Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 91

Tråd: 230fk tåler ikke gass når kald.

  1. #51
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mikmo Vis post
    Prøve å starte den nå, Startet såvit men stoppet etter vært, bilen gikk veldig laft. Hørte at den fikk alt for mye bensin. til slutt så stoppet den, da klarer jeg ikke å få liv i den at. Bilen bruker ikke så mye bensin, Ikke noe mere enn den skal. Har hørt med volvo, men dem vet ikke.
    Prøve litt mere i går, Byttet lmm, Svinghjulsføler, Hadde på kondensfjerner, Prøvde å bytte hjerne, ikke til turbo. Men til en orginal en. Men bilen ble ikke noe bedre. Klarte ikke å starte den på startern, Måtte dra den i gang. Da kom den til slutt. Noen som vet noe? Begynner å bli en smule lei denna bilen nå.

    Tenkte jeg skulle prøve å bytte btr, Kan være den som henger kanskje?
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    vakumlekasje
    One Ring to rule them all

  3. #53
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke fatte hvor det er, Har brukt startgass å sprayet rundt alle stand, mens bilen har gått, Å den øker ikke turtallet, Så synes det er litt rart men...
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  4. #54
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    ikke alltid det syns. må trykktestes
    One Ring to rule them all

  5. #55
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    ikke alltid det syns. må trykktestes
    Hmm, Kanskje det. Men rart den er sånn bare når den er kald.

    Skal prøve å bytte hjerne og btr i morgen, Sjekke at den ikke har kammet over et par tenner også..
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  6. #56
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Tror du regreima spretter tilbake når den er varm? :P

    når det er kaldt så krymper ting... = lekasje.. det finnes ikke en 940 som ikke har lekasjer fra fabrikk så lønner seg å trykkteste uansett
    One Ring to rule them all

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    husk at dårlig strøm også kan gjøre dette.. bilen trekker mye strøm under oppstart og hjernen gjør mye rart.
    One Ring to rule them all

  8. #58
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Tror du regreima spretter tilbake når den er varm? :P

    når det er kaldt så krymper ting... = lekasje.. det finnes ikke en 940 som ikke har lekasjer fra fabrikk så lønner seg å trykkteste uansett
    Så klart gjør den ikke det, Men går å små fjusker når den er varm også, Pluss at den er treig opp i turtall.

    Men hvordan får mann evt trykktestet?

    Bilen har stått inne i 20+ noen ganger, Synes den er litt bedere da. Starter i hvertfall da. Men tåler ikke gass, Stopper og starter ikke igjen.

    Rart hvis det har noe med lekasje å gjøre, fordi den trenger ikke gå lenge før den er frisk. Bilen er ikke akk varm enda da. Motor osv er Iskaldt.
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  9. #59
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    husk at dårlig strøm også kan gjøre dette.. bilen trekker mye strøm under oppstart og hjernen gjør mye rart.
    Vet, Har koblet på start booster så den drar dritt fort rundt på starteren. Men det hjelper ikke...
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  10. #60
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Har ikke sett at du har skrevet at den fjusker når den er kald også. da kan det være mye rart
    kan være en tann på reima da ja
    One Ring to rule them all

  11. #61
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Har ikke sett at du har skrevet at den fjusker når den er kald også. da kan det være mye rart
    kan være en tann på reima da ja
    Ja, lurer litt på det. Skal se på den litt senere i dag. Kommer med oppdatering...
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  12. #62
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Men til neste gang du skal forklare feil så er det lurt å slenge med hele historien.
    Jeg lager ikke en tråd hvor jeg lurer på hvorfor bilen min drar til siden. men utelukker å fortelle om at jeg har mistet venstre forhjul
    One Ring to rule them all

  13. #63
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Men til neste gang du skal forklare feil så er det lurt å slenge med hele historien.
    Jeg lager ikke en tråd hvor jeg lurer på hvorfor bilen min drar til siden. men utelukker å fortelle om at jeg har mistet venstre forhjul
    Hoved problemet med denne bilen, er som det står i begynnelsen i tråden. Den tåler ikke gass når den er kald.

    Jeg har skrevet hva som har blitt byttet, Å hvordan bilen oppfører seg. Mere kan jeg nesten ikke skrive...
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  14. #64
    boman sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Buskerud
    VCCN medlemsnummer
    42
    Innlegg
    2.584
    Antall takk

    Standard

    Min trengte alltid 2-3 forsøk på å starte og døde ofte rett etter at den starta. Bytta bensinfilter og bilen har starta som den skal hver gang siden bytte. Ikke helt likt din case, men skader uansett ikke å bytte hvis det er lenge sida sist. Usikker på serviceintervallene på filterbytte, men var ihvertfall en gang rundt 200-230k.
    Koster ca 380,- hos Volvo.
    Geir Boman Rinde
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Varamedlem

    ---

    Volvo V90 R-design T8 2020

  15. #65
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    husk at dårlig strøm også kan gjøre dette.. bilen trekker mye strøm under oppstart og hjernen gjør mye rart.
    Akkurat på 940 / B230FK er ikke dette et problem faktisk. Har fått start på min selv om spenninga har blitt så lav at motoren såvidt går veldig tungt rundt på starteren.

    Men vet at det er et problem på 960 og mange nyere biler. På noen biler kan starteren gå ganske fort og fint rundt, men fortsatt ikke starte nettopp pga det med for lav spenning til styrenhetene.

  16. #66
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    960ne vil bare ikke starte hvis det er dårlig strøm. 940n har en tendens til å kjøre på enorme mengder suppe (kjenn på dysene å kjenn hvor varme de er. Ikke bra )
    One Ring to rule them all

  17. #67
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Kan komme med en oppdatering nå.

    I går ble følgende byttet:

    Byttet til en annen turbohjerne
    Byttet Btr`n
    Sjekket registeret
    Skrudde av Intercoller, Skal trykktestes. Noen som har noe forslag hvordan jeg kan gjøre dette?

    Bilen starter fremdeles ikke (minus 20) , Nå starter den kun på trill, Men tar litt tid før den kommer. La merke til en ting til som er litt rart, når bilen er varm, å jeg gir mye gass. Stopper den etter pådrag, Da starter den nesten ikke igjen. Stoppet etter pådrag, Har den gjort før også. Men har alltid startet igjen. Men hvis jeg stopper den normalt når den er varm, Starter den med en gang. Bilen går også å små fjusker når den er varm.

    Så på Tirsdag skal følgende byttes.

    Coil
    Tenningshjerne
    Gasspjellbryter
    tomgangsmotor
    Bensinfilter
    Bankesensor
    Sjekke Intercolleren får lekasjer.
    Lese av feilkoder på nytt

    Starter den ikke da, vet jeg faen ikke.

    Kan Katalysatoren være tett?
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  18. #68
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du må ikke ta av intercooleren når du skal trykkteste systemet. Du må sette på alt igjen.
    Dra motoren så den står i 0.
    lag deg et lokk eller no med en nippel på så du kan sette trykk inn på sugesiden på turboen.
    Hører du noen lekasjer da så tett de igjen. (en du bør tette med en gang er den som går til veivhuset).
    Det virker for meg som om du har vakumlekasje....
    Nå som det er "sprengkulde" å det som værre er så kommer kondens og vann inn i luft systemet.
    Bilen til kjærringa gikk som en dass på vei til jobb for noen vintre siden. klemma jeg til så hørte jeg tenningsbank også...
    kom på jobben og lot bilen tine litt. så tok jeg å ta en titt. første synderen for varm luft er jo intercooleren så jeg tok den opp
    http://www.youtube.com/watch?v=Z55dWD_coMg
    Godt jeg ikke hadde sendt en av de store isklumpene gjennom LMM (står på trykksiden )
    Flaks for meg så hadde ikke icn sprekt av isen..
    (nyere volvo har faktisk drenering i intercooleren)

    Noe annet som er VELDIG viktig når du trykktester (1.5bar bør systemet holde tett når du lader 1bar) er at du IKKE vrir på motoren når trykklufta står på. å skal du vri på den (hvis du har noe vass kam eller lignende) så pass fingrene. motoren "våkner"
    har man diesel motor da så kan man ha et problem :P
    One Ring to rule them all

  19. #69
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Du må ikke ta av intercooleren når du skal trykkteste systemet. Du må sette på alt igjen.
    Dra motoren så den står i 0.
    lag deg et lokk eller no med en nippel på så du kan sette trykk inn på sugesiden på turboen.
    Hører du noen lekasjer da så tett de igjen. (en du bør tette med en gang er den som går til veivhuset).
    Det virker for meg som om du har vakumlekasje....
    Nå som det er "sprengkulde" å det som værre er så kommer kondens og vann inn i luft systemet.
    Bilen til kjærringa gikk som en dass på vei til jobb for noen vintre siden. klemma jeg til så hørte jeg tenningsbank også...
    kom på jobben og lot bilen tine litt. så tok jeg å ta en titt. første synderen for varm luft er jo intercooleren så jeg tok den opp
    http://www.youtube.com/watch?v=Z55dWD_coMg
    Godt jeg ikke hadde sendt en av de store isklumpene gjennom LMM (står på trykksiden )
    Flaks for meg så hadde ikke icn sprekt av isen..
    (nyere volvo har faktisk drenering i intercooleren)

    Noe annet som er VELDIG viktig når du trykktester (1.5bar bør systemet holde tett når du lader 1bar) er at du IKKE vrir på motoren når trykklufta står på. å skal du vri på den (hvis du har noe vass kam eller lignende) så pass fingrene. motoren "våkner"
    har man diesel motor da så kan man ha et problem :P
    Takker får et meget bra svar Da skal jeg prøve det på tirsdag. Men det er ikke noe is i intercolleren eller vann, Sjekket det i går. Men kan hende det er en lekasje på den, eller noen av slangene...
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  20. #70
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    En annen ting å passe på er at den pluggen du skrur på sugesiden av turboen må sitte godt (bruk T-klemmer). Og for all del, bruk visir og hørselvern. Hvis pluggen er et stålrør med plate sveiset på enden for eksempel som er skrudd med silikon rett overgang på turboen, så kan du se for deg hvor mange kilo som vil presse den ut (1 kg per kvadratcentimeter * antall bar, pluss at lufta fjører og gir den stor fart hvis den løsner). Hvis den da løsner så skyter den avgårde som et skudd og står inn i veggen. Du vil ikke være i veien for den .

    Trykktesting med luft er livsfarlig, så vær nøye og bruk verneutstyr. Det tryggeste er å fylle alt med vann og kun hatt en liten luftlomme, men det er ikke så praktisk gjennomførbart.

  21. #71
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Var det noen som stod og lo når de anbefalte deg å ha på fult værneutstyr når du trykktesta ditt system :P Jeg ville nok snudd i døra hadde jeg sett det
    One Ring to rule them all

  22. #72
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Var det noen som stod og lo når de anbefalte deg å ha på fult værneutstyr når du trykktesta ditt system :P Jeg ville nok snudd i døra hadde jeg sett det
    Fullt verneutstyr? Er snakk om visir for å beskytte øya og hørselvern for å beskytte øra.

    Jeg har aldri trykktesta systemet mitt, men veit hvor farlig trykkluft kan være hvis det går galt. Ingen som står å ler på jobben eller hvis jeg jobber i et stort sikringsskap på jobben med strømskinner osv og har på meg visir, hørselvern og 1000v hansker. For folk veit hvordan man blir seende ut etterpå hvis det går til helvete, fex mister noe av metall nedpå kobberskinnene.

  23. #73
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Men til neste gang du skal forklare feil så er det lurt å slenge med hele historien.
    Jeg lager ikke en tråd hvor jeg lurer på hvorfor bilen min drar til siden. men utelukker å fortelle om at jeg har mistet venstre forhjul
    Nettopp!!!
    Derfor frister det veldig lite å svare i slike tråder.

    Blir som å kle seg naken midt på E6 i vente på å få seg no. I stedet blir du kjørt flat.

    EDIT: startgass funker forresten dårlig på trykkrør/intercooler i en FK. Selv på tomgang er det et svakt svakt trykk der.

  24. #74
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Hamar
    Innlegg
    296
    Antall takk

    Standard

    Men bare et lite spørsmål, Hva trenger jeg å teste? Holder vel å sjekke, Intercooleren, slagene og Trykkrørene?
    Volvo 940 1998 2.3 Turbo!

  25. #75
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Du trenger som sagt et "lokk" som du klarer å montere på innsuget av turboen. så setter du trykk på dette lokket. Du trenger ikke noe mer. er du smart så monterer du inn en slik "sykkelventil". da kan du bruke vanlig "dekkfyller" og sjekke hvor mye trykk det holder på også.
    One Ring to rule them all

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •