Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 51 til 75 av 76

Tråd: t5 trimming

  1. #51
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    xc70 2,4/2,5 med 193hk og 270nm er den einaste motoren som er og få godkjent i 240((?)..korleis er denna motoren og trimme på?er vel 83mm borr på denna blokka

    og korleis er toppen og kammane på dessa motorane orginalt?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  2. #52
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. april 2011
    Innlegg
    143
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    hvem, hva er MAGICMAN?
    En fra fredrikstad,har vel drivi med bil og motor bygging så vidt jeg veit.

  3. #53
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    xc70 2,4/2,5 med 193hk og 270nm er den einaste motoren som er og få godkjent i 240((?)..korleis er denna motoren og trimme på?er vel 83mm borr på denna blokka

    og korleis er toppen og kammane på dessa motorane orginalt?
    Toppen er god, kammene som sitter i den originalt er slappe. 83mm borring gjør den lite ønskelig for uttak over 450Nm...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  4. #54
    Registrerte brukere Amundsen T5r sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Nordkisa
    VCCN medlemsnummer
    1183
    Innlegg
    1.601
    Antall takk

    Standard

    Da kan man vell bruke kammer fra 2,5GLT ?
    Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..

  5. #55
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Amundsen T5r Vis post
    Da kan man vell bruke kammer fra 2,5GLT ?
    De funker ganske greit, og er forsåvidt de beste kammene til femmertrimming som er levert originalt fra Volvo. Men det finnes bedre kammer å få tak i, men da må du utenfor Volvos delekatalog... KM-kams har noen fine
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  6. #56
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Toppen er god, kammene som sitter i den originalt er slappe. 83mm borring gjør den lite ønskelig for uttak over 450Nm...
    okei takk for svardå kan ein jo eventuelt godkjenne bilen med ein 2,4/5 også bytte til 2,3 liter etterpå viss ein skal trimme litt og vil være på den sikre sida
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  7. #57
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Sted
    hjartdal/telemark
    VCCN medlemsnummer
    733
    Innlegg
    1.249
    Antall takk

    Standard

    hva er forskjellen på b5234t å b5204t igjen? er det samme borring. turbo som er forskjell?

  8. #58
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kompi Vis post
    hva er forskjellen på b5234t å b5204t igjen? er det samme borring. turbo som er forskjell?
    samme borring på 81mm. Annen turbo og kortere slag (2L har 77mm slag mens 2,3 og 2,5 har 90mm)
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  9. #59
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Går å kjøre 83mm borr med høy effektuttak om du bruker Darton løse sylinderforinger. Har selv nettopp kjøpt ett sett

  10. #60
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Går å kjøre 83mm borr med høy effektuttak om du bruker Darton løse sylinderforinger. Har selv nettopp kjøpt ett sett
    kva var prisen på detta då?blir det t5 i 244en eller er det til bruksbilen?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  11. #61
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Går å kjøre 83mm borr med høy effektuttak om du bruker Darton løse sylinderforinger. Har selv nettopp kjøpt ett sett
    Darton sine er bare unødig tunge, og leder varme dårlig... De er i jern, noe som gjør at de 4 millimeterne gods det er på det flate området (mellom syllene) veldig bekymringsfullt iom at jern ikke har sin primære styrke mot strekkbelastninger, som det jo blir i ei sylinder med trykk ...

    Jeg ville i alle fall gått for 81mm bor uansett i en blokk som skal hentes ut betydelig effekt av.

    Jeg for min del har fått CNC-dreid meg foringer ut fra egne tegninger med 5mm gods hele veien rundt (dvs. 81mm bor i fullsirkulære foringer) I seighardt Kromnikkelmolybdenstål (34CrNiMo6)

    Dette materialet har ca. 125% strekkfastheten (Min. 1000N/mm^2) til ductile iron (Min. 800N/mm^2) og er MYE seigere, så det fjærer istedet for å sprekke... Det "tynne" godset gjør også at de leder bort varme bedre og hele veien rundt, iom at de er helt runde.

    De kosta meg 10k og det er neppe så drastisk mye mere enn hva man må betale for Amerikanske foringer som feks. Darton som ar laget av et billig tidlig 1900-talls materiale...

    Såher ser mine ut:



    Grunnen til at de er tynnere imot toppen er at det skal tres over ei tykk plate av 7075-T6 alu over dem når de er satt i blokka, for ekstra støtte og for å gjøre blokka høyere slik at 160mm lange råder kan brukes kontra de skummelt korte 139,5mm som sitter der originalt med 90mm veiva...

    Tiltenkt for BMEP på 50+ Bar...
    Sist endret av Njål Nilssen; 16/05/11 kl 19:37
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  12. #62
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Her var det snakk om ha det i en V70N R motor med 83mm borr og moderat med effekt. De blokkene sprekker jo allerede ved litt hard gassing og chiptrim. Og den bilen jeg så på hadde ferdig sprekt blokk. Men det blir vel ikke noe kjøp så disse foringene blir liggende. Sikkert ikke optimale, men langt bedre enn std 83mm borr blokk.

  13. #63
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Her var det snakk om ha det i en V70N R motor med 83mm borr og moderat med effekt. De blokkene sprekker jo allerede ved litt hard gassing og chiptrim. Og den bilen jeg så på hadde ferdig sprekt blokk. Men det blir vel ikke noe kjøp så disse foringene blir liggende. Sikkert ikke optimale, men langt bedre enn std 83mm borr blokk.
    Ja sterkere enn orginalt skal ikke mye til egentlig

    Du kan evt. lage slike foringer som meg, men ikke bygge på blokka. De blir mindre kompliserte da... Og selv med 83 bor bør de fint tåle mye mere enn hva "moderat" (dvs. i duren 600hk) trimming utsetter de for...

    Også viktig å lage støtte i toppen av sylindrene på disse motorene iom at de ikke har det originalt, noe som er med på å få dem til å sprekke. De blir nesten stående å vibrere sideveis i takt med vinkelen på råden...
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  14. #64
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Det har Darton allerede på sine. Daton in B5234T Har uansett allerede kjøpt og betalt de, men vet ikke hva jeg skal bruke de til ennå. Prisen var ikke så avskrekkende eller. Samtlige sprukkne 83mm blokk som jeg har sett har vært sprekt imellom sylindrene helt oppe ved dekkplanet.

  15. #65
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Det har Darton allerede på sine. Daton in B5234T Har uansett allerede kjøpt og betalt de, men vet ikke hva jeg skal bruke de til ennå. Prisen var ikke så avskrekkende eller. Samtlige sprukkne 83mm blokk som jeg har sett har vært sprekt imellom sylindrene helt oppe ved dekkplanet.
    Er vel pga den lille ekspansjonsslissa som egentlig var tiltenkt for å hindre nettopp det, samt gi bedre kjøling, men det virker mot sin hensikt har det vist seg... Svenskene bruker å ta en kjappis der og trøkke følerblad mellom der Dog Darton sine er bedre enn originalt på det området iaffal. Men kjøler ikke helt like bra...
    Sist endret av Njål Nilssen; 22/05/11 kl 11:57
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  16. #66
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Ja, men om skaden allerede er skjedd så er det en grei måte å "redde" blokka på fremfor å kjøpe seg en brukt blokk/topp til 28-30000SEK for B5254T4 (S60/V70R) motor. Men nå er det vel ikke sikkert jeg får bruk for de alikevel da det ser ut til at det ikke blir den bilen jeg så meg ut først. Var litt rask på avtrekkeren der. Fant ut at jg kunne kjøpe foringer siden jeg er i USA nå, men det gikk skeis med frakta til der jeg oppholder meg så fikk de sendt hjem istedet....

  17. #67
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Ja, men om skaden allerede er skjedd så er det en grei måte å "redde" blokka på fremfor å kjøpe seg en brukt blokk/topp til 28-30000SEK for B5254T4 (S60/V70R) motor. Men nå er det vel ikke sikkert jeg får bruk for de alikevel da det ser ut til at det ikke blir den bilen jeg så meg ut først. Var litt rask på avtrekkeren der. Fant ut at jg kunne kjøpe foringer siden jeg er i USA nå, men det gikk skeis med frakta til der jeg oppholder meg så fikk de sendt hjem istedet....
    De passer jo i andre hvitmotorer også da De er jo så å si identiske de fleste av dem...

    Men skal du ha sterk blokk... kjøp deg en billig havarert D5244T altså volvos egen 20v diesel. De etter 2004 er sterkest. Blokka er 19,5mm høyere enn bensinblokk. Ellers er alt så å si identisk, nyere bensintopper passer rett på. Veivene passer også rett over, så det eneste du trenger er råder som er 159mm lange

    Men siden du allerede har foringene på vei, kan du jo like greit putte de i hvasomhelst av hvitmotorer... går jo ikke i dieselblokka, men den trenger de ikke uansett
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #68
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    har eit lite spørsmål her, kva skiller ei 2,3l turboblokk fra ei 2,3l suge blokk på dessa motorane?
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  19. #69
    Registrerte brukere GMV sin avatar
    Medlem siden
    05. feb. 2010
    Sted
    Skatval, Norway
    Innlegg
    3.465
    Antall takk

    Standard

    Finnes ikke 2,3 sugemotor, kun 2,0 og 2,5....

  20. #70
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Finnes ikke 2,3 sugemotor, kun 2,0 og 2,5....
    Korrekt!
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #71
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    har eit lite spørsmål her, kva skiller ei 2,3l turboblokk fra ei 2,3l suge blokk på dessa motorane?
    Som GMV sa... men hvis du tenker på sugemotor og turboblokkene generellt, så har turbo utgavene tur og retur ti lturboen fresa ut, og underspylinga er der.

    På sugis er alt dette støpt igjen.

    Og på første generasjon (N-serie) så vil du tydelig kunne skille mellom turboblokk og sugis, da regulatorene (og de støpte "bossene" til disse) til underspylinga og underspylingsdysene er lokalisert på utsiden av blokka på eksossiden. På sugisene er ikke disse bossene støpt engang, men du kan se profilen av de der di ville vært.

    Første gen. av T6 har også de eksterne dysene, men på sugisutgavene av sekserblokka kan det ikke sees noen profil til disse bossene, ei heller retur til turbo.

    På andre gen. (RN-serie) gjelder det samme, men her sitter det kun en regulator i en av oljakanalene (husker ikke om det var framme, eller i nærheten av en av veivoverfallene) og dysene sitter skrudd fast på innsida av blokka. Også her er disse kanalene støpt igjen på sugis utgavene, som jeg har skjønt det. Har ikke pilla så mye selv på RN motorene så skal ikke si for sikkert.

    Nyeste gen. (RNC-serie) har jeg ikke fått satt meg inn i i det heletatt, så skal ikke uttale meg om de...

    Vet bare at det er ganske store forndringer på RNC ift. N og RN motorene, mye nye hull her og der, hvor andre er lagt igjen, og de kan man heller ikke bruke 960 motorfester for å få stilt de "rettveien" i feks. 7/900 serie.
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  22. #72
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av GMV Vis post
    Finnes ikke 2,3 sugemotor, kun 2,0 og 2,5....
    okei, miss frå mi side Takk for svar
    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Som GMV sa... men hvis du tenker på sugemotor og turboblokkene generellt, så har turbo utgavene tur og retur ti lturboen fresa ut, og underspylinga er der.

    På sugis er alt dette støpt igjen.

    Og på første generasjon (N-serie) så vil du tydelig kunne skille mellom turboblokk og sugis, da regulatorene (og de støpte "bossene" til disse) til underspylinga og underspylingsdysene er lokalisert på utsiden av blokka på eksossiden. På sugisene er ikke disse bossene støpt engang, men du kan se profilen av de der di ville vært.

    Første gen. av T6 har også de eksterne dysene, men på sugisutgavene av sekserblokka kan det ikke sees noen profil til disse bossene, ei heller retur til turbo.

    På andre gen. (RN-serie) gjelder det samme, men her sitter det kun en regulator i en av oljakanalene (husker ikke om det var framme, eller i nærheten av en av veivoverfallene) og dysene sitter skrudd fast på innsida av blokka. Også her er disse kanalene støpt igjen på sugis utgavene, som jeg har skjønt det. Har ikke pilla så mye selv på RN motorene så skal ikke si for sikkert.

    Nyeste gen. (RNC-serie) har jeg ikke fått satt meg inn i i det heletatt, så skal ikke uttale meg om de...

    Vet bare at det er ganske store forndringer på RNC ift. N og RN motorene, mye nye hull her og der, hvor andre er lagt igjen, og de kan man heller ikke bruke 960 motorfester for å få stilt de "rettveien" i feks. 7/900 serie.
    okei skjønnerSå då er det ikkje nokon utvei utenom og bruke 2,3l turboblokk då..
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

  23. #73
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av amazonbrage Vis post
    okei, miss frå mi side Takk for svar


    okei skjønnerSå då er det ikkje nokon utvei utenom og bruke 2,3l turboblokk då..
    går jo ant å bruke ei 2L (81mm borr) sugis blokk, men da må du modde endel for å få underspyling, tur og retur til turbo osv.

    Så letteste er nok å skaffe en komplett turbomotor
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  24. #74
    Registrerte brukere Amundsen T5r sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Nordkisa
    VCCN medlemsnummer
    1183
    Innlegg
    1.601
    Antall takk

    Standard

    Skal du ha 2,3l kan du også bruke 2,0l turboblokka.
    b5204t2
    Jeg har brukt mine penger på volvo , fyll og damer , resten har jeg tullet bort..

  25. #75
    volvobrage sin avatar
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Oppedal
    VCCN medlemsnummer
    2800
    Innlegg
    4.615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    går jo ant å bruke ei 2L (81mm borr) sugis blokk, men da må du modde endel for å få underspyling, tur og retur til turbo osv.

    Så letteste er nok å skaffe en komplett turbomotor
    ja, skjønner"problemet" er at eg må ha ein 2,4/5 først for og godkjenne ogsåå få tak i ein 2,3 som eg kan oppgradere litt..unødvendig pengebruk og kjøpe to motora føle eg:s
    Bruksbil: Volvo 945 1995
    Prosjektbil: Volvo 242DL 1980
    X - bilar: Volvo 240GL 1983, Volvo 740GL 1991, Volvo V70 T5 AWD 1997, Volvo 940LT 1997, Volvo 960 1995, Volvo Amazon 1967 herregårdsvogn

Side 3 av 4 FørstFørst 1 2 3 4 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •