Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 2 av 2 FørstFørst 1 2
Viser resultater 26 til 39 av 39

Tråd: Mulighet for å koble sammen flere antenner?

  1. #26
    Registrerte brukere Torra sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Melhus, Sør-Trønderlag
    Innlegg
    2.156
    Antall takk

    Standard

    Win!!

  2. #27
    Registrerte brukere Madice sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.039
    Antall takk

    Standard

    Det var egentlig en bra forklaring, Tore!
    Tiguan Exclusive R 2014
    164 '70
    03 Berlingo
    (X)Touran '07 Exclusive
    (X)Audi A4 1.8Ts 99
    (X)740 GL 90

  3. #28
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Madice Vis post
    Det var egentlig en bra forklaring, Tore!
    +1! Blei noe klokere ut av teroien min

    Så det vil på en måte si at det ikke har noen hensikt å koble 2 stk antenner i 37,5ohm? Etter som jeg skjønte så vil det bli refleksjoner som du sier. Da kan man jo lodde inn en ekstra motstand og fremdeles ha to antenner?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #29
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    +1! Blei noe klokere ut av teroien min

    Så det vil på en måte si at det ikke har noen hensikt å koble 2 stk antenner i 37,5ohm? Etter som jeg skjønte så vil det bli refleksjoner som du sier. Da kan man jo lodde inn en ekstra motstand og fremdeles ha to antenner?
    Korrekt. Det har ingen hensikt å koble sammen to 37.5 ohms antenner. Du vil neppe finne slike antenner heller da det ikke er standard. Og problemet med å koble inn en ekstra motstand er at den vil gjelde akkurat der den settes inn. Tenk på vannrørene; skal du kunne kompsensere for at ett vannrør blir tynnere, må du ha ett vannrør ekstra i parallell med det tynne slik at du får samme tverrsninttet som foran. Siden det ene vannrøret fører til tanken du skal ha (radien) må det andre føre til intet, da tanken bare har en inngang. Altså: effekten av signalet som går inn i denne motstanden bli brent opp i intet. Du taper således mer enn du vinner på en ukurrant løsning...
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  5. #30
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Korrekt. Det har ingen hensikt å koble sammen to 37.5 ohms antenner. Du vil neppe finne slike antenner heller da det ikke er standard. Og problemet med å koble inn en ekstra motstand er at den vil gjelde akkurat der den settes inn. Tenk på vannrørene; skal du kunne kompsensere for at ett vannrør blir tynnere, må du ha ett vannrør ekstra i parallell med det tynne slik at du får samme tverrsninttet som foran. Siden det ene vannrøret fører til tanken du skal ha (radien) må det andre føre til intet, da tanken bare har en inngang. Altså: effekten av signalet som går inn i denne motstanden bli brent opp i intet. Du taper således mer enn du vinner på en ukurrant løsning...
    Du sier noe. Men legge opp en ny ledning og sette inn en ny antenne er din anbefaling?

    Kommer allikevel til å ha to stk da utseende er penere, men da kan jeg bare bruke den ene. Hvordan er det å bruke en slik antenne til DAB? Har tenkt til å innstallere et konverteringssett i bilen jeg ofte bruker radioen!
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #31
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Jepp, min anbefaling er at du har EN god antenne og kabel med riktig impedans for spilleren din. :-) Om du rent symetrisk/estetisk trenger to antenner så blir en funksjonell og en dummy.

    Det er også viktig at antenna har god forindelse til jord, da jordplanet (karosseriet) er viktig for godt mottak.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  7. #32
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Jepp, min anbefaling er at du har EN god antenne og kabel med riktig impedans for spilleren din. :-) Om du rent symetrisk/estetisk trenger to antenner så blir en funksjonell og en dummy.

    Det er også viktig at antenna har god forindelse til jord, da jordplanet (karosseriet) er viktig for godt mottak.
    Okay. Takker for masse tips Blei en del klokere av hele greia. Når jeg får unna andre oppgaver på bilen nå, så ska jeg vurdere å legge opp ny kabel. Er biltema sin holdbar, eller burde jeg se etter hos andre forhandlere? Og kunne jeg bruke en orginal Volvo antenne til DAB? At konverteren sitter litt før spilleren?
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  8. #33
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Har ikke satt meg så nøye inn i hva som finnes av DAB radioer og hvordan dette enklest kan implementeres i bil som addon til eksisterende system, men siden DAB går høyere i frekvens enn analog FM vil uansett ikke antennene som er gode for analog FM være særlig optimal for DAB og motsatt, da en god antenne er tunet for en bestemt frekvens (bølgelengde).
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  9. #34
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Har ikke satt meg så nøye inn i hva som finnes av DAB radioer og hvordan dette enklest kan implementeres i bil som addon til eksisterende system, men siden DAB går høyere i frekvens enn analog FM vil uansett ikke antennene som er gode for analog FM være særlig optimal for DAB og motsatt, da en god antenne er tunet for en bestemt frekvens (bølgelengde).
    OK. Da ska jeg ikke mase mer

    Da blir det antenne på hver side og evt en midt på taket bak Skikkelig polti bil
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  10. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Man kobler ganske enkelt IKKE sammen to antenner uten videre.
    Om man MÅ gjøre dette likevel, så skal midtlederen i antenneledningen forsynes med en 75Ohm (68Ohm) motstand og motsatt ende på disse kobles sammen i et punkt.
    Derfra trekkes så antenneledningen videre til radioen.


    MEN en langt bedre løsning.
    Monter dine to antenner, men koble kun til den ene.
    Syns du signalene er for dårlige, koble inn en antenneforsterker.
    Du får ditt "pene look" og Radioen får bedre signaler å jobbe med.

    Årsaken er at dersom man skal koble sammen antenner for å få bedre mottak, så bør dette gjøres i noe vi på radiospråket kaller en "YAGI-kobling".
    Denne er nøye avstemt både med hensyn til antennenes innbyrdes plassering og sammenkoblingsfilterets utforming. Siden slike koblinger gjøres med dipolantenner, blir de også veldig retningsbestemte. (Derav forsterkningen på den måten)

    Piskantenner egner seg på ingen måte til slikt.

    Alt dette med ohm og belastning av radioen er helt ute på jordet.
    Vi snakker her om impedanse, og dette kun for å overføre svært svake signaler så effektivt som mulig. Radioen vil ha høyest mulig antennespenning, og med korrekt impedanse på antennene så vil de ytterst få microvolt som induseres i antenna bli hentet inn så effektivt som mulig.
    Kunne skrevet en hel avhandling om antenner, men nøyer meg med dette.

    Lykke til i alle tilfelle.
    Sist endret av 850GLTsilver; 18/05/11 kl 05:33

  11. #36
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips, men bare 6 mnd i etterkant
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #37
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post

    Alt dette med ohm og belastning av radioen er helt ute på jordet.
    Vi snakker her om impedanse, og dette kun for å overføre svært svake signaler så effektivt som mulig. Radioen vil ha høyest mulig antennespenning, og med korrekt impedanse på antennene så vil de ytterst få microvolt som induseres i antenna bli hentet inn så effektivt som mulig.
    Helt vanlig el-lære tilsier at man får best effekt dersom indremotstanden i energiskilden (her antennen) er lik med motstanden i lasten (her radiomottageren). Ergo får man best mottatt effekt med lik impedanse på inngangen til antennen som selve antennen og dens kabel.

    Ved radiofrekvenser vil man dessuten være innefor temaet bølgeforplantning, der en endring i impedansen langs signalveien vil føre til refleksjoner som gir tap.

    Tror uansett Svirre allerede har forstått at han ikke skal koble sammen sine to piskantenner
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  13. Takk Svirre takket for denne posten
  14. #38
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2011
    Sted
    Fosser, Aurskog Høland
    Innlegg
    5.170
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tore Vis post
    Helt vanlig el-lære tilsier at man får best effekt dersom indremotstanden i energiskilden (her antennen) er lik med motstanden i lasten (her radiomottageren).
    Jepp, og derfor er det at man må inn med litt "filter" i form av et par motstander og sånt småtteri.

    Beklager ellers at jeg dro opp denne gamle tråden, men fristelsen ble for stor til å la den ligge. Er ikke sjelden jeg har fått dette spørsmålet fra enkelte "rånere" som gjerne vil ha dette lille ekstra på så mange morsomme måter.

    Kan ellers nevne at jeg mere enn gjerne deler av min elektronikkunnskap med alle på forumet. Våger påstanden at jeg kan bidra med en hel del.

    Samtidig så vil også jeg stille en del spørsmål om ting jeg ikke kan.
    Ikke så rent lite der heller når sannheten skal frem.

    Som i dag, så skulle jeg sette i gang med å montere den 4X40W forsterkeren i min 850......
    Finnes det noen som har den monteringsanvisningen liggende tro?
    Får vel legge inn spørsmålet på et riktigere sted uansett.

    Ha en fortreffelig dag alle sammen.

  15. #39
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 850GLTsilver Vis post
    Jepp, og derfor er det at man må inn med litt "filter" i form av et par motstander og sånt småtteri.
    Filteret vil kun ha som funksjon å være impedansetilpassning, men siden trådstarter ønsker en sammenkobling av to antenner i den tro at det skal gi han bedre radiomottakning så kan jeg ikke se at han vil ha noen gevinst. For ikke å forvirre trådstarter hodler jeg derfor på det jeg har svart tidligere: bruk en god antenne og ha den andre som dummy for symetri/optisk effekt. Pass på at antennen er godt jordet til karosseriet.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Side 2 av 2 FørstFørst 1 2

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •