naf medlem skap, der får du gratis advokat hjelp mot sliske verksted som det der!
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. aug. 2011
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Hentet bilen i dag. Alt ser ut til å være i orden enn så lenge. De prøvde seg på å ta en høyere pris enn avtalt, men de rettet på det uten serlige protester. Men uannsett irriterende at en må passe på hele tiden. Tenker litt på eldre som har bilen til verksted og med stor tiltro at disse er til å stole på. Her tror jeg det er mange som blir lurt for mange penger!!! Vil pressisere at jeg ikke tror at ALLE er sånn, men at det er mange!

Lignende tråder

  1. Oljelekasje D5
    By SteinarHO in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 10
    Siste post: 09/02/13, 15:37
  2. Automatkasse 2004 XC70
    By Dalis in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 20
    Siste post: 09/06/11, 22:01
  3. XC70 2004 drar ujevnt
    By MortenMus in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 16/04/11, 18:15
  4. 2004 XC70 Problemer med xenon-lys.
    By rujo79 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 09/02/11, 20:07
  5. SELGES: 2004 Volvo XC70 2,5T
    By avastdh in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 04/10/10, 20:10

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •