Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 67 av 67

Tråd: XC90 - mistet drift på bakhjulene?

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av _tormod_ Vis post
    Er i 98 av 100 tilfeller pumpa som knekker sikringen. Kurant jobb forresten
    Hei, har fått beskjed fra Frydenbø at det er pumpen som er gåen, del nr 3078-3079, koster 3234 inkl mva, 9500,- inkl mva for arbeid og deler.

    Noen forslag til hva jeg skal gjøre?

  2. #52
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SilverXC90 Vis post
    Hei, har fått beskjed fra Frydenbø at det er pumpen som er gåen, del nr 3078-3079, koster 3234 inkl mva, 9500,- inkl mva for arbeid og deler.

    Noen forslag til hva jeg skal gjøre?
    Foreslår at du får byttet pumpen Kjipt å ikke ha
    AWD
    liksom... Du kan jo sende forespørsel til andre verksteder for å se om jobben kan bli billigere. Ca 6000 for jobben tilsier jo ca 5 timers jobb, og det kan jo være noen har lavere timespriser... Evt kjøp pumpen å få den byttet selv eller på et billigere uavhengig verksted.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2011
    Innlegg
    32
    Antall takk

    Standard

    Jeg byttet min pumpe i mars. Det kostet meg 4500 for pumpe og jobb. Pumpen kostet 2800,-

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Foreslår at du får byttet pumpen Kjipt å ikke ha
    AWD
    liksom... Du kan jo sende forespørsel til andre verksteder for å se om jobben kan bli billigere. Ca 6000 for jobben tilsier jo ca 5 timers jobb, og det kan jo være noen har lavere timespriser... Evt kjøp pumpen å få den byttet selv eller på et billigere uavhengig verksted.
    Hei. Er i Polen på jobb nå, så jeg skal sjekke hva denne koster her nede, har kanskje mulighet for å bytte utenom Volvo verksted. Vi får se hva som skjer, takk for god respons.

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SilverXC90 Vis post
    Hei, har fått beskjed fra Frydenbø at det er pumpen som er gåen, del nr 3078-3079, koster 3234 inkl mva, 9500,- inkl mva for arbeid og deler.

    Noen forslag til hva jeg skal gjøre?
    Hva mener du med kurrant jobb? Finnes det noen linker til en slags jobbeskrivelse?

  6. #56
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Hvor fikk du utført arbeidet til denne prisen?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  7. #57
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SilverXC90 Vis post
    Finnes det noen linker til en slags jobbeskrivelse?
    Sånn kjapt; tror jeg har fått med det meste her:

    http://www.ktv.no/~tsb-ktv/VOLVO/XC9...pumpebytte.pdf
    Sist endret av Tore; 15/12/11 kl 10:51
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  8. #58
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    4610,- inkl deler og jobb hos Østli servicesenter i Elverum, hvis det er flere som har behov samme rep.

    www.ostliservice.no

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SilverXC90 Vis post
    Hei, har fått beskjed fra Frydenbø at det er pumpen som er gåen, del nr 3078-3079, koster 3234 inkl mva, 9500,- inkl mva for arbeid og deler.

    Noen forslag til hva jeg skal gjøre?
    Skjønte med en gang hva feilen var når du sa at sikringa ryker med en gang du bytter den.
    Det er en kjapp og enkel jobb for de som har tilgang på løftebukk og værktøy, men ikke noe du bør begi deg utpå hvis du ikke har grunnleggende kunnskap om å skru.
    Det er en helt vanlig feil, og jeg har bytta mange sånne. Kosejobb..

    Bor du i Oslo/Akershusområdet kan jeg sikkert hjelpe deg å fikse det for en billig penge.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av svima Vis post
    Skjønte med en gang hva feilen var når du sa at sikringa ryker med en gang du bytter den.
    Det er en kjapp og enkel jobb for de som har tilgang på løftebukk og værktøy, men ikke noe du bør begi deg utpå hvis du ikke har grunnleggende kunnskap om å skru.
    Det er en helt vanlig feil, og jeg har bytta mange sånne. Kosejobb..

    Bor du i Oslo/Akershusområdet kan jeg sikkert hjelpe deg å fikse det for en billig penge.
    Hei, jeg bor i Austevoll, sør for Bergen :-) så en tur over fjellet uten
    AWD
    og DCTS er ikke ønskelig.
    Regner med du bekrefter at det er pumpen som er gåen. Har bestilt pumpen og skifter den lokalt her hos Automester.

  11. #61
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SilverXC90 Vis post
    Har bestilt pumpen og skifter den lokalt her hos Automester.
    Stor prisforskjell på Automester og Frydenbø?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. sep. 2011
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Da var vinkeldrev byttet ... men det var jo ikke alt..

    Da har også jeg vært i Arvika hos Helmia og byttet vinkeldrev + hylse til den nette sum av 15.500,-SEK. Men tror dere at jeg hadde 4-hjuls drift? Neida, da fant de feilkoden på
    DEM
    - modulen... Og sa at det var nye 15.000,-

    Jeg er litt oppgitt over Volvo, eller verksteder generelt. Jeg har mistenkt at jeg har vært uten drift på bakhjulene siden desember 2007! Men siden jeg har hatt bilen inne for andre saker så har mitt "forslag" om å sjekke om 4WD funker blitt ignorert. Først i mars i år så sjekket Turessons i Årjang dette og da sa de at de fikk feilkode på
    DEM
    som ikke gikk bort, men de lastet ned ny software og da ble den borte, så nå var alt fint...
    Etter å ha lest om problemene med vinkeldrevet og hylsa så fikk jeg Bilia på Økern til å foreta en diagnose av 4WD. De fastslo at mellomakslingen ikke gikk rundt og at hylsa , og antakeligvis vinkeldrevet var gåent. Atter å forspurt 3 Volvo verksteder om dette så fikk jeg av alle svar at mest sannsynlig så måtte vinkeldrevet byttes hvis hylsa var gått da det slet istykker splines på vinkeldrevet...
    Siden vinkeldrevet koster 10.500SEK så ba jeg Helmia i Arvika ringe meg når vinkeldrevet var demontert og verifisere at det måtte skiftes. De ringte og sa at jo det var for mye slakk eller noe (1mm?). Jeg ba om at jeg fikk se delen når jeg hentet den. Det fikk jeg (men jeg fikk ikke vinkeldrevet med hjem for det skulle sendes tilbake til Volvo?) Ærlig talt så så jeg ikke noe særlig skader. Jeg greide ikke å sette hylsen tilbake på drevet med håndkraft. I ettertid så synes jeg det er merkelig at hylse og gir skulle "glippe". Det så nesten ut som det snarere hadde vært rustet sammen..

    Vel ,vel. Så er det feilkoden da.. den fikk jeg ikke utskrift av med meg hjem dessverre. Men det var noe med "Feil signal
    DEM
    modul (eller hydraulikk pumpe)"

    Så jeg tar gjerne opp tilbudet ditt Svima hvis du kan skifte hydraulikkpumpe for jeg bor i Lørenskog og er drittlei å ikke ha 4WD på 4. året.

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Laddis Vis post
    Da har også jeg vært i Arvika hos Helmia og byttet vinkeldrev + hylse til den nette sum av 15.500,-SEK. Men tror dere at jeg hadde 4-hjuls drift? Neida, da fant de feilkoden på
    DEM
    - modulen... Og sa at det var nye 15.000,-

    Jeg er litt oppgitt over Volvo, eller verksteder generelt. Jeg har mistenkt at jeg har vært uten drift på bakhjulene siden desember 2007! Men siden jeg har hatt bilen inne for andre saker så har mitt "forslag" om å sjekke om 4WD funker blitt ignorert. Først i mars i år så sjekket Turessons i Årjang dette og da sa de at de fikk feilkode på
    DEM
    som ikke gikk bort, men de lastet ned ny software og da ble den borte, så nå var alt fint...
    Etter å ha lest om problemene med vinkeldrevet og hylsa så fikk jeg Bilia på Økern til å foreta en diagnose av 4WD. De fastslo at mellomakslingen ikke gikk rundt og at hylsa , og antakeligvis vinkeldrevet var gåent. Atter å forspurt 3 Volvo verksteder om dette så fikk jeg av alle svar at mest sannsynlig så måtte vinkeldrevet byttes hvis hylsa var gått da det slet istykker splines på vinkeldrevet...
    Siden vinkeldrevet koster 10.500SEK så ba jeg Helmia i Arvika ringe meg når vinkeldrevet var demontert og verifisere at det måtte skiftes. De ringte og sa at jo det var for mye slakk eller noe (1mm?). Jeg ba om at jeg fikk se delen når jeg hentet den. Det fikk jeg (men jeg fikk ikke vinkeldrevet med hjem for det skulle sendes tilbake til Volvo?) Ærlig talt så så jeg ikke noe særlig skader. Jeg greide ikke å sette hylsen tilbake på drevet med håndkraft. I ettertid så synes jeg det er merkelig at hylse og gir skulle "glippe". Det så nesten ut som det snarere hadde vært rustet sammen..

    Vel ,vel. Så er det feilkoden da.. den fikk jeg ikke utskrift av med meg hjem dessverre. Men det var noe med "Feil signal
    DEM
    modul (eller hydraulikk pumpe)"

    Så jeg tar gjerne opp tilbudet ditt Svima hvis du kan skifte hydraulikkpumpe for jeg bor i Lørenskog og er drittlei å ikke ha 4WD på 4. året.
    Må først se hvilken feilkode du har.
    Kan være at det er trykkgiver det er noe feil med også.
    Men kan helt sikkert hjelpe deg å ta en titt på det.

    Send meg PM hvis du vil ha hjelp så finner vi nok ut av det.

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Stor prisforskjell på Automester og Frydenbø?
    Hei.
    Da er bilen fikset og AWDen funker som bare det, virker faktisk litt kvikkere nå.
    Hva ble gjort:
    - Haldex pumpen ble skiftet: 3403,-
    - Olje til Haldex: : 294,-
    - Arbeid 1,5 timer : 1304,-
    - Div verkstedsmateriell : 104,-
    - Diagnosetest : Gratis
    Totalt : 5104,-
    Alt utført hos Automester i Austevoll. Litt annen pris enn den prisen Frydenbø skulle ha 9600.-

    Så det lønner seg å sjekke rundt litt.

    Nå gjenstår det "bare" å skifte viften i dieselbrenneren. Har delen, men venter på plass på bukken:-)

    Takk til dere alle som har bidrat med analyse av problemstillingen.

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. nov. 2012
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Jeg har nylig fått tilbake firehjulstrekken etter nesten å ha blitt lurt på Bilia Fornebu. Løsningen i mitt tilfelle var å skifte trykksensoren i Haldex-systemet og ikke den svindyre styreenheten. Les mer her http://forum.vccn.no/showthread.php?...-Bilia-Fornebu

  16. #66
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av andreas Vis post
    Har
    VIDA
    og DiCE, så skal få lest ut og sletta det som ligg lagra av feilkoder. Om du har feil i systemet som ikkje genererer feilkoder kan eg ikkje hjelpa...
    Vel, du får nok ikkje tak i så mykje informasjon når sikringen har gått. Du er heldig om du kan skifte sikringen og lese ut feil med tenninga av men eg tvilar...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  17. #67

    Medlem siden
    10. feb. 2011
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Har nå en sikkring som ryker på min XC90, samt
    AWD
    som ikke virker. Har koblet vekk pumpen, men sikkringen ryker likevel. Hvis jeg kobler vekk begge ledninger på Haldex, ryker ikke sikkringen, så det utelukker vel ledningsnettet. Frydenbø skal nå ha 1600 for å kanskje finne feilen, mens jeg har mest lyst å prøve hos noen som faktisk har peiling på XC90.

    Noen som vet om noen som er god på denne bilen i nærheten av Bergen?

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Andreas : '03 XC90 D5 AWD
    By andreas in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 103
    Siste post: 22/04/16, 12:00
  2. Har mistet sideblinklysene innom innerskjermen, tips?
    By jbolaisen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/10/10, 00:21
  3. Bruktimportert XC90
    By glenn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 14/08/10, 00:16

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •