Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 56 av 65 FørstFørst ... 6 46 54 55 56 57 58 ... SisteSiste
Viser resultater 1.376 til 1.400 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1376
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    3 og 4 er nok hovedansvarlige..
    Det er jeg enig i, men...

    En lokal Volvoeier med turbotrimmet B23 motor byttet etterhvert ut bunndelen med en B230 med identiske dreide stempler. Forskjellen i resultat kun med å endre bunndel var overraskende for mange.

    Jeg er klar over alt alle som "har greie på det" anbefaler så lange råder som mulig og har tester å vise til, men som så mange ganger før ser jeg ulempene og er uenig.

    Den råeste lokale 8V B230 blyfri motoren (480 WHP) gikk med uvanlig korte custom råder.

    V8 gutta på andre siden av fjorden går i praksis for korte råder fordi de prioriterer slaglengde og volum - noe som ALLTID fungerer GODT.
    Sist endret av Batland; 20/04/14 kl 13:58

  2. #1377
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er jeg enig i, men...

    En lokal Volvoeier med turbotrimmet B23 motor byttet etterhvert ut bunndelen med en B230 med identiske dreide stempler. Forskjellen i resultat kun med å endre bunndel var overraskende for mange.

    Jeg er klar over alt alle som "har greie på det" anbefaler så lange råder som mulig og har tester å vise til, men som så mange ganger før ser jeg ulempene og er uenig.

    Den råeste lokale 8V B230 blyfri motoren (480 WHP) gikk med uvanlig korte custom råder.

    V8 gutta på andre siden av fjorden går i praksis for korte råder fordi de prioriterer slaglengde og volum - noe som ALLTID fungerer GODT.
    Rådelengdens påvirkning på en topp med tilstrekkelig fløde blir mikroskopisk i forhold til en volumøkning eller et kamakselbytte. Men å senke friksjon på å endre bunndel gjør også innvirkning, seff. Bare ikke så mye som andre ting...

    Og i enkelte tilfeller er korte råders harde "sug" rett etter TDC akkurat det som trengs. Spesielt hvis noen har gravd en kopi av Lærdalstunnelen inni der helt uten grunn...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  3. #1378
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Hehe, så var det dette med tilstrekkelig fløde på 2V motorer da.

    I første tilfellet var det en mildt portet 530 topp.

    I det andre eksempelet var det en 531 topp med 100% urørte kanaler, kun isatt 46 innsugsventiler og maksimalt store eksosventiler.
    Sist endret av Batland; 20/04/14 kl 15:13

  4. #1379
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    "Tilstrekkelig" er flytende. På lave turtall, vi snakket jo om bunndrag, så har selv en uporta 530 mye mer fløde og portareal enn stempelet krever, og kammen er alt for tøff for 2400 rpm eller noe. Og da kan en stutt råde hjelpe til endel...
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #1380
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Liland Vis post
    Skal du ha bunndrag må du ha motorvolum, og enkleste måte å "øke" motorvolumet er med ladetrykk

    Men med det du lister opp her skal det gå an å få til en greit kjørbar bil hvis det gjører rett.

    Liland
    Trodde man fikk bedre bunndrag i en riktig bygd sugemotor enn en turbo motor (hvis begge er samme volum),
    på grunn av at sugemotoren har høyere komp og turbomotoren trenger å komme opp i turtall før den
    klarer å produsere ladetrykk. Og på noen de veiene rundt hvor jeg bor vil en motor såvidt klare å produsere ladetrykk
    før man må bremse for en sving. Tenker da hvis man har en litt stor turbo da, hvis jeg skal ha turbomotor er
    jeg ikke så interessert i å ha en bitteliten turbo som funker greit opp til 4000-5000rpm men som blir en stor
    restriksjon for eksosen videre opp til 7000-8000rpm.
    Men som sagt så kan jeg ikke så mye om dette
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  6. #1381
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    driver og setter b23e i 740en nå og var ikke klar over at desse har en spesiell tenningsmodul, så den ble selvfølgelig glemt når jeg tok ut motoren, men fant en på ebay etter litt leting som er i postkassa om noen dager, er det noen som har rett koblingskjema på den? kan legge ut detaljert hvordan jeg har koblet opp så langt om noen er int i å hjelpe. å hva annet av elektronikk er det på den motoren jeg trenger og koble før den er klar til oppstart? har hørt noe om en kaldstartdyse og div.
    brukte det her så tok jeg brun på stikk 5 å grønn på stikk 6(fra fordeler, leste en plass at det skulle vær sann) men da står stikk 3 tom


    håper noen kan svare meg her, påtide å få den igang nå, alltid hatt lyst å prøve b23e i 740 blir nok oppgradering av eksos etterhvert også. 4-2-1 til hjemmesveisa 2.5" og 2x glasspack potter.
    Sist endret av ellingsøyern; 21/04/14 kl 00:45
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  7. #1382
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Hva som er bunndrag er vel også noe flytende... for min del på en motor med si toppturtall på feks. 6000rpm er bunndrag mellom tomgang og 2500ish rpm... Skal man ha god punch der nede uten å putte på en turbo som blir for liten lengre opp i registeret, så er vel kompressor det rette valget... moderne dobbelskrue kompressorer med lysholm design tåler å ladde 1 til 1,5 bar... gjerne 1 bar rett over tomgang også... på en B230 bør det resultere i litt over 460Nm... og med litt jobb med toppen og en sydd kam kan man fint klare 460Nm fra feks. 1600rpm og holde det eller kanskje bikke over 500Nm hele veien derfra til feks. 5000rpm... Veldig kjørbar og forutsigbar motor som har null forsinkelse...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. #1383
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. jan. 2010
    Sted
    Bodø
    Innlegg
    444
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ellingsøyern Vis post
    driver og setter b23e i 740en nå og var ikke klar over at desse har en spesiell tenningsmodul, så den ble selvfølgelig glemt når jeg tok ut motoren, men fant en på ebay etter litt leting som er i postkassa om noen dager, er det noen som har rett koblingskjema på den? kan legge ut detaljert hvordan jeg har koblet opp så langt om noen er int i å hjelpe. å hva annet av elektronikk er det på den motoren jeg trenger og koble før den er klar til oppstart? har hørt noe om en kaldstartdyse og div.
    brukte det her så tok jeg brun på stikk 5 å grønn på stikk 6(fra fordeler, leste en plass at det skulle vær sann) men da står stikk 3 tom


    håper noen kan svare meg her, påtide å få den igang nå, alltid hatt lyst å prøve b23e i 740 blir nok oppgradering av eksos etterhvert også. 4-2-1 til hjemmesveisa 2.5" og 2x glasspack potter.


    - 1998 Volvo V70
    - 1975 VW Boble


    Bilbelte er tøfft

  9. #1384
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hva som er bunndrag er vel også noe flytende... for min del på en motor med si toppturtall på feks. 6000rpm er bunndrag mellom tomgang og 2500ish rpm... Skal man ha god punch der nede uten å putte på en turbo som blir for liten lengre opp i registeret, så er vel kompressor det rette valget... moderne dobbelskrue kompressorer med lysholm design tåler å ladde 1 til 1,5 bar... gjerne 1 bar rett over tomgang også... på en B230 bør det resultere i litt over 460Nm... og med litt jobb med toppen og en sydd kam kan man fint klare 460Nm fra feks. 1600rpm og holde det eller kanskje bikke over 500Nm hele veien derfra til feks. 5000rpm... Veldig kjørbar og forutsigbar motor som har null forsinkelse...
    Kompressor hadde vært mye råere enn turbo, men det er vel ikke mulig å godkjenne det?
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  10. #1385
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Marius Nilssen Vis post
    Kompressor hadde vært mye råere enn turbo, men det er vel ikke mulig å godkjenne det?
    Hvorfor skulle ikke det være mulig?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #1386
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Hvorfor skulle ikke det være mulig?
    Husker jeg vurderte kompressor kit til bmwen min. Og det var ikke mulig å få godkjent siden sjølve kompressoren ikke var tüv godkjent... Selvom hk og dreiemoment var innenfor hva 320en var godkjent for.

    Så nøkkelen må vel være å få tak i en tüv godkjent kompressor...

  12. #1387
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gleid Vis post
    Husker jeg vurderte kompressor kit til bmwen min. Og det var ikke mulig å få godkjent siden sjølve kompressoren ikke var tüv godkjent... Selvom hk og dreiemoment var innenfor hva 320en var godkjent for.

    Så nøkkelen må vel være å få tak i en tüv godkjent kompressor...
    Volvo er litt mer romme enn Bayerische... Også kommer det jo an på om SVV-mannen som står å flaggrer med øra er en som hater bil, eller er en fornuftig kar med litt kompetanse og et snev av interesse for bil... Volvo godkjenner jo alle Volvo motorer, i alle disse gammle modellene opp til 850 bare de er under X hk og Y Nm, ventilerte bremser og stivere krengestag... Står ingenting om det er på sug, eller hvilken form for overladning. Siden Volvo ikke kan gå god for effekten i aktuelle modda motor lengre, må man fremvise bremsepapir (noe jeg må på min sugis, da det stortsett bare er støpen i blokk og topp + veiva igjen som er Volvo) blir vel en restriktor tenker jeg for det papiret.... effekten flater av, og momentet faller så jamt og fint av atte...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #1388
    Registrerte brukere gleid sin avatar
    Medlem siden
    25. juni 2011
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    655
    Antall takk

    Standard

    Men det som er greia etter hva jeg skjønte var at alt av komponenter i en bil må være tüv eller CE godkjent? Men som du sier, kommer jo an på fyren som skal godkjenne! Kompressor i Volvo hadde jo og vøri fett!

  14. #1389
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gleid Vis post
    Men det som er greia etter hva jeg skjønte var at alt av komponenter i en bil må være tüv eller CE godkjent? Men som du sier, kommer jo an på fyren som skal godkjenne! Kompressor i Volvo hadde jo og vøri fett!
    Kan ikke huske å ha sett tüv eller dekra godkjente turboer før. CE derimot er jeg mer usikker på. Så ser ingen grunn til at det skal være umulig å godkjenne presse, forutenom nm.....

  15. #1390
    Registrerte brukere Brubakk sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Eidsvoll
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Driver å bygger sugemotor nå, men aner ikke åssen reim jeg skal ha? Hva ville dere anbefalt?
    Og må jeg ha kortere reim?
    Toppen er plana 2,5mm.....
    1987 Volvo 240 K
    1991 VW Golf 2 1,9TDI
    x- 1997 BMW E39 520
    x- 1993 Volvo 245 FD
    x- 1990 Volvo 240 FK

  16. #1391
    Registrerte brukere ellingsøyern sin avatar
    Medlem siden
    27. mai 2011
    Sted
    ålesund
    Innlegg
    1.185
    Antall takk

    Standard

    strammer bare mer meg bekjent, men var plana en del så er litt usikker.
    ()Volvo 740 gl 1987 b230, prosjekt, banebil?
    ()Volvo 740 TIC 1986, B230ET, fineværsbil
    ()Mercedes E-klasse 2003,220cdi, bruksbil
    ()Mercedes E-klasse 1990,250d 10v, vinterslede
    (X)Volvo 240 GLE 1983, B23E, delebil
    (X)Opel omega B 1995, 2.0l 16v, herjebil
    (X)Mercedes E300-24v, 1990, 3.0 24v, prosjekt

    NAUSTE RACING

  17. #1392
    Registrerte brukere Brubakk sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Eidsvoll
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Har titta litt på Kevlar reim men er litt usikker på om jeg trenger det, har brukt org reimer i bilcrossbila før med likt oppsett, men planen er jo at detta skal gå ei stønn da!
    Reim med 1kugg mindre er vel kanskje greit?
    1987 Volvo 240 K
    1991 VW Golf 2 1,9TDI
    x- 1997 BMW E39 520
    x- 1993 Volvo 245 FD
    x- 1990 Volvo 240 FK

  18. #1393
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Brubakk Vis post
    Har titta litt på Kevlar reim men er litt usikker på om jeg trenger det, har brukt org reimer i bilcrossbila før med likt oppsett, men planen er jo at detta skal gå ei stønn da!
    Reim med 1kugg mindre er vel kanskje greit?
    Uten en brutal kam å trekke rundt, skal det ikke være nødvendig med aramidfiber (Kevlar er et varemerke) reim. Skal det vare lenge bør du se etter polyuretan reim med aramidfiber, men har ikke snøring hvor du kan få tak i det, hvertfall ikke til bil, brukes i alle fall mye på industrimaskiner...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  19. #1394
    Registrerte brukere Brubakk sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Eidsvoll
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Okei, er månen 7 kam, så er ikke værst
    spec på kammen..
    Duration: 296° vid körspel, 276° vid 1mm lyft
    Lyft: 12.2mm
    Nockvinkel: 108°
    Reducering av bascirkel: 2.6mm
    TDC lyft: 3.7-4.2mm

    Du kan vel kanskje forklare meg litt om hva alt der vil si flyfaen?
    Men må jeg har reim med 1 kugg mindre når toppen er maks plana(2,5mm) ?
    1987 Volvo 240 K
    1991 VW Golf 2 1,9TDI
    x- 1997 BMW E39 520
    x- 1993 Volvo 245 FD
    x- 1990 Volvo 240 FK

  20. #1395
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Brubakk Vis post
    Okei, er månen 7 kam, så er ikke værst
    spec på kammen..
    Duration: 296° vid körspel, 276° vid 1mm lyft
    Lyft: 12.2mm
    Nockvinkel: 108°
    Reducering av bascirkel: 2.6mm
    TDC lyft: 3.7-4.2mm

    Du kan vel kanskje forklare meg litt om hva alt der vil si flyfaen?
    Men må jeg har reim med 1 kugg mindre når toppen er maks plana(2,5mm) ?
    Ala K-kam bare litt mere durasjon og noe mere overlapp, men er for lite kjøtt på beina til å si noe konkret... må nesten vite durasjon ved feks. 5mm også om man skal vite om den er hard mot mekanismen (trenger som oftest andre løftere, og gjerne hardere dobble fjører da). Sier sliper at du ikke trenger å bytte ut mot noen heftigere fjører osv er den nok ganske mild (lobene har da gjerne også ganske mye bue på banen). Er den av den milde typen, hadde jeg ikke vært redd for å kjøre med gammle firkant-tanna reim. Til litt sintere kammer kan man med fordel gå over til rundtanna reim og medhørende drev (som var levert på de siste årgangene av rødblokk). Hvorvidt du trenger kortere reim avhenger jo helst på om du har justerbart drev eller ei, og hvor mye du har å gå på strammehjulet. Jeg tok 2.2mm på motoren i gammle A-til-B'n min, og jeg brukte fortsatt standard reim, og hadde enda noen mm å gå på i strammehjulet så bør gå, men er i grenseland... det Beste er jo bare å prøvemontere ei original reim og se hvor mye du har å gå på evt. så kan du avgjøre om du trenger ei tann kortere

    Angående de måla på kammen du har der er det nederste tallet du bør ha fokus på når du monterer. Løft ved TDC (øvre dødpunkt) referer til hvor mange mm innsugsventilen står åpen når stempel er helt på topp ved slutten av eksostakten. Du har litt spillerom der og karakteristikken til motoren vil forandre seg litt ved forskjellige innstillinger. 4.2mm som sliper anbefaler som maks, vil være når kammen er mest anbefalt forskudd på og normalt sett gir høyere dynamisk kompresjon og "skifter" egenskapene noe mer mot lavere turtall. 3.7mm som sliper anbefaler som minimum, vil være når kammen er minst anbefalt forskudd på, og innsugsventilen vil stenge senere og gi noe lavere dynamisk kompresjon, men også "skifte" egenskapene til å favorisere turtall. Mye mulig du blir nødt å ha et justerbart drev for å få det målet innafor.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #1396
    Registrerte brukere Brubakk sin avatar
    Medlem siden
    12. jan. 2012
    Sted
    Eidsvoll
    Innlegg
    81
    Antall takk

    Standard

    Er en svenske som har slipt den og ha sa at k-kammen er noe snillere enn måne7, må også ha lashcaps
    Har kjøpt inn stivere ventilfjører..
    Må borre nytt høl i kammen og flytte splinten som låser kam drevet for at det ikke skal butte når man timer på org merker
    1987 Volvo 240 K
    1991 VW Golf 2 1,9TDI
    x- 1997 BMW E39 520
    x- 1993 Volvo 245 FD
    x- 1990 Volvo 240 FK

  22. #1397
    Daruu sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Vallset, litt sør for Hamar
    VCCN medlemsnummer
    57
    Innlegg
    2.387
    Antall takk

    Standard

    Tenkt budsjettoppsett av deler jeg har liggende:
    530 topp som er lettere gått over,e innsug(dysehull i topp), k kam. fordeler/tenning fra a motor(hvis dette er bedre enn org lh 2.4 tenning?), grenrør + 2.5" eksos.
    Dette på b230f bunndel + org LH 2.4.

    Har det noe for seg i det hele tatt, eller waste of time(og penger)?

  23. #1398
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daruu Vis post
    Tenkt budsjettoppsett av deler jeg har liggende:
    530 topp som er lettere gått over,e innsug(dysehull i topp), k kam. fordeler/tenning fra a motor(hvis dette er bedre enn org lh 2.4 tenning?), grenrør + 2.5" eksos.
    Dette på b230f bunndel + org LH 2.4.

    Har det noe for seg i det hele tatt, eller waste of time(og penger)?
    Er vel verken waste of time elle pengesløs om du har delene, og fritid nokk til å gjere det!

    Burde vel være en grei budsjettmotor dette. Skader nokk ikkje med høgere komp heller.

  24. #1399
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    LH er litt show-stopper, men det starter og går i alle fall. De fleste gangene i alle fall...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  25. #1400
    Registrerte brukere hakonsenjr sin avatar
    Medlem siden
    16. juni 2010
    Sted
    Skien, Norway, Norway
    VCCN medlemsnummer
    387
    Innlegg
    307
    Antall takk

    Standard




    Suge motor bygget mitt
    530 topp lett porta og høvla 2-3mm
    Typ2 grenrør
    Kg7 kam
    2x45 fjas gassere
    B230f bunndel
    B230a tenning.

    Funker overaskans greit





    Sent from my iPhone using Tapatalk

Side 56 av 65 FørstFørst ... 6 46 54 55 56 57 58 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •