Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Mulig automatkasse problemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard Mulig automatkasse problemer

    Hei,
    jeg har oppdaget en svak uling på 5 gearet på min 2008 XC90. Lyden er litt sånn kommer og går alt etter belastning, men jeg hører den best med lite belastning og akkurat når 5 gearet slår inn.

    Lyden kan kanskje høres på 4 gearet også, men den er der definitivt på 5.(kona hører den til og med)

    Jeg har nylig fått vite at forrige eier har brukt tuning box på bilen av den tvilsomme sorten, og han har i tillegg brukt bilen som trekkvogn for ei svær campingvogn.

    Nå har jeg enda bruktbilgaranti på bilen, men er litt usikker på hvordan jeg går frem. Jeg spør derfor dere;

    Er de sannsynlig at dette ikke kan tas på garanti da det pr definisjon er en feil enda?

    Er det noe håp for at en flushing vil hjelpe, og tror dere kassen er på siste verset.

    bilen har rullet ca 80k og automaten har fått ny olje på noen og 70k. jeg spurte om kassa ble flushet da, men selgere overbeviste meg ikke om at dette ble gjort da.

    Bilen er solg av merkeforhandler med denne trim boksen på, og jeg ga de beskjed da jeg fant den.

    På forhånd takk for alle inspill og svar.

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. april 2010
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville hørt med ulike instanser på samme tidspunkt slik at du får flere enn ett svar å forholde deg til. Så lenge forhandleren solgte bilen med chip og du fortsatt har bruktbilgaranti gjelder det vel å få bunnsolide fakta på bordet så raskt som mulig, slik at de ikke ror seg unna og du sitter i værste fall med et girkassehavari.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Litt ny info. Da har jeg snakket med forhandlere og avtalt time. De skal teste bilen og sjekke kassen. Noen som vet hvordan de sjekker kassen forresten?

    Min eneste bekymring er at de mener lyden ikke betyr at det er noe feil med kassa, og sier det skal være slik. Har opplevd lignende før da demperne var helt gåen bak, og jeg måtte 3 ganger innom de for at de skulle høre klunkelyden.

    Hva gjør jeg hvis de "ikke hører noe unormalt"?

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det blir vel en prøvetur av mekaniker da. Det det høres ut som for meg så er noe som ikke henger med. Var det så at hvis du belasta girkassa (tung bil eller under akselerasjon) så kom ulyden sterkere tilbake? Hvis det gjør det så kan det være for sårlig flushing. Skal ikke si noe sikkert, men kan være en medvirkende årsak.

    Dessuten; om det var montert trimboks før kjøpet, så kan dette også gi effekt for ulyden. Kassa og motoren er synkronisert 100% opp mot hverandre når det er orginalt. Hvis trimboks er montert så gir motor mer effekt enn det kassa er kalibrert for. Det er i hvertfall det jeg har fått informasjon om fra Volvo
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    lundamo, melhus
    Innlegg
    605
    Antall takk

    Standard

    få bilen på en NAF-test de vet hva og hvordan du skal gå fram, å de er veldig sterke på sin side jeg er veldig fornøyd med de, de har advokater å :P
    men synd med tanke på kjøpe ditt ;o
    volvo 850 95mod SOLGT
    volvo v70 xc 99mod
    volvo 940 ft classic 97mod

  6. #6
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Hvor ble bilen kjøpt BTW?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  7. #7
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjøpte en V70 med 200 000 på telleren, ac pumpa begynte å ule etter en ukes tid og det dukket opp et par ulyder i forstillinga, alt dette ble dekket på garantien så nå får jeg ny ac pumpe og nye stabstagforinger på garantien, uten kostnad, ... klag og be de fikse det du mener er feil

  8. Takk Svirre takket for denne posten
  9. #8

    Medlem siden
    26. juli 2010
    VCCN medlemsnummer
    2890
    Innlegg
    270
    Antall takk

    Standard

    Helt klart ,bestill time hos NaF ,la dem bestemme om det er unormalt eller ikke .forklar dem hva du tror så dem er ekstra oppmerksome på det du mener ,ingen vits å "Synse" før du har vært på Naf ,dem tar ditt parti vis det er feil ,å skifte olje på kassa kan tvilsomt hjelpe mot ulyder i kassa ,er det unormale ulyder er det nok slitasje /Lagerlyd
    det eneste du kan gjøre vis du vil er å sjekke om den girer normalt og at oljen er ren og fri for spon og ikke lukter veldig unormalt svidd
    Lykke til
    spennende vis du kan følge opp tråden for oss andre her på forumet :-)

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    ja jeg blir å følge opp tråden her med videre info etterhvert som det skjer ting. Jeg blir å vente med å melde meg inn i NAF til jeg har vært på verkstedet. Har et ørlite håp om at det ordner seg.

    Har ikke verkstedtime for om ca 14 dager.

    Ja jeg er ganske sikker på at det er lagerlyd jeg hører. Lyden er nok sterkest uten belastning/lite belastning. Lyden kan minne om den suselyden du får på noen biler hvis du holder rattet i fult utslag en veil, og servopumpens overløpsventil blåser/suser.

    Bilen er kjøpt på Bil i Nord Sortland. Den er opprinnelig svensk, så jeg har kun en sånn standard 24mnd garanti.Ikke noe Volvo garanti.

    Takk for alle svar.
    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  11. #10
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per-erik Vis post
    Hei,
    ja jeg blir å følge opp tråden her med videre info etterhvert som det skjer ting. Jeg blir å vente med å melde meg inn i NAF til jeg har vært på verkstedet. Har et ørlite håp om at det ordner seg.

    Har ikke verkstedtime for om ca 14 dager.

    Ja jeg er ganske sikker på at det er lagerlyd jeg hører. Lyden er nok sterkest uten belastning/lite belastning. Lyden kan minne om den suselyden du får på noen biler hvis du holder rattet i fult utslag en veil, og servopumpens overløpsventil blåser/suser.

    Bilen er kjøpt på Bil i Nord Sortland. Den er opprinnelig svensk, så jeg har kun en sånn standard 24mnd garanti.Ikke noe Volvo garanti.

    Takk for alle svar.
    P-E
    Du har uansett en garanti fra butikken Men den varierer fra butikk til butikk.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #11
    Registrerte brukere Tom K sin avatar
    Medlem siden
    02. mars 2011
    Sted
    Halden
    Innlegg
    993
    Antall takk

    Standard

    jeg fikk 3mnd 50/50 garanti, men denne garantien er dårliger enn forbrukerkjøpsgarantien så da gjelder den sistnevnte, derfor slipper jeg å
    betale halvparten av delene som blir byttet på min bil

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    oppdaterer med litt info som lovet;

    Jeg skulle idag kjøre de 10 milene til verkstedet.
    Jeg hadde ikke brukt bilen på en stund, og til min store overraskelse har bilen fått immunforsvar. Lyden var blitt borte..

    Jeg brukte de 10 milene til å fremprovosere lyden, men ikke snakk om at jeg hørte den.
    Dette er merkelig. Uansett, jeg har 1,5 år igjen av garantien, så det ordner seg uansett hvis den kommer tilbake.

    Ps. jeg har ikke hørt lyden etter jeg la om til sommerdekk, men tviler på noen sammenheng.

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  14. #13
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per-erik Vis post
    Hei,
    oppdaterer med litt info som lovet;

    Jeg skulle idag kjøre de 10 milene til verkstedet.
    Jeg hadde ikke brukt bilen på en stund, og til min store overraskelse har bilen fått immunforsvar. Lyden var blitt borte..

    Jeg brukte de 10 milene til å fremprovosere lyden, men ikke snakk om at jeg hørte den.
    Dette er merkelig. Uansett, jeg har 1,5 år igjen av garantien, så det ordner seg uansett hvis den kommer tilbake.

    Ps. jeg har ikke hørt lyden etter jeg la om til sommerdekk, men tviler på noen sammenheng.

    P-E
    Hmm...piggdekk?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Hva slags vinterdekk hadde du?
    Vet det er mange dekk som kan lage "lagerlyder" og gi variedende lyd med belastningen.

    Uansett, det beste er om bilen er feilfri og lyden er borte.
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Beklager sent svar. Piggdekkene som jeg har brukt i vinter er Gislaved norfrost 3 . 235/65 R17

    Ja jeg er glad dette ser ut til å være problemet, men aventer feiringen litt til:-)

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2011
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Hei
    Jeg er ny på forumet
    Interessant lesing! xc90 er en super bil men girkassen er en svakhet. Jeg havarerte girkassen på min xc90 i fjor sommer. Jeg har kjørt automat i mange år og hadde lenge mistanke om at det var noe galt. Jeg ba om at kassen ble sjekket på flere servicer, men alt var som det skulle. NAF var i allefall min redning.
    Mvh. T-H
    10 XC-60 D5 R-Design Ice White
    06 XC-90 D5 Summum Savile grå
    02 XC-70 2,4l Bensin sort
    ++

Lignende tråder

  1. Mulig å justere OD på ZF22 kasse på 760 TD?
    By Svirre in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 24/04/12, 22:58
  2. Mulig og få tak i Originale 740 turbo IC fester?
    By B200T in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 29/10/10, 19:32
  3. Mulig årsak til oljelekkasje?
    By v70dude in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 18
    Siste post: 20/08/10, 16:35
  4. Mulig å oppgradere til STC/DSTC?
    By kick_ass in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 4
    Siste post: 23/07/10, 10:04

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •