Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 37 av 37

Tråd: Periodisk "slapp" 2.4T

  1. #26
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Ps: min bror har tilsvarende problem på sin V70 nå, og når den mister kraft så snakker vi maksfart på 50 i slakk motbakke.. Alle varsellys tenner, og avleste feilkode for spjeldhus..

  2. #27
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Tror verkstedet, eller i det minste investering i en feilkodeleser, kaller. Kan ikke skifte deler til 4-5.000 på mistanke... Fant forøvrig også en artikkel om at de tilbakekalte masse biler i USA som fikk byttet gratis. Enten har de brukt en annen type der, eller så får vi bare ikke samme service her :(

    Hvis jeg ikke bruker cruisekontrollen klarer jeg ikke få frem noen feilmeldinger eller varsellamper. Da blir den bare litt slapp, men ikke i nærheten av det nivået du snakker om. Kan godt komme opp i fart, også i motbakker, men bare slapp.
    Bruker jeg cruisekontrollen derimot og møter motbakker, så kutter den brått, og da er vi nok nede på det nivået du snakker om i trekkraft.

    Kommer nok ikke lenger før feilkodene kommer på banen. Kan hende den magnetventilen til turbotrykket som også har vært på banen ikke er så dyr og kan prøves, men....

  3. #28
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Vi har lest ut feilkoder (kjekt med egen
    OBDII
    -leser.) og skiftet gasspjeldet.

    Om du har bosch sitt gasspjeld, så skal det ikke være dette som er problemet. De brukte kun de italienske spjeldene frem til 2003-modellene...

  4. #29
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    hei,jeg har en v70 t5 2002mod å der sitter det Boschspjell hvertfall,Tror volvo kom ett år før med dette spjellet.Iallfall på T5 motoren.

  5. #30
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runis Vis post
    hei,jeg har en v70 t5 2002mod å der sitter det Boschspjell hvertfall,Tror volvo kom ett år før med dette spjellet.Iallfall på T5 motoren.
    2003-modellen til volvo kom høsten 2002...

  6. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard Hvor mye skal magnetventilen tikke etter at motoren er stoppet

    Hei.
    Skylder vel en oppdatering, og så har jeg et nytt spørsmål.

    Har fått gjort en del på bilen siden sist. Service med bytte av tennplugger, luftfilter, bensinfilter osv - har ikke hjulpet.
    Så har jeg hatt en "volvospesialist" til å se på bilen. Da ble det først byttet spjeldhus, men det alene hjalp ikke. Hadde også defekt MAP-sensor, og etter at den ble byttet har problemet blitt mindre og sjeldnere - men det kommer fortsatt tilbake en gang i blandt.
    Fant forøvrig også en turboslange som var lekk, og som en tidligere eier av bilen har prøvd å reparere med gaffatape...

    Så til spørsmålet:
    I dag har jeg oppdaget at magnetventlien noen ganger står og tikker i noen sekunder etter at motoren er stoppet. Er det normalt, eller kan det tyde på at den også er defekt?

    Hilsen Tommy

  7. #32
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard tide på oljebytte?

    komt borti dette med kjerringa sin t5, men det var nok bare ett bi problem i tillegg til ett annet problem med lagging.
    lenge siden du har byttet olje?
    oljen var så skitten og oppbrukt i t5'n at kam solnoiden(for å vri eksos kammen med turtall) at den slo seg ut, og gikk i default stilling. og når den gjor det kom lyden som du snakker om og effekt var som dass. tok to oljeskift for den sluttet å slå seg ut. første oljeskift luktet brent. men nå er det problemet borte.

    logikken er at når du daffe kjører, og eller triller så vil olje miste temperatur og blir tykkere. dermed slå ut cam solnoiden. jeg leste dette av med bsr sin feilkode leser. universale feilkoder leser fungerer ikke så bra på nyere volvoer siden fleste produsenter bruker standard koder for feil, mens volvo har egne. du får opp en kode, men beskrivelse kan være helt feil.
    håper dette hjelper!

    edit: en dårlig gasspjeld vil sende bilen i nødmodus, det gjor ikke cam solnoiden.

  8. #33
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Har en ny avtale på verkstedet på tirsdag, så det blir spennende å se om de kan løse problemet da.
    De har noen teorier på at registerreima kan være satt på feil så ventilene åpner på feil tidspunkt, eller at det er noe galt med det "hjulet som justerer dette"(?). Har det noe med CAM-solonoiden å gjøre?

    Sitat Opprinnelig postet av Vatnehol Vis post
    lenge siden du har byttet olje?
    Bytter olje hver 20.000 som det står i boka. For min del betyr det ca. hver 4. måned. Olja kan selvfølgelig bli "brukt", men gammel blir den ikke. Hvordan det har vært før jeg kjøpte bilen vet jeg ikke på stående fot. Ville jo være fantastisk hvis problemet bare løste seg selv ved å bytte olje

    Jeg skal nok komme med en oppdatering når bilen har vært en dag eller to på verksted igjen.....

  9. #34
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard Oppdatering - slapp 2.4T

    På tide med en oppdatering. Grunnen til at det har gått så lang tid med å skrive noe, er at jeg ikke har kommet så mye lengre. Sommerferie på verksted osv....

    Det som er gjort siden sist er å bytte et hjul som sitter ved / i forbindelse med tannreima (justerer ventilåpningen?). Dette var helt løst og virket ikke som det skulle. Rettet på noe - nå kan jeg f. eks. bruke cruise kontrollen uten at bilen går i nødmodus

    Bortsett fra det er det også byttet en føler på svinghjulet på mistanke, men det har ikke hjulpet på noe.

    Mistanken nå er at motoren ikke får nok bensin. En eller flere tette dyser kanskje? Jeg frykter at det er mangel på luft og en defekt turbo, men mekanikerne holder på at det sannsynligvis er bensinmangel basert på hvordan den låter når vi ruser motoren.

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Har endelig fått forsket litt mer, og ikke minst fått kloa i en feilkodeleser fra BSR.

    Eneste motorrelaterte feilmelding pekte på CAM-solenoiden, så jeg har prøvd å plugge ut ledningen til denne. Du verden - som å få ny bil. Har riktignok ført til at motorlampa lyser, men hva gjør vel det når bilen går som en drøm

    Ettersom frakobling av solenoiden gjør at bilen går bedre, virker det som om Vatnehols teori holder.

    Så er det jo et spørsmål om et oljeskift eller 2 holder, eller om ventilen skal byttes. Tror mest på det siste, men det er helt greit hvis det løser problemet Og så koster den halvparten her i Danmark enn den gjør i Norge

  11. #36
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    bsr sin feilkodeleser er helt konge
    godt å høre du har fått nærmet deg en løsning, jeg tror nok den er gåen, i og med du har byttet olje regelmessig.
    den er forholdvis like enkel å bytte som det er å bytte tennplugger
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. nov. 2010
    Sted
    Danmark
    Innlegg
    23
    Antall takk

    Standard

    Jepp, BSR feilkodeleser er topp.

    CVVT solenoid bytta, og bilen er tilsynelatende friskmeldt

    Var ikke helt plug and play ettersom det var et litt annet design på den nye solenoiden. Måtte klippe den gamle pluggen og sette på en annen. Den fulgte med i settet, så ingen problem...

    Takk for all hjelp - dette problemet er løst. Videre til neste

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Lignende tråder

  1. Periodisk "risting" i drivlinje 740
    By Tufte_ in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 08/10/10, 21:05
  2. 945/V90 Turbo 1995 20" felger "Nu med bilder"
    By bloodimir in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 1
    Siste post: 06/09/10, 10:28
  3. Masse felger til salgs!! 18", 17", 15", volvo ! 5x108
    By Mo3 in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 15/08/10, 13:57
  4. 2.0 LT "Litt slapp"
    By martho in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 25/07/10, 22:22

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •