Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  144
Side 41 av 65 FørstFørst ... 31 39 40 41 42 43 51 ... SisteSiste
Viser resultater 1.001 til 1.025 av 1606

Tråd: Sugemotortråden!

  1. #1001
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    jahha :P
    så da skal man på ein simulator finne ut rette lengde, slik at lydbølgene blir rett iforhold til resten av oppsettet til en motor, slik at den motabeider med lydbølger i innsug?

    trur eg må få meg ein simulator eg altså
    EA Pro V3.9, var de det du SWR anbefalte? Er dette å få tak i til vanlige folk også? (altså nybegynnere) hehe

    angående dette her, er dette og noko lignende? - Automation the car Company Tycoon Game
    http://www.youtube.com/watch?v=zjBg52CqGs0

    og

    http://www.youtube.com/watch?v=go0dt...endscreen&NR=1
    Du kommer LANGT med vanlig Engine Analyzer... enklere å bruke, litt færre inputs og MYE mindre sjanse for å gjøre feil hvis du ikke vet godt hva du driver med. Legger man masse "ca: sånn" inn i PC'en så får en jo ditto tilbake. Du finner den vanlige EA'en her: http://performancetrends.com/download.htm#ea3 ...Demoen virker i 2 uker fra du laster den ned - den gjorde ihvertfall det før - etter det må du hoste opp 600 kr eller så.. er mulig du bare kan teste på EN type motor nå, og da må du handle først... :/
    Sist endret av SWR; 20/11/12 kl 22:12
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  2. #1002
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    EA pro 3.9 koster vel en plass mellom 2k og 2k4 med kursene om dagen, så absolutt verdt å kjøpe, dessuten verdt mer enn hver krone Vær obs! Når du begynner å skjønne sammenhengen på hvordan pulsene osv henger sammen blir det nesten avhengighetsskapende Du får i alle fall "a-HA" opplevelser så det holder. Når du har begynt å fått inn "basic'en" (ganske hjerneblødende det også om man er fersk) så klarer du å tenke mere selv hvordan forskjellige endringer påvirker ting, og slipper å sitte i 2 mnd for å finne et oppsett som harmonerer helt "perfekt"...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  3. #1003
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    Sjå der sjå der var nåke i den prisklassen som SWR snakte om eg hadde tenkt. 2-4k blir litt dyrt for ein 17 åring som akkurat har råd til å bygge motoren i praksis, så den får vente ein stund

    Går det an å handle alle slags motorer på dette spillet, altså volvo, vw, bmw? Osv.

    Er spillet slik at man ser motoren i dreiebenk, eller er det bare å sette inn tall i ei rute og man ikkje ser motor i dreiebenk? - altså som ein kalkulator..? Eller?

    Er det engelsk? Hehe

    edit: lastet nettop ned EA v3.2 , fant berre sånn halvveis ut korleis det fungerte :P var jo engelsk jo, hehe!!!
    endra litt på ventilstørrelser og durasjon, (trur eg iallfall det var på engelsk) men fant ikkje noko effekt kurve. eller må eg ha nyere versjon for å få effektkurve?
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 21/11/12 kl 09:03

  4. #1004
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    Sjå der sjå der var nåke i den prisklassen som SWR snakte om eg hadde tenkt. 2-4k blir litt dyrt for ein 17 åring som akkurat har råd til å bygge motoren i praksis, så den får vente ein stund

    Går det an å handle alle slags motorer på dette spillet, altså volvo, vw, bmw? Osv.

    Er spillet slik at man ser motoren i dreiebenk, eller er det bare å sette inn tall i ei rute og man ikkje ser motor i dreiebenk? - altså som ein kalkulator..? Eller?

    Er det engelsk? Hehe

    edit: lastet nettop ned EA v3.2 , fant berre sånn halvveis ut korleis det fungerte :P var jo engelsk jo, hehe!!!
    endra litt på ventilstørrelser og durasjon, (trur eg iallfall det var på engelsk) men fant ikkje noko effekt kurve. eller må eg ha nyere versjon for å få effektkurve?
    Det er ikke noe spill. Det er et regneverktøy. Kan ikke handle noe som helst annet enn programmet, alle inputs må du måle ut og legge inn selv, men du kan legge inn alt fra en 50cc gressklipper til en Rolls Royce Griffon V12 på 36 liter..

    Finnes ingen simulatorer på norsk, ALT for lite marked her.. Jo, du må trykke på "Calculate HP" etter å ha endret det du skal. Da regner den, du får opp en lang liste med resultater og oppe i venstre hjørne finnes det en knapp med "Graph results" eller den duren, da kan du grafe ut ALT av resultater som kurver.

    "If ALL else fails, read the manual" som de sier..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  5. #1005
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    heheh, ååja, er kje så god i engelsk eg, men eg får sjå kva eg finn ut av

    lasta ned "automation" spillet nå. HAHA! heilt idiotisk. hadde forbedret alt, låg på 2-300 hk, men senka eg komp forholdet litt så sank den ned til 50-60hk. haha!!! i følge dette spillet så skulle eg klare å få ut 20hk av min volvo motor :P

  6. #1006
    Registrerte brukere A.B Boss sin avatar
    Medlem siden
    20. okt. 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Innlegg
    124
    Antall takk

    Standard

    går K kam fint på 631 topp? og hvor mye effektøkning kan jeg håpe på med 4-2-1 grenrør, 2,5" - 3" eksos, K kam og weber 36/36?
    -96 Volvo 940 B230FK
    -87 Volvo 245 B230K
    -86 Volvo 244 B230K
    -84 Volvo 245 B21A
    -69 Volvo Amazon 121 B20

  7. #1007
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    heheh, ååja, er kje så god i engelsk eg, men eg får sjå kva eg finn ut av

    lasta ned "automation" spillet nå. HAHA! heilt idiotisk. hadde forbedret alt, låg på 2-300 hk, men senka eg komp forholdet litt så sank den ned til 50-60hk. haha!!! i følge dette spillet så skulle eg klare å få ut 20hk av min volvo motor :P
    Fordi det er et SPILL... Det vi bruker er en simulator i den forstand at det ikke er av type "bilsimulator"... Kall det i grunn et digitalt motor analyserings VERKTØY. Den baserer seg på algoritmer, laget ut fra reelle og fungerende formler utviklet av SAE og annen relevant fysikk, "justert" av koeffesienter. Feks alt av data man kan putte inn av ventilstørrelser, friksjon osv er basert på koeffesienter. Behjelpelige "settings" som vil gi i de fleste tilfeller veldig realistiske flødeverdier, for det er kun det en motor i virkeligheten "ser". Moteren driter fint i om det er fem eller to ventiler pr. sylinder. det den ser er hvor mye masse den får inn pr. tidsenhet, hvor hurtig og effektiv gassekspansjonen er og hvor lett det er å bli kvitt det igjen etterpå. Derfor vil du hvis man har flødetall å pønsje inn, og nøyaktig løftkurver osv så blir en slik simulering MEGET nøyaktig. man får resultat ut av det man punsjer inn

    Det veldig få tenker på, men som de burde, hva motorer gjelder, er å tenke på de som ei selvdrevet termodynamisk pumpe.
    Sist endret av Njål Nilssen; 23/11/12 kl 22:57
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  8. Takk SWR takket for denne posten
  9. #1008
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2010
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Arrow Sugetrim av b234 16v

    har noen spørsmål ANG 16V


    det jeg lurer på er ang et nybygg. volvo 16v.
    jeg skall få freset inn nye ventiler. hvor store inn og utblås ventiler kan jeg frese inn uten noen store forandringer?
    også lurer jeg på hvor mye jeg kan høvle av toppen ? er ute etter max komp.
    den skall monteres på en b230 bunndel.

    så her er neste spørsmål. hadde tenkt og montere 16v stempler i forbindelse med volvo penta marine veiv (2.5l) men må vell dreie noe av stemplene? og med tanke på lengre slag. og planing.?

    MVH
    Jørn Johansen
    Sist endret av ArneR; 29/11/12 kl 13:37 Begrunnelse: Flyttet til den eksisterende sugemotortråden. Mvh. Moderator ArneR.

  10. #1009
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av loveopel Vis post
    har noen spørsmål ANG 16V


    det jeg lurer på er ang et nybygg. volvo 16v.
    jeg skall få freset inn nye ventiler. hvor store inn og utblås ventiler kan jeg frese inn uten noen store forandringer?
    også lurer jeg på hvor mye jeg kan høvle av toppen ? er ute etter max komp.
    den skall monteres på en b230 bunndel.

    så her er neste spørsmål. hadde tenkt og montere 16v stempler i forbindelse med volvo penta marine veiv (2.5l) men må vell dreie noe av stemplene? og med tanke på lengre slag. og planing.?

    MVH
    Jørn Johansen
    max komp = hvor mye? Til det banker eller det oppsettet ditt trenger ift fyllingsgrad, kammene og drivstoffet du skal bruke? Sugemotorkompen på disse er 10.4:1 originalt, med marineveiva og 2,5L blir den 11.1:1, OM toppen aldri har vært plana før... så skal du ha litt fyllingsgrad og fres i dette og ikke har årelange kammer tror jeg ikke du skal ta noe som helst over strengt tatt nødvendig for å få flatene rette... Med originale seter i kan du gå opp ala 1mm på ventilstørrelser. Med det høyere kompforholdet du ønsker trenger du ikke større eksosventiler, men gå heller opp på innsug. Skal sies at disse toppene trenger endel bearbeiding for å fløde godt da de originalt ikke fløder mer etter 7mm ventilløft og selv da er det endel å hente selv med originale kammer (som løfter 9mm ish) kan fint bruke originale 16v stempler, du må bare ha kortere råder... 3mm kortere enn de som satt på 16v stempla i utgangspunktet...

    Skal du ha vass sugis må du ha et tillpasset eksos og innsugssystem skal det bli noe fres i sakene, og øke ventilstørrelser, fløde osv i alle rettninge hjelper ikke mye om tuninga er på villspor... bare så du er klar over det...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #1010
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2010
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    max komp = hvor mye? Til det banker eller det oppsettet ditt trenger ift fyllingsgrad, kammene og drivstoffet du skal bruke? Sugemotorkompen på disse er 10.4:1 originalt, med marineveiva og 2,5L blir den 11.1:1, OM toppen aldri har vært plana før... så skal du ha litt fyllingsgrad og fres i dette og ikke har årelange kammer tror jeg ikke du skal ta noe som helst over strengt tatt nødvendig for å få flatene rette... Med originale seter i kan du gå opp ala 1mm på ventilstørrelser. Med det høyere kompforholdet du ønsker trenger du ikke større eksosventiler, men gå heller opp på innsug. Skal sies at disse toppene trenger endel bearbeiding for å fløde godt da de originalt ikke fløder mer etter 7mm ventilløft og selv da er det endel å hente selv med originale kammer (som løfter 9mm ish) kan fint bruke originale 16v stempler, du må bare ha kortere råder... 3mm kortere enn de som satt på 16v stempla i utgangspunktet...

    Skal du ha vass sugis må du ha et tillpasset eksos og innsugssystem skal det bli noe fres i sakene, og øke ventilstørrelser, fløde osv i alle rettninge hjelper ikke mye om tuninga er på villspor... bare så du er klar over det...


    plan er å stumme til mekaniske løftere og gå på omslipa kammer, men har ikke bestemt meg for kam specs. det blir tatt ut for bedre fløde i toppen ja og kompen skall antageligvis opp på bankestadiet, ivertfall meget på grensa.
    motoren skall brukes i bilcross.
    meininga er vell antageligvis mikuni eller 48 weber. å tanken va å dys før e85. grenrør å eksos blir nokk laga etter kam å fløde.
    veiva er en timo veiv me 85nn slag til b23 blokk men org f råder. så tanken er vell bruk av turbo stempler og dreie ned og frese inn ventil spor.

    det jeg lurer litt på er hvor mye kan man egentlig høvle av toppen før det tar borti orginalt?
    er vell ikke så groft som 8v toppen som jeg kjører 3.1 i planing på. det er groft men fungerer vell!

    ne tanke på ventilstørrelse er det vell 33/36 som går i orginale seter så blir vell ei omfresing her.

    noen som har orginale 230f råder og fk/ft stempler og selge?

    eller noen som har nån gode råd ellers?

  12. #1011
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av loveopel Vis post
    plan er å stumme til mekaniske løftere og gå på omslipa kammer, men har ikke bestemt meg for kam specs. det blir tatt ut for bedre fløde i toppen ja og kompen skall antageligvis opp på bankestadiet, ivertfall meget på grensa.
    motoren skall brukes i bilcross.
    meininga er vell antageligvis mikuni eller 48 weber. å tanken va å dys før e85. grenrør å eksos blir nokk laga etter kam å fløde.
    veiva er en timo veiv me 85nn slag til b23 blokk men org f råder. så tanken er vell bruk av turbo stempler og dreie ned og frese inn ventil spor.

    det jeg lurer litt på er hvor mye kan man egentlig høvle av toppen før det tar borti orginalt?
    er vell ikke så groft som 8v toppen som jeg kjører 3.1 i planing på. det er groft men fungerer vell!

    ne tanke på ventilstørrelse er det vell 33/36 som går i orginale seter så blir vell ei omfresing her.

    noen som har orginale 230f råder og fk/ft stempler og selge?

    eller noen som har nån gode råd ellers?
    Skal du ha komp nok til å nå bankegrensa med E85 skal du ha rimelig stive customstempler.. da E85 er en helt annen verdan hva banking angår. noe veldig mer enn 11.1 bør du ikke gå om fyllingsgraden skulle klare å nå greit over 100%... Men tatt ut for bedre fløde? Toppen funker dårligere om du lager større høl på originale ventiler...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. Takk Ola Moen takket for denne posten
  14. #1012
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Men tatt ut for bedre fløde? Toppen funker dårligere om du lager større høl på originale ventiler...
    Den må du nok forklare litt nærmere
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  15. Takk Ola Moen takket for denne posten
  16. #1013
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Den må du nok forklare litt nærmere
    Eller jo den går bedre men blir mye mere peaky... Det som er hele kluet med å få en kjørbar motor er å ha fortsatt høyt fløde men gjennom så tranger hull som mulig... Hastighet er ikke oppskrytt for å få satt fyllinga i sving Større høl på originalventilene som igrunn har litt store høl for størrelsen sin i utgangspunktet gir lavere hastighet. Men klart liker man motorer med momentkurve som en spiker så er det jo bare å grave ut...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  17. #1014
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Var akkurat det der jeg ville du skulle skrive, størst mulig fløde på minst mulig areal en stor takk. Til alle som skal bygge sugemotor (og forsåvidt turbo) så er det nøkkelen. Det fins selvfølgelig mange andre parametre som må stemme sammen med dette, men det blir en lang avhandling hehe..
    Fikser det meste til Volvo

    242 Rallycross bil
    75 Volvo 244 Banebilprosjekt "Kermit"
    83 Volvo 242 GrA/Rsport prosjekt

  18. #1015
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. nov. 2010
    Sted
    Vats
    Innlegg
    264
    Antall takk

    Standard

    lurer litt på kva folk og andre folk har klart å hentet ut av std. b230 rødblokk på 2,3ltr. med std. eller større ventiler.
    nokon som veit?
    nåken som har klart møkje over 200hk på std. ventiler?

    kjørbare/ukjørbare hk spiller ingen rolle.
    Sist endret av v0lv0 Aksar; 04/12/12 kl 17:31

  19. #1016
    Registrerte brukere NHcomfort sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2012
    Sted
    Lindås
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Jeg har en B5202S-motor, går det an å gjøre noe enkelt med den for å få ut litt mer effekt, for eksempel er det mulig å bytte til 20v topp?
    Sveiser og maskinerer det meste, send PM
    Volvo V70 2.0 10V 1998 (solgt)
    Audi A6 Avant 2,5 TDI Quattro 2000
    Volvo V70 2.4D R-design 2009

  20. #1017
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av v0lv0 Aksar Vis post
    lurer litt på kva folk og andre folk har klart å hentet ut av std. b230 rødblokk på 2,3ltr. med std. eller større ventiler.
    nokon som veit?
    nåken som har klart møkje over 200hk på std. ventiler?

    kjørbare/ukjørbare hk spiller ingen rolle.
    Tja.. med nok kam så klarer du vel en 220 hk i teorien, ihvertfall..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  21. #1018
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av NHcomfort Vis post
    Jeg har en B5202S-motor, går det an å gjøre noe enkelt med den for å få ut litt mer effekt, for eksempel er det mulig å bytte til 20v topp?
    Blokkene er de samme... iaffal innenfor N-serien 92-99. Mu må "bare" ha alt det andre tillbehøret som gjør det mulig å montere 20V toppen, som manifolder, registerreimopplegg osv... Hiver du feks en komplett GLT 20v topp på bør den gå bedre, men du henter først de reelle fordelene hvis du varver forbi 7k... kammene er beregnet for 2,5 L og på en 2L med de ventilstørrelsene henger de kamma LENGE med... dobbelrunner innsuget bør også sørge for at bunndraget beholder seg nogenlunde, men du må nok ha motorstyring fra 20v motoren også, da det er rimelig fundamental tenningsforskjell på svært kompakt 4v/syl high-tumble pentroof og en 2v/syl topp selv om 10v toppen ikke er den værste av de med 2v/syl...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #1019
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Tja.. med nok kam så klarer du vel en 220 hk i teorien, ihvertfall..
    Enig, men så har man dette med teori og praksis.
    Eks.
    Noen karer ikke langt herfra bygget B230.
    Oppsettet er som følger og vi følger luftens vei gjennom motoren:
    1. Bra luftfilter.
    2. Bra forgassertrakter.
    3. 2 x 45 mm Weber forgassere med 36 mm halsringer.
    4. Misab innsug.
    5. Portet 530 topp med standard ventiler
    6. Budsjett bunndel som sammen med toppen gir 12,21 i komp.
    7. Bilcross kam med 14,1mm løft. (+ Harde ventilfjærer selvsagt)
    8. Greit grenrør og 2,5" eksos.
    9. 36 grader tenning fra 3500 o/min.
    10. 98 blyfri.

    En godt portet 530 topp fløder bortimot 200 cfm (ca. 200 hk) så dette ser vel greit ut eller?
    Resultatet derimot ble 146 hk på NAV ved kun 5300 o/min.

    Du og evt. andre kompetente inviteres til å poste kommentarer og forslag her.

  23. #1020
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Enig, men så har man dette med teori og praksis.
    Eks.
    Noen karer ikke langt herfra bygget B230.
    Oppsettet er som følger og vi følger luftens vei gjennom motoren:
    1. Bra luftfilter.
    2. Bra forgassertrakter.
    3. 2 x 45 mm Weber forgassere med 36 mm halsringer.
    4. Misab innsug.
    5. Portet 530 topp med standard ventiler
    6. Budsjett bunndel som sammen med toppen gir 12,21 i komp.
    7. Bilcross kam med 14,1mm løft. (+ Harde ventilfjærer selvsagt)
    8. Greit grenrør og 2,5" eksos.
    9. 36 grader tenning fra 3500 o/min.
    10. 98 blyfri.

    En godt portet 530 topp fløder bortimot 200 cfm (ca. 200 hk) så dette ser vel greit ut eller?
    Resultatet derimot ble 146 hk på NAV ved kun 5300 o/min.

    Du og evt. andre kompetente inviteres til å poste kommentarer og forslag her.
    Trenger et par vitale mål før jeg uttaler meg.. durasjon er en ting... Og ble denne toppen VERIFISERT til såder 190 cfm ved 14mm? Eller gjetter vi? For jeg har sett "bra porter" som knapt har fløda originalmengde... og da er det ikke noe ork.. og samlet lengde fra ventil til traktkant?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #1021
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Trenger et par vitale mål før jeg uttaler meg.. durasjon er en ting... Og ble denne toppen VERIFISERT til såder 190 cfm ved 14mm? Eller gjetter vi? For jeg har sett "bra porter" som knapt har fløda originalmengde... og da er det ikke noe ork.. og samlet lengde fra ventil til traktkant?
    Flott SWR.
    For å klargjøre så spør jeg ikke for min egen del her, men for stakkaren som har brukt mye tid og penger, inkl. en tur i Dynapack, og som har kjøpt mer deler og skal fortsette å lete etter effekt. Han har kompiser som leser her inne.

    Jeg er helt enig, men med så dårlig resultat som her så ser jeg ikke at det er "småting" som noen cm for kort eller for lange trakter som er problemet.

    Det brukes originale 33 mm løftere for 14 mm løft så durasjonen er vel i området 312 - 322 grader. 0,05 durasjonen vites ikke, men den står nok i stil. Kammen i visstnok populær i rallycross i Sverige.
    Det burde uansett ikke begrense makseffekt turtallet til 5300 o/min, ikke sant?
    Samlet lengde fra ventil til trakt er ikke engang målt, men hvis jeg skal TIPPE så brukes det vel 50 - 60 mm lange trakter og da gir vel resultatet seg selv da Misab innsuget har "vanlig" lengde? Heller ikke her blir det så feil at kurven skal snu så tidlig som den gjør.

    Neeeiiida.
    Det er ikke en flødebenk i mils omkrets så her brukes 30 års erfaring og "god gammel tradisjonell" bilcross tech. porting, men i følge han som porter og miljøet rundt så, har dette visstnok "vist seg å virke" tidligere.
    Ikke VET jeg....
    Sist endret av Batland; 28/01/13 kl 23:01

  25. #1022
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott SWR.
    For å klargjøre så spør jeg ikke for min egen del her, men for stakkaren som har brukt mye tid og penger, inkl. en tur i Dynapack, og som har kjøpt mer deler og skal fortsette å lete etter effekt. Han har kompiser som leser her inne.

    Jeg er helt enig, men med så dårlig resultat som her så ser jeg ikke at det er "småting" som noen cm for kort eller for lange trakter som er problemet.

    Det brukes originale 33 mm løftere for 14 mm løft så durasjonen er vel i området 312 - 322 grader. 0,05 durasjonen vites ikke, men den står nok i stil. Kammen i visstnok populær i rallycross i Sverige.
    Det burde uansett ikke begrense makseffekt turtallet til 5300 o/min, ikke sant?
    Samlet lengde fra ventil til trakt er ikke engang målt, men hvis jeg skal TIPPE så brukes det vel 50 - 60 mm lange trakter og da gir vel resultatet seg selv da Misab innsuget har "vanlig" lengde? Heller ikke her blir det så feil at kurven skal snu så tidlig som den gjør.

    Neeeiiida.
    Det er ikke en flødebenk i mils omkrets så her brukes 30 års erfaring og "god gammel tradisjonell" bilcross tech. porting, men i følge han som porter og miljøet rundt så, har dette visstnok "vist seg å virke" tidligere.
    Ikke VET jeg....
    Nå kan det jo se ut som om jeg kan klare å hente ut i duren 155-160hk (veiv, bør bety typ 140-145 driv) @ 5800rpm på min med nesten urørt topp, K-kam og det fancy innsuget mitt (som mest er for å gi bunndrag igrunn) og en passe OK 4-2-1 eksos (som jeg sekkra sammen før jeg hadde peil) Når jeg har fått tuninga oppe å gå (kan hende jeg må i benk for å få det til uansett, så da kan man jo ta et 1000rpm/sek pull også for å få verifisert EKTE hk, på driv...) k-kammen faller igrunn ganske brått og brutalt av etter 4000rpm uten eksos og induksjonstuning til å hjelpe på... mine trakter er fra flensen og til leppe 140mm altså ca. 250mm totalt fra ventil, med en diameter på 42mm innvendig (hadde ikke noe annet rør tilgjengelig...) de traktene tuner på litt over 6000rpm med k-kammen da, og en hel weberpakke, med trakter og misab-innsug er ALT for langt... samt er portene gjort om til katedraler blir det jo inget ork uansett pokker hva man gjør og putter på Man har jo begynt å skjønne seg litt på disse 8v skrapene etter noen uker med del-effektiv bygging og forsking... med ny dyseplassering (og ikke minst riktige dyser) og litt fiksing av toppen, typ ikke porting så skal det vel for allvår bli futt i sakene (satses det på)
    Sist endret av Njål Nilssen; 29/01/13 kl 01:08
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  26. #1023
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Flott SWR.
    For å klargjøre så spør jeg ikke for min egen del her, men for stakkaren som har brukt mye tid og penger, inkl. en tur i Dynapack, og som har kjøpt mer deler og skal fortsette å lete etter effekt. Han har kompiser som leser her inne.

    Jeg er helt enig, men med så dårlig resultat som her så ser jeg ikke at det er "småting" som noen cm for kort eller for lange trakter som er problemet.

    Det brukes originale 33 mm løftere for 14 mm løft så durasjonen er vel i området 312 - 322 grader. 0,05 durasjonen vites ikke, men den står nok i stil. Kammen i visstnok populær i rallycross i Sverige.
    Det burde uansett ikke begrense makseffekt turtallet til 5300 o/min, ikke sant?
    Samlet lengde fra ventil til trakt er ikke engang målt, men hvis jeg skal TIPPE så brukes det vel 50 - 60 mm lange trakter og da gir vel resultatet seg selv da Misab innsuget har "vanlig" lengde? Heller ikke her blir det så feil at kurven skal snu så tidlig som den gjør.

    Neeeiiida.
    Det er ikke en flødebenk i mils omkrets så her brukes 30 års erfaring og "god gammel tradisjonell" bilcross tech. porting, men i følge han som porter og miljøet rundt så, har dette visstnok "vist seg å virke" tidligere.
    Ikke VET jeg....
    Jeg kjørte en simulering med ca 9% tap til nav - normalt tap på frisk frontmotorisert med bakhjulsdrift - med 530-en jeg la ut flowtall på her i en tråd, standard bunndel, 240mm innsug/gasser/trakt-lengde - litt kort kanskje - og min egen spesialdesigna "nesten-drop-in gatekam" med 13.45mm løft som har knappe 285 grader og derved er snillere enn denna kammen dere oppgir... og med normale verdier over alt så gir den 165-170 hk på nav med bare 32 grader på full rulle, peaker på 5850 eller deromkring, primært pga innsugslengde...

    Hva slags ventilklaringer kjører de med den omslipen? Ikke 0.45 vel?
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  27. #1024
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Nå kan det jo se ut som om jeg kan klare å hente ut i duren 155-160hk (veiv, bør bety typ 140-145 driv) @ 5800rpm på min med nesten urørt topp, K-kam og det fancy innsuget mitt (som mest er for å gi bunndrag igrunn) og en passe OK 4-2-1 eksos (som jeg sekkra sammen før jeg hadde peil) Når jeg har fått tuninga oppe å gå (kan hende jeg må i benk for å få det til uansett, så da kan man jo ta et 1000rpm/sek pull også for å få verifisert EKTE hk, på driv...) k-kammen faller igrunn ganske brått og brutalt av etter 4000rpm uten eksos og induksjonstuning til å hjelpe på... mine trakter er fra flensen og til leppe 140mm altså ca. 250mm totalt fra ventil, med en diameter på 42mm innvendig (hadde ikke noe annet rør tilgjengelig...) de traktene tuner på litt over 6000rpm med k-kammen da, og en hel weberpakke, med trakter og misab-innsug er ALT for langt... samt er portene gjort om til katedraler blir det jo inget ork uansett pokker hva man gjør og putter på Man har jo begynt å skjønne seg litt på disse 8v skrapene etter noen uker med del-effektiv bygging og forsking... med ny dyseplassering (og ikke minst riktige dyser) og litt fiksing av toppen, typ ikke porting så skal det vel for allvår bli futt i sakene (satses det på)
    De tar rundt 160 hk på VOC motorene så det må være ett minimum at man klarer bedre enn dem når man får lov å både ta bort og å legge til materiale.
    At 1000 o/min/sek. = ekte hk høres direkte feil ut og iallefall helt motsatt av hva "vi" tenker ang. motorsvake biler som i praksis nærmest slutter å akselerere på høyere gear.
    Totallengden på ett komplett 2 x doble Weber oppsett er utprøvd gjennom mange år og har med formen på dreiemomentkurven å gjøre og her har jo du en noe spesiell oppfatning av hva som er det rette.

  28. #1025
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.322
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Jeg kjørte en simulering med ca 9% tap til nav - normalt tap på frisk frontmotorisert med bakhjulsdrift - med 530-en jeg la ut flowtall på her i en tråd, standard bunndel, 240mm innsug/gasser/trakt-lengde - litt kort kanskje - og min egen spesialdesigna "nesten-drop-in gatekam" med 13.45mm løft som har knappe 285 grader og derved er snillere enn denna kammen dere oppgir... og med normale verdier over alt så gir den 165-170 hk på nav med bare 32 grader på full rulle, peaker på 5850 eller deromkring, primært pga innsugslengde...

    Hva slags ventilklaringer kjører de med den omslipen? Ikke 0.45 vel?
    Det tror jeg på. Dette virker korrekt og det var på dette nivået forventningene låg før bremsingen begynte.
    Jeg VET ikke noe annet enn at selve kammen skal være bra og den skal være kjørt med suksess av mange andre og at den er populær i Sverige. Det betviles derfor at det er kammen som er synderen her. Selv om den med 100% sikkerhet ikke er optimal så har ikke denne egenskaper som tilsier maks effekt på 5300 o/min, ikke sant?

Side 41 av 65 FørstFørst ... 31 39 40 41 42 43 51 ... SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •