Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 36

Tråd: "Automatkasse klarer ikke bestemme seg for hvilket gir" V70 D5 2003

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. des. 2010
    Sted
    elverum
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard "Automatkasse klarer ikke bestemme seg for hvilket gir" V70 D5 2003

    Litt knotete tittel på innlegget mitt, men det beskriver hva som skjer greit..
    Lest litt på forumet, men ikke funnet noe emne som er direkte relatert til "problemet" jeg har.

    Sliter litt med at kassen "jager" i bestemte hastigheter. Det virker som den ikke klarer å bestemme seg for hvilket gir den skal velge og blir liggende å jage mellom to gir. Det er nesten ikke merkbart at bilen girer, annet enn at turtallet endrer seg.

    Gjelder spesielt i følgende hastigheter:

    45 - 50 km/t

    65 - 70 km/t

    75 - 80 km/t

    Problemet blir borte hvis jeg aktiverer cruise kontrollen. Da holder den konstant turtall og gir.

    Oljen på girkassen er byttet på 100 000 og 200 000 km, og bilen har nå gått 214 000. Usikker på om den er flushet eller ikke, da jeg nylig har kjøpt den.

    Noen forslag til hva dette kan være, evt løsning?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Øyer
    Innlegg
    179
    Antall takk

    Standard

    Kan det være lock upen du mener som går inn å ut.Isåfall er dette normalt.

  3. #3
    Registrerte brukere JørgenT sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    203
    Antall takk

    Standard

    Har kassen fått noen oljeskift i senere tid? Er veeeldig viktig med oljeskift på alle automatkasser. Mulig du kan gjenopprette kassen med et oljeskift og en oppdatering hos Volvo. Kontrollsystem på disse kassene har ikkje vert så utpreget som tf-80 kassen. Kan også være converter som begynner å slure. Ta en tur innom Volvo du
    -2013 Volvo S60 D3 R-Design "Rebel Blue"
    X-06 S60 Dynamic Edition 2,4D
    X-98 V70 R AWD
    X-01 S60 T5
    X-94 940 Turbo
    X-90 245 GL
    X-86 244 GLE
    X-84 740 GL
    X-84 245 DL

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. des. 2010
    Sted
    elverum
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard Bytting av olje

    Har lest litt i dokumentene som fulgte med bilen, og det ser ut som oljen bare er byttet og at kassa ikke er flushet. Det er gjort både på 100 000 km og 200 000 km, men spørs om ikke jeg må til med en liten flush for å se at ting er på stell.

    Ser fra en annen tråd her at rens av ventilpakker i kassa er anbefalt, så får evt undersøke hvordan det gjøres om om det evt er mulig å gjøre sjøl..

  5. #5
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Slik du beskriver dette - slik opplever jeg også kassen på V70. Skikkelig slurekasse spør du meg. Fatter ikke at den ikke kan holde den på girene lengre.
    Volvo V70 2.0D 2010

  6. #6
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hei!

    Har samme problemet som deg på min V70N 2007 D5. Volvo i norge har anbefalt meg å flushe og skifte olje. De sier at de bruker et flush middel. er det noen som vet om dette flush middelet bare er en anne type olje, som de kjører igjennom til gammel olje kommer ut?

    Volvo sverige, sier at de ikke bruker å flushe, bare fylle på ny olje til gammel renner ut.

    uansett, har du funnet ut av problemene dine?

  7. #7
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg har også merket at kassen gjerne kobler inn og ut lockup i disse hastighetene som nevnes. Og jeg er helt enig i det runepv50 sier, den forbaska kassen skulle gjerne brukt lock-up funksjonen litt mer enn den gjør. Løsningen min har vært å bruke cruisecontrollen aktivt og heller ligge i en hastighet like over der kassen gjerne kobler lockup'en inn og ut.

  8. #8
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Forskjellen på mine symptomer (v70n 2007 D5) og dine er at det er ingen forskjell når jeg bruker cruisekontrollen. I tillegg lugger bilen litt, i tillegg til å jage ca 100 omdreininger opp og ned som om den ikke vet om den vil gire eller ikke.

    Jeg skal forhåpentligvis til sverige i neste uke for å skifte olje på kassa, poster her om saken blir bedre!

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    VCCN medlemsnummer
    1654
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Min 2004 2.0T lider også av samme problemet. Byttet nylig olje uten hell.
    Mulig "nullstilling" og kalibrering av kassa kan funke?

  10. #10
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Hmm.. volvo i Tromsø anbefaler skikkelig flush med flushmiddel (sikkert et additiv de tilsetter den gamle olja, ala rens for motorolje)! Dette gjør de desverre ikke i sverige hvor jeg skal å ha stor service, men jeg tar sjansen og krysser fingrene for at oljeskift og ny software på kassa gjør susen!

  11. #11
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Tror ikke dette er et problem med girkassa, men heller software.
    min C70 2007 D5 er akkurat lik, og den har nettopp passert 100000km. mistenker at det har noe med kjøringa til forrige eier å gjøre. girkassa adapterer seg etter kjørestilen.
    jeg tror en nullstilling av adapsjonen kan gjøre mye her. det gjør de hos Volvo. koster deg nok en halvtime i arbeid, siden dette ikke er software men kun en funksjon i
    VIDA
    .
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. aug. 2010
    Sted
    Ilseng
    Innlegg
    696
    Antall takk

    Standard

    Har samme problem med min 99mod v70 og. Merkes kun når jeg ligger i 70-75. Flusha kassa hos volvo i fjor, uten at det hjalp. Virker å være ganske normalt det der.

    Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

  13. #13
    Registrerte brukere wvevang sin avatar
    Medlem siden
    04. nov. 2011
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg har hørt om mange som har hatt dette problemet, enten lugging/nykking, eller rar giring. MANGE sier det blir bedre med flush, og at bilen blir en drøm å kjøre. Noen sier at det ikke hjelper, mistenker at disse har et annet problem med kassa, og er spent på og se om jeg havner innenfor dette.

    At kassa adapterer seg etter kjørestilen er jo sant, men jeg tror ikke det henger igjen så lenge. Har du kjørt 20-30 mil, tror jeg kassa venner seg til din nye stil. Eller er det slik at kassa adapterer bare den stilen som legges opp til ved de første KM etter nullstilling? Uansett så har jeg oppgradert software på min, og da fått nullstilt. Kassa var bra en stund, men så kom problemene tilbake. Mulig det er kjørestilen min det er noe galt med!!!

  14. #14
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av wvevang Vis post
    Ja jeg har hørt om mange som har hatt dette problemet, enten lugging/nykking, eller rar giring. MANGE sier det blir bedre med flush, og at bilen blir en drøm å kjøre. Noen sier at det ikke hjelper, mistenker at disse har et annet problem med kassa, og er spent på og se om jeg havner innenfor dette.

    At kassa adapterer seg etter kjørestilen er jo sant, men jeg tror ikke det henger igjen så lenge. Har du kjørt 20-30 mil, tror jeg kassa venner seg til din nye stil. Eller er det slik at kassa adapterer bare den stilen som legges opp til ved de første KM etter nullstilling? Uansett så har jeg oppgradert software på min, og da fått nullstilt. Kassa var bra en stund, men så kom problemene tilbake. Mulig det er kjørestilen min det er noe galt med!!!
    Hvem vet - er vel en grunn for at de nullstiller kassa når man tuner bilen? hvis den hadde adaptert seg etter din kjørestil etter 20mil ville vel ikke det vært nødvendig?
    jeg vet ikke. men jeg skal nullstille min egen for å se om det hjelper. kan komme med tilbakemelding når det er gjort.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    VCCN medlemsnummer
    1654
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Noen som har fått kjørt adapsjon på kassa?

  16. #16
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Robf90 Vis post
    Noen som har fått kjørt adapsjon på kassa?
    Bare for å ha det klart: du kjører ikke adapsjon, men du nullstiller adapsjonen :-)

    Jeg gjorde det på Onsdag. ble en helt annen bil å kjøre.
    men samtidig tror jeg det er veldig greit å flushe kassa samtidig, det har jeg ikke fått gjort ennå.

    Info om adapsjon:

    Styrenhet transmission (
    TCM
    ) övervakar varje växling för att under alla körförhållanden åstadkomma konsekventa och mjuka växlingar. Detta görs genom att styrenheten antingen sänker eller höjer det hydrauliska systemtrycket som används under själva växlingen. De förändrade trycknivåerna lagras i styrenhetens minne då fordonet stängs av och hämtas upp vid start. Detta ger växellådan bättre växlingskomfort och livslängd.

    Fullständig adaption träder i kraft när följande villkor har uppfyllts:

    *gasspjällets öppning konstant
    *oljetemperatur mellan 65 °C och 110 °C.
    Sist endret av aarnes; 16/06/12 kl 10:15
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. des. 2012
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Jeg har også merket at kassen gjerne kobler inn og ut lockup i disse hastighetene som nevnes. Og jeg er helt enig i det runepv50 sier, den forbaska kassen skulle gjerne brukt lock-up funksjonen litt mer enn den gjør. Løsningen min har vært å bruke cruisecontrollen aktivt og heller ligge i en hastighet like over der kassen gjerne kobler lockup'en inn og ut.
    Hva ble løsningen her?

    Sliter med akkurat det samme. Fungerer bra med cruiscontrollen.

    Kassen er renset og flushet, ingen feilkoder er lagret.

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    VCCN medlemsnummer
    1654
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MIKO Vis post
    Hva ble løsningen her?

    Sliter med akkurat det samme. Fungerer bra med cruiscontrollen.

    Kassen er renset og flushet, ingen feilkoder er lagret.
    Løsningen er da å nullstille adapsjonen.
    Bilia Jessheim skulle ha 1800kr for dette ihverfall.

  19. #19
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Robf90 Vis post
    Løsningen er da å nullstille adapsjonen.
    Bilia Jessheim skulle ha 1800kr for dette ihverfall.
    Er det kr 1800 for tastetrykkene i
    VIDA
    , eller er det inkludert 15 minutters innkjøring av girskiftene?

    Volvo
    Performing the adaptive learn procedure on a Volvo requires
    VIDA
    to put the
    TCM
    in the “Control Module Adaptation” mode. Some vehicles do not have this function available and will need to have the
    TCM
    software reflashed so that the control module adaptation code will work.
    The
    TCM
    will not go into adaptation mode unless the transmission oil temperature is between +66°C and +110°C. The
    TCM
    will not adapt in Geartronic or Winter Mode.
    (Display i kjørekomputer vil gi feilmelding om temperatur når adapsjon er blitt korrekt aktivert, dette er normalt).
    While the
    TCM
    is in the Adaptation Mode, the orange triangle in the center of the instrument cluster will flash when the adaptation has been completed for a particular shift.
    To adapt the up shifts:
    • Use the “D” position. Accelerate from a stop at a light throttle, about 1400 rpm, through the gears to 4th, keeping the throttle steady. Come to a stop and repeat until the orange triangle flashes after each shift. (Jeg er litt usikker på turtall da min erfaring er at det endrer seg selv om gasspedal er stabil)
    • Next, accelerate from a stop though all five gears at a throttle opening of about 1800 rpm, keeping the throttle steady. Come to a stop and repeat until the orange triangle flashes after each shift.
    • Finally, accelerate through the gears at a throttle opening of 2500 rpm. Repeat until the orange triangle flashes after each shift.
    To adapt the down shifts:
    • Use “D” position. While driving at about 72 km/t in 5th gear release the throttle and lightly brake to a stop. Repeat this procedure until the orange triangle flashes after each downshift.
    To adapt the garage shifts:
    • With the engine idling and the brake pedal depressed, shift to “N” and wait 5 seconds, now shift to “R”, wait 5 seconds then shift to “N”. Repeat this procedure until the orange triangle flashes.
    • Repeat the above procedure for “D”.
    To Adapt the Neutral Control Function:
    Note: Not every Volvo has the Neutral Control Function. (Girkasse går ut av gir når bilen står stille, Volvo har senere kommet med SW-oppdatering for å fjerne dette pga klager).
    • While driving at about 8 km/t in “D”, slowly come to a stop. Repeat this procedure until the orange triangle flashes.
    • With the engine idling and the brake pedal depressed, move the shifter to “D” and wait about 25 seconds for the orange triangle to flash. This lets you know that the
    TCM
    is ready to adapt. Once the flash is seen, release the brake and allow the vehicle to crawl forward. Repeat this procedure until the orange triangle flashes just after the brake pedal is released.

    Once all of the adapts have been learned, turn off the ignition and the
    TCM
    will exit the adaptation mode.
    For more precise information see Volvo Tech Bulletin # 43-27 for 2001 S60,V70,V70VC, and XC90 2.5T.For all other Volvos using the AW55-50 transmission, see Volvo Tech Bulletin # 43-20.


    Det er lettest å kjøre adapteringen på et flat veistrekke uten mye trafikk.
    Sist endret av FroBe; 19/12/12 kl 12:34
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Ligger dere alltid i Drive når dere ligger i 40-70 km/t? Selv så bruker jeg ofte girspaken og girer ett eller to hakk ned i denne hastigheten. Det samme når jeg kjører i kø. Slipper da den sluringa som sikkert sliter litt på kassa og kjenner jeg irriterer meg mindre også
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2010
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Har samme problem, men går fint noen dager uten rykk etter å ha startet og stoppet den uten kontakten til LMM i. Hmm...

  22. #22
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Torsen67 Vis post
    Ligger dere alltid i Drive når dere ligger i 40-70 km/t? Selv så bruker jeg ofte girspaken og girer ett eller to hakk ned i denne hastigheten. Det samme når jeg kjører i kø. Slipper da den sluringa som sikkert sliter litt på kassa og kjenner jeg irriterer meg mindre også
    Går gjerne ned til "4" eller "3" ved bykjøring, ja. Og kanskje hvis det er veldig svingete vei...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2012
    VCCN medlemsnummer
    1654
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    1800,- inkl. Innkjøring. Har vida selv og prosedyren ser ikke umulig ut, men har ikke turt å prøve enda. Burde vel vurderes så fort snøen går. Eller så er vel i grunn ikke 1800,- så ille

  24. #24
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Jeg nullstilte adapsjonen på girkassa mi nå for litt siden og prøvde meg på den opplæringsprosedyren. Kassa girer nå silkemykt (for mykt for min smak), og ser ut til å holde et høyere gir (lavere turtall) enn tidligere.

  25. #25
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Poster samme svar her;

    Etter at jeg nullstiller adapsjonen på bilen min blir den herlig å kjøre. helt til jeg har vært på jobb i 3 dager.Da er det samme greia med rykking, klarer ikke å bestemme seg for hvilket gir og bare tull.
    om jeg lar vær å kjøre til/fra jobb, og kun bruker den normalt (Dvs: unngår køkjøring/småkjøring med mye gir opp/ned) så blir den fin igjen. ingen tvil om at kassa adapterer seg hele tida.
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 17
    Siste post: 10/11/10, 22:37
  2. Får ikke av rotoren på b230E "LØST"
    By VolvoMan in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 05/11/10, 17:32
  3. Problemstilling: Dekk "spretter" ikke helt ut mot felg!
    By Instruktionsbok in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 34
    Siste post: 30/05/10, 00:15

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •