Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8

Tråd: XC90 tips ved kjøp

  1. #1
    Registrerte brukere Frydenberg sin avatar
    Medlem siden
    23. nov. 2010
    Sted
    Engelsviken, Onsøy
    VCCN medlemsnummer
    2695
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard XC90 tips ved kjøp

    Hallo, muttern er på utkikk etter ny bil og som volvofanatikern jeg er prøver jeg å styre ho i riktig retning xD Har derfor kommet inn på tema XC90. Derfor lurer jeg på om dere som eiere kan fortelle meg om deres opplevelser med bilen. Både positive å negative og litt om igjengangs feil og priser på service og repp. Det er D5+autolat som er aktuelt.
    940 FD 93 mod. (winterbeater‬/bruksbil)

    Tidligere biler:
    3 stk. Volvo 940 (FB,FD,FK) , Volvo V70n D5 AWD Manuell, Volvo 144 turbo, Volvo 245DL, Volvo 740 Tic, Volvo 360, 2 stk Hiace, WV Golf MK3, E28 518i, Jeep Cherrokee 4,0 H.O

  2. #2
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.135
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    selv har jeg ingen erfaring med XC90 men det har jo vært en og annen post om dette. Søkte litt og fant disse tre:

    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=13445
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=7341
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=6716
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Jeg er en fornøyd eier av en 2005 XC90 D5, og har vært det i halvannet år nå. Det er igrunn ikke så mye jeg har å utsette på bilen. Selvom dieselvarmeren har tatt kvelden på min nå, så har jeg ikke hatt mye problemer med den. Skiftet hjullager bak ganske kjapt etter vi kjøpte den. Det kostet litt så det er verdt å sjekke om disse er dårlige, eller er byttet. Volvo forhandleren her i byen skulle ha ca. 10k for jobb og deler. ( foran byttes vistnok på garanti på de tidligere modellene, men jeg fikk ikke dekket bak på garanti..)

    Ellers ville jeg gått for en ganske godt utstyrt bil med tanke på ettersalg om det er noe tema. Ser at de har blitt veldig mye rimeligere allerede på det halvannet året vi har hatt vår, så nå går det jo an å få seg en fin vogn med lav km og godt med utstyr til en kurant penge.

    Jeg har hatt biler som er mer komfortable å kjøre, men kombinasjonen av tung bil og høyt trafikkbilde veier opp for litt "båt" følelse kontra en vanlig personbil.

    Alt i alt er jeg en fornøyd Volvo eier. Ikke er den så dyr i drift i form av servicer etc heller. Få tak i et velholdt eksemplar så har ho FIN bil i mange år!

  4. #4
    Registrerte brukere Frydenberg sin avatar
    Medlem siden
    23. nov. 2010
    Sted
    Engelsviken, Onsøy
    VCCN medlemsnummer
    2695
    Innlegg
    151
    Antall takk

    Standard

    takk til begge, kjenner noen som har XC90er og han ene har hat problemer mer fordelignskassa er det noen her som kjenner til hvem modeller dette er en svakhet på?
    940 FD 93 mod. (winterbeater‬/bruksbil)

    Tidligere biler:
    3 stk. Volvo 940 (FB,FD,FK) , Volvo V70n D5 AWD Manuell, Volvo 144 turbo, Volvo 245DL, Volvo 740 Tic, Volvo 360, 2 stk Hiace, WV Golf MK3, E28 518i, Jeep Cherrokee 4,0 H.O

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    06 og nyere er vist bedre... da kom en 6trins automat også
    One Ring to rule them all

  6. #6
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Frydenberg Vis post
    takk til begge, kjenner noen som har XC90er og han ene har hat problemer mer fordelignskassa er det noen her som kjenner til hvem modeller dette er en svakhet på?
    Har vært en del plager med lekasjer på de. Tidligere måtte hele kassa byttes, men nå får en løse deler. Dette problemet gjelder forsåvidt alle AWDene.
    Ellers så har det vært noe problem (spes ved chipping) at en rasper tennene på splinsa inne i fordelingskassa på XC90. Da trekker den ikke på bakhjula lenger.

    Bakhjulslagera er kjent problem. Ellers så er jo volvo automatkassene dårlige - spesielt femtrinnskassa. Chip og dårlig oljestell er er ikke godt nytt for 5 trinsskassa (som bare tåler 350Nm). Oljeskiftintervallet er senere endret til 80 000 km. 6 trinsskassa tåler forøvrig 450 Nm.

    Defekt tannstang forekommer også. Lekasjer på trykkrøra er ikke så uvanlig - men ikke så dyrt å reparere heller (ca 1 times tid).

    Ville styrt unna
    RSE
    (Rear Seat Entertainment/Bakseteunderholdning) med DVD skjermer i nakkestøttene. Er sinnsykt dyre deler til dette.

    XC90 hadde en god del barnesykdommer - så jo nyere jo bedre. Helst 06 og nyere
    Sist endret av MadAss; 20/12/10 kl 19:26
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  7. #7
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Diesel og V8 kassene fra 05 samt alle bensin fra 06 har forsterket overføring og vinkelkasse. Disse passer ikke på eldre modeller.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Jeg ble fortalt at diesel fra `05 var et ganske så "trygt" valg... ? Min er chippet og har vært det i 2-3år uten problemer ( enda iallefall ).

Lignende tråder

  1. Bruktimportert XC90
    By glenn in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 14/08/10, 00:16
  2. bremser bak XC90.
    By Volvo-Lars in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 18/05/10, 08:26

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •