Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: indikasjoner på tett veivhusventilasjon?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard indikasjoner på tett veivhusventilasjon?

    Hei, kan noen hjelpe meg med å si noen indikasjoner på hva som kan tilsi at veivhusventilasjonen er tett/dårlig? jeg minns at jeg leste ett sted at hvis jeg holder foran peilerøret og løsner oljepåfyllingslokket så skal det klapre(hoppe litt) hvis ventilasjonen var tett? eller har jeg misforstått?
    dette er en 2.5l 10v 96 mod med ingen feilmeldinger, hverken i dashen eller via
    OBDII
    avlesning.

    merker ingenting på gangen eller noe i det hele tatt.. bare sto og holdt litt på med bilen i stad og sjekka.

    kan forsåvidt også spørre om en ting for en kompis også. han har samme bil og motor som meg, bilen bruker ikke olje og det er ikke noe olje i vannet eller vann i olja.
    men noen ganger når det er kaldt ute så er det noe som ser ut som slam som henger igjen på peilepinnen (brunaktigt slamlignende) noen ide om hva dette kan være?

  2. #2
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Tett veivhus kan føre til ujevn motorgange, trykk i veivhussystemet som fører til lekasje i tetninger, kan også medføre turbohavari i enkelte tilfeller.
    Veivhusventilasjonen kan testes ved hjelp av å sette et måleur til peilepinnehullet med varm motor (i gang). Du skal da ha vakum og ikke trykk i systemet.
    Kan også i enkelte tillferre se det ved å dra opp peilepinnen mens motoren går. Det vil da strømme mye damp ut dersom det er mye trykk.

    Småkjøring fører gjerne med "brunaktigt slamlignende" belegg, pga kondens. Dette merkes spesielt under kalde forhold
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    oki, jeg kan se det ved å dra opp peilepinnen. da kommer det ut damp..
    hvordan er det å skifte ventilasjonen? kan jeg kjøre med det over helga tror du? jeg har ikke turbo da.. bare 10v 144hk b5252s

    okey, for han sier han ikke ser det hvis han har kjørt lange turer

    tusen takk for hjelp hvertfall

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. sep. 2010
    Sted
    Mandal
    Innlegg
    95
    Antall takk

    Standard

    Har søkt litt etter dette sjøl og fant denne artikkelen

    I denne tråden står det også litt nyttig info

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    har bestilt nytt rør til oljefella.. kosta 1200kr med maks rabatt hos volvo i porsgrunn ( fikk ansatt prisen til en som jobber der..)

    ny innsugsmanifold pakning fikk jeg for 56kr på jobb, så til uka skal oljefella renses.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •