Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 111

Tråd: Løse cylinder foringer

  1. #26

    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    tru ikke det er noe løsning med løse foringer på orginalborr. måtta prøvd å gå ned litt i dim. rundt 90mm kansje. bør være litt tykkelse på stålforinga for at det skal holde. vært kult om det hadde vært mulig. slippe å borre å styre ved havari. tersje ut foringa å krympe en ny å slippe på plass.

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Frøya sør trøndelag.
    VCCN medlemsnummer
    2755
    Innlegg
    715
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Ikke planlagt en dritt egentlig. men 100mm i bor = billige deler...
    er 16v som gjelder i mine øyne
    Har lyst til å lage meg en "værsting" 4er som er "litt" holdbar... det som pleier å ryke som jeg har sett er cylindre og blokker. selv med bettong så har jo noen sprekt.
    Løse foringer er jo genialt på den måten. Så hadde det vært moro å lært litt på området også. Fått satt inn skikkelige cylindre i volvo 6ern hadde jo vært noe også


    kan du forklare meg hvorfor folk fyller betong i blokken?
    §2 Signaturen skal bestå av max. 5 tekslinjer. Eventuelt bilde med max. størrelse 500x150 pixler.

    WWW.Facebook.com/karlsentuning

    KarlsenTuning


    Volvo 242 turbo
    Volvo 360 turbo
    Volvo 245 Turbo

  3. #28
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo360tic Vis post
    kan du forklare meg hvorfor folk fyller betong i blokken?
    fyller "betong" rundt cylindrene får å ungå sprekker å vibrasjon.. Det har jo selfølgelig bakdeler som alt annet, det svekker kjølesystemet kraftig da det er vannkanalene som fylles! Dårlig egnet på biler som skal brukes på vei til vanlig bruk..

    Man bruker egentlig ikke betong men blokkfiller evnt fiberarmert avrettingsmasse, sistnevnte er populert som vedbodtrim i sverige
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Frøya sør trøndelag.
    VCCN medlemsnummer
    2755
    Innlegg
    715
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo242 Vis post
    fyller "betong" rundt cylindrene får å ungå sprekker å vibrasjon.. Det har jo selfølgelig bakdeler som alt annet, det svekker kjølesystemet kraftig da det er vannkanalene som fylles! Dårlig egnet på biler som skal brukes på vei til vanlig bruk..

    Man bruker egentlig ikke betong men blokkfiller evnt fiberarmert avrettingsmasse, sistnevnte er populert som vedbodtrim i sverige
    aha. har lurt på dette i alle år:P så takk for svar
    §2 Signaturen skal bestå av max. 5 tekslinjer. Eventuelt bilde med max. størrelse 500x150 pixler.

    WWW.Facebook.com/karlsentuning

    KarlsenTuning


    Volvo 242 turbo
    Volvo 360 turbo
    Volvo 245 Turbo

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det som ofte blir gjort på volvo er å bruke "sement / blockfiller" kun øverst i cylinderen. Snu blokka på hue. fyllepå til det kommer ut av det nederste hullet ved blokka. Da har man fylt opp noen cm som gjør "underverk" (sier de som trenger dette :P).
    Noen gjør det for å nå 900hk. andre gjør det for å nå 400hk(holdbarhet).
    Men det var slikt jeg håpet å slippe (for da må man bore blokka etterpå). og da blir den litt tynn i bunn..
    One Ring to rule them all

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en rakettforsker som jeg må ta en telefon til en dag. Snakka med han om samma saken for ei stund tilbake. Han hadde da sett en motor som de hadde gjort tilsvarende operasjon på, brukt noe lim av noe slag når de monterte foringene. Fremsto vistnok som hel ved når det ble forsøkt demontert.
    Men er B200 blokka en annen støping? eller er det en 230 med mindre borr ergo myye gods i vegga?
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    de bruker vell en form for "tjokkfast" som de setter fast med ja. blir hvertfall stift..
    b200 er bare litt mindre bor. ikke mye :/
    One Ring to rule them all

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    cosworth gutta bruker jo nicasilforinger.
    og 200blokka er vel støpejern så vidt jeg vet.

    var en side fra england hvor jeg mener jeg så bilder av foringene.
    men finnern ikke igjen.

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    nicasil foringer blir også brukt i snøscooter motorer, cross også
    Har selv skjært snøscooter et par ganger og sylindre har berga, men stempel derimot har det gått dårlig med
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    på mt5`n hadde jeg polini trimsylinder. denne var av nicasil/belegg.
    glemte å fylle olje på tanken en gang
    stempelringen satt seg i stempelet.
    knakk den ut og pussa litt på stempelet. i med en brukt ring. tut og kjør
    helt til nålelageret på kryssbolten gikk. da raste det godt. nåler hadde kjilt seg delvis mellom stempel og sylinder ved innsugskanalen.

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Jeg fikk nicasilbelegget til å sitte fast i stempelet jeg...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  12. #37
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Sten Parner lager jo slike blokker i alu med løse foringer.
    Må jo kunne gå ann å se på hvordan han har laget de.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har lest litt om det i alu etc. brukes ofte distansehylser i mellom cylinder og foring (som man børr montere inn på 960 blokka ) for å få det skikkelig stabilt.. men prisen på en så stor aluklump er nok stygg :P + at man må fikse vannkjøling og oljekanaler selv da.
    Ikke noe problem hvis man tenker grundig gjennom tinga og har penger nok til å "forske". men det har ikke jeg
    Jeg tenkte bare lage skuddsikre blokk med litt tykkere vegger en orginalt så man kunne lade på litt UTEN å sementfylle litt eller deler av blokka.
    faktisk vært noen som har lurt på (hvis dette ble gjennomført) om det hadde gått å laget foringer med litt forhøyning av blokka så man kunne ha mere slag(men jeg trodde ikke veiva fikk plass da? Men da ville man jo også fått den veldig stabil i toppen
    One Ring to rule them all

  14. #39
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    får ikke plass til mere en 2,7 veiv i rødblokka! da tar råden borti blokka! Men vill du ha mere slag da?? jeg vill ikke ha mere en 2,5l.. motoren skal jo tross alt ha et respektabelt register å, med mye slag kan man ikke varve stort mye turtall å det er jo kjedelig.. kan jo ikke ha turbo som gir for tidelig ladetrykk heller da bunndelen ikke er særlig balansert på lavt turtall. :(
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jo mer jeg leser jo mer dritt leser jeg om b230 blokka også :P

    Har lest det om at rådene tar borti. De fleste filer litt i blokka for å klare det akkurat vell? (hvertfall for å ha en sikkerhet). var da jeg tenkte gå opp i bor. vet jo at noen bruker csb stempler. men hvordan aner jeg ikke. ville ikke gi ut noe info heller (tråd på savar hvor de diskuterte en 16v motor. men en kammerat av han kunne bekrefte det ble kjørt med csb stempler hvertfall...).
    Ang løse foringer så skulle det ikke være noe problem å lage tilsvarende orginalt (og øke dimmen litt) på b230 blokka trodde han som styrer en av maskinene som skal gjøre dette. skal rense en K blokk etterpå som får være forsøkskanin i natt
    One Ring to rule them all

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Fant en god gammel traver med løse foringer
    http://pr0nst4r.net/~phredde/bigbore/

    "problemet" på b230 blokkene var at man kunne få vannlekasje fordi man ikke fikk det skikkelig tett i bunn.. men det skal man da klare å løse
    One Ring to rule them all

  17. #42
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Vil vel gå å få rimelig tett om man har grei presspasning på foringene, og fyller med noe epoxy greier elelr no i bunnen rundt foringene. Eller som du ser på den B20n, hva med å "smelte" med TIG'en rundt foringene. Altså på et vis få sveisa sammen med blokka, for så å borre? Vil tro det er fult mulig å gjennomføre iallefall.

    Forresten, er det den B20n fra savar? Eller, dem brukte vel sylindrene fra en b230 som dem parra med B20'n der.
    Sist endret av Fighter; 09/03/10 kl 15:43
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    jeg tenkte lage "trapp" så man fikk "ekstra" tettning. Men å sveise de sammen hadde jo sikkert gått i tillegg det?

    Håper det blir oslo en tur i natt så man får sett hvordan disse blokkene ser ut innvendig
    One Ring to rule them all

  19. #44
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvo242 Vis post
    får ikke plass til mere en 2,7 veiv i rødblokka! da tar råden borti blokka! Men vill du ha mere slag da?? jeg vill ikke ha mere en 2,5l.. motoren skal jo tross alt ha et respektabelt register å, med mye slag kan man ikke varve stort mye turtall å det er jo kjedelig.. kan jo ikke ha turbo som gir for tidelig ladetrykk heller da bunndelen ikke er særlig balansert på lavt turtall. :(
    Er det noe problem å varve innenfor normale turtall med 2.7 liter blokk? Dvs frem til 6000 rpm. Får jo godt med moment i bunn av å øke slag litt til.

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    varver jo mye med 3liters bunndeler i rc. (men koster sikkert )
    One Ring to rule them all

  21. #46
    Registrerte brukere Fighter sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    274
    Antall takk

    Standard

    Mener VW golf av eldre modell, gti også om jeg ikke husker feil, har ganske underkvadratiske motorer. Slaglengden er bortimot 100mm??? om jeg minns riktig. Og dem går jo fiint å varve 6-7000 omdreininger på.
    BMW E34 525i
    BMW E30 316iA

  22. #47
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Yea. Tror det hadde gjordt seg med 2.7 liter veiv i motoren jeg skal bygge etterhvert. For å få mye mer moment fra bunn av og tidligere ladetrykk . Mer kjørbar til hverdags og på bane.

  23. #48
    Registrerte brukere volvo242 sin avatar
    Medlem siden
    17. feb. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    1.161
    Antall takk

    Standard

    Ikke noe problem å varve 6000 omdr, men høyere turtall å ladetrykk er en dårlig ide.. (tenk stempelhastighet, langt slag og høyt tutall) De som kjører 3liter å høyt turtall kjører uten turbo å da kan man bruke lette råder å stempler! Da blir problemene vesentlig mindre!

    Jeg bygger en motor som skal brukes til bane, drag o.l. samt litt på vei! men ikke til daglig bruk.. derfor gir jeg blanke i bunndrag! jeg jager effekt og langt register! Derfor 2,5 liter, bygger for et brukbart register mellom 3500/4000 til 9000rpm! Ikke uten grunn mange svensker bruker 2,3 veiv på dragmotorer..
    Satt på en volvo me 2,7 liter som bremsa 470hk eller noe sånt og ble egenti skuffa, den drog fra 4000rpm men på 6000 så var det slutt.. :(
    -Volvo 242 1979 prosjekt.. lett modifisert ;P
    -Audi a8 W12 Q
    -Audi v8 4,2 Q turbo
    -Honda cbr 900rr (++)
    og div skrot hær og dær..

  24. #49
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Hva med å å dreie in et spor i foringen til o-ringer? Er sånn det er gjort på større båtmotorer. Må nok belage deg på å gjøre om litt inni blokka uansett, så ei anleggs flate til o-ringer tror jeg ikke er dumt.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  25. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har tenkt på det . men vet ikke om det blir tett nok. en båtmotor blir jo ikke like varm som bensinmotoren på en bil.

    Håper på å få åpnet ei blokk i natt å sjekka sovna fra alt i går desverre
    ellers får man bare sementfylle øverst som alle andre gjør å være fornøyd til man får litt mer info om dette.. Men det er jo ikke like lærerikt eller morsomt
    Å fått et konsept til å fungere hadde vært utrolig moro! blir jo ikke allverdens kostnader uansett
    One Ring to rule them all

Side 2 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •