Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Clutch tar helt inne M90

  1. #1
    Registrerte brukere SnowMan sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard Clutch tar helt inne M90

    På bilen mamma akkuratt har kjøpt tar clutchen nesten helt i gulvet,
    Clutch har ikke rullet mer enn 5-10k

    Har prøvd å lufte, men ingen forskjell, så jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe feil når Clutch monteres eller, om det er uorginale deler som kan ha skylden?

    Den er ihvertfall ikke noe god å bruke.. På min og alle andre 940 jeg har kjørt så tar clutch langt ute..

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Er det en så og si orginal bil med dobbelmasse svinghjul og standard clutch? Vet det finnes to typer utløserlager til denne komboen, uten at jeg vet hva forskjellen er.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    25. okt. 2010
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Eg hadde samme problemet på min, måtte bytte hovedsylinder, ikkje den vanskeligste jobben. Var litt arbeid å lufte clutch'n etterpå, bare viktig å ikkje la væskenivået gå under inntaket i bremsevæskebeholderen, inntaket er ganske høyt oppe i beholderen.

  4. #4
    Registrerte brukere SnowMan sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    Det er em helt orginal bil, med dobbeltmasse svinghjul ja, Kan ikke tenke meg de to forrige eigerne har bytta svinghjul eller noe.

    Har bytta slavesylinder, uten at det hjalp noe, pedalen føles så rar og trykke på, så det er mulig det kan være noe med hoved sylinderen, Kunne også tenke meg at utløserlageret som er satt i var smalere enn orginalt, da ville den kanskje ta lenger inn..

    trått med ting der man ikke ser feilen :/

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Luft clutchen skikkelig først, så du får fast og fin pedal.

  6. #6
    Registrerte brukere abarth racing sin avatar
    Medlem siden
    22. des. 2009
    Sted
    halden
    Innlegg
    153
    Antall takk

    Standard

    clutch skal ikke luftes slik som bremser heller i følge haynes boka

  7. #7
    Registrerte brukere emilhetty sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Vestfossen, Buskerud
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Hvis du løfter bort den mansjetten som sitter på utløserarmen, så ser du om det plastikfeste som sitter på opplagringa er hel.

    Om den er hel, så er det mest sannsynlig automatiske clutchjusteringa som sitter i hovedpumpa som har kødda seg til. Og da må du bytte hovedpumpe.

  8. #8
    Registrerte brukere Ove B sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    hordaland
    Innlegg
    447
    Antall takk

    Standard

    kan vel skru ut kula som cluch armen er ledda på.
    -75 242 på vent...
    -77 244 bruk/vinter bil
    -93 245 skrense bil
    -08 XC70 kåne bil

  9. #9
    Registrerte brukere emilhetty sin avatar
    Medlem siden
    19. jan. 2010
    Sted
    Vestfossen, Buskerud
    Innlegg
    200
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Ove B Vis post
    kan vel skru ut kula som cluch armen er ledda på.
    Jo, men da vil nok ikke utløserlagere treffe rett på trykkplata!

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av asdf Vis post
    Er det en så og si orginal bil med dobbelmasse svinghjul og standard clutch? Vet det finnes to typer utløserlager til denne komboen, uten at jeg vet hva forskjellen er.

    Utløser lageret har jo ikke en dritt med dette å gjøre
    One Ring to rule them all

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SnowMan Vis post
    På bilen mamma akkuratt har kjøpt tar clutchen nesten helt i gulvet,
    Clutch har ikke rullet mer enn 5-10k

    Har prøvd å lufte, men ingen forskjell, så jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe feil når Clutch monteres eller, om det er uorginale deler som kan ha skylden?

    Den er ihvertfall ikke noe god å bruke.. På min og alle andre 940 jeg har kjørt så tar clutch langt ute..

    i 99% av tilfellene så er det slangen fra pumpa til cylinderen som er dårlig og utvider seg da får man dette fenomenet. ikke sikkert det er synlig for øyet en gang. Koster ikke mye for en ny på volvo. og er den gammle over 5år gammel så merker du stor forskjell på å bytte
    One Ring to rule them all

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TeamBørnOut Vis post
    Utløser lageret har jo ikke en dritt med dette å gjøre
    Nei, hvis det er forskjellig lengder på utløserlagerene så vil jo ikke det påvirke gripepunktet på noen som helst måte

    Selv ikke hvis utløserlageret er for kort så vil det ha noe å si. Stempelet i slavesylinderen er vel som nesa til pinnochio og blir lengere/kortere dersom det trengs. Helt automagisk... Og før du skal komme med enda flere innspill så vil jeg enda en gang påpeke at jeg ikke vet hva som er forskjellen på de to typene utløserlager som kom til m90 kassene.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Tror du volvo kom med et forkort utløser lager orginalt? Det er seriøst HELT UMULIG på en bil med dobbelmasse svinghjul. Men du kjenner kanskje morra hans? har hu smelt på noe skjeletsvinghjul uten å endra "vippe" punktet på utløser armen? Nei. jeg tviler på dette...

    Han har prøvd å lufte. Ingen forskell. Har du prøvd å lufte en bil hvor det har vært ned dreid svinghjul og vippearmen ikke har vært bytta? hva skjedde da? datt nesa til løgneren av? eller ble den stein hard? (fordi den ikke går ut mer. begge deler kan skje).
    Men han sier den tar helt inne. noe som er helt normalt (som jeg skrev over) på eldre slanger.

    clutch pumpa fungerer på samme måten som bremsecaliperen. (eller sitter du kanskje å pumper på pedalen når klossene blir slitt? :P)
    One Ring to rule them all

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. feb. 2010
    Innlegg
    316
    Antall takk

    Standard

    Jeg tror ingenting, jeg sier at jeg ikke vet hva forskjellen er. Men siden det er forskjellige delenummere så antar jeg at det er to forskjellige utløserlager det er snakk om. Eller for å bruke din retorikk: Tror du volvo lager samme del med to forskjellige delenummer?

    Hva jeg gjør med bremsene mine skulle vel du likt å visst ja. Nesa til løgneren datt forresten av da vi prøvemonterte ei 6trinns zf-kasse på bilen til en kompis, sånn hvis du lurte.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Ja, å når nesa detter av så tok du vell hintet om at det ville den sikkert gjort på denne bilen også
    Om jeg tror volvo lager samme del med to forskjellige delenummre? Ja.. jeg har vell sett det (men husker ikke eksempelet akkurat nå). men nå må du huske at volvo ikke er vinneren av delenre. Ikke veit de hva alle delenrene sine er. ikke finner de info om dem og lignende
    hah! husker foresten nå hvilke deler som er heeeeeeelt heeeeeeelt like. men har forskjellige delenummere :P bak bremsene til 960 / s90 v90
    One Ring to rule them all

  16. #16
    Registrerte brukere SnowMan sin avatar
    Medlem siden
    08. mars 2010
    Sted
    Valdres
    Innlegg
    37
    Antall takk

    Standard

    pappa hadde fått justert kula som utløserarmen vipper på, uten at jeg hadde lest tråden på noen dager og det ble mye bedre.
    Den kan ikke ha vært justert rett fra før, men da kan det hende at utløser lageret ikke råker rett på trykkplata da ?

    Ble ihvertfall mye bedre og bruke

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    oslo
    Innlegg
    7.690
    Antall takk

    Standard

    Da har nok plastikken som skal dekke kula sprukket (skjer ofte). samme resultat som morken slange. (dvs ting utvider seg).
    One Ring to rule them all

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •