Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 69 av 69

Tråd: B234F+T. Trenger tips.

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Kjøp en 13c isteden. like liten propp i eksosen og koster mye mindre. turbon må du bytte for å få effekt uansett
    One Ring to rule them all

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Kjøp en 13c isteden. like liten propp i eksosen og koster mye mindre. turbon må du bytte for å få effekt uansett
    Hva er realistisk å kunne forvente når man tyner en 19t da?

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    lat motor som kun leverer litt effekt i noen sekunder før effekten synker fort... veldig lat på topp. høyt bensin forbruk og deformerte råder etterhvert... ta deg et søk så ser du hvorfor. kompressor delen leverer nok luft men turbin delen er forliten.
    Td04 er LITen. (til sammenligning så satt det Td05 på 740 turbo(garrett også) )
    Og det sier litt?
    som en visning turbo så få tak i en 13c. tipper du får en slik for 500kr på forumet her. Den leverer litt mindre luft en 19T. men samme turbin :P Den er beregnet for mindre motorer og langt mer effekttiveen hva gamle rødblokka er..
    spar penga og kjøp en større turbo du kan slenge på etter visninga er min mening. du får da bedre kjørbar motor som puster lettere på topp og er mye hissigere.. mindre mottrykk = mindre bensinforbruk også (greit på bruksbil ). du får en bedre og mer holdbar motor også (selv om du henter ut mer effekt)
    One Ring to rule them all

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Såppas ja. Hørtes lite gunstig ut. :(
    13c er den som står på B230FT/B200FT hvis jeg ikke tar feil? Hvor mye trykk burde jeg vise denne med?
    Hva anbefaler du å bruke etter visning da?

    Blir mye spørring her. Takker for svar så langt

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    samme trykk ellerno. poenget er at du bare skal vise du har under 230hk
    etter visninga så kan du slenge på noe større etter hva du ønsker av effekt
    skal du kjøpe turbo av paul så skaffer han deg sikkert en fin gt30r eller lignende med 53-55mm turbin på kompressor siden kan du velge å vrake egentlig
    One Ring to rule them all

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    blir som meg å 6er turboen, 170 hk org uten turbo. får godkjenne hvis er under krava (fått papirer på søknad volvo og bt), men tviler på det går under noe som helst trykk.....
    Men de trengte bare å vite antall hk? Eller sa de noe om avgass og slike ting som koster alt for mye å teste?

  7. #57
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    Men de trengte bare å vite antall hk? Eller sa de noe om avgass og slike ting som koster alt for mye å teste?
    dem skal ha antall hk og nm.

    i papira fra bt står det ca som detta, ikke helt ordrett det jeg skrev, men di viktige detaljene er som dem skrev, endra litt pga vet folk tar å kopierer.....:(:

    godkjenner herved din søknad om XXXXXX så fremt det brukes mest orginale Volvo deler, eksos, intercooler, motorstyring som du henviser i din søknad.

    under fremvisning ved godkjenning av kjøretøy XXXXXXXXXXX skal det med bringes dokument fra Volvo norge på maksimal tillatt effekt, samt bremsepapirer på motoreffekt fra godkjent, lab/motorverksted (Alt. feks, Flissundet motorservice, nærheten der du bor).
    motoren/bilen må tilfredsstille kravene om avgasser det året bilen er førstegangsreg.

    takk for att du søkte på forhånd og vi ønsker deg lykke til med "prosjektet" ditt. er det noe mere du vil evt godkjenne, eller er andre ting vedr bygget ditt er det bare å ta kontakt med ........ eller...... som har skrivi under dine papirer.

    også fikk jeg med blekke med avgasskrav i samme brev jeg fikk av dem.
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av R.G Vis post
    dem skal ha antall hk og nm.

    i papira fra bt står det ca som detta, ikke helt ordrett det jeg skrev, men di viktige detaljene er som dem skrev, endra litt pga vet folk tar å kopierer.....:(:

    godkjenner herved din søknad om XXXXXX så fremt det brukes mest orginale Volvo deler, eksos, intercooler, motorstyring som du henviser i din søknad.

    under fremvisning ved godkjenning av kjøretøy XXXXXXXXXXX skal det med bringes dokument fra Volvo norge på maksimal tillatt effekt, samt bremsepapirer på motoreffekt fra godkjent, lab/motorverksted (Alt. feks, Flissundet motorservice, nærheten der du bor).
    motoren/bilen må tilfredsstille kravene om avgasser det året bilen er førstegangsreg.

    takk for att du søkte på forhånd og vi ønsker deg lykke til med "prosjektet" ditt. er det noe mere du vil evt godkjenne, eller er andre ting vedr bygget ditt er det bare å ta kontakt med ........ eller...... som har skrivi under dine papirer.

    også fikk jeg med blekke med avgasskrav i samme brev jeg fikk av dem.
    Å når de sier avgasskrav, da mener de en vanlig EU kontroll måling av CO? Isåfall burde jeg kunne klare dette

    Var innom prosjekt tråen din. Må si at det kan bli bra gromt hvis det går igjennom

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    men hvorfor kan du ikke bruke en 16v bunndel med H-råder?

    Trond strensbøl som bygger mange rally/ rallycross motorer har gjort dette mere enn et par ganger.
    Han slenger på et sprut, H-råder, grenrør osv.
    For han får ut 300 Hk uten problemer ut av dette her.

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    B234 bunndelen er volvos sterkeste rødblokk bunndel (ser man bortifra spesielle R blokk)
    One Ring to rule them all

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    B234 bunndelen er volvos sterkeste rødblokk bunndel (ser man bortifra spesielle R blokk)
    Inkluderer dette råder også? Har en grønn verkstedbok (service manual) for B204FT og B234F. Mn klarte ikke å finne noe info om rådene, annet enn tillat slakk å slike ting.

  12. #62
    Beachee sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2010
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    242
    Innlegg
    309
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    Da har jeg pratet med Paul på turbotrimming.no. Ufattelig medgjørlig fyr altså

    Han mener jeg fint holder 230hk med FK stempler, FK dyser, 016 LMM og en garret WG som opererer på 0,7-1,4 bar. Av turbo mente han en 19t var flott, med tanke på mer trykk etter kontroll. Så skulle jeg klare ca 230hk med å lade 0,8 bar.
    Chip er vist ikke noe problem uansett hva jeg vil ha

    Høres dette fornuftig ut eller? Noen invendinger?
    Dette høres veldig bra ut... Fint at du fikk snakket med Paul.

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    B234 bunndelen er volvos sterkeste rødblokk bunndel (ser man bortifra spesielle R blokk)
    Det jeg mener å ha hørt også, lurer derfor på hvifor det er så mye snakk om FK/FT stempler og dreie lommer i de.


    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    Inkluderer dette råder også? Har en grønn verkstedbok (service manual) for B204FT og B234F. Mn klarte ikke å finne noe info om rådene, annet enn tillat slakk å slike ting.
    rådene er det bare og kaste.
    billig forsikring med H-råder

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    Det jeg mener å ha hørt også, lurer derfor på hvifor det er så mye snakk om FK/FT stempler og dreie lommer i de.




    rådene er det bare og kaste.
    billig forsikring med H-råder
    Så du mener altså at jeg skal kjøre med originale stempler, tross høy kompresjon?

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skedsmokorset, akershus
    Innlegg
    644
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    Så du mener altså at jeg skal kjøre med originale stempler, tross høy kompresjon?
    Så lenge du har et sprut som blir ordentlig mappa mener jeg at det ikke skal være noe problem

    mange motorbyggere som har begynnet og øke komp hvis den er lav orginalt

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2011
    Innlegg
    168
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    Så lenge du har et sprut som blir ordentlig mappa mener jeg at det ikke skal være noe problem

    mange motorbyggere som har begynnet og øke komp hvis den er lav orginalt
    Skal kjøre med dn orginale LH2.4 med chipper fra turbotrimming. Han mente forsåvidt at jeg fint kan bruke orginal 16V stempel, memindre jeg skulle ha "steg 2 16V turbo". Hva det betyr vet ikke jeg

  17. #67
    Beachee sin avatar
    Medlem siden
    21. april 2010
    Sted
    Molde
    VCCN medlemsnummer
    242
    Innlegg
    309
    Antall takk

    Wink

    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    Skal kjøre med dn orginale LH2.4 med chipper fra turbotrimming. Han mente forsåvidt at jeg fint kan bruke orginal 16V stempel, memindre jeg skulle ha "steg 2 16V turbo". Hva det betyr vet ikke jeg

    Hei.
    Hvis du kikker inn på sidene til Paul, så antar jeg at han mente noe i oppsettet til Trim Kit 2. Det står på høyre siden av hovedsiden. Det har med hvor mye hester du har tenkte å ta ut......

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Feiltenning Vis post
    Okei. Litt info først. Har en helt vanlig B234F som står i en 1990 740 som skal overhales når sommeren kommer. I denne anledning tenkte jeg å montere litt pustehjelp.
    Jeg har søkt rundt å funnet en god del info om dette.
    Har ikke tenkt å lage racingbil, men en litt sprekere bruksbil. Er det noen som vet hvilke råder som står i denna motoren? Tåler veiva mye?

    Det jeg ser for meg å gjøre:
    FT stempler med innfreste ventillommer.
    16V turbo chip+nye hjerner
    3" LMM
    558 dyser (hvis det holder)
    turbo (aner ikke hvilken)
    Intercooler
    Oljekjøler
    Grenrør
    Litt større dim på eksos


    Å sist men ikke minst. Jeg vil ha dette godkjent. Ser mange bygger lignende motorer, dog med H-profil og smidd og hester som ikke egner seg på nordnorske vinterveier. Men jeg har alså ikke klart å komme over noen som kan si at de har en 2,3L 16V med turbo godkjent montert.

    Tar imot alle tips og erfaringer. Men mest av alt dette med godkjenning.
    Fyr løs
    Slik jeg ser det er det egentlig ikke selve godkjenningen som er problemet, det er kostnadene med å gjøre dette på en måte som gjør godkjenning mulig..
    Biltilsynet kan kreve dokumentesjon på at "utslippet av skadelige avgasser" ikke har økt i forhold til det bilen hadde ved førstegangsgodkjenning her i landet.
    Slik dokumentasjon klarer du ikke å skaffe. du klarer sannsynligvis ikke å skaffe slik dokumentasjon på den turboen du ønsker å bruke heller. videre er bytte av bensindyser FORBUDT.
    Som du forstår må du til med "LURIUM 1000", og i forbindelse med godkjenning koster dette mye i forhold til effektresultatet.

    Det er altså vanskelig og dyrt, men jeg kan ikke se at de er umulig for øyeblikket.

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av microplex Vis post
    Så lenge du har et sprut som blir ordentlig mappa mener jeg at det ikke skal være noe problem

    mange motorbyggere som har begynnet og øke komp hvis den er lav orginalt
    Dette er en helt vanlig misforståelse. Jeg kjenner en kar som til tross for "sånn som ungdommen lika",
    Mulitcoil.
    Autronic SM4
    Proffmapping for tilsammen kr. 60 000,- på flere forskjellige originalkomp. turbomotorer som har gått på vanlig bensin har rast alle samen.
    Vanlig bensin tåler ikke høy komp. + greit ladetrykk hvis motoren faktisk blir hardt brukt. Sånn er det bare.

    Høy komp. + turbo og vanlig bensin = høyt budsjett + høy kompetanse. (Og vanligvis begrenset levetid.)
    100 vis av optimister gjør denne høykomp. tabben hvert eneste år.
    Høy komp. er for bruksbilen til "de gamle", eller med turbo til bruk med Racefuel, E85 eller for proffer med høyt budsjett.

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Lignende tråder

  1. Trenger tips til nye felger (volvo 940)
    By Martin.S in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 32
    Siste post: 28/05/12, 13:19
  2. Trenger noen tips ang olje tur \ retur på Turbo B230ET
    By M03n in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 24/08/10, 11:24
  3. Kontaktstykke til B234F
    By MadAss in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 12/06/10, 12:40
  4. Svar: 39
    Siste post: 03/02/10, 14:34

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •