Jeg har en S80 D5, automat, 2005 modell, hvor
ABS
lampa lyser.
ABS
fungerer ikke,
DSTC
lampa lyser ikke i instrumentpanelet, men fungerer ikke, cruise controll fungerer, speedometeret fungerer, det kommer to feilmeldinger i displayet: Bromsasitans serv. erfordras, og
ABS
/
DSTC
serv. erfordras. Jeg tok og nullstillte feilmeldingene, og lampa forsvant, helt til jeg kjørte igjen, da kom lampa tilbake.

Jeg har en mistanke på at det er
BCM
(Brake Control Module) eller en av sensorene bak. For det som er litt finurlig, da jeg koblet opp bilen mot OBDll fikk jeg testet
ABS
følerne, og alle fungerte fint bortsett fra høyre bak (tror jeg, sjekket det på et verksted selv, rett før stengetid så hadde litt dårlig tid) for der virket det som om signalet var mye svakere. Dessuten, når jeg bremser så kommer det ofte tikkelyder under bilen, nærmere bestemt under håndbremsen/girspaken, og så skjer det en sjelden gang at bremsene svikter litt.
Jeg skal uansett sjekke sensorene først, men jeg mistenker sterkt at det er
BCM
. Jeg har sjekket litt på FINN for å finne en brukt en, men fant en i Sverige som jeg må sende inn den gamle, så får jeg en nyreparert tilbake. Så forøvrig mange av sånne på ebay også. Kan dere komme med forslag til andre nettsteder som kan ha slike? Jeg vurderer også å lodde den selv, men er det mye jobb? Eller er det "overkommelig"?

Spørsmål to:
Parkeringsvarmeren sluttet å fungere i høst, etter at jeg kjørte bilen i høyt vann, tok å demonterte varmeren og renset og tømte den for vann og skitt, og fikk også tatt en liten service på varmeren. Nullstilte varmeren og alt fungerte som bare rakkern. Men nå, en uke etter at den ble fikset, vil ikke varmeren fungere igjen. Dvs, jeg får skrudd den på, dieselpumpa kommer igang, og så stopper den, en suselyd kommer fra varmeren. Varmeren skrur seg på når bilen er i gang, men stopper etter noen minutter. Kan det være flammesensoren som er gåen? Sjekket på VADIS og det viser seg å være den som er mest utsatt. Jeg kommer nok til å demontere varmeren igjen i morgen for å sjekke på ny, kan heller ikke se at det er noen dieselfilter til varmere, mht VADIS.