Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 75

Tråd: Oppstart av nyoverhalt motor, starter ikke og hard / høy tikkelyd... Hva er galt

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard Oppstart av nyoverhalt motor, starter ikke og hard / høy tikkelyd... Hva er galt

    Har overhalt motoren og skulle starte den.

    Dette skjedde:

    1. Det kommer høy / skarp tikkelyd 1 gang per "runde".

    Har lokalisert at dette kan være en ventil eller mulig ett eller annet mellom girkasse og motor. Har aldri hørt så høy og skarp tikkelyd før. Er det ventilklaring eller kan det være stempel som butter i ventilen?

    2. Den starter ikke. Har montert 558 dyser og glemte å laske motstandene. Bilen startet nesten, men det var så vidt den gikk, hørtes ut som ettertenning.
    Når jeg da lasket formotstandene var det samme resultat. Kan jeg ha ødelagt noe?


    Hva burde jeg gjøre her? Kan registerreim settes en runde feil? Kan fordeler settes feil? Kan jeg ha bomma på registerreima?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    lasket? hva betyr det? :P man kan ødelegge hjernen hvis dyser å motstand blir montert feil.
    Men det kommer ikke en skrape lyd! du må få noen til å høre etter hvor lyden kommer fra. toppen? clutchhus?
    kommer lyden like fort som motoren går eller så fort som toppen går? toppen går jo bare halvparten så fort som motoren (dere skjønner hva jeg mener :P)
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    lasket = koblet sammen de 4 ledningene og den gråe utenom motstandene.

    Huff, håper ikke jeg har ødelagt hjernen.

    Lyden kommer 1 gang per turn på kammen tenker jeg.

    Har automatkasse. Det var et spetakkel å få montert motoren på girkassen så kan være jeg har greid å klemme noe skjevt, men likevel høres lyden ut til å komme fra toppen. Akkurat som om kun 1 ventil tikker noe voldsomt.

    Når jeg kinner hører jeg: Klakk klakk klakk klakk i samme tempo som hvis du sier ordene høyt

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    sjekk timinga på kamen en gang til. gå også over ventilklaringene
    One Ring to rule them all

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Kan jeg sjekke ventilklaringene med alt montert? eller må jeg demontere kammen igjen? Er jo nye "dempere" under trykkerne...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Men kan timinga risikere å bli 1 runde feil? Eller er det bra så lenge merkene stemmer på hjulet oppe og nede?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    timinga får ikke blitt feil nei(hvis du ikke leser / setter den av feil )

    Ja du kan sjekke klaringa. men du må trykke pusherne ned litt med tommelen pga gummien. men hvis det klunker skikkelig så ser du det sikkert med en gang at det er stor klaring..
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    mene... en volvo pleier som regel å starte selv om den mangler et stempel...
    Har du sjekka at den får bensin? får den gnist?
    One Ring to rule them all

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Gnist får den. Tror problemet ligger rundt bensin tilførselen da dysene er nye 558 dyser hvor jeg glemte å koble bort formostanden (håper ikke noe er ødelagt) og 3"LMM.

    Får kanskje prøve de gamle dysene og gammel lmm igjen og se om den starter da..

    Klarer ikke å se at jeg skal ha gjort noe galt noe sted, men man vet jo aldri.

    Blokka er fullstendig overhalt, alle deler har vært ute og stempelringer og lagre og tetninger er byttet. Blokka er syrevasket i stripall, jeg har vært utrolig renslig med alt så klarer ikke å forstå at det skal være noe i selve motoren.

    Som sagt hadde vi problemer med å koble sammen motor og girkasse igjen og det ble mye løfting og skruing der, og ting ble skrudd sammen så startkransen tok i festet til startmotoren, men det virka som den ikke tok skade av det, men man vet jo aldri.

    Lyden høres ut som den kommer fra toppen i bakkant av motor, derfor kan det være ventilklaring (som jeg tror det kanskje er), reg. reim feil, ventil dunker i stempel? men rart at det kun i tilfelle skulle være 1 ventil, eller det kan være noe som banker imellom motor og girkasse...

    Får bare begynne å plukke fra hverandre igjen:(

    Startproblemet må ligge rundt noe innsugsgreier tror jeg. Dyser / hjerne? Går det an på en enkel måte å sjekke om hjernen er død?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har dere satt på plass kransen til svinghjuls giveren riktig da? når motoren står i 0 så skal oppholdet stå mot starteren
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    sjaise!

    Der har vi problemet...

    Jeg satt bare på svinghjulskransen uten å tenke over det...

    Hvordan løser jeg dette problemet enklest?

    Dette er automat, og svinghjulet kan vel knappest kalles svinghjul... En tynn blikkplate med startkranstenner rundt og festet en ring med huller i rundt... Denne er festet til veiven med 10 bolter og til converter med 4 bolter...

    Må denne stå i en spesiell posisjon?
    Sist endret av Volvo144; 05/02/10 kl 12:07

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det vet du godt selv :P sorry hehe
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Da blir det vel av med girkassen...:(

    Er det noen merker jeg skal se etter eller skal stempel lengst mot front være oppe og svinghjulet monteres med det største hullet midt i startmotorhullet?

    Har noen en bruksanvisning?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sett motoren i 0 bare. så setter du "oppholdet" i startkransen mot starteren. du får ikke bommet
    One Ring to rule them all

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    er 0 når stempel nr. 1 (mot lengst fremme) er på topp?

    Må jeg ut med hele girkassen eller holder det med å bare løsne den og flytte den litt bakover?

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ja. øvredødpunkt ja.
    Jeg tror du må ut med hele kassa. du må vell løsne på skruene til svinghjulet og få endret det der...
    One Ring to rule them all

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    Det spørs vel hvor langt bak kassen kan trekkes? Vet du noe om det?

    På automat går jo ikke den lange stikkakselen fra girkassa og inn i motoren

    Problemet er jo alle de oljerørene som går fremover og det faktum at jeg har helt på 4 liter ny orginal volvo olje til 150ish kr. literen...grrr!!! Vil helst beholde den olja i kassen

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    rørene kan du jo dra litt i? event så får du suge opp olja. 4liter ny olje? burde jo vært nesten det dobbelte?
    Men du får løsne converteren fra "svinghjulet" og dra kassa tilbake med denne. så kommer du kanskje til å får flyttet kransen.
    One Ring to rule them all

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    var det jeg tenkte ja. Converteren skal jo alltid henge på kassa, ihvertfall i forbindelse med montering...

    tømte bare på 4 liter for da begynte det å renne sakte ned. Tenkte jeg skulle prøve å få start så olje kunne komme seg videre til converter og oljekjøler så kunne jeg fylle på mer..

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    skjønner
    er nok den beste løsningen dette da ja. har man bukk er det jo ikke noe problem. nesten moro (syns hvertfall jeg som ligger under en bil :P)
    One Ring to rule them all

  21. #21
    Registrerte brukere Testdriver sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordland
    Innlegg
    967
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Volvo144 Vis post
    Kan jeg sjekke ventilklaringene med alt montert? eller må jeg demontere kammen igjen? Er jo nye "dempere" under trykkerne...
    OT spørsmål:
    Ligger gummi demperne under ventil løfterne?
    Hvor ligger disse shimsa i forhold til løfterne?
    X: 1995 945 Lt
    X: 1986 745 Tic

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Testdriver Vis post
    OT spørsmål:
    Ligger gummi demperne under ventil løfterne?
    Hvor ligger disse shimsa i forhold til løfterne?
    Shimsa ligger på toppen nedi løftern og det er disse kammen dytter direkte på. Disse kan du ta ut uten å ta av kammen hvis du har det shimseverktøyet eller liker å pirke . Gummidemperene ligger under løftern og du må ta av kammen hvis jeg ikke tar helt feil for å bytte de.


    Ontopic:
    Hadde forresten en høy og hard tikkelyd i min når jeg starta opp etter å ha bytta toppen. Det var vifta som ikke ble strammet ordentlig før servoreima var satt på sånn at den satt litt skeivt innpå. Sånn at vifta slo i et plastdeksel. Hørtes faktisk veldig ut som den lyden kom fra toppen til vi så at vifta wobbla.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. jan. 2010
    Sted
    Sola
    Innlegg
    252
    Antall takk

    Standard

    dagens update:

    tikkelyden viste seg å komme fra kransen til svinghjulsføleren som hadde fått seg en smell i forbindelse med montering av motor og girkassen. denne var bøyd på et sted og tok da i svinghjulsføleren 1 gang per runde. slo den bare på plass med en hammer.

    kan svinghjulsføleren ha blitt ødelagt av dette? selve føleren hadde mista litt metall..

    nå gjenstår bare montering av girkassen igjen, burde gå greit det også..

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Ah. Bra at du fant feilen, da.

    Svinghjulsføleren tåler en del juling faktisk, men uansett hvor jævlige eller fine de ser ut så kvelder de uten forvarsel. Så ville kanskje hatt en ekstra i hanskerommet .

  25. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    den kan nok ha fått skader da ja. (slipt ned litt så du må montere den nærmere hjulet...) men du får prøve å se hvordan det går. Om den starter så er det ikke sikkert måleren henger med på turtall. hvertfall ikke hvis hjulet ikke er 100% rundt lengre
    One Ring to rule them all

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •