Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  88
Side 2 av 92 FørstFørst 1 2 3 4 12 52 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 2281

Tråd: ChrML's Worklog [Volvo 940 LT - 1995]

  1. #26
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 23.09.2009

    Oppdatering 23.09.2009 - Klima montering




    Taklyset med temp sensor som skal monteres .







    Kjøpte bred trope/AC radiator med elvifte i samme slengen. Kostet ca 1000 kr.







    Solsensor til AC montert .

  2. #27
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 30.09.2009 og 09.10.2009

    Oppdatering 30.09.2009 - Temp sensor montert




    Kjøpt ledning til taklyset på Volvo. Kostet 150 kr . Sånn at jeg har pluggen til taklyset. Veldig spesiell plugg på det taklyset, slags klips inn på kretskortet. Gidder ikke å jalle det til å lodde det på når jeg kan ha en fin løsning med den pluggen som skal være der.







    Tilpasset pølsa. Tapet på vakumslangen.







    Montert . Temp regulering fungerer perfekt! Stiller bare inn tempen og den holder den.





    Oppdatering 09.10.2009 - Diverse klima




    Irriterte meg over at en pære allerede hadde gått så bytta den. Er samme type bittesmå pærer som de små bak knappene i dashen. Er faktisk en liten prosess å bytte pærer i klimapanelene, må faktisk ta av hele midtkonsollen, slide ut klimapanelet og åpne den.







    Den vakumstyrte krana til varminga montert. Da er klima anlegget herved komplett!

  3. #28
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 26.10.2009

    Oppdatering 26.10.2009 - Toppakningen gått

    I dag røyk toppakninga :(. Vannspruten stod ut på sia av motoren.




    Så da måtte jeg stå ute i kuldegrader og bytte den :(.



    Oppdatering 27.10.2009 - Demontering av topp




    Tatt av det meste nå. Gjenstår kun å løsne toppen.

  4. #29
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 28.10.2009

    Oppdatering 28.10.2009 - Toppen av




    Gamle toppakninga. Ikke vanskelig å se at den hadde gått . Så rimelig jævlig ut og forresten. Kjølevannet hadde fjernet deler av den, nesten så det kom vann inn i sylinder og.







    Gamle toppen tatt med inn for demontering.

    Gamle toppen skal selvfølgelig ikke på igjen. Når toppakninga først skal byttes så slår vi til med en maksportet med CNC 530 topp med VX3 kam, 46/37.5 rustfrie ventiler og sterkere ventilfjører. Koster 6000 norske kroner.





    Oppdatering 29.10.2009 - Pusset og gjordt klar blokka for ny topp




    Vært ekstremt nøye med pussingen av blokka. Pusset lett og raskt over med negerkuse på luftverktøy sånn at blokka ble helt rein for rust og pakningsrester. Ikke lyst til å gjøre denne jobben igjen .
    Sist endret av ChrML; 17/12/09 kl 19:15

  5. #30
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering 31.10.2009 - Ny topp montert!




    Da var den nye toppen i hus . CNC portet 530 topp, VX3, 46/37.5 rustfrie ventiler, hardere ventilfjører og chrome molly retainers.







    Montert på blokka samme kveld . Sov så to timer ca og skrudde konstant i ca 10 timer dagen etterpå og ble ferdig med litt hjelp fra Henrik940 .


    Gikk litt bedre, men nå er den store bremsen den lille 13c turboen. Tørte heller ikke å presse den for mye for den får for lite bensin mistenker jeg.

  6. #31
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 27.11.2009

    Oppdatering 27.11.2009 - Nivåmat senkebladfjør byttet til standard nivåmatfjør


    Viser seg at fjøra jeg først monterte som jeg trodde var standard senkebladfjør egentlig er til nivåmat og at det ikke finnes senkebladfjør som ikke er til nivåmat. Bilen ble bare lavere og lavere og til slutt sto den i bånn hele tiden omtrent. Så bestemte meg for å bytte til standard nivåmatfjør som er mye høyere, senker ca 40 mm har jeg hørt med gassdempere.




    Demontert lenkearmer og nedre multilinkarm. Stripsa fast klokka så den ikke faller ned .







    Senkenivåmatfjør til venstre, standard nivåmatfjør til høyre. De er like stive bevist av denne vitenskapelige testen:
    http://www.chrml.net/media/bil/proje...Springtest.wmv






    Standard nivåmatfjør montert på nedre multilink ramme.







    Ferdig . Ble bedre høyde nå. Men veldig sigen med vekt baki :(.

  7. #32
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Da er alle bildene fra oppdateringene på VF før forumkræsjen lagt ut. Skrevet all teksten på nytt.

    Skal for øyeblikket få den igjennom EU hvor siste siste frist er 1. Januar 2010. 3.5" eksosanlegget er montert fra katalysator og bakover for øyeblikket og er komplett og tett hele veien. Håndbrekk er også montert . Kommer med bilder og oppdateringer snart.

  8. #33
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Vi har hatt noen timer på denna bilen nå! 960 front neste!

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    nei for faen! bruk heller de penga på en litt større turbo! du har understell som du kan skryte av nå. Men du kan ikke åpne panseret på andre treff en volvotreff uten at folk trekker på smilebåndet. kommer jeg over en gammel t3 fra 740 kan du få den ! 740 turbo på et 740 grenrør går mye bedre en orginale 940 greier

  10. #35
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    OGSÅ 960 front

  11. #36
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Synes helt ærlig 960 fronten begynner å bli oppbrukt. Artigere om du satser litt motor og får denne til å bli en kjøremaskin. Skal du ha 960 front må du iallefall bytte rute/a-stolper å fullføre det. Ser så jalla ut med omsveiset skjerm.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  12. #37
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Blir nok ikke 960 front på bilen, hvertfall ikke innen den forutsigbare framtid. Syns 940 fronten er fin jeg .

    Skal ta noen bilder i dag av eksos og dyser og div.

    Det som er prioritert først er å ordne en ordentlig sperre bak og så bilen får nok bensin. Så er det Superflex foringer til hele forstillinga og ordne fjøropplegget bak så det blir brukbart, fex coilovers. Bladfjøra til nivåmat er for sigen med litt vekt baki.

    Så er det evt større turbo .

  13. #38
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Bra denne tråden også er tilbake Fin bil
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  14. #39
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 19.12.2009

    Oppdatering 19.12.2009 - Eksosanlegg + EU kontroll + nye dyser


    Legger ut noen bilder av åssen eksosanlegget blei først.



    Første lyddemper og S- svingen til den . Lagde S- svingen av 2x 45 gradere.







    90 grader sveisebøy etter første lyddemper og 90 grader tilbake igjen så den kommer mellom gulvet og multilinken. Litt over 1 cm klaring både til gulvet og ned til multilinken :P.







    60 grader vanlig bend sveisa på der igjen og går ned igjen. Der er det også ca 1 cm klaring til alt mulig så vinkel stemte perfekt :P. Så er det en skjøt der, og så går det til et nytt stykke laget av 2 stk 90 grader sveisebend sveiset sammen som er kappet litt for å rette ut fra 60 grader nedover og samtidig flytte 10 cm ut fra reservehjulsbrønn så det er plass til en oval lyddemper.







    Manglet en eksosklemme så ble dieselstuss til våren tenker jeg. Hva syns dere jeg skal gå for permanent forresten? Sånn endestuss jeg har nå eller 4" JT utblås rett ut? Hører det er litt delte meninger :P. Jeg tror kanskje 4" rett ut er tøffest.







    Fikk endelig montert håndbrekk på multilinken og etter å ha kjørt lenge uten. Kjøpte alle tre wirene nye, men fikk feil wire til høyre bak. Hvis man skal ha nye wiren fremover så må man ha gamle type wire til høyre bak. Logisk? Nei, ikke veldig.

    Må også kjøpe ny justeringsmutter til å justere inne med ny type 960 wire, ellers får du ikke justert den slakt nok. Jeg kappet av en stor del av den gamle mutteren fordi jeg ikke hadde kjøpt ny og skulle på EU dagen etter. Fungerte bra det .




    Så skulle bilen på EU :O. Var spent på den kontrollen pga bakstilling, senkefjører som ikke er godkjent osv...

    Fikk følgende 2-er feil:
    * Sprekker i bremseslanger foran
    * Feil sporvidde bak (:O)

    Sporvidde bak ordner jeg ved å sette på 960 felger bak tenker jeg. Han på Volvo var enig i logikken min og skulle godkjenne det når jeg fikk samme sporvidde som originalt igjen. Men har jo absolutt ingenting å si da at hjula er 2 cm lenger ut, men folk er jo litt firkanta :P.




    Her bytter jeg bremseslangene foran. Satt godt, men fikk det av uten å ødelegge røra for mye ved hjelp av wisegrip tang og litt tålmodighet.







    Da har jeg skaffet meg noen 968 dyser som skal på. Har kun 3 bar bensintrykk for øyeblikket da og ikke 3" LMM så mistenker at den ikke kommer til å gå ordentlig. Men bedre enn at den får for lite bensin.







    Midlertidig lasking av formotstandene. Skal kjøpe en plugg seinere på Volvo som passer, men blir nok sånn til våren når det er varmt og digg å skru ute. Ordnes da tenker jeg, ikke akkurat den råeste løsningen dette, men virker da inntil videre. 968 dysene er høyohm så formotstander må fjernes.







    Da var dysene montert. Som jeg mistenkte så går den fortsatt litt fett med original 2.5" LMM. Usikker på om den klarer å tilpasse seg, men den kutter på ca 4500 rpm nå med full gass. Kan det hende at den drukner pga for mye bensin?

  15. #40
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Jeg elsker dette prosjketet! Spør du meg bør det nesten ligge under heavy mods pga den bakstillinga. Skulle bare hatt en skikkelig maskin
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  16. #41
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Fighter Vis post
    Jeg elsker dette prosjketet! Spør du meg bør det nesten ligge under heavy mods pga den bakstillinga. Skulle bare hatt en skikkelig maskin
    Skikkelig maskinist kommer nok til sommeren . Takk for kommentaren!

  17. #42
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Denna får du faktisk aldri lov av meg til å selge..

  18. Takk kjellt takket for denne posten
  19. #43
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post


    Her bytter jeg bremseslangene foran. Satt godt, men fikk det av uten å ødelegge røra for mye ved hjelp av wisegrip tang og litt tålmodighet.
    Den bremseslangen så jo helt ny ut? Har du vaska den eller har du kjøpt dårlig bremseslanger i begynnelsen?
    (eller er det den nye, du setter på? )
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  20. #44
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    Den bremseslangen så jo helt ny ut? Har du vaska den eller har du kjøpt dårlig bremseslanger i begynnelsen?
    (eller er det den nye, du setter på? )
    Den nye jeg setter på . Den gamle hadde dype sprekker akkurat i hylsa i enden mot kalipern.

    Klipte den gamle slangen så jeg fikk på en 14 fastnøkkel med ringenden på skruen istedet for å måtte bruke gapet. Den andre mutteren som sitter på bremserøret fikk jeg ikke nok grep på hverken med Biltema sine bremserørfastnøkler eller vanlig fastnøkkel. Fikk såvidt skrudd opp med wisegrip tang på mutter etter masse plundring. Fort gjordt å få vridd bremserøret litt for mye hvis man ikke får holdt igjen nok.

  21. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    det hender man kan spare mye banning bare ved å kappe av med en gang og slenge på ny nippel. (man prøver jo seff å løsne først)

  22. #46
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    det hender man kan spare mye banning bare ved å kappe av med en gang og slenge på ny nippel. (man prøver jo seff å løsne først)
    Yep. Men hadde ikke verktøy til å kappe røret, flensverktøy eller bremserørmutter så måtte igrunn løsne det .

  23. #47
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Klipte den gamle slangen så jeg fikk på en 14 fastnøkkel med ringenden på skruen istedet for å måtte bruke gapet. Den andre mutteren som sitter på bremserøret fikk jeg ikke nok grep på hverken med Biltema sine bremserørfastnøkler eller vanlig fastnøkkel. Fikk såvidt skrudd opp med wisegrip tang på mutter etter masse plundring. Fort gjordt å få vridd bremserøret litt for mye hvis man ikke får holdt igjen nok.

    uff ja.. det er no dritt å få sikkelig tak på de .. gruer meg til jeg skal bytte kaliperen min nå straks .. er nye slanger der så er ikke et alternativ å klippe de.. jeg har sånne biltema bremserørnøkler med noe stoppklakk tull.. de har en idiotisk kant som gjør at de ikke sitter i hele tatt .. og som gjør at de ikke kommer på bremseslangen, kun bremserøret mener jeg å huske ..
    (Så jeg har kjøpt 2 bremserør i backup, i tilfelle de ikke vil samarbeide
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  24. #48
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo geir Vis post
    uff ja.. det er no dritt å få sikkelig tak på de .. gruer meg til jeg skal bytte kaliperen min nå straks .. er nye slanger der så er ikke et alternativ å klippe de.. jeg har sånne biltema bremserørnøkler med noe stoppklakk tull.. de har en idiotisk kant som gjør at de ikke sitter i hele tatt .. og som gjør at de ikke kommer på bremseslangen, kun bremserøret mener jeg å huske ..
    (Så jeg har kjøpt 2 bremserør i backup, i tilfelle de ikke vil samarbeide
    Kaliper er ikke noe stress å bytte. De løsner så lett som bare det . Værre med andre enden der slangen går inn på bremserøra.

  25. #49
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Oppdatering 21. Desember

    Oppdatering 21.12.2009 - Nye deler kjøpt og underveis




    Kjøpt fire brukte 16" felger. Ser faktisk nye ut bortsett fra en liten skade på en av de. Betalte 1400 kr. Dette er ET35 som ikke er så langt unna ET43 som skal være på 960. Med dissa hjula på bilen så avviker sporvidden totalt 16mm, som er 1 mm over maks endring av sporvidde uten godkjenning, som vi får håpe de godtar på etterkontrollen .

    Skal bare slenge på to av disse bak for å få bilen godkjent. Så får vi se om de kanskje blir de nye vinterfelga mine, så blir de gamle vinterfelgene som ligner en de på disse børnefelger eller noe .







    Butylpølse mottatt fra Installbay samt litt mer dempemateriell som skal inn til våren når det blir varmt i lufta . Skal bruke butylpølsa til å tette noen gjennomføringer til drenering av klima og lignende der det er helt oppe nå. Samt rundt noen kabler og diverse gjennom torpedoveggen. Sånn at lyddempinga jeg gjorde bak torpedoveggen faktisk hjelper .



    Har også bestillt nye dyser, igjen. Bestillte Bosch sine 558 "Green Tops". Siden disse kostet ca like mye som en grei justerbar BTR gjør (1600 kr inkl frakt og moms for alle fire) og leverer like mye som 968 dysene gjør på 3.0 bar som er originaltrykket. Og er beregnet på en innsugsventil. 968 dysene må ha 3.8 bar bensintrykk for å levere samme mengde.

    Så da har jeg så og si helt nye 968 dyser til salgs hvis noen er interessert . Blir kun kjørt med en uke eller to.

    Har også fått tak i to stk ekstra drivaksler bak til multilinken. Disse skal jeg bygge om til 27 splines sånn at jeg kan montere Truetrack en klokke jeg har liggende. Trenger bare 3.53 / 3.31 utveksling! Betalte 250 SEK pr stk for drivakslene, god pris det .

  26. #50
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Kaliper er ikke noe stress å bytte. De løsner så lett som bare det . Værre med andre enden der slangen går inn på bremserøra.
    Ja det vet jeg veldig godt .. men hvordan skrur du av en bremsekaliper uten å skru av slangene på begge sider når man har 2 slanger?
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

Side 2 av 92 FørstFørst 1 2 3 4 12 52 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •