Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 44 av 44

Tråd: Autronic sm4 datasprut

  1. #26
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville uansett sjekka hva som var inkludert først ihvertfall
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    ja enig i det.
    og kanskje sjekke opp litt mot hvor han kanskje skal mappe/bremse og hva motorbyggere i nærheten bruker/kan av sprut.
    kjedlig og ha et sprut som man kanskje må kjøre meget langt for og få mappa.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  3. #28
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Ja, ikke minst det siste.

    Jeg er overrasket over at ikke flere forhandler DTA egentlig.
    Sammenlignet med de andre spruta er det simpelt å jobbe med, og drift sikkert.
    Jeg handlet det første mitt i 2003, og det var i bruk til i fjor sommer.
    koblet, og mappet det sjøl etter vei. billig i drift
    Ved problemer var det bare å sende en mail til Mr.Warburton på DTA kundesupport.
    Ryddige og fornuftige svar.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Lambda må en jo tenke på. på Sm4 er det fullt mulig å kjøre uten når det først er mappet opp, men da vil den kun gå optimalt under samme forhold, temperatur osv som der den ble mappet.

    Med en LC1 eller ZT2 bredbåndslambda i closed loop, så korrigerer den så forbrenninga blir optimal under alle klimatiske forhold og drivstoffkvaliteter. om du kjører på 95BF eller V-power 99, så utgjør det endel forskjell, og det er stor forskjell på sommer og vintertemperaturer, luftfuktighet osv. Vesle-snusen kjører jo uten lambda i A4 Quattro'n sin, men den begynte å tulle i kaldt vær, for da gikk den for magert:P Lambda må til når en ligger nær toleransegrensene
    Alle gode sprut korrigerer for klimatiske forhold og forkjellige driftsforhold. Normalt sett ligger det en standardverdi inne i sprutet som kan korrigeres til forskjellige motorkonstruksjoner, ettersom temperatursensorene på forkjellige motorer responderer forkjellig på tempratur.
    Når man mapper med speed denity(map sensor) så er lufttempsensoren den viktigste faktoren for å regne ut bensinmengden nest etter turtall og manifoldtrykk.
    Vist Audaen begynte å magre ut i kaldt vær så stemte ikke denne kalibreringa helt. Det kan også skyldes det velkjente problemet med at lufttempsensoren tar opp motorvarme når den står i innsuget på lav belastning, og at det problemet ble mindre i kaldt vær.
    Men drivstoffkvalitet er vanskelig å korrigere for med noe anna enn lambdasonde Og eventuelt bankesensor på tenningsida.

    På mine biler har jeg for enkelhets skyld brukt rundt 10% lambda korreksjon på lave belastninger. Men så har jeg også til tider blanda flere drivstoffer, som 95 oktan, 98 oktan og e85.

    Men uansett er det ikke anbefalt å kjøre med lambda i closed loop under ladetrykk. Med vanlig smalbåndslambda blir blandinga for mager ved høyere ladetrykk, og med breibåndslambda kan man få problem med nøyaktigheta under visse driftsforhold, som f.eks om lambdasonden blir for varm.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  5. #30
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Derfor er det kjekt å ha innstillinger på sprutet

    Turn of lambda above RPM (500-20000): 4500
    Turn of lamba above Throttle (10-101%): 72
    Turn of lambda above MAP (0-400Kpa): 180
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Japp Men jeg ville helst dekativert closed loop lambda før du går inn i ladetrykk. Kanskje 90kpa, eller kankje opp til 130kpa om du har tilstrekkelig lav komp. 180kpa hørtes en smule høyt ut for min del.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  7. #32
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Neh Det funker montere sonden riktig, og stille det riktig, så tåler den varmen
    Monteres 10-12 x rørdimeter på DP, fra utgang på turbo. Har ikke hatt noe problem med det.
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Ok, du bruker altså closed loop lambda under ladetrykk som erstatning for mangelfull justering. Under ladetrykk har man vanligvis soppas høy PW at faktorer som gir stor variasjon på AFR på delgass ikke skal gi så store variasjoner under ladetrykk.
    Jeg vil anbefale deg å bruke litt mer tid på justering slik at du kan senke grensa for closed loop lambda, helst til sugesida.
    Det vil være synd om du pådrar deg motorhavari om du får feil med breibåndslambdaen. Noe som ikke er usansynlig med tanke på hvor skrøpelig en breibåndsonde kan være.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  9. #34
    Registrerte brukere Ola Moen sin avatar
    Medlem siden
    08. mai 2011
    Sted
    Skotselv, Buskerud
    Innlegg
    3.173
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører Closed loop på både over og under 100KPa ved behov. ikke som erstatning, men som korrigering. Er ikke mye den korrigerer. det er snakk om 3-8% max avvik fra fuel map. Har kjørt den i "Autotune" over ei tid, og lagret korrigeringer etter bytte av dyser. Det fungerer helt greit om man bruker hue nå en setter det opp. grovjusteringa tok jeg ved å redusere prosentvis i forhold til økt størrelse på dysene.
    Har til enhver tid full oversikt over oljetrykk, oljetemp,bensintrykk,lufttemp,AFR, eksostemp, og en bankesensorel koblet inn på AUX inngangen, og sier ifra med tre røde dioder i instrumentpanelet. i tillegg til AFR måler. Den sier ifra veldig fort om det er noe.
    Men jeg skjønner hva du mener Kjørte oppsettet på den måten fra februar 2006 til August ifjor. Da plukka jeg ut alt sammen for å begynne på nytt prosjekt
    Pedersen & Moen's diverse galskap.
    Treffes på 93288310
    75' 242
    81' 242 (Vent å se)

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2010
    Sted
    bjørkelangen
    Innlegg
    438
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rogern Vis post
    tipper den prisen på 8000 er for ei grunnpakke.
    dvs med ledningsnett, tps, innsugstemp osv.

    coiler og dyser osv er jo i tillegg. trenger ikke tenningsforsterker om man har gode coiler. på min har jeg msd coiler for ls1/7
    disse ble jeg anbefalt av motorbygger som har brukt de på vasse rødblokker og ofte med e85. fyrte opp alt som var, san :P

    jeg bruker de coila, og ja de fyrer alt!

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bjørnstad Vis post
    jeg har dette på min 240 turbo. kjørt med dette i 2 år og det funker som bare det, mye bedre og mer respons på bilen nå kontra chip man får finjustert mye mer så jeg hadde ikke tvilt et sekund når du får det for 8000 lapper det er billig
    Ikke glem at Kr. 8000,- er kun som inngangspenger å regne.

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av team240racing Vis post
    jeg har aldri drivi med oppkobling eller justering men det er slik jeg har skjønt det,
    betalte noen for og koble opp og mappe min bil da det ble penest og enklest.
    Det er du ikke alene om.
    Sier du noe om hva dette har kostet DEG og hvilken turbo, grenrør og kam du kjører med?

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Haugen Vis post
    jeg bruker de coila, og ja de fyrer alt!
    Jeg har en bekjent som også kjører 4 slike MSD coiler. Han betalte kr. 5200,- for dem inkl. pluggledninger.

  14. #39
    Registrerte brukere vazborris sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Vestfossen
    Innlegg
    426
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er du ikke alene om.
    Sier du noe om hva dette har kostet DEG og hvilken turbo, grenrør og kam du kjører med?
    hva det har kostet meg sier jeg lite om det jeg hadde sist i min bil var orginal 940 grenrør med ei comp snurre (husker ikke spec nå da den er solgt) og kg2t kam
    242 turbo bil oppbygning.
    242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil


    Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

  15. #40
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Lambda må en jo tenke på. på Sm4 er det fullt mulig å kjøre uten når det først er mappet opp, men da vil den kun gå optimalt under samme forhold, temperatur osv som der den ble mappet.

    Med en LC1 eller ZT2 bredbåndslambda i closed loop, så korrigerer den så forbrenninga blir optimal under alle klimatiske forhold og drivstoffkvaliteter. om du kjører på 95BF eller V-power 99, så utgjør det endel forskjell, og det er stor forskjell på sommer og vintertemperaturer, luftfuktighet osv. Vesle-snusen kjører jo uten lambda i A4 Quattro'n sin, men den begynte å tulle i kaldt vær, for da gikk den for magert:P Lambda må til når en ligger nær toleransegrensene

    men som du sier en trenger ikke Lmm. og man trenger heller ikke fordeler, og kaldstartdysa.

    Det blir mindre ledningspakker, kabler og det ser MYE ryddigere ut.
    ved motorfusk, så får du indikasjon på pc om hvor feilen ligger.
    stort sett det eneste man ikke får en indikasjon på, er pluggene
    Han kan vel sikkert bruke Bosch LSU-4 også? dette er jo en sensor det er lett å få tak i. Har ikke erfaring med SM4 men spør bare for hans del Jo mere som er kompatibelt jo lettere er det jo å gjennomføre
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av team240racing Vis post
    hva det har kostet meg sier jeg lite om
    Det er helt ok og alt annet enn uvanlig.
    I praksis blir det som oftest slik at sluttsummen er pinlig høy, noe selgeren av akkurat dette sprutet sannsynligvis også fant ut, men litt i seneste laget.

    Mang en krangel gjennom årenes løp viser at beløpet man bør ha på konto før man går igang er ca. kr. 100 000,- da det er meningsløst å spandere ett skikkelig og komplett sprut med tilbehør + mapping osv på ett eldgammelt lik av en motor, clutch og drivverk.

    Sannheten tar da piffen fra storparten.

  17. #42
    Registrerte brukere vazborris sin avatar
    Medlem siden
    18. feb. 2010
    Sted
    Vestfossen
    Innlegg
    426
    Antall takk

    Standard

    jeg vet man kan få folk til og legge opp sprutet med kontakter, strømper osv for rundt 9k også vet jeg krb normalt tar 7500kr for mapping og bremsing i rulla men jeg ville sett på det som en investering da ved senere anledning og man skal trimme mer så slipper man tenke noe mere på slikt uten om mapping og bremsing og 2 gang blir somregel billigere, hvertfal om det kun er korigering:=)
    242 turbo bil oppbygning.
    242 1980 B19A veteran kose bil/ bruksbil


    Endelig bra det ikke fantes internettforum da de diskuterte om jorda var rund eller flat.

  18. #43
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V20T Vis post
    Ja, ikke minst det siste.

    Jeg er overrasket over at ikke flere forhandler DTA egentlig.
    Sammenlignet med de andre spruta er det simpelt å jobbe med, og drift sikkert.
    Jeg handlet det første mitt i 2003, og det var i bruk til i fjor sommer.
    koblet, og mappet det sjøl etter vei. billig i drift
    Ved problemer var det bare å sende en mail til Mr.Warburton på DTA kundesupport.
    Ryddige og fornuftige svar.

    En kammerat har gjort akkurat det samme med DTA S80 som vi mener er ett ok sprut.
    Fikk raskt hentet ut nok krefter til å knekke råder, knuse blokk og brenne clutchen, vri i stykker motorfester osv osv.
    Med ny blokk, H-råder, smidde stempler, borring, mapping osv osv så passerte nok også han kr. 100 000,-

    Som de sier; Man har billig "racing", man har dyr racing og man har "damn little in between".

  19. #44
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    En kammerat har gjort akkurat det samme med DTA S80 som vi mener er ett ok sprut.
    Fikk raskt hentet ut nok krefter til å knekke råder, knuse blokk og brenne clutchen, vri i stykker motorfester osv osv.
    Med ny blokk, H-råder, smidde stempler, borring, mapping osv osv så passerte nok også han kr. 100 000,-

    Som de sier; Man har billig "racing", man har dyr racing og man har "damn little in between".
    Ja passerer man grensa for hva original innmat tåler så blir ting fort dyrere Hverfall når man begynner å bestille enkeltltilpassende kamaksler osv , så trenger man etter det også et drivverk som tåler galskapen, og noen bremser som får stoppa det og DA triller det ruller med storlapper...

    Hvis ikke faller mye av gleden bort i skruing, skifting av girkasser +++ osv...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. datasprut
    By JoakimD in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 09/08/10, 20:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •