Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 11 av 65 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 21 61 ... SisteSiste
Viser resultater 251 til 275 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #251
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Alf Eng har vel sikkert vært borti noen slike skulle jeg tru. SWR helt sikkert også...
    Niks, det er en ting jeg ikke har bygget noen gang, gitt...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #252
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Ja da har jeg endlig fatt prøvekjort gassermotoren min. Har ikkje fatt stilt tenninga optimalt på 4000rpm ettersom tenningslampa "blacker" ut når turtallet stiger, men satt den til 8grader ved 1200rpm og da er den ihverfall ikke for høy. Bilen går rett og slett helt dass under 4000? Bare fusker, skyter og smeller. Men om jeg presser den over 4000 tar den helt av Vanvittig lyd og drag mellom 5000 og 7000 Og den gar veldig fint på dette "registeret"

    Noen som har en formening om hva jeg ma gjøre for å få den til a gå skikklig under 4000?
    Prøvde a stille blandinga litt fetere. Stoppet 2 ganger og skrudde blandingskruen ut en kvart turn begge gangene. Virket ikke som det hjalp i det heletatt. Tar lang tid med fusking og skyting før den kommer over 4000, men om jeg trykker inn clutchen og gir litt gass og slepper så kommer den.

  3. #253
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Da har du relativt riktig tenning og blanding på topp... Et kvart varv gjør ikke all verden. Prøv før og etter med 1.5 varvs forskjell. Jeg er rimelig sikker på at det KUN er blanding som skal til, evt. litt høyere tenning - si 12-13 grader istedenfor 8, - på området under 4000 varv... Det betyr at du må endre vektene/fjærene i fordeleren, for du vil ikke vri hele fordeleren og endre tenning på topp..

    Og når du tester fra 1500 og oppover, kjør på tredje gir, slipp deg ned til 1500 varv, stemple pedalen i kjelleren og kjenn/hør hvordan den reagerer. Skru de så ut 1.5 varv og prøv igjen. Skru de ALDRI mer ut enn 4.5 runder fra bunnen... Må du lenger ut enn det så trenger du større tomgang/lavhastighetsdyser.. Og går den best med skruene på 0.25 varv ute så skal du ha mindre tomgang/lavhastighetsdyser..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  4. #254
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Da har du relativt riktig tenning og blanding på topp... Et kvart varv gjør ikke all verden. Prøv før og etter med 1.5 varvs forskjell. Jeg er rimelig sikker på at det KUN er blanding som skal til, evt. litt høyere tenning - si 12-13 grader istedenfor 8, - på området under 4000 varv... Det betyr at du må endre vektene/fjærene i fordeleren, for du vil ikke vri hele fordeleren og endre tenning på topp..
    Ja virker som om den er forholdsvis grei på topp. Men vet ikke hva tenninga er ved 4000. Den skal være 34grader. Så kanskje må jeg øke tenningen til 12-13 grader.

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Og når du tester fra 1500 og oppover, kjør på tredje gir, slipp deg ned til 1500 varv, stemple pedalen i kjelleren og kjenn/hør hvordan den reagerer. Skru de så ut 1.5 varv og prøv igjen. Skru de ALDRI mer ut enn 4.5 runder fra bunnen... Må du lenger ut enn det så trenger du større tomgang/lavhastighetsdyser.. Og går den best med skruene på 0.25 varv ute så skal du ha mindre tomgang/lavhastighetsdyser..
    kjørte vel med 0,75 turn ut. og økte til 1,25. Stilte den slik att den gjekk høyest på tomgang. om jeg skrudde inn eller ut sank turtallet. Når jeg skrudde 0,5 ut sank turtallet med 200-300rpm. Men utrifra de jeg ser så virker det som den allerede går ganske fett. Renner litt ut av traktene og pluggene er kolsvarte etter bare tomgangskjoring. Men skjekket pluggene når tenninga var helt feil.

    Men dysinga skal vel egentlig være riktig så må vel neste vera blandiga om det ikke kan komme av for lav tenning da.

  5. #255
    Registrerte brukere tyggern sin avatar
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    østfold
    Innlegg
    318
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekket "flotør" nivå? og nålventil?
    Om ikke dette er riktig kan du justere og bytt dyser til du stryker med uten at det hjelper noe.
    Og mye tyder på at du kan ha feil der, siden det renner bensin inn trakter osv..
    Eller om du har skrudd til gasserne litt hardt, da kan de ha en tendens til å skumme over.
    volvo løs...
    X V70N 04 titanum sport edition
    X 945 96mod FK+++++
    X 142 72Mod B20 2,2L++++++ historisk race edition

  6. #256
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tyggern Vis post
    Har du sjekket "flotør" nivå? og nålventil?
    Om ikke dette er riktig kan du justere og bytt dyser til du stryker med uten at det hjelper noe.
    Og mye tyder på at du kan ha feil der, siden det renner bensin inn trakter osv..
    Eller om du har skrudd til gasserne litt hardt, da kan de ha en tendens til å skumme over.
    Ja har sjekket det. Stenger ved ca 13-15mm mellom flotør og deksel.

    Men gasserene er strammet godt til innsuget tror jeg. Bør vel ha noe fjørgreier der?
    Er ikke mye bensin det er snakk om. Ligger av og til litt bensin heilt ytterst i traktene.

    Noe slikt jeg trenger? http://performance-product.no/shop/i...ducts_id=28331
    Sist endret av Krissmp; 14/03/11 kl 17:24

  7. #257
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Har et spørsmål her: Når man skal regne ut volumet på et plenum, skal man gange 1,5 L på slagvolumet av motoren?
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  8. #258
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Har et spørsmål her: Når man skal regne ut volumet på et plenum, skal man gange 1,5 L på slagvolumet av motoren?
    Kommer litt an på... men ca. 1,8X funker greit på litt hvassere sugis hvis du er ute etter en slags "regel". Egentlig finns det ikke noe "regel" for dette da egentlig. Forskjellig fra motor til motor og oppsett osv. På sugis kan du forbedre register litt ved å bruke helmholtz tuning i pelnumet hvis du skal være veldig pirkete... Men da blir det fort et helt annet regenstykke enn bare å gjette seg til en faktor du ganger opp slagvolumet med
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #259
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Hadde kommen til at plenumet ble ca. 4 L. Var egentlig ikke ute etter noe spesielt, men som cirka :P

    Men usikker på om jeg skulle bare gjøre det mest mulig pirkete for og få det eksakt å få mest mulig effekt av det
    Kan sikkert lønne seg det
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  10. #260
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kristoffersen Vis post
    Hadde kommen til at plenumet ble ca. 4 L. Var egentlig ikke ute etter noe spesielt, men som cirka :P

    Men usikker på om jeg skulle bare gjøre det mest mulig pirkete for og få det eksakt å få mest mulig effekt av det
    Kan sikkert lønne seg det
    Kommer jo an på hvor resonansen legges det da. Legger man eksostuning, runnertuning, kamtuning OG plenumtuning til samme turtall, får du veldig høy fyllingsgrad på det turtallet og en veldig høy effekt. MEN en momentkurve som en "spiker"... "ingenting" under eller over Å spre det litt (og korrekt) vil gi en fin kurve samt at man ikke mister den toppeffekten helt heller
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #261
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Ja planen var å få en fin "flyt" som gjennom det hele, toppen skal portes av Tore topplokk på Autotrim. Så jeg samarbeider med han iforhold til runner og plenum.
    Eksos siden skal jeg prøve med et 4-2-1 grenrør ifra JT, blir det ikke bra med det skal jeg lage et sjøl.
    Kammen skal spesialtilpasset til oppsettet.
    Vil tro at 2" runnere vil være passende, men så kommer det jo ann på om det mærtser portingen.
    Skal ringe Tore imorgen tidlig å snakke litt om det så.

    Men, burde jeg helst ha rette runnere eller kan jeg ha en ca. 30 graders bøy får og få trakten bein iforhold til plenum?
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  12. #262
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Bedre å ha rake runnere og at traktene kommer inn litt i vinkel enn å ha rette trakter og buede runnere... ting flytter seg fort i runnerene, raskere enn i plenum..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  13. #263
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Da blir det det da, men litt usikker på hvor lange jeg skal ha runnerene.
    I og med at det er en sugemotor og ikke en turbo motor
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  14. #264
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Fjerde puls som utregnet på NA-motor funker ofte bra med overlading... den tettere massen og temperaturen endrer litt på verdiene, men det har funket bra ellers..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  15. #265
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Mener du å mate syl 4 med mer luft ?
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  16. #266
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Nei, å tune lengden på alle runnerene til en lengde som gjør at fjerde puls treffer på det turtallet du vil ha maks effekt på... du vil ALDRI ha mer luft inn i en enkelt sylinder. Alle 4 skal være så like som mulig.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  17. #267
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Åja sånn ja.

    Men når det gjelder lengden på runnerene, at når di er korte, får du mer bunn drag og når runnerene er lange får de best ytelse på høyt turtall eller noe sånt?

    Mener og ha lest det en plass på forumet.
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  18. #268
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Motsatt. Lange runnere gir mer effekt på bunnen men fjerner nesten alt positivt på toppen.. korte gir mindre i bunnen men hjelper på rimelig mye mer øverst.. det er det å få diametre, lengder, pulser og fordeling riktig som er hele jobben med et bra innsug... å hekte det sammen i svartplåt med en mig klarer så godt som alle.
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  19. #269
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2011
    Sted
    Tromsø
    Innlegg
    140
    Antall takk

    Standard

    Ja, det var sånn det var.
    Du har ikke noe tips på lengde og diameter på runnerne da ?
    Even Kristoffersen

    - Volvo 740 GLE 1989 (Prosjekt) Sugetrim
    -> http://forum.vccn.no/showthread.php?t=18034 <-
    - Volvo 740 GL 1985 (Skrotet)

  20. #270
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Unhappy

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Da har du relativt riktig tenning og blanding på topp... Et kvart varv gjør ikke all verden. Prøv før og etter med 1.5 varvs forskjell. Jeg er rimelig sikker på at det KUN er blanding som skal til, evt. litt høyere tenning - si 12-13 grader istedenfor 8, - på området under 4000 varv... Det betyr at du må endre vektene/fjærene i fordeleren, for du vil ikke vri hele fordeleren og endre tenning på topp..

    Og når du tester fra 1500 og oppover, kjør på tredje gir, slipp deg ned til 1500 varv, stemple pedalen i kjelleren og kjenn/hør hvordan den reagerer. Skru de så ut 1.5 varv og prøv igjen. Skru de ALDRI mer ut enn 4.5 runder fra bunnen... Må du lenger ut enn det så trenger du større tomgang/lavhastighetsdyser.. Og går den best med skruene på 0.25 varv ute så skal du ha mindre tomgang/lavhastighetsdyser..
    Tror muligens det er kammen som star litt feil. Litt for mye trykk pa eksosventilen nar den stilles gjor visst att den gar darligere pa bunnen. Tror jeg skal prove a stille den noen 10deler mer pa innsug.

  21. #271
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Mener du at den er timet så eksosventilen åpner tidlig..?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  22. #272
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    For i såfall så funker jo mere forskudd (advance) bedre på lavere turtall... normalt sett...

    Seff ikke for eksosens del, men for innsugsiden, som påvirker mer...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  23. #273
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    For i såfall så funker jo mere forskudd (advance) bedre på lavere turtall... normalt sett...

    Seff ikke for eksosens del, men for innsugsiden, som påvirker mer...
    Nemlig...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #274
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Mulig den apner litt seint pa innsug na, men er ikke heilt sikkert. provde a stille det helt likt.

    Men fikk stilt tenninga pa verksted i dag. og blandinga ble stilt med lambda. sa na gar den mye bedre, men er nokk litt a hente enda. Litt finjustering av blanding, synkronisering og kam.

  25. #275
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mars 2010
    Innlegg
    313
    Antall takk

    Standard

    Da var hele morroa over.. etter et padrag ville den ikke ned fra turtall. Stoppet og det var mye olje pa undersiden av panseret og generelt overhalt pa innsugssiden av motoren. (mest olje pa pansere rett over syl 3-4 om jeg kan si det slik) Aner ikke hvor det kommer fra..

    Motoren har sugd inn det jeavla stoff luftfilteret. Regner med det er det som har last den i hoyt turtall. Om det ikke er en konsekvens av att den okte..

    jeavla surt. Tok pa filterene i dag for a ikke fa dritt i gasserene... No er vel hele motoren gaen... for andre gang..

    Et bilde av driten.
    Sist endret av Krissmp; 19/03/11 kl 21:23

Side 11 av 65 FørstFørst ... 9 10 11 12 13 21 61 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •