Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Defekt varmeapperat EEC 940 98mod

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Defekt varmeapperat EEC 940 98mod

    Ac knappen blinker blått, vifta virker ikke uansett hvilken funksjon som er valgt. Dette har vært en problem som har kommet og gått over litt tid, men blir stadig hyppigere at den blinker ved oppstart og ikke virker. Frem til nå har den virket i perioder og ikke virket igjen ved neste oppstart. Nå blinker den hele tiden. Har også opplevd at vifta har sluttet å virke i noen sekunder og startet igjen. Etter at vifta har "fusket", har ofte anlegget ikke fungert (blinket) ved neste oppstart av bilen Har sjekket og fylt gass på anlegget, så det er i orden. Noen idèr om hva det kan være..selve styringsenheten? defekt temp.måler? Finnes det spesielle reeler som bør sjekkes? Alle idèr tas i mot med takk.

  2. #2
    Registrerte brukere R.G sin avatar
    Medlem siden
    08. sep. 2010
    Sted
    alvdal
    Innlegg
    4.040
    Antall takk

    Standard

    tror det skal gå an å lese av feilkoder (diagnose) på detta der. virker som en av di mange tempfølere kan være ødelagt
    1988 760 B6284T
    1988 765 D24TIC
    1985 740 B230ET

  3. #3
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Håper dette hjelper deg litt på vei:

    Sjekk feilkode status:

    Start motor - vifte på auto - spjeld bryter midt på (mellom auto og defroster) - temp bryter på kaldest - resirk inne - trykk
    inn og ut AC knapp.

    Kjente feilkoder:

    1-2-1 Outside Temp. Sensor Circuit Shorted To Ground
    1-2-3 Driver’s Side Temp. Sensor Circuit Shorted To Ground
    1-2-5 Pass. Side Temp. Sensor Circuit Shorted To Ground
    1-3-1 Driver’s Side Duct Temp. Sensor Shorted To Ground
    1-3-3 Pass. Side Duct Temp. Sensor Shorted To Ground
    2-2-2 Pass. Side Damper Motor Position Sensor Shorted To Ground
    2-3-6 Recirculation Damper Motor Position Sensor Shorted To Ground
    4-1-9
    ECC
    Power Stage Emitting Faulty Diagnostic Signal

  4. Takk morty takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Takker for innspill. Tror jeg fikk opp feilmelding 1-2-3, men tar høyde for at jeg har lest av feil. Mulig jeg er litt "dum", men mens den gir blinkende signal for feilmelding, så holder den blålyset noe lenger innimellom...noe som jeg tolker som et skille mellom kodene. Skal disse litt lengre signalene som lyser tas med i avlesningen eller er det bare et skille mellom "tallene/blinkingene i kodene? Det blinket først 1 kort blink..langt blink..2 korte blink..et langt blink..og til slutt 3 korte blink
    Noen som vet hva som må gjøres/hva det innebærer å få feilmelding (hvis jeg har tolket feilmeldingen riktig): 1-2-3 Driver’s Side Temp. Sensor Circuit Shorted To Ground ??
    Sist endret av morty; 20/01/11 kl 00:43

  6. #5
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke si deg helt hvor den sensor sitter montert. Som regel når den er shorted, i mitt tilfelle en gang, så var det bare å børste litt støv av den.

    Først blinker det blått en gang, så lyser det fast i 2 sekunder, det betyr at det er mellomrom, så blinker den kanskje 2 ganger raskt, så lyser den fast igjen.

    PS: Om du skal skaffe deg sensor, så står jo delenr sensor og Ebay er billigt

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Har vært innom Volvo og fått kopi fra orginalbøkene på feilsøking og koder på EEC og koblingsskjema. Etter å ha lest og rådført meg med en veldig hyggelig og hjelpsom kar på Volvo, forstår jeg at blinkingen skal tolkes som: 2-3-3. Tror kanskje at de kodene som står som et innlegg tidligere i denne "tråden" er fra en annen Volvo mod. Noen av kodene stemmer, men ikke alle (bare et tips til andre som er eller kommer i samme situasjon som meg). Har disse kopiene bare på ark og ingen skanner, men er det andre nå eller seinere ta kontakt.
    Ihvertfall så er feilkode 2-3-3 (viftemotor, for høy strømstyrke under viftemotorstart, som innebærer at den snurrer tregt eller sitter fast). Jeg skjønner at jeg må komme til varmeapperatvifta og helst få sjekket at det evt sitter noe skitt eller andre ting som må fjernes før jeg går på å skifte vifta.

    Noen geniale forslag til hvordan komme til for å sjekke om det sitter noe i vifta uten å demontere masse? Evt hvordan sjekke om vifta virker ved å koble fra resten av ledningsnettet til vifta og sjekke den med ekstern strømkilde? Evt hva må demonteres og tas hensyn til hvis vifta må skiftes (har som sakt 98 mod. med airbag)? Mange spørsmål, men takker for alle som gidder og ta seg tid til å svare hvis man har innspill/ noen idèr til en fortvilt Volvo eier uten fungerende varmeapperatvifte i vinterkulda.

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    sikkert bare dårlig kontakt inn til vifta. som resulterer i at ledningen ofte blir litt oppbrent..
    fjern dekslet over beina på passasjer siden så kommer du til vifta
    One Ring to rule them all

  9. #8
    Registrerte brukere de_icer sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Arendal
    VCCN medlemsnummer
    380
    Innlegg
    541
    Antall takk

    Standard

    Vifta sitter antakeligvis bak hanskerommet. Har aldri gjort dette på 940 med
    ECC
    , men har gjort det på 940 uten og 760/960 med
    ECC
    . Skru ned deksel under hanskerom (det store som danner "taket" der passasjeren har beina sine), og eventuelt hanskerom for enklere tilgang. Du ser nok viftemotor nokså greit der, og den har bare + og - så den er lett å teste med ekstern strømkilde.
    1996 Volvo 945 Turbo - 1997 Volvo 940 Turbo - 1998 Volvo 945 - 1996 Volvo 965 3,0 - 2012 VW Transporter 2,0tdi 4m - 2010 MB E350T CDI 4M - 2005 MB E500T

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Da skal jeg ut og skru av dette dekslet senere i kveld og se hva jeg kommer til. Er ny på forumet og er veldig possitivt overrasket over responsen her inne :-)

  11. #10
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Veldig enkelt å demontere hanskerommet, 3 klips under, 2 muttere nede og 2 skruer bak noen sorte smådeksler på hver side inne i hanskerom. Bare til å dra hanskerom rett ut etterpå.

    Teste denne viften er helt kurant og lett å komme til

    Fint om du kunne fått skannet de papirene til oss andre i Volvo miljøet

    Edit: har skanner på jobb og sender du de til meg i posten, så er det ingen problem, hehe!
    Sist endret av regeli; 20/01/11 kl 18:13

  12. Takk morty takket for denne posten
  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    pappirene ligger ute på nettet i form av Vadis
    One Ring to rule them all

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Vil gjerne dele disse papirene/info og skal få skannet de på en eller annen måte.
    Sist endret av morty; 20/01/11 kl 21:53

  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Fikk skrudd av plate under haskerommet og hanskerommet. Gikk over alle "kabel-klyser" og kontakter....og vips funka vifta igjen. Når jeg så kjørte feilsøking igjen var tidligere feilkode borte...og tillater meg et lite hurra!! (med forbehold at det gjorde susen og ikke er midlertidig og kommer tilbake, men da vet jeg hva jeg skal gjøre...)

    Tusen takk til alle som har skrevet innlegg. En spesiell takk til deg som fortalte meg hvordan sette panelet, så jeg fikk opp feilkoder...det var det som satte meg på sporet for å starte jobben med å finne feilen og søke hjelp videre hvordan disse feilkodene skulle tolkes/leses og fikses...

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du bør sjekke litt nøyere.. for det er normalt med brente / smelta kabler på disse bilene pga dårlig kontakt
    Men godt du har fått varme til vintern
    One Ring to rule them all

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. jan. 2011
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Joda, er klar over at ledningsnettet må sjekkes nøyere, men bare det å ha lokalisert hva og hvor gjør det så mye lettere og kan tas en dag man har tid og mulighet og kan stå innendørs....og ja, må si det er kjekt med varmeapperat i -10 og fått løst problemet i hvertfall midlertidig.

  18. #16
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Gratulerer, lignende problem hos meg. Var bare å blåse noe støv av en sensor, så var alt ok igjen

  19. #17
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Hvordan går det med å få skanner i hus?
    Koster 499kr for en multifunksjonskriver av det jeg vet

  20. #18
    Registrerte brukere regeli sin avatar
    Medlem siden
    28. sep. 2010
    VCCN medlemsnummer
    310
    Innlegg
    955
    Antall takk

    Standard

    Måtte bestille meg sensoren som sitter med viften i dag :(
    270kr hos Volvo. De sa at feilkodene var lik på alle modeller vistnok, så overnevnt feilkodeliste er ikke så galen.

    Venter enda på papirene du skulle skanne

Lignende tråder

  1. Volvo 245 90mod, varmeapperat dødt.
    By gromførti in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 21/12/10, 20:21
  2. Hvordan skifte vakumklokke på varmeapperat?
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 07/09/10, 17:41

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •