Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 4 av 5 FørstFørst ... 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 111

Tråd: Løse cylinder foringer

  1. #76
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Synd når man driver og pønsker ut slikt, så er det lett og møte på at de som vet ikke vil fortelle av en eller annen grunn.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Ser du for deg at det er best å lage foringene med toppdekket integrert kontra å borre blokka sønder og sammen og stappe i 4 løse foringer?
    Jeg for min del går gjerne ned litt på borret og litt opp i slag hvis det er løsningen for å få en motor som tåler gruppevoldtekt. Stempelproblemer er jo bare å se bort i fra da de blir bestilt på mål uansett.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #78
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Synd når man driver og pønsker ut slikt, så er det lett og møte på at de som vet ikke vil fortelle av en eller annen grunn.
    Tja, kan jo være en del av levebrødet til enkelte. Men jeg er ikke interessert i å bruke 100k på en blokk..



    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Ser du for deg at det er best å lage foringene med toppdekket integrert kontra å borre blokka sønder og sammen og stappe i 4 løse foringer?
    Jeg for min del går gjerne ned litt på borret og litt opp i slag hvis det er løsningen for å få en motor som tåler gruppevoldtekt. Stempelproblemer er jo bare å se bort i fra da de blir bestilt på mål uansett.
    Hvis man går ned i i bor så kan man jo bore opp til 100mm og presse foringer ned som det er tror jeg. Hvis jeg gjør klar en blokk. prøver du turb00le? samme om det er forgasser eller turbo. tenkte på holdbarheten mtp stempelringer etc? for nitrerstål foringer er nullstress å lage. er jo det vi bruker i båtmotorene. Men hva volvos stempelringer sier til den typen stål vet jeg ikke
    One Ring to rule them all

  4. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Hvis du fikser ei blokk med foringer i så har jeg en FT vi kan rølpe for deler og sette nedi en adhd supersport bånndel. Bare la borringa være type 95.8 eller noe så jeg kan få den borra til å passe med de stemplene jeg har.
    Er jo bare å kjøre en litt stressa turbomaskin en sommer eller noe den for å kunne si om det funker eller ikke mtp holdbarhet.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  5. #80
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    foringene blir herda. så man må vite størrelsen før man herder de. så blir det honet etterpå.
    Jeg vet ikke hvor langt inn det blir herdet. det kan jeg forhøre meg om etterpå.
    One Ring to rule them all

  6. #81
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Aha.. Må måle opp stempla og regne ut aktuelt borr+ ett kusehår å hone på da...
    Skal ta en telefon til affen og høre etterpå om han kan hone opp blokka.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk ikke tatt tlf i stad. den står som støtte under koppholderen min mens limet tørker
    Ja ring å hør med han. Så prøver du å lure ut hvordan nitrerstål er å bruke som foringer
    One Ring to rule them all

  8. #83
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Feedback: Borres til ~95,6-95,7. Så tar borrmester bob å borrer/honer til rett stempelklaring og planer toppdekket.
    Har også fått tak i 92,8mm arrow veiv til evo motor hvis foringsprosjektet er vellykka.
    Tror 92mm borr er tingen å satse på i det ferdige produktet, kvadratisk motor.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  9. #84
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvordan blir det med 16v og 92 i bor?
    Da blir det nok en herlig A blokk med 95.6 i bor du kan prøve å drepe
    One Ring to rule them all

  10. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    A blokk som i lavfriksjon??? Jeg har en FT vi kan bruke, 13mm råder og alt på stell.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  11. #86
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg prøver uansett å frese ut i A(ganske så lavfriksjon ja :P) blokka først for å sjekke hvordan det er å tre nedi foringer etc. så får vi heller prøve motoren med FT blokka di da
    One Ring to rule them all

  12. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Kan jo forsåvidt stappe stempla og rådene fra Ft'n nedi A blokka også. Den trøstinga på veiva blir vel ikke verdens undergang.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  13. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Nitrer stål brukes hvertfall! som nitrerherdes! Men da gjenstår det å undersøke hvaslags stempelringer man må ha til dette. eller om helt standar ettermarkeds greier fungerer like bra!
    Ringer er ikke noe mas så lenge det er vanlige "Ductile iron"-foringer. Er NiKaSil-foringer som er kresne..

  14. #89
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Tror 92mm borr er tingen å satse på i det ferdige produktet, kvadratisk motor.
    Hvorfor skulle kvadratisk motor være så gull?

  15. #90
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Ser du for deg at det er best å lage foringene med toppdekket integrert kontra å borre blokka sønder og sammen og stappe i 4 løse foringer?
    Best? Gjenge foringene i ene enden og skru de fast i topplokket etter at ventiljobben er ferdig... da kan man feste toppen til blokka med 4stk 8mm bolter om man vil uten at det stikker noe sted, og blåse topp-pakning? Hvilken toppakning..?

    Jada, det var lett utsporing..

  16. #91
    Registrerte brukere Ottoturbo sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Det er i utgangspunktet ikke noe problem å sette en løs foring i en B230-blokk, men det kreves ca. 1,5 mm godstykkelse igjen i den opprinnelige sylinderen som opplagring for foringen ifølge Darton. Tykkelse på sylinderveggene varierer fra støp til støp, det kan være tomrom og andre feil i støpen som kan gjøre en blokk uegnet for løse foringer. Dette må vurderes på den aktuelle blokken. B230 kan ha så tynne vegger som 3.6 mm (sikkert tynnere og). Dette gir da rom for en foring som har en veggtykkelse på ca. 2mm. Dette høres kanskje tynt ut, men strekkfastheten til materialet i disse foringene er 690 MPa, mens vanlig grå støpejernskvalitet (usikker på nøyaktig hva Volvo har brukt, om du har en ødelagt blokk, send meg et stykke av den så kan jeg sjekke) har i underkant av 200 MPa. Dette betyr at sylinderveggen får en effektiv tykkelse på rundt 6,9 mm + 1.5mm som er igjen av den opprinnelige borringen sammenliknet med std. Volvo sylinder. Foringen holdes nede av topplokket med toppakninge,n da det er en flens på toppen av foringen som har noe større diameter enn resten av foringen. Denne typen foring brukes i top alcohol racing ifølge Darton og var god nok for de fleste. Om man virkelig vil lage en virkelig sterk blokk kan man gå ned i borring og bruke foringer med tykkere veggtykkelse.

    Nicasil øker ikke styrken til foringen, men dette er et belegg som spøytes på for å øke hardheten betraktelig. Brukes bl.a. på aluminiumssylindre for å øke slitestyrken til aluminium som er rimelig skrot.
    Sist endret av Ottoturbo; 24/05/10 kl 08:27

  17. #92
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ringer er ikke noe mas så lenge det er vanlige "Ductile iron"-foringer. Er NiKaSil-foringer som er kresne..
    Da lærte man noe nytt. De motorbyggerne jeg har ringt sa det krevde andre ringer. men de kunne fikse dette hvis de tok jobben(HAHA).




    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Best? Gjenge foringene i ene enden og skru de fast i topplokket etter at ventiljobben er ferdig... da kan man feste toppen til blokka med 4stk 8mm bolter om man vil uten at det stikker noe sted, og blåse topp-pakning? Hvilken toppakning..?

    Jada, det var lett utsporing..
    Det hadde jo vært en fin løsning. men vet ikke om det er gods nok i toppene til dette? + at det skulle vært moro å laget gjenger i toppen til det :P
    Men da igjen er man avhengig av "custom" topp igjen. hadde vært deilig å slippi det
    One Ring to rule them all

  18. #93
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ottoturbo Vis post
    Det er i utgangspunktet ikke noe problem å sette en løs foring i en B230-blokk, men det kreves ca. 1,5 mm godstykkelse igjen i den opprinnelige sylinderen som opplagring for foringen ifølge Darton. Tykkelse på sylinderveggene varierer fra støp til støp, det kan være tomrom og andre feil i støpen som kan gjøre en blokk uegnet for løse foringer. Dette må vurderes på den aktuelle blokken. B230 kan ha så tynne vegger som 3.6 mm (sikkert tynnere og). Dette gir da rom for en foring som har en veggtykkelse på ca. 2mm. Dette høres kanskje tynt ut, men strekkfastheten til materialet i disse foringene er 690 MPa, mens vanlig grå støpejernskvalitet (usikker på nøyaktig hva Volvo har brukt, om du har en ødelagt blokk, send meg et stykke av den så kan jeg sjekke) har i underkant av 200 MPa. Dette betyr at sylinderveggen får en effektiv tykkelse på rundt 6,9 mm + 1.5mm som er igjen av den opprinnelige borringen sammenliknet med std. Volvo sylinder. Foringen holdes nede av topplokket med toppakninge,n da det er en flens på toppen av foringen som har noe større diameter enn resten av foringen. Denne typen foring brukes i top alcohol racing ifølge Darton og var god nok for de fleste. Om man virkelig vil lage en virkelig sterk blokk kan man gå ned i borring og bruke foringer med tykkere veggtykkelse.

    Nicasil øker ikke styrken til foringen, men dette er et belegg som spøytes på for å øke hardheten betraktelig. Brukes bl.a. på aluminiumssylindre for å øke slitestyrken til aluminium som er rimelig skrot.
    alu cylindre blir det nok ikke her :P
    Å gå ned litt i bor går jo. Men da er egentlig ikke dette noe problem. for materiale + herdeprosessen til stålet ordner de på jobben. maskineringa gjør vi på natta.
    Men er man nødt til å la det stå igjen så mye 1.5mm ? hvis man går ned til 1mm (å det er godts igjen). vil det holde?
    One Ring to rule them all

  19. #94
    Registrerte brukere Ottoturbo sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Innlegg
    82
    Antall takk

    Standard

    Om 1mm er nok finner du nok ut av tilslutt. 1,5mm er det Darton Sleeves anbefaler. Dette er en anerkjent produsent med bred erfaring.

  20. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det hadde jo vært en fin løsning. men vet ikke om det er gods nok i toppene til dette? + at det skulle vært moro å laget gjenger i toppen til det :P
    Men da igjen er man avhengig av "custom" topp igjen. hadde vært deilig å slippi det
    Jepp, er ikke en løsning som er mye i bruk akkurat, nettopp av den grunn at alt ink. støpen er spesiell. Men vet at en F1-motor under turboæraen gikk med den... med over 5 bar abs på kvalikken trengte de nok en sånn..

  21. #96
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ottoturbo Vis post
    Om 1mm er nok finner du nok ut av tilslutt. 1,5mm er det Darton Sleeves anbefaler. Dette er en anerkjent produsent med bred erfaring.
    Blir jo ikke akkurat noe kompressor matc alkohol værsting he he. Skal søke litt på det i morgen. Ser for meg et litt høyere blokk hvor føringene skrus fast(gjenger) i toppdekket. Sterke (apr?) pinnbulter som holder alt sammen i sammen med toppen
    One Ring to rule them all

  22. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    gjenget i topp. med stopp ring.(som det blir frest spor til i blokka).


    Men lurer på hvordan det blir med kjøling hvis man går for en slik løsning som under?


    er det bare å drite i? lage den tynnere? 8-10mm kanskje?
    One Ring to rule them all

  23. #98
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    gjenget i topp. med stopp ring.(som det blir frest spor til i blokka).


    Men lurer på hvordan det blir med kjøling hvis man går for en slik løsning som under?
    /IMG]

    er det bare å drite i? lage den tynnere? 8-10mm kanskje?
    Kan jo alltids bare frese ut i den spacern så du får litt kjølevann rund sylindrene der også. Ideen er god den. Mere slag og lange råder er finfint
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  24. #99
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk
    One Ring to rule them all

  25. #100
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Stilig! Så ikke ut som noe man gjør hjemme i garasjen uten riktig verktøy .

Side 4 av 5 FørstFørst ... 2 3 4 5 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •