Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3
Viser resultater 51 til 75 av 75

Tråd: Oppstart av nyoverhalt motor, starter ikke og hard / høy tikkelyd... Hva er galt

  1. #51
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke rart om kassen blir idiot om du har strekt wiren..

    Du må ned med bunnpanna igjen ja, om du skal skifte wiren.. Og da har du gjort mye arbeid for ingenting m.t.p. olje.

    Men om den er skadet bare i enden mot innsuget, kan du kanskje redde den ved å korte inn strømpen litt, og feste wiren litt lenger bak imot torpedoveggen, og sette på en skjøt på selve wiren.
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    olja kan jeg bare tappe av og fylle på igjen.

    Men har ligget nok timer under bilen for en stund føler jeg..hehe.

    Strømpen rundt wiren er knekt ved kassen så den må / bør nok byttes. Men mulig jeg kan klare å modifisere den litt oppe ved innsuget hvis jeg slakketr den helt og forlenger kabelen på et vis? Noen som har tips?

    Da kan jeg i tilfelle vente til jobb-overtid-hver-dag-perioden er over..

  3. #53
    Moderator ArneR sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Overhalla, Nord Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    77
    Innlegg
    3.004
    Antall takk

    Standard

    Tror det beste er å bytte wiren siden skaden er der den er.

    Om du har haynes manual står det beskrevet hvordan du bytter wiren der..
    '83 242
    '92 BMW 325i coupe
    '92 BMW 325td coupe

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    jaja, får vel fikse det på sikt....

    ChrML:

    Får du feilkoder på bilen med dysene?

    Lambda lampen begynte å lyse etter jeg tok bort motstandene. Bilen går fint, men jeg får feilkode 1-1-3, som betyr at dysene gir feilkode.

    What to do?

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    1-1-3 har jeg også slitt med, forsvant når jeg justerte spjellet og justerte litt på bensintrykket
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  6. #56
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Du har vel byttet til 3" 012 LMM? 1-1-3 betyr at motoren får feil blanding og den ikke klarer å kompansere.

    Grunnen til at du får feilkoden nå er nok at nå åpner dysene ordentlig nå som det ikke er for mye motstand og da får motoren for mye bensin.

    Jeg kjører med 558 dyser og 3" 012 LMM og ingen feilkoder har dukket opp enda. Byttet for noen uker siden.

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    012 luftmengdemåler fra ebay og 558 dyser ja.

    regner med denne fungerer pga. hvis jeg trekker ut ledningen vil den kveles litt før den sviver fint igjen.

    Men jeg kjørte jo med motstand først, kan det være hjernen har "lært" seg noe den ikke burde? eller vil i tilfelle det slettes når jeg trekker ut sikring 1?

    Feilkoden kommer tilbake etter sletting ved tomgangskjøring eller køkjøring.

    Har det noe å si hvordan dyseledningene er koblet til? Jeg tenkte at siden det ikke er sekvensielt innsprut er det samme så jeg merket dem ikke...

    Og dersom problemet vedvarer, er det noe jeg kan gjøre for at den ikke skal få feilkoder?

    Jeg har biltema lambda... burde kanskje i alle tilfeller ha byttet denne, men da vil jeg ha bredbåndslambda. Noen forslag til billige?

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    fikk også feilkoden når bilen sto på tomgang. kan også være lambdaen som du sier.
    men sjekk spjelle ditt
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ikke monter bredbandslamda hvis dere VET bilen går for fett.. de tåler ikke å bli dynka i bensin.
    Biltema lamdan kan nok ha takket for seg ja. Ofte de ikke fungerer i det hele tatt hehe (selv om de liksom er "testet" før de er sendt ut...
    One Ring to rule them all

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    usj da. er liksom litt fan av å vite hvor fett ting går.

    Akkurat som man blåser i alkoholtesteren når man er full for å vite hvor full, selv om man vet den kanskje ikke tåler det i lengden

    Hvordan sjekker man spjellet?

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Har nå fylt E85 på bilen, den bruker enormt mye drivstoff...

    Har kjørt ca. 23 mil og tanken har ca. 10 liter igjen... og dette er fin kjøring pga. innkjøring og manglende kickdown wire...

    Lambda lyset lyser enda. Det kommer på ved køkjøring eller tomgangskjøring så nå har jeg bare latt det lyse.

    Det kommer snart noen dyser og en 3"LMM til salgs om jeg ikke finner utav det...grrr!

    Noen som har hatt lignende erfaringer med større dyser?

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    napp ut sikring nr1 når du kjører. når lampa lyser så sjekker du feilkoden. bytta Lamda? hvordan eksos og turbo har du?
    One Ring to rule them all

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Får feilkode 1-1-3. Dersom jeg napper ut sikringen forsvinner feilkoden til jeg kjører i kø eller på tomgang igjen.

    Har orginal 13c turbo og orginal eksos

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hvorfor har du byttet til noe som leverer bensin til 300hk da? :P har jo ikke halvparten en gang hehe. motoren din drukner nok gitt..
    sprut fra 80tallet vettu
    One Ring to rule them all

  15. #65
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    hvorfor har du byttet til noe som leverer bensin til 300hk da? :P har jo ikke halvparten en gang hehe. motoren din drukner nok gitt..
    sprut fra 80tallet vettu
    Jeg har ikke det problemet. Går perfekt den med mine 558 dyser, 3" LMM og 13c turbo .

    Sprutet gir ikke bensin til mer luft enn den måler, så den gir ikke bensin til 300 hk uansett. Ellers hadde nok min druknet . Eneste forskjellen mellom LH 2.4 sin open-loop og closed-loop er at den ikke tar lambdaverdien med i beregningen.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører de dysene fordi jeg trengte nye dyser da de gamle mangler noen deler...

    Og Flexitune sier ved fullt pådrag at org. dysene ikke klarer å levere nok fuel når jeg kjører på E85. Derfor byttet jeg.

    Men en annen ting:

    Jeg klarte ikke å dy meg og måtte dra på. Da kuttet / fusket voldsomt motoren over 4000 omdreininger. Ca. 1 bar i ladetrykk. Vet ikke av hvilken årsak. Så da turte jeg ikke å prøve mer. Kan dette ha sammenheng?

    Hva burde jeg gjøre for å ordne problemet?

    Kjøpe megasquirt?

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Jeg har ikke det problemet. Går perfekt den med mine 558 dyser, 3" LMM og 13c turbo .

    Sprutet gir ikke bensin til mer luft enn den måler, så den gir ikke bensin til 300 hk uansett. Ellers hadde nok min druknet . Eneste forskjellen mellom LH 2.4 sin open-loop og closed-loop er at den ikke tar lambdaverdien med i beregningen.
    står bilen din på tomgang så kommer lampa etterhvert. lover deg det

    men det hjelper hvis man har større eksos etc. ikke orginalt.
    hjernen måler ikke mye fra lmm når den står på tomgang. bare kjører på det den skal gi.. derfor man merker god forskjell på chip / ikkechippa.. bilen går ikke opp og ned på tomgang..
    One Ring to rule them all

  18. #68
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Kjører du på E85 så er det ikke så rart den ikke klarer å kompansere. 558 dyser med org LMM skal nok funke bra da . Det er ca 40% økning av dysestørrelse, og E85 krever 30% mer væske for å gi riktig blanding.

  19. #69
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    står bilen din på tomgang så kommer lampa etterhvert. lover deg det

    men det hjelper hvis man har større eksos etc. ikke orginalt.
    hjernen måler ikke mye fra lmm når den står på tomgang. bare kjører på det den skal gi.. derfor man merker god forskjell på chip / ikkechippa.. bilen går ikke opp og ned på tomgang..
    På tomgang, ja, men det er jo noe annet . Der kan det hende den teoretisk gir for mye, ja, men har faktisk ikke fått noen lampe enda. Vi får se når jeg får montert bredbåndslambda .

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    tror ikke din lambda lampe virker... hehe

    Jeg har flexitune som måler lambda og ligger mellom dyser og hjerne som skal kompensere for at jeg kjører E85. Burde gjerne koble ut denne og kjøre på org. lmm istedenfor? Men da kommer jeg til å få et helsikken med kaldstarten siden flexitune har innebygget kaldstartfunksjon..

    Men jeg har også viking ecomax chip... blir kanskje litt for mye for den stakkars bilen?

    Men likevel:

    Lamdba lampa var akkurat lik når jeg kjørte på 100% bensin med flexitune boksen utkoblet så jeg tror problemet ligger i orginal hardware et sted..

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tomgang.. og etter et vist forbruk av luft.. Da driter den også i hvor mye luft som går gjennom lmm.. skal du vite når LMM når bunn så kan du måle det. (husker ikke hvilke ledninger).. men det står på tcp greit å vite hvor å når du bare kan klemme til for fult uten å bruke mer suppe en på "langsommere" kjøring
    One Ring to rule them all

  22. #72
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Jeg kjører også med Ecomax og lambdalampa virker, har testa den nok for ikke så lenge siden.

    Jeg har igrunn vanskelighet for å tro at LH 2.4 bare pøser på maks med bensin etter en viss mengde luft, da skulle jo motoren min bare bobla for lengst, men det gjør den jo ikke, den går friskt. Men finner ut det når breibåndslambda er montert. Pluss at med 2.5" LMM så ville ikke bilen min gå over 4500 rpm med de store dysene, men det gjør den når jeg fikk på 3" LMM.

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    den kjører på det hjernen klarer etter hvert jo. derfor 940n er dyr å kjøre med når man kjører fort... kjør rundt med høyt turtall så får du se selv en bmw e36 (som er eldre bil) med høyrturtall men lav belastning får du til å ligge på litern... selv ved 6000rpm 940n kjører på suppe
    sjekker du bosch sine sider så kan du se når din lmm når bunn
    One Ring to rule them all

  24. #74
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Men jeg får det ikke til å stemme. For kjører du på 6000 rpm og holder bittelitt gass så vil jo bilen selv med originaldyser få over 300 cc/min med bensin. Da er den jo nødt til å "buuue"? Det gjorde jo min med 2.5" LMM og over 4500 rpm når jeg kjørte med nye dysene, hadde ikke det problemet etter jeg satt på 3" LMM.

  25. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    skal sjekke opp i morra hvilke kabler du kan sjekke opp mot i lmm. mins det er den groveste av de.. da sjekker du med multimeter når lmm bånnes...
    over 6000rpm med bittelitt gass med en E36 bruker ikke mye over litern. kanskje litt under også (er øko måler på den. så man ser hvor mye den bruker i forhold til belastningen. smart måler .. jeg måtte endre kjørestilen heeeelt etter jeg gikk over til 940 igjen.. ellers brukte den masse bensin. men litt bedre på 960n. som har et mye bedre motorstyrings system..)
    One Ring to rule them all

Side 3 av 3 FørstFørst 1 2 3

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •