Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Ryggesensor XC90 piping uten feilmelding - løsning!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2011
    VCCN medlemsnummer
    1872
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Ryggesensor XC90 piping uten feilmelding - løsning!

    Hei

    Har lett en del etter info ang ryggesensor-problemer på forskjellige forum, med og uten feilmeldinger i displayet. Mye god info har blitt funnet, men uten helt det svaret jeg var på utkikk etter...

    Min XC90 er en 97 mod, kjøpt fra et "tilsynelatende" seriøs bilforhandler i Oslo området for 2 mnd siden. Forhandleren kan bil, men ikke helt volvo...

    Det har vært problemer med ryggesensoren siden kjøp. kontinuerlig piping i revers, uten feilmelding i displayet. Kommer bare ved minus-grader under -15. Verksted har demontert fanger bak og skiftet ut 1 sensor som de trodde var årsaken. Det var det ikke. Gikk derfor litt grundigere til verks, og fant ut følgende:

    1) Demonterte fanger etter instruksjoner fra volvoforums.org.uk
    2) Testet sensorer både i +15 og -20 grader. Dette er UL sensorer, og tenkte kanskje at de var ømfintlige til temp etc. (holder en del på med UL selv på jobb, så er noe kjent med forskjellige UL-problemstillinger)
    3) Sprayet de med CRC, og lot de ligge i ovnen på 30 gr i 1 døgn.

    Problemet løst. Trolig dugg/vann-perler på innsiden av glasset til sensoren. Rett og slett overfølsomhet/UL strålen treffer "skitten/vått" glass.

    Dette til info. Det var en del frustrasjon til jeg fant ut mulig årsak. Det er tydelig at også en del andre XC90 eiere har vært frustrerte over dette problemet.
    Uansett, det har ikke vært problemer i etterkant, heller ikke i minus 25 i Østerdalen for noen uker siden

    Takk for et flott forum. Ha en fin kveld.

    Falx
    Sist endret av Falx; 10/02/11 kl 00:58 Begrunnelse: Redigert tittel

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Dette var interesant lesing. Jeg har en 08 XC90, og har problemer når det er kaldt. Nå er det riktignok ikke mer en 3-5 minus, men det kan virke som problemet er større nå når det er kaldt.
    Jeg kjøpte bilen for under 3 uker siden, og er usikker på om forhandleren vil ordne opp i dette, og i tillegg tviler jeg om de har denne kompentansen/erfaringen.

    Jeg skal snakke med de til uka, og evt gjøre denne jobbe hvis de nekter å fikse dette. Har du en direktelink til guiden?

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2011
    VCCN medlemsnummer
    1872
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Hei

    Sry for sent svar.
    Direkte-link til guiden er her:

    http://www.volvoforums.org.uk/showth...ar+bumper+xc90

    Kan hende du må registrere deg først.
    Ta også en titt på denne:

    http://www.volvoforums.org.uk/showth...ar+bumper+xc90

    Jeg tok det på garanti med verkstedet, dvs, fikk 4 sensorer som de betalte, men gjorde jobben selv. Det som er litt krunglete, er at hele fangeren (med baklys etc) må av, for å demontere selve plastikk-fangeren som sensorene sitter i. Det er selvfølgelig ingen tilfeldighet fra Volvo sin side :(
    Sørg for, hvis du har en "Rear Park Assist" funksjon, å demontere kablene til modulen når strømmen og tenningen til bilen er helt slått av, hvis ikke, får du feil-meldinger ved oppstart. Og hvis du selv ikke har en
    DICE
    e.l, må du til verkstedet for å resette feil-meldingene du får

    PS: i følge Bilia, er ny pris på et helt sett med ny støtfanger ca 6K, så når du fjerner clips, og plastikk-klemmer, vær forsiktig. Ny fanger er dyrt.

    Lykke til.

    Falx

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    takk for svar og linkene. sensorene mine begynte plutselig å virke igjen, så jeg blir no ikke å ta denne jobben med det første.

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

Lignende tråder

  1. Ryggesensor V50
    By stians in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 9
    Siste post: 09/12/10, 16:14
  2. piping/ulying ifra 120 km/t. hva kommer det av?
    By volvo240v8 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 20
    Siste post: 26/10/10, 12:01
  3. Grei løsning når det blir glatt.. :)
    By bortstun in forum Volvo i media
    Svar: 3
    Siste post: 16/10/10, 17:06
  4. Uling/piping i motorrom 940
    By JørnM_940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 08/10/10, 22:58
  5. Ryggesensor problem V70 07
    By Hank in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 1
    Siste post: 25/08/10, 20:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •