Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Dieselvarmer stopper når motoren får driftstemperatur

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard Dieselvarmer stopper når motoren får driftstemperatur

    Hei,
    Jeg har en xc70 06 mod der jeg har problemer med at dieselvarmeren stopper når motoren får tilnærmet driftstemperatur. Motoren klarer ikke å holde varme i varmeapparatet så det blir ganske så kaldt i bilen. Dette skjer også som parkeringsvarmer. Er det noen som kan hjelpe meg videre, greit å vite før jeg eventuelt setter den på verksted.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Når motoren får "riktig" temp så slår den seg av.. skal vist være sånn... At det er kaldt i disse bilene nå i kulden skal være sikkert.. (sitter å varmer meg forran ovnen nå etter å ha kjørt 5mil )
    Selv om diesel varmeren går på litt selv når det er kaldt i bilen så må jeg "tvangs" kjøre den for at bilen skal gå å kjøre uten at man sitter i fult vinterutstyr.
    men det hjelper vist å bytte termostat
    (aner ikke hvorfor man må det på en så ny bil.. men 05 - 07 modellene har vist dårlige termostater.. det er godt de er så billige å bytte :P)
    One Ring to rule them all

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Termostaten kan det kanskje være ja.
    Snakket med verkstedet og de mente jeg måtte bytte brennerenheten :-(

    Som tilleggs info: Når jeg er fremme og setter den på for å holde varmen når jeg ikke blir lenge, så starter den ikke før motortemperaturen er ganske lav og stopper igjen før den er blitt varm.
    Sist endret av Tonny; 21/12/10 kl 09:47

  4. #4
    Registrerte brukere Lasse B sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    670
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    At det er kaldt i disse bilene nå i kulden skal være sikkert.. (sitter å varmer meg forran ovnen nå etter å ha kjørt 5mil )
    )
    Jeg har ingen problemer med det, var på innlandet (-20) i helga å kjørte og hadde det godt og varmt i bilen uten varmer som virker. Men jeg hadde ondt i sjela da jeg starta i bilen i -20 UTEN varmer :(

    Det er ikke bra.....

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Så varmeren skal slå seg av når motoren får driftstemperatur og varmeapparatet skal da klare å levere full varme i bilen? Det er ca -5 ute og da kommer det bare en liten lunk av varmeapparatet. Kanskje 10-15 grader i bilen...

  6. #6
    Registrerte brukere Sjakalen sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    337
    Innlegg
    1.440
    Antall takk

    Standard

    Den gjør det hos meg og motoren holder seg varm den.
    2017 V60 T4 Savile grey R-Design (--- Link
    2003 V70 D5 - Ruby red pearl (--- Link
    X 2000 V70 2,4 (--- Link
    X 1988 740 GLE B230E (--- Link
    X 1985 245 B200K, X 1977 240 B19 --) B23

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    At de vil bytte brenneren er jo ingen sjokk. da får de tjent litt penger i kassa si
    -20 og god varm diesel bil? det hørtes ikke normalt ut :P men mulig termostaten min er veldig gåen også
    One Ring to rule them all

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg sjekket litt mer og det viser seg at varmeren slår seg av ved driftstemperatur og etter et par min så slår den seg på igjen. For å gå 1-2 før den stopper igjen og sånn fortsetter det. Av og på hele tiden. Dette både ved motoren igang og som parkvarmer.

    Snakket med verkstedet igjen og de hadde ingen anelse hva det kunne være, de hadde aldri vært borti den problemstillingen.
    De mener jeg må sette inn bilen for diagnose og se om de får feilmeldinger.

    Er det noen som har erfart det samme her kanskje som kan hjelpe meg?

  9. #9
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Skal ikke være noe problem med å holde varmen i kupeen selv om graderstokken er både -20 og -30 grader.. så lenge dieselvarmeren fungerer.
    Og på din bil skal du jo ha en temp. måler i insturmentet., så lenge den står rett opp skal det heller ikke være noe problem med termostaten..
    Da ligger heller problemet på "kranen" som styrer mengden varmtvann gjennom varmeregisteret, eller at vifta ikke blåser slik den skal.

    Blåser varmeapparatet i det hele tatt skikkelig ?
    Finn en temperaturmåler å mål temperaturen på luften ut fra varmeappratet.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    er vell ikke vannkran på de nye bilene? gikk ikke volvo vekk i fra dette i 98 ellerno?
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2010
    Sted
    Sunnmøre
    Innlegg
    249
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tonny Vis post
    Hei,
    Jeg har en xc70 06 mod der jeg har problemer med at dieselvarmeren stopper når motoren får tilnærmet driftstemperatur. Motoren klarer ikke å holde varme i varmeapparatet så det blir ganske så kaldt i bilen. Dette skjer også som parkeringsvarmer. Er det noen som kan hjelpe meg videre, greit å vite før jeg eventuelt setter den på verksted.
    Hei, på min dieselvarmer (V70 D5 07 mod), så vireker vertfall varmeren meget bra.Når jeg bruker timeren, så må jeg stille den minst 10 min senere, en når jeg skal bruke bilen, ellers så synest jeg der blir for varmt i kupeen, og ved direkte start, så har jeg bra "lunk" allerede ved første strek på måleren

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor er det så ille variasjon på disse bilene a?
    One Ring to rule them all

  13. #13
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    er vell ikke vannkran på de nye bilene? gikk ikke volvo vekk i fra dette i 98 ellerno?
    En eller annen justering av mengden varmtvann gjennom registeret er det. Er vel en eller annen form for magnetventil som stenger å åpner for gjennomstrømmningen.

  14. #14

    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Lørenskog
    VCCN medlemsnummer
    132
    Innlegg
    365
    Antall takk

    Standard

    Sitter det ikke ei sirkulajonspumpe på varmeren? Så vannet får flyttet på seg?

    Ingen problemer i minus gradene. Starta ved kald bil på lørenskog i dag i minus 17, Hadde driftsvarm bil og full varme i bilen når jeg nådde Oslo S. Kjøretur på 20min. Ei heller noe problem når den står som park.varmer.
    - 2018 Volvo V90 CC D5 AWD Polestar
    - 2014 Volvo XC70 D4 AWD
    - 2009 Volvo V50 2.0D
    - 2020 Adria Alpina 763UK+
    x Div. Volvo

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Det sitter en vannpumpe på varmeren men hvis den er gåen så koker vannet og varmeren stopper ila noen min. Det er også en vifte som kan være slitt men da skulle varmeren fremdeles gå når motoren er igang, da vannpumpa på motoren holder sirkulasjonen i gang.

    Men siden den går helt til driftstemperatur er oppnådd og ligger og slår seg inn/ut hele tiden er det sikkert noe annet som gjør det.
    Temperaturen på luften ut av varmeapparatet når varmeren er igang er også lav, en god lunk er alt som kommer.

    Kan det være noe signalfeil fra varmeapparatet som gjør at varmeren tror temperaturen er høyere enn den er??

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Har bestilt termostathus og skal skifte det for å se om det hjelper. Er det bare å skifte huset eller er det noe verstedet bør gjøre??

  17. #17
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Defekt termostat er vel ganske sjelden vare på disse dieselmotorene. Om motortempen er normal, vil jeg ikke tro det er noe galt med termostaten.
    Ville prøvd en kalibrering av spjeldene til varmeapparatet. Kan også være feil på tempgiveren (for kupe), men da bør der likevel komme varme med full temp innstilt på varmeapparatet. Kupetemp kan avleses på diagnose.
    Om jeg ikke husker helt feil, så står varmapparatregisteret fullt åpent hele tiden (maks varme) - det er bare luften som blir omdirigert når du skrur ned temperaturen.
    Har vært bort i defekt varmeapparatradiator. Da gikk vannet rett igjennom radiatoren uten å gi varme.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2010
    Sted
    Molde
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Skiftet termostathus i dag uten at det hjalp :-( Målte temp inn 90 gr. og temp ut 40 gr. etter byttet.Er det varmeapparatradiatoren som er gåen da kanskje?
    På feilsøking fant de ingen feil på dieselvarmer eller varmeapparat.

Lignende tråder

  1. Dieselvarmer skrur seg av etter få sekunder
    By krs_xc in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 53
    Siste post: 11/11/11, 23:36
  2. Hvilken type Dieselvarmer S80 '04
    By konso in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 16
    Siste post: 24/11/10, 17:52
  3. S60 2002 2.4D - Dieselvarmer eller ikke?
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 8
    Siste post: 22/09/10, 11:15
  4. motoren dauer.
    By Gazoline in forum Motor og gir
    Svar: 28
    Siste post: 29/03/10, 22:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •