Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 31

Tråd: xenon i grøftelys - biltilsynet

  1. #1
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard xenon i grøftelys - biltilsynet

    Må på etterkontroll av bilen ettersom de ikke var fornøyde med xenon i nærlysene mine + orange parklys.

    Men de merker ikke grøftelysene mine så...

    Er det noen regler for det? Finner ikke noen konkrete svar på nettet. Hvis det IKKE er lov, og jeg bare kobler ut grøftelysene, blir det en 1er feil eller 2er feil? Siste alternativ er vel bare å ta de vekk fra bilen.

    Takker for svar
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Xenon i tåkelys er selfølgeligt ikkje lov.
    Har du tåkelys på bilen, skal dei virke.
    Om det er 1 eller 2´er feil, veit eg ikkje

  3. #3
    Registrerte brukere Anders sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Det er vel ikke noe regler om at man ikke kan ha xenon i tåkelys.
    Kravet er at det skal være hvitt (eller gult) lys, og pæren skal være e-merket.

    Jeg har blitt stoppet i kontroll, biltilsynet sjekket rundt bilen, jeg har xenon i spredere, de sa ikke noe om det. God tur videre, fikk jeg beskjed om. Hoi hoi.
    Sist endret av Anders; 29/10/10 kl 12:22 Begrunnelse: gult lys også...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. feb. 2010
    Sted
    Lærdal
    Innlegg
    458
    Antall takk

    Standard

    Reglene henger etter fordi dei ikkje har tenkt på alle idiotene som skal ha xenon i tåkelysa.
    Og dei fleste har ikkje altfor mykje peiling på reglene. (politi, biltilsynet osv)

    Men lyktene skal selfølgeligt være godkjente for xenon.

    I nærlys skal det væra automatisk høgdejustering og lyktespyling.
    Det er for å unngå uønska blending.
    Men når halogen tåkelys blender mykje meir enn nærlys, korleis trur du det er å møte ein idiot som skal brife med xenon i tåkelysa?

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. juni 2010
    Sted
    fetsund
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    blir kun 1er feil om tåkelys ikke funker

  6. #6
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 245racing Vis post
    blir kun 1er feil om tåkelys ikke funker
    Høres bra ut Andre som kan bekrefte dette? Skal du bli blendet av grøftelysene mine så må vedkommende allerede ligge på bakken :P
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  7. #7
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    om du taper over grøftelysa med sølvtape slik at du ikke ser dem, så skal du ikke få feil i hele tatt på dem... Det jeg har gjort når jeg ikke h ar gidda og kuke med og bytte pære

  8. #8
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cossykiller Vis post
    om du taper over grøftelysa med sølvtape slik at du ikke ser dem, så skal du ikke få feil i hele tatt på dem... Det jeg har gjort når jeg ikke h ar gidda og kuke med og bytte pære
    Men ser ikke dette dumt ut ? :P Så begynne BT å gjøre seg vrange på dette også... :/

    Hørte oppe på bilextra om hvordan det var med xenon på grøftelys og han sa at så lenge det ikke lyser RETT fram har det ingenting å si. Ser jo på grøftelyset at det er en plastikkhette som blokkerer lyset framover, men så er det regler om at lykta må være godkjent for xenon.. fram og tilbake, og alle sier forskjellige ting :P
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  9. #9
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Krav til Xenon i nærlys er jo klare glass, automatisk lykte-justering og lyktespyling. Ville vel tro at det var de samme krava til spredere med xenon? Med tanke på at det er lys som man ikke dimmer ned.? Er det i heletatt noen biler som kommer med xenon i spredere originalt? Tror jeg aldri jeg har sett
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  10. #10
    Registrerte brukere cossykiller sin avatar
    Medlem siden
    10. feb. 2010
    Sted
    Kleppe, Norway
    Innlegg
    927
    Antall takk

    Standard

    jao m det ser dumt ut kan du vel gi en fin faen i så lenge dem ikke kan si noe på det, ihvertfall det jeg gjorde på min når det ene lyset ikke virka

  11. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Er det ikke bare å nappe ut sikringa på dnna kretsen da? Da blir det evt. en 1-er feil. Er det jeg gjør når jeg drar på EU-med bila mine. Nappe ut sirkringa på tusen metre (og ekstra parklys). Da har dem ingenting å si på detta

    Samme dumme greia med vindusviskere; fungerer de, men ikke stopper så er det 2-er mangel, men hvis de i det hele tatt ikke fungerer så er det en 1-er mangel
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #12
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av todleif Vis post
    Xenon i tåkelys er selfølgeligt ikkje lov.
    Har du tåkelys på bilen, skal dei virke.
    Om det er 1 eller 2´er feil, veit eg ikkje
    Det er vel heller ikke lov med det i hovedlysene/kjørelysene da du må ha godkjente lykter med ninåregulering. I ekstra lyskilder (f.eks. spredere) så er vel dette tillatt?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  13. #13
    Registrerte brukere Nilsebu sin avatar
    Medlem siden
    16. feb. 2010
    Sted
    Haugesund, Norway, Norway
    Innlegg
    2.197
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Det er vel heller ikke lov med det i hovedlysene/kjørelysene da du må ha godkjente lykter med ninåregulering. I ekstra lyskilder (f.eks. spredere) så er vel dette tillatt?
    Er ikke lov i nærlys nei.. med mindre du har auto justering etc.. men langlys er det lov.. men vi er fortsatt usikre på grøftelys.. blir vel bare til at jeg taper dem igjen å sier at jeg ikke har grøftelys :P
    Volvo XC90 2,5T - 2004 - Bruksbil
    Volvo V70 2,0 LT - 1997 - R-design
    Volvo S70 2,0 LT - 1998 - Prosjekt kommer
    Honda Rebel 250ccm - 1998
    http://forum.vccn.no/showthread.php?t=2054

  14. #14
    mafian sin avatar
    Medlem siden
    06. mars 2010
    Sted
    Vestfold/Hof/Vassås
    VCCN medlemsnummer
    2352
    Innlegg
    169
    Antall takk

    Standard

    Såvidt jeg veit så er ikke tåkelys foran noen feil i heletatt på pkk? Om jeg ikke husker helt gærn't da. Kan sjekke kontrollveiledninga på jobben på mandag Men tror det kun er tåkelys bak som er feil. Og da 1'er feil. Ikke 100% sikker på de foran altså
    -11 XC70 D3 Summum - Oyster Grey Pearl - Konebil
    -16 XC70 D4 Summum - Onyx Black - Bruksbil
    -92 240 B230FK - 601 Rød - Sommerbil

  15. #15
    Registrerte brukere Mr. Crepsley sin avatar
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Senja
    Innlegg
    1.667
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av todleif Vis post
    Reglene henger etter fordi dei ikkje har tenkt på alle idiotene som skal ha xenon i tåkelysa.
    Og dei fleste har ikkje altfor mykje peiling på reglene. (politi, biltilsynet osv)

    Men lyktene skal selfølgeligt være godkjente for xenon.

    I nærlys skal det væra automatisk høgdejustering og lyktespyling.
    Det er for å unngå uønska blending.
    Men når halogen tåkelys blender mykje meir enn nærlys, korleis trur du det er å møte ein idiot som skal brife med xenon i tåkelysa?
    Hvordan i guds hellige navn klarer du å bli blenda av tåkelys? Ser du rett på lysa til bilene du møter?

    Regner sterkt med at biltilsynet vet hvordan de der reglene er og.
    Jørgen Simonsen

    1976 Volvo 242 - Bygdestyggen
    2013 Kia Cee'd Exclusive - Kondemnert
    1978 Volvo 265 V8 - Under restaurering

  16. #16
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Mr. Crepsley Vis post
    Hvordan i guds hellige navn klarer du å bli blenda av tåkelys? Ser du rett på lysa til bilene du møter?
    Tåkelys i seg selv er ikke særlig blendende, men brukt sammen med nærlys blir det faktisk MYE sterkere lys, og jeg føler meg mer blenda av idioter som kjører med tåkelys og nærlys, enn med tåkelys og parklys. (som er lov)
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  17. #17
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Joakim-G_R Vis post
    Tåkelys i seg selv er ikke særlig blendende, men brukt sammen med nærlys blir det faktisk MYE sterkere lys, og jeg føler meg mer blenda av idioter som kjører med tåkelys og nærlys, enn med tåkelys og parklys. (som er lov)
    Ikke lov å kjøre med tåkelys + parklys om kvelden, bare om dagen, og regner med du ikke blir blenda om dagen?

    Tåkelys og nærlys er vel bare lov å kjøre med om kvelden dersom du virkelig har behov for det? Dvs masse tåke . Ellers er det ikke lov. Men vil ikke si jeg blir så veldig blenda av folk jeg møter som kjører med tåke+nær. Blir mer blenda av nye biler med original xenon i nærlysa, selv om det er automatisk høyderegulering, lyktespylere og det som er. Hvertfall hvis du møter de over en bakketopp.

  18. #18
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mafian Vis post
    Såvidt jeg veit så er ikke tåkelys foran noen feil i heletatt på pkk? Om jeg ikke husker helt gærn't da. Kan sjekke kontrollveiledninga på jobben på mandag Men tror det kun er tåkelys bak som er feil. Og da 1'er feil. Ikke 100% sikker på de foran altså
    Tåkelys foran går som ekstrautstyr vel og merke. Når ekstrautstyret ikke yter sin funksjon, så skal det heller ikke taes med i PKK. Men om du taper over, og sier at du ikke har så skal det funke.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. des. 2009
    Innlegg
    706
    Antall takk

    Standard

    Hvordan er det da med ettermontert xenon i langlys? kunne tenkt meg deg for effekten sin del og ikke for småjentene sin..

  20. #20
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    er ikke lov samme hva du gjør så lenge lyktene dine ikke er godkjent for det. men det er etter min mening mye bedre med kun xenon i langlys og ikke nær. trossalt da du trenger det. xenon i nærlys er etter min mening det samme som drapsforsøk i de rette situasjonene.

  21. #21
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av M.Engelsen Vis post
    Hvordan er det da med ettermontert xenon i langlys? kunne tenkt meg deg for effekten sin del og ikke for småjentene sin..
    Har planer om å sette inn 70w xenon i bøttelyktene mine etterhvert, så da får du se forskjellen da

    Kan egentlig referere til en film på youtube med 7x100w xenon. Dette er i statene selfølgelig :P



    Sitat Opprinnelig postet av kermitt Vis post
    er ikke lov samme hva du gjør så lenge lyktene dine ikke er godkjent for det. men det er etter min mening mye bedre med kun xenon i langlys og ikke nær. trossalt da du trenger det. xenon i nærlys er etter min mening det samme som drapsforsøk i de rette situasjonene.
    +1 Helt greit så lenge nærlysa er lystert, men det er helt jævelig å møte noen med xenon nærlys + gode spredere MED xenon! Det er det som er drapsforsøk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  22. #22
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Nice, det var ikke reint lite lys . Men han skulle kjørt på med 4300 Kelvin da så hadde det blitt mer lys .

  23. #23
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Det er lov med xenon i tåkelys.

    Grunn: Det skal kun benyttes sammen med parklys om dagen, og kun ved behov om kvelden.

    Kilde: BT i Kongsberg.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av henrik940 Vis post
    Det er lov med xenon i tåkelys.

    Grunn: Det skal kun benyttes sammen med parklys om dagen, og kun ved behov om kvelden.

    Kilde: BT i Kongsberg.
    Men det må vel være lykter som er godkjent med xenon eller er det lov å hive det inn i hvilke som helst tåkelys?

  25. #25
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Bare å klemme inn i hvem som helst lykter. Blir som ekstralys.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •