Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 65

Tråd: 850 starter ikke

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard 850 starter ikke

    http://www.youtube.com/watch?v=ejatoP3ptDU

    Hei folkens!

    Har forsøkt på diverse andre forum også, men har ikke fått noen gode svar på de. Derfor forsøker jeg her også.



    Enkelt og greit fortalt, så starter ikke bilen min.

    Type: 1995 Volvo 850 2,5 20v

    Hva har jeg gjort?
    Kjøpte nytt batteri i november, og da fungerte den "greit". Den var litt tungstartet, men den startet etter noen omdreininger.

    I Desember ville den plutselig ikke starte lengre. Forsøkte med startkabler, men det hjalp ikke. Hadde ikke kjørt på 1 uke, så det var jo en tabbe av meg (var jo 15-20 speik ute)

    Etter nyttår: Leverte tilbake batteriet, og fikk konstantert at det var ødelagt. Samtlige celler var kaputt. Fikk byttet det inn i et kraftigere batteri, 62-ampere. I samme slengen kjøpte jeg nytt fordelerlokk, rotor og plugger.

    Kom hjem og monterte batteriet. Wshjoooom, bilen startet ved første forsøk!
    Men... den døde etter 3 sek. Byttet så fordelerlokk og rotor, samt pluggene. Dette hjalp heller ikke.



    Symptomer: Motoren dras rundt av starteren. Setter jeg bilen i revers og slurer på clutchen, så kjenner jeg at den drar. Altså selve motoren går irundt. (Bilen "filer", heter det vel?)

    Det kommer bensin frem til motoren. I allefall frem til hvor den ventilen (ser ut som en sykkeldekkventil) står (ligger paralelt med topplokket.)

    Har sjekket gnisten, og det kommer ingen ting når man vrir om nøkkelen.

    Her om dagen kjørte jeg diagnoseringssystemet som er innebygd i bilen. Det ga feilkode 314 (3-1-4) på nr.6 som betyr: "Signal fra kamakselens posisjonsgiver savnes".

    Jeg forsøkte så å bytte denne, uten hell!.... fikk samme feilkode når jeg forsøkte diagnoseringen igjen.

    Sjekket gnisten igjen, og den er fortsatt fraværende. Det er antydning til en biiiitte liiiiiten gnist når jeg slår av tenningen etter å ha forsøkt å starte.



    Testet også litt med et multimeter hvor jeg fant ut følgende:
    - Coil er OK, både på den lave motstanden (målte 0.7) og den høye motstanden (målte 7000) er innenfor de vanlige verdiene.
    - I kamakselposisjonsgiveren har jeg blitt fortalt at det skal måles 0.5V når tenningen er på, ved normale omstendigheter. Der målte det nå 0.00

    Det vil vel si at Coilen er utelukket, og at det må være noe med ledningsnettet til kamakselsposisjonsgiveren?

    Tips tas imot med stor takknemmelighet
    Sist endret av joa88; 10/03/12 kl 19:18

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    får den nok bensin da? sjekket bensintrykket?
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Hei og takk for svar

    Ja, jeg tror det skal være greit med bensintilførselen. Byttet bensinpumpe i fjor sommer.

    Og det er ikke antydning til tenning, så jeg antar at diagnoseringssystemet som gir feilkode 314 har rett. Signalet fra kamakselposisjonssensoren savnes.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    får du sjekket svinghjuls sensoren da?
    Vet ikke om du har startsperre på bilen din. men har du prøvd med en reservenøkkel?

    Det er ikke noe brudd på kamaksel giver kabelen noe sted da? sjekket kontaktene til motoren fra ledningsnettet? mye gørr som kanskje ikke viderefører signalet?
    prøvd å "banke" litt på kamaksel sensoren mens noen kinner?
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Har ikke sjekket svinghjulsensoren nei.

    Det kan godt være noe med ledningsnettet ja, men der er jeg ikke særlig fagkyndig :P

    Mener det skal være startssperre på den ja, men da skulle det vel ikke vært mulig å file motoren i det hele tatt?

    Banking hjelper heller ikke. Forsøkte jo med en splitter ny en også.

  6. #6
    Registrerte brukere julen sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Røra
    Innlegg
    611
    Antall takk

    Standard

    starter den på trillstart? plagdes med et problem selv som ligner mye på ditt problem. til meg var det noe som forstyrra tenninga når jeg vrei på nøkkeln, jeg fikk å en liten gnist som du beskriver med detsamme jeg slappopp nøkkeln etter filing. starta umiddelbart med trilstart til meg. prøv trilstart. starter den med det ska du få neste forslag etterpå.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av joa88 Vis post
    Har ikke sjekket svinghjulsensoren nei.

    Det kan godt være noe med ledningsnettet ja, men der er jeg ikke særlig fagkyndig :P

    Mener det skal være startssperre på den ja, men da skulle det vel ikke vært mulig å file motoren i det hele tatt?

    Banking hjelper heller ikke. Forsøkte jo med en splitter ny en også.
    går som oftest å dra de på startern på disse gamle bilene. men ingen gnist / bensin kommer frem. (mulig gnist. men ikke bensin ihvertfall )
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Hmmmm.. okei.

    Kan jo alltids prøve med en annen nøkkel :P

    Men ellers er det vel ledningsnettet det er noe feil med ja. Vet du hvor den "kontakten til motoren fra ledningsnettet" er, evt andre koblinger jeg kan sjekke?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    er vell i motorrommet et sted. bare følt noen kabler sitter muligens under noen deksler ellerno.

    Noen andre her på forumet slet med noe forstyrrelser og måtte koble inn en motstand på svinghjuls sensoren. (skal se om jeg finner igjen tråden etter jeg har handlet )
    One Ring to rule them all

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Jeg må vist bli med dama på IKEA :(
    Det er ikke så kult i helgene på disse datoene når folk har fått trygd... Så her er tråden!
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=14774&page=3

    Håper det står noe nyttig der
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av julen Vis post
    starter den på trillstart? plagdes med et problem selv som ligner mye på ditt problem. til meg var det noe som forstyrra tenninga når jeg vrei på nøkkeln, jeg fikk å en liten gnist som du beskriver med detsamme jeg slappopp nøkkeln etter filing. starta umiddelbart med trilstart til meg. prøv trilstart. starter den med det ska du få neste forslag etterpå.
    aaah... kanskje det ja. Jeg får prøve å slepe den igang (fikk meg et fint slepetau til jul)

  12. #12

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Mener å ha lest at kamakselsensor går ann å sette 180 grader feil og da starter ikke bilen, mener også at startsperren skal fungere slik at motoren starter i 2 sek for å så dø ut.

    Slettet du feilkodene etter du byttet kam sensor (greit å vite om feilkoden er fra den gamle sensoren eller den nye)
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ola normann Vis post
    Mener å ha lest at kamakselsensor går ann å sette 180 grader feil og da starter ikke bilen, mener også at startsperren skal fungere slik at motoren starter i 2 sek for å så dø ut.

    Slettet du feilkodene etter du byttet kam sensor (greit å vite om feilkoden er fra den gamle sensoren eller den nye)

    Hei. Nei jeg slettet ikke den gamle koden. Trodde/viste ikke man måtte gjøre det :S
    Har levert tilbake den nye også, så får ikke sjekket det nå.

    Men jeg skulle vel fått utslag på 0.5Volt uansett om den har vært "defekt" eller ikke?
    Sist endret av joa88; 29/01/11 kl 16:57

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    skal ikke trenge å slette feilkoden for at bilen skal gå... men det var no dritt du leverte tilbake den nye giveren. for det kan vell gå å montere den oppned som ola sier? en kammerat gjorde noe sånt på 960n sin (men den fyra nesten ellerno)
    One Ring to rule them all

  15. #15

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Du trenger sikkert ikke å slette den gamle for at bilen skal gå, men hvis den gamle ikke ble slettet så vet man jo ikke om det kom opp en ny feilkode på den nye sensoren.
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Er 100% sikker på at jeg monterte den riktig vei.

    Det var ikke noen forskjell ved startinga når jeg satte inn den nye. Dette var grunnen til at jeg returnerte den.

    Ut ifra hva jeg har lest, så finnes det bare en kode som involverer kamakselsensoren, og det er at signalet fra den savnes. Det vil jo si at feilen kan ligge hvor som helst fra diagnoseringssystemet og til kam.sensoren :/

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Med den feilkoden liggende, så er det slik at du må rette feilen, og så resette feilkoden før du kan finne ut om det er kamakselsensoren som virkelig er problemet.

    Så øvelsen nå vil nok bli å hente inn den sensoren igjen, montere den, lese ut feilkoden, resette den og SÅ forsøke å starte.

    Startsperra på denne ville vært at du ikke fikk i gang startmotoren i det hele tatt ja.

    Lykke til i allefall.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    så bilen vil ikke fyre før man har resatt feilkodene?
    One Ring to rule them all

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Ikke på disse som viser at man mangler vesentlige sensorer.

    Men ta dette med en liten mulighet for feilmargin. Jeg er bare blitt fortalt dette av (Volvo)-folk. Aldri hatt slike feil på min egen.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    jeg har vært med på å bytte topp på disse. Vi dro den litt på starteren for å komme til noe bedre. uten toppen. vi fikk seff en del feilkoder da. men jeg tror bilen fyra etterpå. Men skal ikke si noe sikkert selv :P jeg dro hjem før de begynte å koble opp turbo og kabler + alt mulig
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. jan. 2011
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Med den feilkoden liggende, så er det slik at du må rette feilen, og så resette feilkoden før du kan finne ut om det er kamakselsensoren som virkelig er problemet.

    Så øvelsen nå vil nok bli å hente inn den sensoren igjen, montere den, lese ut feilkoden, resette den og SÅ forsøke å starte.

    Startsperra på denne ville vært at du ikke fikk i gang startmotoren i det hele tatt ja.

    Lykke til i allefall.
    Så bilen vil ikke starte med den nye kamaks.sensoren så lenge jeg ikke resetter feilkoden?

    Og evt. hvordan resetter jeg disse/denne feilkoden(e)?

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    jeg "tror" den vil starte uten at du resetter den.
    Ingen med samme bil som gidder å nappe ut sensoren, prøve og starte og så montere den og prøve da?
    One Ring to rule them all

  23. #23
    Registrerte brukere julen sin avatar
    Medlem siden
    03. feb. 2010
    Sted
    Røra
    Innlegg
    611
    Antall takk

    Standard

    mener bestemt å huske jeg starta mein en gang kamakselsensorn røyk å jeg bytta uten å seltte feilkoder.
    ser du har 1995 mod da har du diodesystemet for å lese ut feilkoder. henger en boks ves siden av der du fyller spyleveske. der har du flere muligheter der du kan plugge ned en ledningsstikk som er der. du teller blinka på dioden. f.eks 2blink mellomromm 1 blink mellomromm 3blinl bir da 2-1-3. husker ikke hvilke hull du må ha stikken i. mener det ligger gaider om det på forumet.
    testa trillstart?

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Når jeg tenker meg om så VET jeg faktisk at det går å starte etter man har bytta topp etc så man trenger ikke slette feilkoder...
    One Ring to rule them all

  25. #25

    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Skarnes
    VCCN medlemsnummer
    346
    Innlegg
    624
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av joa88 Vis post
    - I kamakselposisjonsgiveren har jeg blitt fortalt at det skal måles 0.5V når tenningen er på, ved normale omstendigheter. Der målte det nå 0.00
    Har tittet litt i vadis..


    Hvis du holder kontakten fra bilen slik at låsebøylen er opp så....

    -skal du måle 0 ohm (jord) mellom høyre pinne og chassi (tenning av)

    -skal du måle 5v mellom pinnen i midten og jord (tenning på)

    -skal du måle batterispenning mellom venstre pinne og jord (tenning på)
    2012 v70 d3
    2005 V70 2.0t
    1998 V70 2,5L 10V - Solgt
    1986 740GL - Solgt
    1985 240GL - Solgt
    1975 242DL - Spiker
    1975 Mazda 818 - Spiker

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. s80 starter ikke
    By madde in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 14/01/11, 20:04
  2. 850 starter ikke
    By roar57 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 27
    Siste post: 14/12/10, 11:58
  3. Bilen starter ikke.. har ikke gnist.
    By _s90r_ in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 30/07/10, 19:17
  4. volvo 940 98 mod starter ikke. får ikke bensin hvorfor?
    By Bjørnstad in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/07/10, 18:25
  5. v70 starter ikke.
    By rogern in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 02/03/10, 00:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •