Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 4 av 65 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 54 ... SisteSiste
Viser resultater 76 til 100 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #76
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Ikke bakvendt... formen på forbrenningskammeret styrer mye, sånn som hvor bra gassen bremses opp på innsugssiden og styres ut på eksossiden... og mest av alt er det viktig fordi man vil ha minst mulig varmetap fra kammeret, ingen lommer hvor ting kan dråpe seg og detonere når trykket er høyt, og ingenting som sinker ned flammefronten..og helst ha en form som øker flammefrontens hastighet en god del. Da kjører man med mindre fortenning, så motoren jobber mindre mot seg selv = gratis hk. Det igjen fører til at alt brenner opp raskere = klarer deg med mindre eksosdurasjon, blant annet.

    ALT henger jo sammen, og det som teller er jo ikke bare å tenne på guffa med en modifisert flintstein, det er å brenne den MEST MULIG effektivt, altså dra ut mest mulig effekt per ml drivstoff.. da får man både mer hester og mindre forbruk per hk. Eller, si en 120hk bil som bruker suppe som en 80hk en. Se på dieseler, de går kaldt (alt brenner opp tvert, lite varmetap - det er grunnen til at dieseler bruker votter og vinter på å få varmen f. eks. om vinteren), de lager greit med hk på lave turtall, og man kjører 100 mil på en 45 liters tank i en 240hk Seat Lèon med 420Nm. Og da lunker man ikke bare rundt...

    Men bensin med sin høye energitetthet tåler jo ikke trykk så bra, så den detonerer, mer voldelig enn diesel gjør.. derfor er det om å gjøre å holde forbrenningshastigheten mye lavere enn detonasjoner, men fremdeles så rask som mulig. Og så egentlig få den så nær en diesel som mulig ellers, bortsett fra muligheten til å ta ut effekt på høyere turtall, som jo bensinmotorer har..

    Når F1 nå snart kjører småmotorer med overlading og kun begrensning av drivstofftilførsel per minutt som propp på effekten, så kommer småmotorer til å ende med syke effekter og lite forbruk selv på full rulle..

    Nå skal jeg klappe igjen, ellers blir jeg skrivende til jeg blir gammel og grå..
    Aaa, interesant lesing ! Takk for doktoravhandlingen SWR !

    Hvordan fløder en topp med "heron" prinsippet (?) i forhold til en med forbrenningskammeret i toppen med like kanaler ? Som volvo's 631 og 531 for eksempel! Om du kjenner til toppene vel a merke..

  2. #77
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Aaa, interesant lesing ! Takk for doktoravhandlingen SWR !

    Hvordan fløder en topp med "heron" prinsippet (?) i forhold til en med forbrenningskammeret i toppen med like kanaler ? Som volvo's 631 og 531 for eksempel! Om du kjenner til toppene vel a merke..
    Ikke jobbet mye med de, men slike topper har visse problemer.. de får ingen diffusorvirkning etter ventilen.. og det utgjør en god del.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  3. #78
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Okay, litt som coanda prinsippet med andre ord ? Tenkte på noen tidligere diskusjoner der forbrenningskammeret hadde mye med flødet å gjøre, og jeg skjønte det slik at det var for dårlig plass rundt ventilen, og det ville jo ha vært rimelig god plass rundt ventilen med flat topp og forbrenningskammeret i stempelet.

    Designet med forbrenningskammeret i stempelet fører jo til unødvendig tunge stempel uansett hvordan man vrir på det uansett.. Må vel ta til takke med at det meste er utprøvd..

  4. #79
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Nja.. det er ikke det, for folk har laget seg teorier ut ifra hva de har fått ut av resultat på laboratoriemotorer...og de varver ikke stort oftest, si maks 4000 rpm... Den velkjente Otto-syklusen går ut av vinduet før 5000 er nådd.. på si 7000 rpm er alle de anerkjente, gamle teoriene ute og sykler..

    Pulstuning også. Gasspulsen fasevender nemlig ikke likt hver gang den kommer til enden av kanalen... avhengig av hvor i syklusen man er med kam-tider. Men i teoriene så gjør den alltid nettopp det..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #80
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Jobber engine analyzer opp mot de gode gamle teoriene, eller tar den hensyn til kamtider og slikt ?

    Har merket endel forskjell i de forskjellige måtene å regne ut innsugslengder på når jeg har forsket, hva stemmer best egentlig ?

    Ikke bare bare å bygge seg en motor nå til dags, alt var så mye enklere når jeg satt i garasjen å mekka b21 med originaldeler

  6. Takk johmolan takket for denne posten
  7. #81
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Jobber engine analyzer opp mot de gode gamle teoriene, eller tar den hensyn til kamtider og slikt ?

    Har merket endel forskjell i de forskjellige måtene å regne ut innsugslengder på når jeg har forsket, hva stemmer best egentlig ?

    Ikke bare bare å bygge seg en motor nå til dags, alt var så mye enklere når jeg satt i garasjen å mekka b21 med originaldeler
    Avanserte programmer tar høyde for veldig mye, men ingen datasimulering klarer å gi noe konkret, bare en pekepinn Det beste er enda å prøve seg fram. Det viser seg at erfaring slår datamaskinene i de aller fleste tilfeller
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #82
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Det viser seg at erfaring slår datamaskinene i de aller fleste tilfeller
    Er ikke helt sikker på om F1- og LeMans-folket er helt enig i den der.. man trenger erfaring, men også verktøyet som softwaren jo er.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  9. #83
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Er ikke helt sikker på om F1- og LeMans-folket er helt enig i den der.. man trenger erfaring, men også verktøyet som softwaren jo er.
    Er vel endel prøving og feiling innen F1 fortsatt... er jo en grunn til at det tar lang tid og koster flesk å utvikle en F1 motor. Kan være enig i at software er kjekt ifm å få delene så lett som mulig vha stressananlyser og slikt. Men de lager en god del prototyper av toppene bla.a for å finne ut hvilken som funker best... Hadde softwaren gitt konkrete opplysninger, så hadde de jo bare laget en prototyp og brukt den
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #84
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Hadde ikke trodd jeg skulle få noe 100% svar da, det er det kun testing i bremsebenk som kan gi.. Men så har det seg slik at jeg ikke har hele statsbudsjettet å bruke på bremsetimer Alt skal taes med en klype salt.. Det jeg i bunn og grunn spurte om er om jeg burde stole mest på de "gode gamle" grunnreglene eller om engine analyzer ville gitt meg ett mere presist svar Og da fant jeg det for godt å spørre noen som holder på med dette daglig for å få deres mening!

    Angående F1 og simuleringer veit jeg at jeg så ett program om F1 motorer, der halvparten var sensurert (sikkert for spionasje, elns) men fikk sett en simulert effektkurve vs ekte effektkurve som stemte fantastisk bra.. !
    Sist endret av Berg Performance; 08/01/11 kl 00:27

  11. #85
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    EA Pro V3.9 knuser alle Excel-formlene som eksisterer... for det tar hensyn til pulsenes faser og temperaturer etc... Er ikke noe "end-all" greie, men slår gjetting med hestelengder...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  12. #86
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. des. 2009
    Sted
    levanger
    Innlegg
    2.293
    Antall takk

    Standard

    Men en software lages vel basert på tidligere erfaringer og prøver?
    Softwaren blir aldri smartere enn det som er lagt til grunne i den.

    Og er man da vranglært så gir den vrange resultater også.
    Kawasaki kfx 450r
    BMW E39 525T

  13. #87
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jonass Vis post
    Men en software lages vel basert på tidligere erfaringer og prøver?
    Softwaren blir aldri smartere enn det som er lagt til grunne i den.

    Og er man da vranglært så gir den vrange resultater også.
    Jepp, men den har blitt testa ganske så grundig mot reelle resultater.. blant annet av meg, og jeg har vært med å utvikle det...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  14. #88
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    lasta ned demo av EA Pro 3.9 og prøvde meg litt fram, fikk det ikke helt til da jeg endte på rundt 30 hk maks og -10 på det minste men tasta i grunnen bare inn noen random tall der jeg ikke visste specsene på toppene eller kammen min men jeg skal hvertfall bruke det når jeg skal kjøpe ny kam og innsug og prøve meg på å porte toppen litt.

  15. #89
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    lasta ned demo av EA Pro 3.9 og prøvde meg litt fram, fikk det ikke helt til da jeg endte på rundt 30 hk maks og -10 på det minste men tasta i grunnen bare inn noen random tall der jeg ikke visste specsene på toppene eller kammen min men jeg skal hvertfall bruke det når jeg skal kjøpe ny kam og innsug og prøve meg på å porte toppen litt.
    For å si det sånn, i nesten alle tilfeller hvor man ikke er innafor ca 4% +/- fra målt effekt så kommer det av feil parametere et sted... ...småting velter store lass..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  16. #90
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    hehe, jeg merka det med at små ting velter store lass må prøve å finne ut så mye jeg kan om motoren min så jeg får det til å stemme sånn cirka

  17. #91
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Målebånd, skyvelære og noe til å måle innvendig diameter.. og en kalkis og litt arealregning.. så går det fort endel bedre..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  18. #92
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Er sinnsykt enig i det der ! Kan være litt vanskelig å finne flødetall på originaltopper og slikt, men savarturbo og lignende forum er en perfekt plass å lete på !

  19. #93
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Er sinnsykt enig i det der ! Kan være litt vanskelig å finne flødetall på originaltopper og slikt, men savarturbo og lignende forum er en perfekt plass å lete på !
    Bare husk at ikke alle flowtall skal taes for god fisk... spesielt ikke om det er snakk om trim-topper som er til salgs, ofte DYRT...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  20. #94
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Berg Performance Vis post
    Er sinnsykt enig i det der ! Kan være litt vanskelig å finne flødetall på originaltopper og slikt, men savarturbo og lignende forum er en perfekt plass å lete på !
    Du kan lage deg en Flowbenk til å måle statisk flow ved forskjelige ventilløft. ganske enkelt. Støvsuger, ei i smal trakt, en ball av noe slag som har ei kjennt vekt, litt regning, en sprittusj og litt arbeid.

    Nå skal det sies at denne benken ikke tar høyde for noe som helst, men gir en simpel statisk pekepinn slik at man i alle fall kan prøve å få så likt fløde som mulig på alle hulla. Og kunne tilsette røyk i strømmen slik at man kan se hvordan lufta går gjennom kanalen og slikt.

    Kommer aldri i nærheten av de gasshastighetene som oppnår i en motor, heller aldri trykkbølgedynamikken og slikt som skjer når ventilene stenger og åpner etc.

    Men bedre enn ingenting i alle fall
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #95
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    lager man en litt fiffig slik måler som orker litt så kan man måle hvor mye eksosanlegget og trykkrør etc flower også. mange vil nok få et sjokk når de ser hva noen 90bend gjør på et eksosanlegg :P
    One Ring to rule them all

  22. #96
    Registrerte brukere Berg Performance sin avatar
    Medlem siden
    20. jan. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    1.052
    Antall takk

    Standard

    Flowbenken er ikke ferdigbygd enda, men det blir vel snart.. =)

  23. #97
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Svar på inlägg 63 och 75
    Brukar gå att ta 2,4-2,7 mm på toppen om man använder original kamremslängd.
    Kan variera lite från motor till motor.
    Sist endret av Misse; 13/01/11 kl 17:31
    Herr 3125

  24. #98
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    var ute å målte litt på toppene mine og fant ut av specs på kammen, og det stemte meget bra med standard oppgitt effekt så nå har jeg ett utgangspunkt å prøve ut hva slags trim som gir best resultat, genialt program

  25. #99
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Testa det EA Pro v3.9 for å se om det var noe tak i det, og det stemmer jo ganske bra faktisk.

    På mitt oppsett (til 3.0 24v'n) så regnet jeg med å havne rundt 260+ hk som sugis. IHT EA v3.9 Skal jeg havne på ca. 282hk.

    MEN man merker fort at programmet er VELDIG amerikansk Kom opp at stempelhastigheten på min motor er "!EXTREMELY HIGH!" ved 7000 rpm. Da er jeg ved 21m/s xD Noe som er ansett til å være øvre grense for normal holdbarehet på vanlige europeeiske motorer
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #100
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Tro meg, jeg har jobba mye for å få Kevin til å endre endel i det programmet... en av de greiene er advarselen for stempelhastighet..

    Edit: Turbogreiene er ikke HELT på stell enda, men vær glad dere ikke jobber med turbogreiene som var standard i EA rundt 2002.. Utallige time og mails der gitt..
    Sist endret av SWR; 19/01/11 kl 13:06
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

Side 4 av 65 FørstFørst ... 2 3 4 5 6 14 54 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •