Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: Summelyd fra motorrommet...

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. feb. 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Summelyd fra motorrommet...

    Hei, folkens!

    Her er første lyd fra ny bruker av forumet - og fra en førstegangseier av Volvo.

    Jeg kjøpte nylig en 2004 XC70 Premium, D5 og er strålende fornøyd. Men, jeg har irritert meg over en summelyd (ganske kraftig) fra motorrommet og det er ikke motoren som er ulyden her.... ;-)

    Summelyden høres ut som slitte lager fra en elektrisk pumpe, som starter samtidig med enten 1) motoren, eller 2) dieselvarmeren. Etter en tids kjøring med bilen høres det ut som om denne motoren stanser (eller blir lydløs), men den kommer tilbake når bilmotoren stanses. Da øker pumpemotoren (om det er det) i turtall, holder seg oppe i et halvminutt, og så stanser den.Lyden kommer fra motorrommet, ved venstre forskjerm, et stykke ned.

    Noen tips til hva dette kan være, og om jeg må påregne skifte av noe komponenter snart? Har tenkt med en liten tur om et par måneder på 7-10 000 km, og ville gjerne ha kontroll på dette før jeg stikker...


    MVH



    Geir

  2. #2
    Registrerte brukere volvobertil sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Gvistung Vis post
    Hei, folkens!

    Her er første lyd fra ny bruker av forumet - og fra en førstegangseier av Volvo.

    Jeg kjøpte nylig en 2004 XC70 Premium, D5 og er strålende fornøyd. Men, jeg har irritert meg over en summelyd (ganske kraftig) fra motorrommet og det er ikke motoren som er ulyden her.... ;-)

    Summelyden høres ut som slitte lager fra en elektrisk pumpe, som starter samtidig med enten 1) motoren, eller 2) dieselvarmeren. Etter en tids kjøring med bilen høres det ut som om denne motoren stanser (eller blir lydløs), men den kommer tilbake når bilmotoren stanses. Da øker pumpemotoren (om det er det) i turtall, holder seg oppe i et halvminutt, og så stanser den.Lyden kommer fra motorrommet, ved venstre forskjerm, et stykke ned.

    Noen tips til hva dette kan være, og om jeg må påregne skifte av noe komponenter snart? Har tenkt med en liten tur om et par måneder på 7-10 000 km, og ville gjerne ha kontroll på dette før jeg stikker...


    MVH



    Geir



    Da hører du sikkert diesel varmeren din tenker jeg.
    Den ligger fremmenfor forhjuldet på venstre side.
    Denne varmeren har en sirkulasjons pumpe og en vifte som lager lyd men denne viften kan ha løsnet og da bråker det langt mer en normalt.
    Sist endret av volvobertil; 15/02/11 kl 13:36
    V70n 2,4D 2003

  3. Takk Gvistung takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. feb. 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Ok, takker for dette. Jeg fikk et tips fra en kollega i dag som har en XC90 av litt nyere årgang, med samme lyd - som sier det samme. Da kan jeg sjekke litt nærmere om det er noe å skifte ut.

  5. #4
    Registrerte brukere volvobertil sin avatar
    Medlem siden
    03. mai 2010
    Sted
    Telemark
    Innlegg
    56
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Gvistung Vis post
    Ok, takker for dette. Jeg fikk et tips fra en kollega i dag som har en XC90 av litt nyere årgang, med samme lyd - som sier det samme. Da kan jeg sjekke litt nærmere om det er noe å skifte ut.
    Det hetes vel at det er bare å demontere og sette det på plass igjen har jeg lest på forumet.

    Søk på diesel varmer på tips og triks så mulig du finner en forklaring i bilder der.

    Har kjørt 438 000 med min men den er fremdeles i orden uten lyder ennå,men har en ny repsats liggende på lager
    V70n 2,4D 2003

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2011
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Hører du lyden inn i bilen når du kjøret? Eller evt når du står og bakker med bilen? Jeg har selv samme bilen og har merket en lyd som kan minne om den du beskriver. Venstre side fremme, nesten bak hjulet egentlig. Men jeg hører ikke denne lyden inne i bilen, bare utfor og når jeg står på venstre side av bilen. Jeg har trodd at det var dieselvarmeren og at lyden er mer fremtredende nå på vinteret når det er kaldt og brenneren er mer i bruk. Jeg tror ikke, men er ikke sikker, at denne lyden var i sommer. Den var ganske sikkert ikke så merkbar i alle fall...

    Hvordan kan man vite at det er noe som bør gjøres noe med?

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. jan. 2011
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Kan også nevne at brenneren ble byttet for 1 år siden. Kan ikke tenke meg at det kan være noe feil med den allerede!

  8. #7
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av rujo79 Vis post
    Kan også nevne at brenneren ble byttet for 1 år siden. Kan ikke tenke meg at det kan være noe feil med den allerede!
    He-he. Da kjenner du tydigvis ikke til kvaliteten på disse...:-)
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. feb. 2011
    Sted
    Bærum
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Jeg hører også lyden inne i bilen,. men den er selvfølglig ikke like hørbar. Bilen er jo ganske godt lydisolert..... Nivået er riktignok såpass kraftig at den er hørbar uansett hvor su står utenfor bilen bpde foran og bak :-). Men rent funksjonsmessig har jeg ingen fiel på bilen - men frykter at det er et lager som kan være på tide å se litt nærmere på.

    Jeg har ikke hatt bilen så lenge, så om det er forskjell på sommer og vinter aner jeg rett og slett ikke.

Lignende tråder

  1. mystisk? plugg i motorrommet V70
    By Aartun in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 13/01/11, 11:34
  2. Summelyd fra forstilling
    By 855 tdi in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 26/07/10, 22:37
  3. Hva er denne kontakten til? (sikringsboks i motorrommet 960)
    By TeamBørnOut in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 10
    Siste post: 10/03/10, 11:46

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •