Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 17 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 423

Tråd: Hjuloppheng, fremkommelighet og komfort.

  1. #1
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard Hjuloppheng, fremkommelighet og komfort.

    Diskuter!
    Sist endret av henrik940; 24/04/10 kl 20:25
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Mindre afjøret vekt+mulighet for å leke med hjulvinkler...
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Overlegen på alle områder hvis man ikke driver med dragracing.
    bedre kjøreegenskaper og komfor.

    Ulemper? flere foringer å bytte...
    One Ring to rule them all

  4. #4
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Mye lettere å skru og tøffere

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    joda. man får jo faktisk senka bilen så mye at hjula står i lufta og karroseriet på bakken
    Vi har jo glemt det viktigste her egentlig. Holdbarheten (i volvo sammenhengg). stiv aksel = bytting vær dag med effekt. noe multilinken ikke er
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Jeg må si jeg ble overraska over hvor lett det var og skru, grua meg egentlig da jeg skulle bytte diff på 760n men sitter bare i 4 enkle skruer i karroseriet som er lett og komme til, pluss en bolt i vær side i bærebrua (sikkert gjort på 15min når man har gjort det for).

    Ble også positiv over åssen det var å kjøre med i forhold til stiv aksel (kan nesten kjøre like fort over fartshumper som med fadern sin V50 ) men mest på hullete veg da kjenner jeg ikke bakstillinga, også på motorveg blir alle bevegelser mye mykere.

    Gleder meg til og se åssen den blir å kjøre med til sommern da den blir litt lavere, pluss nye dempere foran så blir nok bilen bra trur jeg og ikke minst teste hvor holdbart det er

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Kopierer fra andre tråden det jeg skreiv, mer relevant her :

    Stiv aksel er bedre til ekstrem offroadbruk både fordi det er mindre deler som tåler mer og fordi hele chassiet kan heves til høy bakkeklaring mens akslene kryper rundt på bakken. Samtidig kan du ha laaaang vandring på fjøringa.



    Stiv aksel er også bedre til drag fordi når vekta legger seg bak så får du ikke camber som gjør at hele dekket har 100% kontakt med veien..

    Til sladding og sportslig kjøring om sommeren så er multilink overlegent. Merker at bilen ligger mye flatere og bedre på veien og du får riktige hjulvinkler i svinger (ytterhjul med camber og innerhjul som er rettere). Økt camber er somregel lik bedre veigrep i svinger. Da er det heller ikke nødvendig å gjøre bilen ubrukelig stiv.

    Merker faktisk at min kommer fram mye bedre om vinteren nå enn før når jeg hadde stiv aksel, men det er ikke så stor forskjell at du kan dra andre opp bakker biler med sommerdekk akkurat. Sto nesten fast i 40 cm snø i dag der jeg hadde parkert .

    For å ikke nevne at multilink er mye mer komfortabelt. Før når jeg hadde stiv aksel hvis jeg traff en dump på ene sia i en sving når jeg kjørte aktivt så spratt hele bilen noen cm til sia. Og hoppa og spratt som bare det baki der på humpete veier. Nå med multilink kan jeg kjøre fort på ujevne veier og ikke sprette av veien nesten!

    Er noe vanskeligere å skru på MK2 pga bladfjøra som står i spenn, men fjerner man den og setter på coilover så er det en veldig enkel bakstilling å skru på!

  8. #8
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Helt enig med Chrml. Stiv aksler funker bokstavelig talt fjell på rockcrawling, men i baja og rally der farten er relativt høy, så er det delt oppheng som duger. Det er rett og slett formålet som bestemmer hva som er best
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  9. #9
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    TBO! Dette med at du kommer fram med sommerdekk med multilink, det må du dokumentere. Jeg kom ikke opp en halvbratt bakke med bilen til bestefar, på 10 cm nysnø og sommerdekk. Det er med delt bak/framaksel. 4x4 Elektronisk sperre foran og bak som var slått inn.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  10. #10
    Registrerte brukere JørnM_940 sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Stoksund, Norway
    Innlegg
    1.289
    Antall takk

    Standard

    Vi hadde en 95' 960 hjemme før, var overlegen til å ta seg fram om vinteren i forhold til 740er og 940er vi har og har hatt hvertfall. Selvfølgelig har dekkene mye å si, men det var hakkapelita piggdekk på alt.

    Når det gjelder stiv aksel, skal det sies at det har MYE å si for fremkommeligheten om det er med eller uten diffbrems. Som dag og natt. Er vel ikke så rart heller da, da den trekker på begge istedet for 1.
    -BMW 320cd, 2005

    X: 1991 Volvo 940 bruksbilprosjekt ---> Solgt!

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    199
    Antall takk

    Standard

    [QUOTE Merker faktisk at min kommer fram mye bedre om vinteren nå enn før når jeg hadde stiv aksel [/QUOTE]

    Nå er det jo første vinteren du har kjørt piggdekk istedenfor dårlige helårsdekk også da!:P Men mulig det hjelper på fremkommeligheten..

  12. #12
    Registrerte brukere Soulair sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Klæbu
    VCCN medlemsnummer
    13
    Innlegg
    565
    Antall takk

    Standard

    Må også føye til at nå har jeg kjørt 740 hele vinteren med 6 år gamle Yokohama Guardex Studdable piggdekk (masse spor da). Fremkommeligheten er meget bra til ikke å være sperre. Jeg har dratt opp 2 biler fra grøfta og jeg sto på isen!

    Inntil nylig måtte jeg gå over til min mors Mercedes E200 med delt bakaksling og helt nye piggdekk (Nokian Hakka)! Dette er en konsekvent høyrehjulspinner, og jeg sliter virkelig med å komme meg frem rundt verkstedet og opp til gårdsplassen min..
    1998 Volvo V70XC - bruksbil
    1985 Volvo 760GLE - V8 diesel prosjekt

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eldste Haugerud Vis post
    [QUOTE Merker faktisk at min kommer fram mye bedre om vinteren nå enn før når jeg hadde stiv aksel
    Nå er det jo første vinteren du har kjørt piggdekk istedenfor dårlige helårsdekk også da!:P Men mulig det hjelper på fremkommeligheten..[/QUOTE]
    Kjørte med gode Continental piggfrie dekk i fjord . Nå kjører jeg med billige piggdekk som etter Henrik940 sin erfaring sitter dårligere på veien enn de.

    Men jeg har jo delvis sperre nå da, hjelper jo en del på fremkommeligheten det. Hadde ikke det i fjord.

  14. #14
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Nå er det jo første vinteren du har kjørt piggdekk istedenfor dårlige helårsdekk også da!:P Men mulig det hjelper på fremkommeligheten..
    Kjørte med gode Continental piggfrie dekk i fjord . Nå kjører jeg med billige piggdekk som etter Henrik940 sin erfaring sitter dårligere på veien enn de.

    Men jeg har jo delvis sperre nå da, hjelper jo en del på fremkommeligheten det. Hadde ikke det i fjord.[/QUOTE]

    Det har helt klart MYE og si. Det er natt og dag.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  15. #15
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Kjørte med gode Continental piggfrie dekk i fjord . Nå kjører jeg med billige piggdekk som etter Henrik940 sin erfaring sitter dårligere på veien enn de.

    Men jeg har jo delvis sperre nå da, hjelper jo en del på fremkommeligheten det. Hadde ikke det i fjord.
    Det har helt klart MYE og si. Det er natt og dag.[/QUOTE]

    Bygg om til multilink!

  16. #16
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboHansen Vis post
    Det har helt klart MYE og si. Det er natt og dag.
    Bygg om til multilink! [/QUOTE]

    Eller bare sperre
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  17. #17
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Eller bare sperre

    Sperre og multilink

  18. #18
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og.

    ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  19. #19
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er MK1 vs MK2 da?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  20. #20
    Registrerte brukere TurboHansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Hvordan er MK1 vs MK2 da?
    Har ikke vært borti MK2 men det er vel av alu og mindre ufjøra vekt, også har man vel hakket bedre fjøring grunnet den glassfiberfjøra kontra de vanlige fjørene på MK1. men jeg vil tru at MK1 er lettere å skru på

  21. #21
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Er akkurat det med fjøring jeg er så skeptisk til!
    Skulle ikke tru bladfjør var synonymt med veiholdning!

    MK1 kan man jo lettere bygge coilovers til, mens MK2 er mer alu, og derav lettere og bedre.. Hva med det beste fra begge verdner?
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Christian Vis post
    Er akkurat det med fjøring jeg er så skeptisk til!
    Skulle ikke tru bladfjør var synonymt med veiholdning!

    MK1 kan man jo lettere bygge coilovers til, mens MK2 er mer alu, og derav lettere og bedre.. Hva med det beste fra begge verdner?
    Bladfjør eller spiralfjør blir jo akkurat det samme. Det er hvordan den er laget, karakteristikker og forspenn som har noe å si. Bladfjør betyr ikke nødvendigvis varebil eller offroad .

    MK2 akselen med bladfjør halverer uavfjørede vekta på hvert hjul ved å bruke bladfjør istedet for spiralfjør. Ergo mer veigrep.

    Eneste driten med dem er at du ikke får senkebladfjør til vanlige dempere. Må enten kjøre i vanlig høyde eller senke med nivåmatdempere. Siden nivåmat ikke akkurat er noe å rope hurra for mtp kjøreegenskaper så er det igrunn bedre å bygge coilover.

    Ingen problem å bygge coilover på MK2. Kan kjøpe deg disse:


    Bilstein coilovere med gatefjører til stiv aksel. Så må du bare vinkle det øverste festet litt og helst lage forsterket innfesting i bånn på bærebrua så den tåler å løfte hele bilen. Vips coilover . Skal gjøre dette på min etterhvert.

    Det eneste coilover settet som er bolt-on på MK1 er det med to rustne rør fra Kaplhenke (Koni).



    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og.

    ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også.
    Hva for noe mer drit?

    Multilink er jo bare en klokke med en diff og en utveksling i som på stiv aksel så stikker det to stikkaksler ut til hvert hjul. Samme som på stiv aksel, eneste som kan gå galt i tillegg er CV leddene, men de blir sjelden gåene.

    Alle de andre armene trenger du jo ikke å røre. Er jo ikke sånn at de kan knekke akkurat... Så det er ikke så mye mer som kan gå galt. Og har hørt rykter om at stikkakslene på multilink tåler mer.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Multilink har bare enda mer drit som kan gå gæærnt. Stiv aksel fungerer det og.

    ORDENTLIG seriøse rock-crawlere har offset diff også.
    Etter å ha hatt i underkant av 100 stive aksler på bilen og kun 1 multilink så vil jeg påstå du tar feil
    Jeg skjønner poenget ditt.. men det er ikke sånn det fungerer i volvo verden hvis man er glad i litt effekt og sammtidig beholde mulighetene for å ha folk i bagsetet


    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Bygg om til multilink!
    Eller bare sperre [/QUOTE]
    bygg om til forgassere sammtidig. det satt ofte dette på biler som ble levert med stiv aksel Hestekjærrer også. selv om noen dyrere hestekjærrer hadde delt bak (bare se på askepott )

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    TBO! Dette med at du kommer fram med sommerdekk med multilink, det må du dokumentere. Jeg kom ikke opp en halvbratt bakke med bilen til bestefar, på 10 cm nysnø og sommerdekk. Det er med delt bak/framaksel. 4x4 Elektronisk sperre foran og bak som var slått inn.
    Jeg har stått fast med ispigg på 10cm slaps. forholdene har mye å si.. og som sagt. vinterdekk er jo utrolig mye bedre. men når man får litt spissing på drivhjula og bedre hjuloppheng så hjelper det mye også kanskje fordi dekka får mer press og graver seg ned i grusen kjappere en stiv aksel som vil bli stående oppå å spole. er ikke sikker. men hadde vært moro å funnet ut av.. jeg slenger gjerne på sommerdekka å tester en dag!

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Kopierer fra andre tråden det jeg skreiv, mer relevant her :

    Stiv aksel er bedre til ekstrem offroadbruk både fordi det er mindre deler som tåler mer og fordi hele chassiet kan heves til høy bakkeklaring mens akslene kryper rundt på bakken. Samtidig kan du ha laaaang vandring på fjøringa.

    Stiv aksel er ikke bedre til ekstrem offroadbruk fordi man faktisk ikke får bedre bakkeklaring. men mye dårligere... man har en stor jernklump på tvers mellom hjula. ekstreme forhold er det jeg beskrev i forgje tråd. Det er bare å bøye seg ned å se på bakkeklaringa på en golf eller hunday så skjønner man det. At det tåler mer er sant. men de verstinggutta som kjører der det kreves mest av fjøring og understell kjører delt aksling... fordi fordelene er så ENORMT mye bedre selv om de kan knekke av en A arm i et bjørketre... men lettere å bytte ut EN A arm en hele akselen
    Akslene kryper jo ikke mer rundt på bakken. er jo omvendt.... bare se på motorstv en dag når de kjører lorrers (eller hva det heter...)
    Lengre vandring på delt akslel er vanligere.... fordi det tilater at bilen ikke holder på å tippe over og hjula holder seg på bakken hele tia. ikke skjelden man ser et drivhjul i lufta på stiveaksler... skjer skjelden med lange A armer.
    At vi ikke ser dette i norge er fordi det er på hobby nivå her og vi heller ikke har skikkelige baner som andre land har.
    Dragracing er den eneste sporten hvor stivaksel er bra!
    til hverdagsbruk er det fint med stivaksel på lastebiler å lignende
    Hvorfor tror dere skauhengere å sånt har delt hjuloppheng? for å ta seg frem dårligere?
    Bare fordi en gjeng med gammle US 4x4 skaubiler kjører med stivaksel så betyr ikke det at det er best. det er billigst og enklest. + at forholdene ikke er så ille at det fungerer for dem...
    Dette blir som å diskutere hva som er best av 8v og 16v...
    "på 16v motorene kan det skje mere galt"...
    Det er faktisk kammerater av meg som tror forgasser gir mere bunndrag og mellomregister en innsprut! å derfor bygger de det :P "også lyden da" (men de fleste av oss vet jo at spruten er bedre på alt. også lyden )..
    Når bøndene begynner å gå vekk fra stiveaksler på skauutstyret sitt så har jo tilogmed de fått med seg at fremkomligheten er bedre...
    One Ring to rule them all

  24. #24
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post

    Multilink er jo bare en klokke med en diff og en utveksling i som på stiv aksel så stikker det to stikkaksler ut til hvert hjul. Samme som på stiv aksel, eneste som kan gå galt i tillegg er CV leddene, men de blir sjelden gåene.

    Alle de andre armene trenger du jo ikke å røre. Er jo ikke sånn at de kan knekke akkurat... Så det er ikke så mye mer som kan gå galt. Og har hørt rykter om at stikkakslene på multilink tåler mer.
    Du kan tenke deg en solid stiv aksel, kontra masse armer og ting som kan knekke, i skogen. Der er det over svære steiner osv, de tar knekken på de tingene der.

    Fordelene er jo soleklare: Lettere å heve, tåler mer juling og flekser bedre. Når det ene hjulet går opp, presses det andre automatisk ned, og man får bedre grep.
    Sist endret av henrik940; 20/02/10 kl 10:32
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  25. #25
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Detta klarer du ikke med multilinken din!



    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

Side 1 av 17 1 2 3 11 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •