Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 53

Tråd: Pris på oljeskift/flushing av automatkasse

  1. #26
    Registrerte brukere knetrom sin avatar
    Medlem siden
    03. okt. 2010
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    417
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Men han har alltid vært flink til å låse kassa på girene og unngått converter girene..
    Hva mener du med dette?

    Fikk tilbud på rett under 5000 for å bytte på 6-trinnskassen i Åsane/Bergen, de ligger vel på Toppe. Har ikke fått det gjort enda.
    '79 Kadett C 2,4i
    x '07 V70 2,4D, div 240, 740, 940 og andre gamle biler

  2. #27
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hebbelilla Vis post
    Ja, det lurer jeg også fælt på. Noen som kan svare?
    Mulig feil ordvalg, men convertergiret er koblet inn før kassa går i lockup. F.eks. akselerer du opp til 80, så merker du kanskje at girkassa girer ett ekstra gir, da går den i lockup og ut av convertergiret. Når du setter bilen i drive og holder bilen på bremsen, så er converteren innkoblet.. er en slags klutsj, bare denne fungerer via oljestrømmer.

    Kjører du mye og lenge på convertergiret brenner du olja.
    Så om du har en campingvogn hengene på slep, så er det anbefalt å låse girkassa i girene og unngå converteren. F.eks.. unngå å kjør på Drive, bruk heller 4 giret, evt. om du har geartronic, kjør kassa i manuell. .Da sparer du kassa ved å låse den i girene.

    Står litt om den her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_coupling

  3. #28
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av knetrom Vis post
    Hva mener du med dette?

    Fikk tilbud på rett under 5000 for å bytte på 6-trinnskassen i Åsane/Bergen, de ligger vel på Toppe. Har ikke fått det gjort enda.
    Menes ved å la være å kjøre girkassa i Drive, heller sette den i 4 eller 3 giret. Da unngår man convertergiret som gjør at olja brenner.. Evt. om du har geartronic kassa, da bør du kjøre den i manuell når du drar noe tungt etter deg
    Vanskelig å forklare dette på noen god måte.

    Convertergiret omtales også som momentomformer, torque converter, fluid coupling.

    http://www.howstuffworks.com/auto-pa...-converter.htm

    God forklaring på hva det er
    Sist endret av Stig-Arne; 15/02/11 kl 17:52

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Lødingen
    Innlegg
    137
    Antall takk

    Standard

    12L olje + flushing = kr4600,- @ Volvo Harstad

    V70 2006Mod

  5. #30
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Kan stemme det.. Fikk selv tilbud på S60 -02. 5343,- inkl. nullstilling adapsjon, oppdatering programvare og innlæring av girkasse på nytt.

  6. #31
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Olja på Volvo koster 220 kr literen, så med 12 liter olje koster det 2640 bare for olja, men det er billig iforhold til ny kasse.. og med tanke på at det er en jobb man gjør maks hvert 3-4 år.. så er det ikke dyrt synes jeg
    Køyre du 4år? Oljebytte på kassen gjer eg årleg.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  7. #32
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Køyre du 4år? Oljebytte på kassen gjer eg årleg.
    Ja lett. 4 år er mellom 40-80 000 km.. Så er passelig det.

  8. Takk Morgis takket for denne posten
  9. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. jan. 2010
    Sted
    Lødingen
    Innlegg
    137
    Antall takk

    Standard

    koster nullstilling adapsjon 1000kr ca?

  10. #34
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av neris Vis post
    koster nullstilling adapsjon 1000kr ca?
    Ja, inklusiv oppdatering av programvaren.
    I mitt tilfelle var det ingen oppdatering tilgjengelig, så betalte 300 kr for nullstilling av adapsjon. Så fikk jeg utlevert utskrift av fremgangsmåten for å lære girkassa opp igjen.
    Og kassa ble som ny etterpå Så totalt endte jeg på 3000 kr for hele jobben, da flushet jeg girkassen selv.

  11. #35
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Mulig feil ordvalg, men convertergiret er koblet inn før kassa går i lockup. F.eks. akselerer du opp til 80, så merker du kanskje at girkassa girer ett ekstra gir, da går den i lockup og ut av convertergiret. Når du setter bilen i drive og holder bilen på bremsen, så er converteren innkoblet.. er en slags klutsj, bare denne fungerer via oljestrømmer.

    Kjører du mye og lenge på convertergiret brenner du olja.
    Så om du har en campingvogn hengene på slep, så er det anbefalt å låse girkassa i girene og unngå converteren. F.eks.. unngå å kjør på Drive, bruk heller 4 giret, evt. om du har geartronic, kjør kassa i manuell. .Da sparer du kassa ved å låse den i girene.

    Står litt om den her:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Fluid_coupling
    Det er viktig å skille mellom 6trinns geartronic på
    P2
    (V70N) og P3 (V70II). Det er samme girkassen rent fysisk, men programvaren er veldig forskjellig.

    På P3 er den nesten som en manuell girkasse i oppførsel mens den i
    P2
    bilene slurer noe helt vanvittig!

    Så trekker man tungt med en
    P2
    bil så pass på å få litt belastning på girkassen! Dersom man ikke har litt belastning på den går den aldri skikkelig i lock-up (er totrinns lock-up) Merker det ved å holde jevn fart i et gir (ex. 4. på ca 1600rpm, så gir du brått litt ekstra gass, da hopper turtallet opp en del å så merker man at kassen strammer til litt (første trinn på loc-up) så gir man på litt til så girkassen får litt moment å jobbe med da kan man merke at den strammer til enda litt mer som siste trinn på lock-up
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  12. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. april 2010
    Innlegg
    51
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Det er viktig å skille mellom 6trinns geartronic på
    P2
    (V70N) og P3 (V70II). Det er samme girkassen rent fysisk, men programvaren er veldig forskjellig.

    På P3 er den nesten som en manuell girkasse i oppførsel mens den i
    P2
    bilene slurer noe helt vanvittig!

    Så trekker man tungt med en
    P2
    bil så pass på å få litt belastning på girkassen! Dersom man ikke har litt belastning på den går den aldri skikkelig i lock-up (er totrinns lock-up) Merker det ved å holde jevn fart i et gir (ex. 4. på ca 1600rpm, så gir du brått litt ekstra gass, da hopper turtallet opp en del å så merker man at kassen strammer til litt (første trinn på loc-up) så gir man på litt til så girkassen får litt moment å jobbe med da kan man merke at den strammer til enda litt mer som siste trinn på lock-up
    Hei,
    dette var interesant. kan man programere om kassen i p2 biler da? Jeg har 08 XC90

    P-E
    -------------------------------------
    2012 XC60 D3 AWD Ice white R-design

  13. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2011
    Innlegg
    42
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Ja lett. 4 år er mellom 40-80 000 km.. Så er passelig det.
    Min S60 2004 (bensin) er kjøpt brukt og det er nok ikke skiftet olje på den før. Vil skifte oljen som forebyggende tiltak nå når bilen skal på 160 000 service i mai. Frydenbø Minde (Volvo Bergen) skal ha 4500.- for skifting, de utfører flushing som standard og regner 12 liter olje.

    Kassen girer mykt og fint, men jeg har opplevd to tilfeller der turtallet plutselig øker kortvarig, som om den glipper ut av gear og i fri. Gjør meg urolig. Peiling viste 2 dl lavt nivå, selv om jeg ikke finner lekkasje. Kan ha vært lavt / for lite påfyllt i utgangspunktet. Hendelsen nr 2 inntraff etter at olje var etterfyllt til riktig nivå. Oljen ser ellers fin ut på farge, litt mørkere enn ny, men slett ikke ille. Det er ikke hengerfeste på bilen.

    Noen som har opplevd liknende symptom ?

  14. #38
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Per-erik Vis post
    Hei,
    dette var interesant. kan man programere om kassen i p2 biler da? Jeg har 08 XC90

    P-E
    Nei det går ikkje såvidt eg har forstått Volvo. Var muligens noko med converteren/lockup funksjonen som var forandra fysisk i tillegg.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  15. #39
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hebbelilla Vis post
    Min S60 2004 (bensin) er kjøpt brukt og det er nok ikke skiftet olje på den før. Vil skifte oljen som forebyggende tiltak nå når bilen skal på 160 000 service i mai. Frydenbø Minde (Volvo Bergen) skal ha 4500.- for skifting, de utfører flushing som standard og regner 12 liter olje.

    Kassen girer mykt og fint, men jeg har opplevd to tilfeller der turtallet plutselig øker kortvarig, som om den glipper ut av gear og i fri. Gjør meg urolig. Peiling viste 2 dl lavt nivå, selv om jeg ikke finner lekkasje. Kan ha vært lavt / for lite påfyllt i utgangspunktet. Hendelsen nr 2 inntraff etter at olje var etterfyllt til riktig nivå. Oljen ser ellers fin ut på farge, litt mørkere enn ny, men slett ikke ille. Det er ikke hengerfeste på bilen.

    Noen som har opplevd liknende symptom ?
    Ja, opplever dette i ny å ne at den glipper litt. Men tror dette har med adapsjonen å gjøre. For bilen til faderen ble sånn i en tid etter jeg fikk nullstillt adapsjonen, men blir bare lengre og lengre tid mellom hver gang det skjer nå.

    Så neppe noe å uroe seg for.

  16. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    M&R
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg byttet olje på kassa igjen. (128'km, forrige på ca 65')

    Betaltet 4399,20 i Norge (forhandler)

    Tilbud fra forhandler i Sverige på ca 2/3 av norsk pris, men det ble altså ingen tur over grensen i år.
    I hovedsak drar oljeprisen av ca 1000 kroner, og automatoljeskift pakken 500 kroner rimeligere.
    Mvh Magne
    06 XC-70 D5 Ocean Race
    16 S-Max AWD
    (x)96 Mondeo 4x4 2,0-16v
    (x)730d, 530d, 325tds, 325tdsa, 320d, 325i

  17. #41
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Ja, inklusiv oppdatering av programvaren.
    I mitt tilfelle var det ingen oppdatering tilgjengelig, så betalte 300 kr for nullstilling av adapsjon. Så fikk jeg utlevert utskrift av fremgangsmåten for å lære girkassa opp igjen.
    Og kassa ble som ny etterpå Så totalt endte jeg på 3000 kr for hele jobben, da flushet jeg girkassen selv.

    Stig-Arne: fremgangsmåte for å lære girkassa opp igjen? Er ikke det bare å kjøre så tilpasser kassa seg kjørestilen eller har jeg misforstått? Kom gjerne med noen tips og triks! Skal nullstille kassa snart..
    Volvo V70N 2007 D5 185 HK automat - skinn - bixenon - 18"

  18. #42
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av wvevang Vis post
    Stig-Arne: fremgangsmåte for å lære girkassa opp igjen? Er ikke det bare å kjøre så tilpasser kassa seg kjørestilen eller har jeg misforstått? Kom gjerne med noen tips og triks! Skal nullstille kassa snart..
    Girkassa lærer seg å gire etter din kjørestil.
    Det som er et alternativ (Som stig-arne har fått) er å adaptere kassa hurtig, dette for å hjelpe en mekaniker å kunne stille en diagnose/finne feil på kassa.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  19. #43
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    En del av grunnen til at prisene kan variere så voldsomt, er pga fremgangsmåte og oljemengde.
    I følge Volvo sin fremgangsmåte skal man bruke 6-7 liter på 02-05 modell og 11-12 liter på 06-> når man skifter olje. Da skal man også kjøre igjennom converter.
    Men en del verksted har egen flushemaskin. Denne bruker en del mer olje, men får samtidig ut mer drit fra girkassen. Da blir jobben dyrere, men også bedre utført.
    Sjekk opp hva et oljeskift innebærer. Enkelte verksteder tapper bare av og fyller på igjen også - men da ligger jo halvparten av oljen igjen i systemet.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  20. #44
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av aarnes Vis post
    Girkassa lærer seg å gire etter din kjørestil.
    Det som er et alternativ (Som stig-arne har fått) er å adaptere kassa hurtig, dette for å hjelpe en mekaniker å kunne stille en diagnose/finne feil på kassa.
    Siste alternativ er å bytte/flushe selv og droppe nullstilling av adapsjon. Eg har aldri nullstilt adapsjon på mine to V70 (siste
    P2
    ) , og har ikkje opplevd problemer med det.

  21. #45
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Kjenner du noen med
    VIDA
    /
    DICE
    kan disse nullstille adapsjon av kassen uten at du trenger betale noe til Volvo.
    Jeg har gjort det selv, det vanskeligste er å finne en flat veistrekning uten mye trafikk for å kunne kjøre girsekvensene 1-5 ved 1400rpm, 1800 rpm og 2500 rpm. PDF-link.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  22. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. mars 2012
    Innlegg
    25
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Det er viktig å skille mellom 6trinns geartronic på
    P2
    (V70N) og P3 (V70II). Det er samme girkassen rent fysisk, men programvaren er veldig forskjellig.

    På P3 er den nesten som en manuell girkasse i oppførsel mens den i
    P2
    bilene slurer noe helt vanvittig!

    Så trekker man tungt med en
    P2
    bil så pass på å få litt belastning på girkassen! Dersom man ikke har litt belastning på den går den aldri skikkelig i lock-up (er totrinns lock-up) Merker det ved å holde jevn fart i et gir (ex. 4. på ca 1600rpm, så gir du brått litt ekstra gass, da hopper turtallet opp en del å så merker man at kassen strammer til litt (første trinn på loc-up) så gir man på litt til så girkassen får litt moment å jobbe med da kan man merke at den strammer til enda litt mer som siste trinn på lock-up
    Er det samme kasser i XC90? Noen som kan si når skifte i årsmodell er? Ser en del biler som er til salgs annonseres med byttet gearkasse, da er det kanskje byttet til P3 kasse da..... Når kassene ryker som omtalt her, vil det si at de ikke er noe å fikse på, eller kan de repareres? hva er det som ryker?

  23. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Gjelder flushing for V70 97-00 også?

  24. #48
    Registrerte brukere GLTOslo sin avatar
    Medlem siden
    11. aug. 2010
    Sted
    Oslo, Ullevål. Opprinnelig fra Ørsta
    VCCN medlemsnummer
    702
    Innlegg
    371
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Gjelder flushing for V70 97-00 også?
    JA. Billig forsikring

  25. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. jan. 2010
    Sted
    Romedal, i stange kommune
    Innlegg
    1.391
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yankee2 Vis post
    Er det samme kasser i XC90? Noen som kan si når skifte i årsmodell er? Ser en del biler som er til salgs annonseres med byttet gearkasse, da er det kanskje byttet til P3 kasse da..... Når kassene ryker som omtalt her, vil det si at de ikke er noe å fikse på, eller kan de repareres? hva er det som ryker?
    Mest sannsynligvis så er det satt inn eksakt lik kasse som satt i de bila originalt som ny. Girkassene passer ikke bolt on om alle modeller pga elektronikken og diverse ting er forskjellig sjøl om motor ganske samme type, og det blir svært kostbart å endre så mye av dette for å få satt inn nyere type kasse fra nyere volvo. Så det lønner seg sjelden.

    Er bare å tenke på åssen man kjører, ikke la girkassa gå i for lav turtall, dette forhindrer du ved å gire ned og hindre at kassa girer opp. Pluss å skifte olje på kassa iblant, olje blir slitt som motor olje. Hvis du kjører i by og kort kjøring så burde du skifte oftere pga oljen ikke får kjørt seg driftsvarm og smøreegenskapene er på minium. Og at du står lenge i D og holder inne bremsen i kryss eller lignende. Det er ikke kassa glad i.
    tidligere navn: Greenshadow

    Volvo og kun volvo.

  26. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Vestfold
    Innlegg
    792
    Antall takk

    Standard

    Nesten 5 000 for flushing var mye, tar selv 3600,- inkl 15l olje.
    Men er mange biler som går 100 000km+ på samme olja, da må det fort 25l til for at olja i retur glasset nærmer seg bra
    Skjønner ikke hvorfor folk kjører en evighet på samma olja, all olje er hygroskopisk. Det fører til kavitasjon
    Volvo fantast?

  27. Takk Ola Hagen takket for denne posten
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Ventil rakling i motor etter oljeskift
    By 93_volvo960 in forum Motor og gir
    Svar: 34
    Siste post: 05/11/13, 13:19
  2. Pris på ny automatkasse? (volvo 855 2.3 t5 94 mod)
    By Morten-st in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 12/01/11, 17:01
  3. oljeskift på 242 med b20
    By KE40155 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 15/08/10, 08:50
  4. oljeskift på 2førr
    By fleshn_blood in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 14/08/10, 18:18
  5. Kjørlengde oljeskift
    By martho in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 13/07/10, 17:17

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •