Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 77

Tråd: Maskinering for å trimme B230F

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tennpluggen Vis post
    hehe ja:P no anelse når du får testet å høvla toppen å prøvd den på motoren?
    saabfaen eller hva han heter her jo tatt av 1,5 så da går vel 2 mm å:P shaiko (hvis det er det han het) sa han pleier å ta av 2,8 trur jeg det var:P men det var med mer modifiseringer da:P
    jepp stemmer, må jo prøve. er litt som sex ikkje vits i å snakke og tenke for mye på det. men må liksom prøve det ut i praksis for å få hele overblikket
    2.8mm ja, da må han nok gjøre en del. vet ikkje om start motoren holder da engang
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  2. #52
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    hehe men han hadde gjort mer trur jeg å husker ikke i farten:P
    trur jeg å skal prøve å ta av 2 mm av toppen. men må man ha justerbart kam drev kan man ikke bare sette kamen 1 tann feil? eller må jeg ha juster bart drev? må man ha annet drev på veiva når man bruker justerbart kam drev?

  3. #53
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    hehe ja sant det:P lønner seg å prøve ut ting for å finne ut av det å lære no av det:P hehe

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tennpluggen Vis post
    hehe men han hadde gjort mer trur jeg å husker ikke i farten:P
    trur jeg å skal prøve å ta av 2 mm av toppen. men må man ha justerbart kam drev kan man ikke bare sette kamen 1 tann feil? eller må jeg ha juster bart drev? må man ha annet drev på veiva når man bruker justerbart kam drev?
    det blir sikkert for mye med en tann. det ligger en How-to et sted på forumet for innstilling av justerbart-kamdrev. vet ikkje akurat kordan det er, har ikkje gjort det før, men var vel for å få finjustert kam iforhold til motor. når eg har kommet i mål skal eg gi deg en god tilbake melding så ser du selv ka du vil gjøre..
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Banker det, så er det bare å skaffe seg en lenger kam.. da raser den dynamiske kompen som flyfaen nevner i kjelleren og banken er borte.. 13:1 på originalkammer funker det også. På metanol.

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    raser på lave turtall og øker på høyere turtall er vell mer riktig å si?
    Jo høyere turtall jo mindre sjangs for banking også..
    One Ring to rule them all

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Jepp, men det er først på realt høye turtall banken begynner å bli lett irrelevant.. Er vel ikke så mange her som fjøler til det blir 5-sifret..

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    trodde det gikk sakte men sikkert oppover? Eller er det kun når man kommer til 10k + det skjer forandringer? trodde det var stor forskjell fra 3-4000 til 6500-7500? (kan dessverre alt forlite teori på denne kanten... ting fester seg ikke :P)
    One Ring to rule them all

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Det er forskjell oppover ja, men aberet er jo at når man først hører det banker på 6000 rpm så skjer det flere ganger - i forhold til på 3000 rpm - før man rekker reagere også.. så skade kan det da lage..

  10. #60
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    For å prike litt så banker det jo av og til hele tia også Får aldri helt homogen blanding heller så, så skal godt gjøres med mindre man kjører sugis med fet blanding og 8:1 i statisk komp og kam som først reagerer på 5000rpm... HAHA det hadde vært litt komisk igrunn
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    For å prike litt så banker det jo av og til hele tia også Får aldri helt homogen blanding heller så, så skal godt gjøres med mindre man kjører sugis med fet blanding og 8:1 i statisk komp og kam som først reagerer på 5000rpm... HAHA det hadde vært litt komisk igrunn
    "Ordentlige" forbrenninger er det langt imellom...

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    For å prike litt så banker det jo av og til hele tia også Får aldri helt homogen blanding heller så, så skal godt gjøres med mindre man kjører sugis med fet blanding og 8:1 i statisk komp og kam som først reagerer på 5000rpm... HAHA det hadde vært litt komisk igrunn
    høres ut som en to-takter ingen reaksjon, alt på en gang.

    så ka er det vi sier her? vis eg får mer åpnings tid på ventilene kor mindre komp ?? eller?

    toppen min blir forresten slip nå.. så går riktig vei og snart eu så da er vi i gang..
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  13. #63
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av EivindG Vis post
    høres ut som en to-takter ingen reaksjon, alt på en gang.

    så ka er det vi sier her? vis eg får mer åpnings tid på ventilene kor mindre komp ?? eller?

    toppen min blir forresten slip nå.. så går riktig vei og snart eu så da er vi i gang..
    Du får lavere dynamisk komp med lengre åpningstid (durasjon) ja spoesielt på de turtallene kammen ikke fungerer optimalt, men du får nesten full fyllingsgrad allikevel på det optimale turtallet, og da nærmer du deg også den statiske kompen. Så selv om man har kam med heftig durasjon, så kan man ikke nødvendigvis gå galemattias med kompen...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #64
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Heej
    Jag grejade nyss med en slö 940 från 1995 och planade 530-toppen 3,1 mm, portade toppen litegrann, satte ventilerna i borrmaskinen och slipade ner/rundade till ventiltallrikens baksida lite lagom för bättre flöde.
    Hittade sen en V-kam på bilskroten och satte i istället för den hemska M-kamaxeln :P

    Använde original kamremmen men fick modifiera fästet för spännrullen något eftersom kamremmen annars inte blev spänd ordentligt.

    Original grenrör och kat men annars öppet avgas med bara en ljuddämpare.

    Och nu är det en totalt annan bil!!!
    Pigg och glaaad, tar dessutom mindre bensin/etanol.

    Har ca 3/4 bf95 och 1/4 E85 (etanol) Inga spikningar!
    Har ibland kört den på enbart E85 men då blev den lite slöare eftersom jag inte höjt bränsletrycket.

    Mellan 1000 och 2300 är den som innan ungefär men sen blir den mycket starkare! Drar gott ända till varvstoppet 6200 varv.

    Känns som om det blev minst 25 hk till nu, skitkul!
    Herr 3125

  15. #65
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Bør egentlig være glad du ikke tok toppakninga etc på motoren når du ikke skrudde opp brenseltrykket og kjørte på ren E85.

    Fjern katten din så får du enda bedre skyv i motoren
    One Ring to rule them all

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Det är inte min bil, hon som äger den ville kat skulle vara kvar :P
    Annars hade jag givetvis tagit bort den..

    Att toppackningen skulle gå är otroligt sällsynt med för mager blandning och hög komp, det gäller nog bara turbobilar. Jag började blanda i E85 ungefär år 1992, är ett jättebra bränsle
    Herr 3125

  17. #67
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Misse Vis post
    Det är inte min bil, hon som äger den ville kat skulle vara kvar :P
    Annars hade jag givetvis tagit bort den..

    Att toppackningen skulle gå är otroligt sällsynt med för mager blandning och hög komp, det gäller nog bara turbobilar. Jag började blanda i E85 ungefär år 1992, är ett jättebra bränsle
    E85 er mangelvare i Norge da Hvertfall i Nord-Norge! Tror kanskje det er ei pumpe i Tromsø eller Bodø eller noe slikt...

    Såfemst det ikke blir mere "sprit" tilgjengelig, når vi begynner å bli smått fri for olje, blir nok jeg å lage meg et system for å kjøre med flytende hydrogen Tilsvarer 220 oktan hva banking angår og har mulighet for å utvikle MYE mere energi enn det aller meste av andre alternative drivstoff. Blir nesten kun vann ut av eksosen også

    (nei tenker IKKE på el-hydrogen, men hydrogen brukt i stempelmotor ) Noe El-bil piss blir uaktuellt samme hva
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    er heldighvis en pumpe med e85 her i kristiansand men er hydrogen stasjoner noe som kommer? jeg mener jeg så ett program om at hydro eller noen dreiv å planla masse hydrogen stasjoner i norge, husker ikke om det var får å drive brenselceller eller forbrenningsmotorer, men tror det var sistnevnte

  19. #69
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sebbe Vis post
    er heldighvis en pumpe med e85 her i kristiansand men er hydrogen stasjoner noe som kommer? jeg mener jeg så ett program om at hydro eller noen dreiv å planla masse hydrogen stasjoner i norge, husker ikke om det var får å drive brenselceller eller forbrenningsmotorer, men tror det var sistnevnte
    Er jo samme guffa du fyller på uansett (flytende for å spare plass) Bare at en forbrenningsmotor vil utnytte drivstoffet dårligere, sett i effektivitet, men nå har ikke brenselceller muligheten til å generere særlig mye kraft fort heller så, uten å veie VELDIG mye. Men vil nok tro det helst er beregnet for brenselceller. Jeg personlig ville nok heller valgt å bruke 2x mere hydrogen, men samtidig ha det 1000x mere morro med en stempelmotor
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  20. #70
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. des. 2009
    Sted
    Kristiansand
    Innlegg
    1.217
    Antall takk

    Standard

    så hydrogen åpner nye muligheter for høyere kompressjon og turbotrykk altså? hørtes spennende ut, får håpe brenselceller utvikler seg fortere enn batterier da, slik at vi fortsatt kan kjøre rundt med forbrenningsmotorer og gamle volvoer i framtiden

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    hoppe rett til atomkraft isteden? når hydrogen kommer for fult så gidder man ikke kjøre stempelmotor lengre.....
    One Ring to rule them all

  22. #72
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    http://folkraceshop.se/volvo-b21-b23...ategory_id=101

    som tidligere nevnt er det en kam som er beregnet for 2mm plan. så det skal nok bli bra greier.
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    E85 er mangelvare i Norge da Hvertfall i Nord-Norge! Tror kanskje det er ei pumpe i Tromsø eller Bodø eller noe slikt...

    Såfemst det ikke blir mere "sprit" tilgjengelig, når vi begynner å bli smått fri for olje, blir nok jeg å lage meg et system for å kjøre med flytende hydrogen Tilsvarer 220 oktan hva banking angår og har mulighet for å utvikle MYE mere energi enn det aller meste av andre alternative drivstoff. Blir nesten kun vann ut av eksosen også

    (nei tenker IKKE på el-hydrogen, men hydrogen brukt i stempelmotor ) Noe El-bil piss blir uaktuellt samme hva
    Det har akkurat blitt testa en ombygd Honda VTEC-motor bygget om for hydrogenbruk... Innsugskanalen er bygget om og gir bare en "innsugsventil", den andre holder tett en igjensveiset del av kanalen som et "hydrogenreservoar" på ca 50cc som fores fra en commonrailinjector... og popper bare noen mm opp rett etter BDC og dumper inn høytrykksatt hydrogen i sylinderen.. Ikke så mye som skal til, Lambda = 1.0 for hydrogen er jo 34.3:1 ..

    Men, tom for bensin å bruke? Metanhydrat. Tykt av det på norsk sokkel. Litt kjemi så har man metanol eller LNG for den sakens skyld.. ...og metan er en verre drivhusgass enn CO, så man gjør klimagutta en tjeneste ved å brenne det til Co..
    "Impossible? ...Nah. Just needs more development time."

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. juni 2010
    Sted
    Os ( Bergen )
    Innlegg
    219
    Antall takk

    Standard

    Men, tom for bensin å bruke? Metanhydrat. Tykt av det på norsk sokkel. Litt kjemi så har man metanol eller LNG for den sakens skyld.. ...og metan er en verre drivhusgass enn CO, så man gjør klimagutta en tjeneste ved å brenne det til Co.. [/QUOTE]

    hehe, ja og når man er igang få flere på veien med hydrogenbil også så vi får mer H2O itillegg så er jo drivhusgassene i balangse igjen, bare med mer mettning
    og så bør vi jo avlive kyrene også siden de er stor produsenter av CH4

    men sånn utenom det så har jo denne tråden sklid helt ut.
    945 tic stage 3 (prosjekt), Pajero 3.2 dykkebil, opel astra 1.7TDI kone/sparebørse, Ducati 900super sport, HD-Springer, HD FXR prosjekt igang,

  25. Takk TeamBørnOut takket for denne posten
  26. #75
    Registrerte brukere tennpluggen sin avatar
    Medlem siden
    24. feb. 2010
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    566
    Antall takk

    Standard

    nå "EivindG" har du fått testet oppsettet eller?

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •