Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 54

Tråd: Håndbrekk / parkeringsbrems

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Det er jo til å stole på hvis du har nye bremseslanger og calipere. Men jeg vet ikke selv om jeg ville parkert bilen i ei utforrenne med kun håndbrekket på over 2 måneder. mulig det går. mulig det ikke går
    Jeg parkerer alltid med bilen i gir uansett så ikke problem for meg. (har vært med på at volvos wire har ryki av...).
    Men jeg ville nok kanskje gått for mazda calipere hvis du er usikker. Hvis i nærheten har en 850 bakstilling med bremser på så kan jeg teste en av mine calipere å se om det er lett å lage en braket til dette. Tviler på at det er akkurat samme inn festning som på 960.
    One Ring to rule them all

  2. #27
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Er i grunn ganske utrolig at volvo har prestert å lage en så fantastisk dårlig løsning...ALLE sliter jo med dårlig effekt\null effekt av håndbrekket sitt... har selv byttet alt av trommel-innmat for KORT tid siden..justert opp "etter boka" og justert vandring inne i bilen.... Jeg stoler IKKE på håndbrekket for å si det sånn..

    Litt kjipt ved bakkestarting osv. (da jeg har folk som skal lærekjøre osv. og da er det jo greit med håndbrekk så en ikke ruller bakover ved bakkestarting) :P Håndbrekk hadde vel heller ikke vert helt feil nå som vinteren setter inn snart og det ville vert greit å kunne bremse uten å skli av veien om bilen skulle begynne å gli bakover..

    Noe Mazda-mekk er ikke aktuellt for min del..ei heller hydraulisk ombygg.. Må da vere mulig å få funksjon i original-brekket vel?? på en eller annen måte?

  3. #28
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Hvorfor lærer du folk å bruke brekket i bakkestart? Det er jo helt feil. de vil slite med dette senere i livet hvis de lærer seg å bruke dette.. det er en uvane som bør avskaffes
    Skal du ha funksjon i brekket så må du bestille alt fra volvo å håpe du får bra deler. bremsesko. kabler. trommler.. alt
    One Ring to rule them all

  4. #29
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Volvo har høy fokus på sikkerhet.. har ikke håndbrekk en sikkerhetsfunksjon? :P
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sikker død ved tap av veske?
    One Ring to rule them all

  6. #31
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Hvorfor lærer du folk å bruke brekket i bakkestart? Det er jo helt feil. de vil slite med dette senere i livet hvis de lærer seg å bruke dette.. det er en uvane som bør avskaffes
    Skal du ha funksjon i brekket så må du bestille alt fra volvo å håpe du får bra deler. bremsesko. kabler. trommler.. alt
    Hvorfor? Nei..jeg vet ikke jeg? Kanskje fordi bakkestarter i rimelig vertikale oppoverbakker ikke er så altfor lett for noen som aldri har kjørt bil før?

    Ser ikke helt problemet med det i det hele tatt.. Men om du gjør det, så for all del, do elaborate Ved normal bakkestarting bruker en naturlig nok ikke brekk..

  7. #32
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Lov meg å si ifra når disse du lærer dette til skal ta en bakkestart med en nyere bil med elektronisk brekk
    (alle biler får det snart. mange har allerede )
    kan bli en youtube hit
    One Ring to rule them all

  8. #33
    Registrerte brukere R-M-I sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    935
    Antall takk

    Standard

    Kan ikke se problemet med å ha brekket på i en bakke når en skal løse bilen? Ang. de bilene med elektronisk brekk..hva gjør du i så fall om du parkerer en bil med dette på i en bratt oppoverbakke? :P Som du så skal løse ?

    sånn jeg ser det påser vel bare et aktivt\delvis aktivt brekk at bilen ikke ruller FOR mye\for fort bakover når de skal løse bilen i veldig bratte bakker..

    De jeg har med meg i bilen lærer naturlig nok å løse bilen på "vanlig" måte... det er i de mer EKSTREME tilfellene (f.eks der en rett og slett ikke KAN rulle for mye bakover uten å ta borti noe) jeg mener at det er greit å jukse litt med brekket

    Uansett, så er ikke det et problem i 850'en..siden brekket har ca NULL funksjon uansett..
    Sist endret av R-M-I; 03/11/10 kl 11:16

  9. #34
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    mange av bilene med elektronisk brekk, låser faktisk brekket straks man stopper opp i oppoverbakke for å ikke trille bakover. så løser det ut straks man får satt i gang. slik var 5-serien jeg prøvekjørte nylig.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    merce har hatt samme funksjon i mange år også. men det er ikke "brekket" som går på. det er bare en "hjelpe brems". fin i kø og sånt.
    Du merket nok at den bremset på "alle" hjulene og ikke bare bakdekka. for hadde den brukt "brekket" så kan man få en overaskelse
    oppdaget dette systemet under køkjøring for noen år siden når jeg syns bilen "gikk så tungt" men 2 tapp på pedalen så gikk den ut av den "modusen"

    en bil med elektronisk brems i bratt oppoverbakke utløser du på samme måten som uten elektrisk håndbrekk. man tar av håndbrekket får man skal kjøre. enkelt å greit. begge hendene på rattet. Hadde tatt seg ut som lastebil folk og andre folk skulle brukt brekket på den måten ville stått trailere med av-vridde mellomaksler i hver eneste bakke bortover
    One Ring to rule them all

  11. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Jeg er glad for at denne tråden blir holdt i live, men kan vi komme tilbake til topic, please?

    At Volvo har en dårlig løsning på 850 (og muligens andre modeleller) hersker det liten tvil om, men jeg ønsker å finne en god løsning på dette, for jeg ser at jeg ikke er alene!

  12. #37
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    tegn opp i cad eller finn en bakstilling med brems på du så skal jeg sjekke om det passer for deg
    One Ring to rule them all

  13. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    tegn opp i cad eller finn en bakstilling med brems på du så skal jeg sjekke om det passer for deg
    cad kjenner jeg ikke til, og jeg vet nok ikke helt hvor jeg kan finne en bakaksel..?

  14. #39
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    skal høre med en kammerat som har 850. kanskje jeg får sjekka en dag. er kjapt gjort å lage en adapter ihvertfall
    Begynner å jobbe igjen i morra så får ikke blitt før til helgen :/
    One Ring to rule them all

  15. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    det er flott! Da venter jeg i spenning på tilbakemelding!

  16. #41
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    bra, er fler her som også var interesert. så biltema i nærheten av østfold er tømt for mazda 626 calipere vistnok :P
    One Ring to rule them all

  17. #42
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juli 2010
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Har samme problemet med brekket på 850'en min. Har også byttet wire, bremsebånd, rengjort tromler, osv.

    Min teori er at jeg får for lite vandring på bremsebånda. Det kan virke som den draarmen wiren festes i, bake i tromlen, stopper mot wirestrømpen. Dette medfører at bånda så vidt flytter på seg når jeg strammer til brekket, uansett hvordan det er justert.
    Laget et provisorisk feste, kortere enn det orginale og fikk mer vandring på bremsebånda.

    Synes hele greia er merkelig, og tror kanskje min løsning blir å få laget til nye og kortere armer slik at en i alle fall får strammet bremsebånda skikkelig når en drar i brekket.

    Noen synspunkter?

    Deler av armen er synlig på bildet.

  18. #43
    Registrerte brukere Roffy sin avatar
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    108
    Antall takk

    Standard

    hm.... mazdaløsningen hørtes ikke dom ut :-) men for all del hold dere unna vw og ford calippere, håndbrekk løsningen deres stinker....

    men... åssen er tverrsnittet på stempelene iforhold til org 850 ?

  19. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. sep. 2010
    Sted
    Nordhordland
    Innlegg
    117
    Antall takk

    Standard

    Var ute for et merkelig fenomen med min 855, håndbrekket virket ikke når jeg hentet bilen pga def wire. Skiftet dette samt sko og generell rens.
    Nå virket brekket... forover men ikke bakover (!?) Irriterende siden jeg bor noe brattlendt til og bruker brekket ved bakke start. Var forøvrig ikke klar over at dette er amatør fakter før nå . Har funket fint for meg i 25 år både med personbil og lastebil Skivene var nesten nye så de hadde jeg ikke skiftet, men ved innkjøp av nye viste det seg at de brukte hadde endel større diameter på trommelen. Monterte skivene og det funket både forover og bakover

  20. #45
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Noen som har noen flere forslag her?

  21. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. nov. 2010
    Sted
    Norge
    Innlegg
    22
    Antall takk

    Standard

    Sliter med samme problem med min 850 no..
    Kjøpte bilen med en håndbrems som ikkje fungerte (forrige eiger sa at den var koblet fra og har vært slik så lenge han hadde den)
    kjøpte ALT nytt, målte lengden på vaierene (det var de korteste) og monterte alt i hop, og jaggu var det NULL effekt i håndbremsen.
    Må dra opp noen knepp før den i det hele tatt begynner å ta tak i vaierene..
    Alt er strammet opp så mye det kan, men hjelper null og niks.. kan dra håndbremsen helt opp uten noe form for motstand.
    noen så har en idè på hva så kan gjøres?
    Er IKKJE interressert i noe ombygging.

  22. #47
    Registrerte brukere Kjell V70 sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Sarpsborg, Østfold
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Hehe, jeg begynner å lure litt nå jeg. Har jeg fått tak i den eneste av både 850 og V70 som brekket virker på? Jeg har aldri hatt noe problem på mine, og jeg brukker brekket mye, spesielt på vinteren. Kanskje de må på Volvomuseet? "De 2 eneste som brekket virker på"

  23. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. sep. 2010
    Sted
    Ski
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Mitt funker også som bare det!!! '98 S70! Kvalitetsvogn!

  24. #49
    Registrerte brukere konso sin avatar
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Sted
    Ogndal/ Steinkjer
    Innlegg
    594
    Antall takk

    Standard

    Hvor kommer delene du har byttet ut fra?
    Biltema sine sko funker lite bra, fikk ikke de til å sette seg i skiva etter bytte pga dålig virkning. Ble så jeg kjøpte original hos Volvo, og de satte seg med en gang.

    Når du skal grunnjustere så slakk ut helt foran, sjekk at wirene returnerer helt bak, grunnjustere bak og stram til foran. Var ut for det problemet på en 850 jeg hadde tidligere etter jeg byttet wirene. Der gikk ikke wirene helt i retur i starten, men etter jeg gjorde som skrevet over så ble det bra. Og pass på og bruke et grovt sandpapir og rubbe opp båndene og trommelen før montering, så tilpasser de seg fortere.
    Volvo løs
    Tidligere: 2006 V70 Summum D5 185hk
    04 S80 2,4D+, 94 850GLT og 84/87 740dieseler

    Ingenting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid

  25. #50
    Registrerte brukere Cabrinha sin avatar
    Medlem siden
    30. okt. 2010
    Innlegg
    60
    Antall takk

    Standard

    Dette er mystisk. Jeg er førstegangseier av 1999 mod V70. (855). Makan til håndbrekk har jeg aldri opplevd. Skal banne på at jeg kunne holdt bilen på brekket i Vikersund hoppbakke om den hadde vært asfaltert.

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •