Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 51

Tråd: Elektrogutter-Put some paddle shifters on my 960

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Talking Elektrogutter-Put some paddle shifters on my 960

    De fleste har vell kommet over denne en gang
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=47229

    Noen her inne som har kunskaper nok til å slenge sammen en slik boks?
    event hva vil en slik koste?

    En kammerat ordnet dette på sin bil. men han er så lat å vrien å få til å gjøre sånne ting :P

    En slik modifikasjon + litt høyere trykk på kassa så den "griper" mer hadde vært den ultimate "automat" kassa
    One Ring to rule them all

  2. #2
    Registrerte brukere Agrostar sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Gaupne
    VCCN medlemsnummer
    68
    Innlegg
    1.821
    Antall takk

    Standard

    Fin jobb for Chrml vel?

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Wow, det der er jo rått da, men han sier de blir litt forsinka, men det har vel ikke noe og si.
    Så ikke ut som at det var den verste jobben og gjennomføre akkurat.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Forsinka blir det jo med alle automat biler. Men bedre en å flytte arma ned på girspaken :P
    (men jeg er LAT når jeg cruser :P , kjører uten fultlys (ofte) for å slippe å skru de av når det kommer møtende biler .. men blir bedre når fotpedalen skal kobles opp )
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Fotpedal er genialt
    Men back to topic, skjønte ikke helt hvorfor han mått modde og styre med kjølinga til kassen?
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Han kjører opp trykket på kassa litt for å få den til å "gripe" litt mer (ikke slurer så ille). da trengs det mer kjøling. (det er mangel på kjøling som dreper disse kassene orginalt også). Jeg skal ha 2 store oljekjølere. GIDDER ikke brenne opp ei kasse fordi jeg har vært idiot å hatt fordårlig kjøling
    One Ring to rule them all

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Aha da skjønner jeg, men han gjorde ikke noe med stall speeden?
    Når kassa ikke slurer så jævlig skulle man tro det går og herje litt og, pluss man sparer bensin
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke dette han mener her da?
    "The line pressure solenoid will be left disconnected, meaning line pressure will be maxed. This will probably mean harsher reverse and drive engagement, but it shouldn't hurt anything and it will save me a hell of a lot of development"

    eller har jeg missforstått?
    (Har sett folk åpne volvo kassene for å få opp trykket litt. men trodde ikke det gjald disse. )
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Nja han mener nok at den hugger mer istede for og dra smooth i vei
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Og da blir det vell varmere? eller?
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Man skulle tro det ja
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  12. #12
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Dette ser jo ut som en kurant jobb dette da . Sånne stamps er geniale for du slipper å lodde komponenter. Kan bare lage deg et koblingsskjema i autocad og stappe komponentene på plass i hull og laske med ledninger. Enkelt og greit, men ikke så "profft" som et selvlaget kretskort.

    Artig! Var ikke så greit å lese det tekst "koblingsskjemaet" hans, men sleng over noen specs på hvilke signaler du skal ha ut og inn på PM så skal jeg nok få til noe.

    Kan jo også skrive om det programmet til flere moduser. En fullauto modus hvor den girer akkurat som en automat, og en semi-auto som går på knappene.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det hadde vært genialt så man kan ha "automat" funksjonen også

    "signaler" ? Er her jeg blir borte :P

    Men skal se om jeg skønner noe mer av det etterpå i kveld! nå må jeg rydde vei i skauen!
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Interessant lesing ! Dette er virkelig interessant for den tunge ambulansen som står utenfor her. Ekstern oljekjøler og slik på kassen der i det minste..
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Du borrer vel opp noen hull inne i kassa slik at trykket blir høyere?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg husker ikke hvordan man "preppa" dem for mer effekt. Men jeg vet de tåler mye før det koster å få de skikkelig fiksa. De tåler jo 6ere med turbo og v8 så de skal tåle en lat volvo 6er en stund da
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Det hadde vært genialt så man kan ha "automat" funksjonen også

    "signaler" ? Er her jeg blir borte :P

    Men skal se om jeg skønner noe mer av det etterpå i kveld! nå må jeg rydde vei i skauen!
    Signaler som skal inn og ut. Kretskortet ditt trenger innganger og utganger for å gjøre noe.

    Et eksempel på innganger er bryterne du monterer på rattet for å gire. Dette blir da enklest en vanlig bryter som kobles på jord på ene siden og til inngangen på kretskortet ditt på andre siden. Hvis du skal ha knappegiring så trenger du 2 innganger som jeg kan komme på nå.

    Et eksempel på utganger er signaler som skal fra kretskortet ditt og ut til andre ting. Som jeg forstod utifra rask skumlesing av den siden så skal solenoidene i girkassa ha 12V for å aktivere. Nå husker ikke jeg hvor mange solenoider det var igjen, men for å gire så må hvertfall solenoider aktiveres og deaktiveres. Dette blir altså digitale utganger som kan ha to verdier, 0 (0V) og 1 (12V).

    For å lage dette må du først få en oversikt over hvor mange innganger og utganger du trenger og en detaljert beskrivelse av dette som hvilke spenningsverdier de kan ha og hvilke funksjoner de har.

    Så kan man begynne å designe en krets som knytter disse inn og utgangene opp mot en mikrochip (IC). Stamps som han bruker er ferdige IC-er loddet på et kretskort med bena knyttet mot større hull som er enkle å lodde/koble. Ikke så lett å lodde direkte på en IC for hånd når bena er under 0.5 mm brede og enda mindre avstand mellom de.

    Kretsen skal sørge for at:
    1. Chippen får riktig driftsspenning og beskyttes mot overspenning, støy og transienter.

    2. At alle innganger og alle tillate spenningsverdier på disse inngangene skal gå til chippen i form av signaler den kan skjønne (ofte kun 2.5 volt som skal inn på inngangene på selve IC-en, derfor trenger vi en krets som gjør om 12v signalet til 2.5 volt og beskytter mot overspenning, transienter og støy)

    3. At alle utganger kan aktiveres fra chippen ved hjelp av spenningene chippen gir ut på de pinnene det er snakk om. Det er ofte også kun 0 eller 2.5 volt (halv driftspenning) digital, eller det kan være en analog utgang med varierende spenning. Den spenningen må hvertfall gjøres om med noen halvlederkomponenter sånn at den gir en solid 12v ut som kan trekkes litt strøm fra til solenoidene i girkassa.

    Når det er gjordt så kan man lage programmet. Dette er den morsomme biten, her sitter man på PC-en og programmerer hva chippen skal gjøre linje for linje. Hva som skal skje når innganger endrer status, hvilke utganger som skal aktiveres osv... Her er det uendelig med muligheter!



    Hvis du skal ha full auto som en mulig modus så blir det en del mer komplisert fordi du må ha flere innganger. Trenger ikke flere utganger for girkassa kan jo fortsatt kun gjøre det samme, gire hit og dit.

    Du må blandt annet ha en digital inngang til fra bryteren som bestemmer om du skal kjøre full auto eller semi auto i dashbordet. Du må ha et turtallssignal (noe som gjør om tenningspulsene til 0-2.5 volt sånn at IC-en veit turtallet), og et lastsignal fra innsprøytningen (denne er kurant hvis LH 2.4 brukes). Turtall og last brukes til å bestemme når kassa skal gire.



    Lykke til! Bare å spørre hvis jeg kan hjelpe til med noe, hadde vært gøy å laget dette .
    Sist endret av ChrML; 04/03/10 kl 18:40

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Da skjønner jeg litt mer
    Skal skrive opp etterpå. er vell 1 "sak" som låser lockupen. så er det vell en " gir velger". vet ikke hvor mange innganger den har. men den har vell 2 eller 3 posisjoner tror jeg. Slenger inn mer info(som jeg skjønner hvertfall ) etterpå
    One Ring to rule them all

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Når jeg skal ha b230 turbo kommer jeg til og kjøre automatkasse som er fiksa på. Automat er så mye bedre og enklere.
    Denne kassa er til b230 men prinsippet er det samme for alle kasser trur jeg.
    http://forum.savarturbo.se/viewtopic...highlight=aw71

  20. #20
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Låst lockup må vel være en fordel å ha hele tiden vel bortsett fra i 1. gir? Så den ikke slurrer seg opp i fart, men går direkte forbi. Men er ikke så godt inn i automat, så mulig jeg tar feil her .

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Tror bare man kan koble inn lockupen i 3 og 4 gir? Men det kan vell overstyres nå kanskje?
    One Ring to rule them all

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Tror bare man kan koble inn lockupen i 3 og 4 gir? Men det kan vell overstyres nå kanskje?
    Ja, man kan jo programmere det som man vil i programmet. Dvs solenoiden kan aktiveres.

    Spørsmålet er om det er noe mekanisk ugunstig ved å gjøre det .

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hmms hatt 3 brytere kanskje. Opp-Ned- låsing? (+ at den låser i siste gir når man girer opp "siste" gang?.
    Tror ikke det skjer noe rart ved å gjøre det. for pumper jo olje når motoren går. er ikke som en overdrive.
    når kassene "låser" seg i 4 gir så blir det 0:60 utveksling ut av kassa også. noe som er herlig med 3.31 bakaksel
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Hvis det kan overstyres, og kassa ikke nekter mekanisk, så har man vel plutselig en artig bil
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Faen så kjappe dere er, sitter her og leser og tenker
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •