Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0

Vis meningsmålingsresultat: Vil du kjøpe komplett nye foringer til MK2 i Superflex når det blir tilgjengelig?

Velgere
32. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • Ja, komplett sett til den prisen det vil koste å lage dette

    11 34,38%
  • Ja, komplett sett hvis det ikke blir dyrere enn tilsvarende originalforinger

    6 18,75%
  • Ja, men ikke alle sammen (svar med de du vil ha i tråden)

    0 0%
  • Nei, vil ikke bytte foringene / vil heller ha originale gummi

    2 6,25%
  • Nei, har ikke multilink på bilen min

    13 40,63%
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 52

Tråd: Superflex til MK2 [Lagt til meningsmåling! Avgi din stemme]

  1. #1
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard Superflex til MK2 [Lagt til meningsmåling! Avgi din stemme]

    Har drivi å kikka litt nærmere på MK2 foringene. Ser ut til at en del av disse er mulig å få til i Polyurethan med enkel maskinering. Hvor mange er interessert i dette og hva er folk villig til å betale for sånt?

    Tenkte å se på muligheter for å kunne masseprodusere litt foringer hvis jeg først skal finne ut av og lage. Er sikkert flere som har lyst til å bytte ut de gamle 15 år gamle morkne foringene , og nye foringer til hele bakstillingen koster jo fort 6-7000 kr for nye i gummi med begrenset levetid.
    Sist endret av ChrML; 02/11/10 kl 22:28

  2. #2
    Registrerte brukere zimenz sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Nøtterøy, Vestfold
    VCCN medlemsnummer
    780
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Jeg er ihvertfall interessert
    Prisen holder man bare over når man betaler, så det blir ikke noe problem

    Har lett etter dette på nettet før, men fant ingen som solgte, så skal man ha det må man vel lage det selv som du nevner her.
    Mine biler:
    Volvo V70 2.4T AWD '01
    Volvo 960 2.5l 24v '95
    Volvo 780 Bertone '87
    Volvo 66 DL '78
    Volvo P1800ES '72
    Volvo 145 S '71

  3. #3
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hehe . Ja, er ikke sikker på hva det vil koste å lage slikt enda. Men skal hvertfall kikke på det. Superflex foringene i seg selv er ikke så dyre. Litt værre med maskinering og slikt da det koster penger for meg som ikke har tilgang på å gjøre slikt selv.

    Men de aller fleste foringene er egentlig ganske kurante å få laget i Superflex. Er noen unntak, bla den foringen med M14 skruen som sitter øverst på navet og lignende, men de er ikke så kritiske.

  4. #4
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    hvilke foringer er det snakk om ?

    er vel fortjort og tegne inn røde ringer på et bilde av bakstillinga ?

  5. #5
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luigi Vis post
    hvilke foringer er det snakk om ?

    er vel fortjort og tegne inn røde ringer på et bilde av bakstillinga ?


    De grønne tenker jeg er ganske kurante. De gule kan være litt halv vriene. De røde er vanskelige å få bra. De blå har jeg ikke sett så nøye på enda.

  6. #6
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    tøft, di foringene som er dårlig på min bakstilling er di på øvre lenke arm.
    renger med di også får en del juling ?

  7. #7
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Luigi Vis post
    tøft, di foringene som er dårlig på min bakstilling er di på øvre lenke arm.
    renger med di også får en del juling ?
    Ja, de får mye juling. De som holder igjen mye av kreftene påført hjulene sideveis, dvs i bilens lengderetning. Det er en del krefter når man tenker over det.

  8. #8
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Ja, de får mye juling. De som holder igjen mye av kreftene påført hjulene sideveis, dvs i bilens lengderetning. Det er en del krefter når man tenker over det.
    jepp, mine er vertfall råtten og har en del sprekker!

  9. #9
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Interessert så det holder jeg i alle fall Men er vel noen som kan bli vel vanskelige å få bra med tanke på at inner og ytterdelen er vulket sammen? Hvis ikke må man lage noen seriøse støttekanter på de slik at de ikke kan skli "sideveis"

    Alle de som sitter på bærearmene (øvre og nedre) burdte vel lages i grade "90"

    må vel også lage ytterhylser av noe slag så det ikke utøves slitasje på aludelene.

    Jeg kan godt sette meg ned å lage noen forslag mens jeg demonterer linken min

    Et sammarbeid oss MK2-folk mellom kan jo resultere i billigere deler. Evt. er vi mange nok kan man få firma til produsere kit.

    Er tross allt ganske mange som har 960II og s/v90 som kunne tenke seg både bedre foringer og senkesett til disse bilene. Både i Skandinavia og og andre plasser rundt om i verden... Har kiket rundt og det er jo stor interesse for det så... Selv om ikke så mange her inne er så veldig frampå
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  10. #10
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Interessert så det holder jeg i alle fall Men er vel noen som kan bli vel vanskelige å få bra med tanke på at inner og ytterdelen er vulket sammen? Hvis ikke må man lage noen seriøse støttekanter på de slik at de ikke kan skli "sideveis"

    Alle de som sitter på bærearmene (øvre og nedre) burdte vel lages i grade "90"

    må vel også lage ytterhylser av noe slag så det ikke utøves slitasje på aludelene.

    Jeg kan godt sette meg ned å lage noen forslag mens jeg demonterer linken min

    Et sammarbeid oss MK2-folk mellom kan jo resultere i billigere deler. Evt. er vi mange nok kan man få firma til produsere kit.

    Er tross allt ganske mange som har 960II og s/v90 som kunne tenke seg både bedre foringer og senkesett til disse bilene. Både i Skandinavia og og andre plasser rundt om i verden... Har kiket rundt og det er jo stor interesse for det så... Selv om ikke så mange her inne er så veldig frampå
    Må nok lages noen seriøse støttekanter på de til Y-armene, ja. Er ikke så mange aludeler, er vel igrunn kun den ene til Y armene og 2 stk av de som sitter i selve ramma til de nedre armene. Mulig det hadde vært lurt med ytterhylse på de, ja.

    Kan tenke meg at bærarmene må være grade 90/95, ja. Da bør de bli litt stivere enn de som sitter der originalt tror jeg. Bærarmen min har en tendens til å vri seg sideveis pga presset fra coiloverene på ene siden, det kan lage klunkelyder tror jeg. Pluss at de presser seg fremover under pådrag fordi foringene originalt er bare halvforinger på fremsiden og baksiden. Der hadde man selvsagt dreid to store grade 90/95 foringer på hver side i Superflex.

    De til Y armene tror jeg bør være grade 80/90. Stor fordel med PU overalt er jo at ikke hjulopphenget "henger igjen" i vulken i foringene lenger.

    Yeah, burde være mulig å få til masseprodusering av disse. Om vi ikke gjør det selv så er det sikkert noen som tar på seg.

  11. #11
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Flere som er interessert? Jeg og flyfaen driver å lager noen tegninger og forslag til løsninger nå som eventuellt kan CNC produseres og lages en del stykker av. Jo flere som er interessert, jo billigere kan det bli.

  12. #12
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Flere som er interessert? Jeg og flyfaen driver å lager noen tegninger og forslag til løsninger nå som eventuellt kan CNC produseres og lages en del stykker av. Jo flere som er interessert, jo billigere kan det bli.
    Jupp Jo flere jo bedre. Selve PU'en må vi nok belage oss på å dreie til selv, da den egner seg dårlig i en CNC maskin. Men ståldetaljene er nok en fordel å få fiksa i CNC. Seff blir vi veldig mange hadde det jo gått ann å sendt en forespørsel til superflex eller powerflex og fått dem til å støpe PU'ene, men da kunne de sikkert like greit laga et helt sett
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  13. #13
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av flyfaen Vis post
    Jupp Jo flere jo bedre. Selve PU'en må vi nok belage oss på å dreie til selv, da den egner seg dårlig i en CNC maskin. Men ståldetaljene er nok en fordel å få fiksa i CNC. Seff blir vi veldig mange hadde det jo gått ann å sendt en forespørsel til superflex eller powerflex og fått dem til å støpe PU'ene, men da kunne de sikkert like greit laga et helt sett
    Yeah, er jo ståldetaljene som må være nøye og som tar mest tid. Selve PU foringen er i de fleste tilfeller ganske kurant.

  14. #14
    Registrerte brukere zimenz sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Nøtterøy, Vestfold
    VCCN medlemsnummer
    780
    Innlegg
    53
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Flere som er interessert? Jeg og flyfaen driver å lager noen tegninger og forslag til løsninger nå som eventuellt kan CNC produseres og lages en del stykker av. Jo flere som er interessert, jo billigere kan det bli.
    Jeg er som sagt tidligere interessert, jeg
    Har desverre ikke mulighet til å være delaktig i maskinering av delene da jeg ikke har tilgang på utstyr (og ikke har dreid/frest/etc noe siden grunnkurs mekken i 05/06). :P
    Mine biler:
    Volvo V70 2.4T AWD '01
    Volvo 960 2.5l 24v '95
    Volvo 780 Bertone '87
    Volvo 66 DL '78
    Volvo P1800ES '72
    Volvo 145 S '71

  15. #15

    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Dette er absolutt intressant. Er det ikke bedre å støpe foringer istede for å maskinere?

    Googla litt og det første som kom opp var en som støper ei foring til MK2.
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146478
    - 11" XC60 D3 AWD
    - 67 Amazon Turbo <-- Prosjekttråd

    Instagram: @projectamazonturbo

  16. #16
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Dette er absolutt intressant. Er det ikke bedre å støpe foringer istede for å maskinere?

    Googla litt og det første som kom opp var en som støper ei foring til MK2.
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146478
    Det han i tråden du linker til støper i er flytende gummi, og da kan man jo like godt kjøpe de foringene i nye originale til 200 kr/stk istedenfor å kaste bort tiden på det .

    Vet ikke hvordan man kan støpe Superflex? Mulig man måtte laget støpeformene og sendt de til Superflex folka eller noe isåfall? Det er jo hundrevis av forskjellige typer PU og man må få støpt noe tilsvarende det de har, og det er sikkert ikke like lett å få tak i annet enn sylinderene dems for maskinering. Men alle foringene jeg har tenkt ut hvordan skal se ut så langt er enkle sylindriske foringer stort sett som kan dreies og bores ut enkelt (mulig støping fortsatt hadde vært billigere?). Det som er "komplisert" er ståldetailjene som skal presses inni/utenpå. De må dreies med høy presisjon, det er fort vekk det som blir dyrt pr stk dersom det ikke produseres automatisk (CNC) og i store nok kvanta.

    Kan legge ut et forslag til en av foringene jeg satt å tenkte på i går kveld (Paint skisse):


  17. #17
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Dette er absolutt intressant. Er det ikke bedre å støpe foringer istede for å maskinere?

    Googla litt og det første som kom opp var en som støper ei foring til MK2.
    http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=146478
    Er en ganske komplisert prosess å støpe PU, smeltepunktet er veldig nær flammepunktet bla.a.

    Om man skal få støpt hadde det vel vært en ide å få sendt støpeformer til noen av disse PU foring fabrikantene...

    Burdte gå fint å dreie PU'n... Bare å fryse den i god tid og kaldt nok før man maskinerer det
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  18. #18
    Registrerte brukere ss242 sin avatar
    Medlem siden
    17. mars 2010
    Sted
    Årnes/Akershus
    VCCN medlemsnummer
    453
    Innlegg
    279
    Antall takk

    Standard

    Hiver meg på denne her!
    Har samtlige foringer nye org, men frister selvsagt mer med poly

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Det blir nok 10 forskjellige foringer som blir laget. Det er alle foringene som kontrollerer hjulene. Har nå laget tegninger med forslag til 9 av dem. De foringene som sitter i toppen av kyllingbeina bak på multilinken passer overens med foringene i toppen av kyllingbeina foran på 940, så de trenger vi heller ikke å lage.

    De foringene som holder klokka ser jeg ikke noe poeng å gjøre noe med. Sålenge man setter i nye originalforinger foran på klokka så duger nok de i massevis. De 4 som holder hele multilinken tror jeg heller ikke det er noe vits å gjøre noe med. Da de foringene er ganske så "avanserte" så tror ikke det er verdt jobben, mtp hvor lite de egentlig merkes til.

  20. #20
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Det blir nok 10 forskjellige foringer som blir laget. Det er alle foringene som kontrollerer hjulene. Har nå laget tegninger med forslag til 9 av dem. De foringene som sitter i toppen av kyllingbeina bak på multilinken passer overens med foringene i toppen av kyllingbeina foran på 940, så de trenger vi heller ikke å lage.

    De foringene som holder klokka ser jeg ikke noe poeng å gjøre noe med. Sålenge man setter i nye originalforinger foran på klokka så duger nok de i massevis. De 4 som holder hele multilinken tror jeg heller ikke det er noe vits å gjøre noe med. Da de foringene er ganske så "avanserte" så tror ikke det er verdt jobben, mtp hvor lite de egentlig merkes til.
    Enig med deg. Dessuten gummien i de som holder hele linken fast er ganske så harde i utgangspunktet!
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

  21. #21
    Registrerte brukere Luigi sin avatar
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    innerst i Goff
    Innlegg
    2.075
    Antall takk

    Standard

    får vi se noen bilder av tegningene dine ?

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Bare sånn for å komme med ett dumt innspill:
    Er det noen ide å "vulke" de origianale gummiforingene slik at de blir en massiv bit gummi istedenfor masse luftlommer?

    Er ikke noe stress å dreie til dette, men for å holde kostnadene nede så er det vel nesten lønt å dreie de manuelt på kveldstid.
    Nøyaktigheten på borringer kan en jo få som en vil, brotsje de evt?

    Er det noe som tilsier at det ikke skal gå å bruke løse poly foringen på multilinken? Jeg holder på med en mk1 som jeg skal ha på vogna mi og der må de fleste foringene byttes ut.
    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Mysen, Østfold
    Innlegg
    3.137
    Antall takk

    Standard

    Er jo bare å lage en sånn som utgangspunkt og modifisere den til hver plassering og lage dwg'er av...

    17 Ford Mondeo ST Line Ecoboost
    07 Opel Zafira OPC "bussen"
    92 240 "Turbo" venter på bedre tider
    x biler: 95 965, 92 945Turbo, 90 240GL, 15 Focus,
    71 Rekord, 92 Golf, 97 A4 Quattro

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Bare sånn for å komme med ett dumt innspill:
    Er det noen ide å "vulke" de origianale gummiforingene slik at de blir en massiv bit gummi istedenfor masse luftlommer?

    Er ikke noe stress å dreie til dette, men for å holde kostnadene nede så er det vel nesten lønt å dreie de manuelt på kveldstid.
    Nøyaktigheten på borringer kan en jo få som en vil, brotsje de evt?

    Er det noe som tilsier at det ikke skal gå å bruke løse poly foringen på multilinken? Jeg holder på med en mk1 som jeg skal ha på vogna mi og der må de fleste foringene byttes ut.
    Problemet med løse foringer er at alle de originale foringene er vulket fast i ytterhylse og innerhylse for å ta små sideveis belastninger som skjer innimellom. Med løse foringer så skyver du foringen eller senterhylsa vekk fra der den skal være. Men det er ikke noe problem med løse foringer dersom de lages riktig, så noe problem er det egentlig ikke, må bare konstruere de litt anderledes.


    Sitat Opprinnelig postet av turb00le Vis post
    Er jo bare å lage en sånn som utgangspunkt og modifisere den til hver plassering og lage dwg'er av...

    [IMG]http://i60.photobucket.com/albums/h28/pappneger/diverse%20skrot/foring.jpg[/IMG ]
    Er egentlig ikke så mange foringer som kan se sånn ut på MK2. Men jeg har laget tegninger på alle sammen, mangler bare å måle de opp for å sette mål på tegningene.

  25. #25
    Njål Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    27. jan. 2010
    Sted
    Andøy
    VCCN medlemsnummer
    223
    Innlegg
    4.097
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Problemet med løse foringer er at alle de originale foringene er vulket fast i ytterhylse og innerhylse for å ta små sideveis belastninger som skjer innimellom. Med løse foringer så skyver du foringen eller senterhylsa vekk fra der den skal være. Men det er ikke noe problem med løse foringer dersom de lages riktig, så noe problem er det egentlig ikke, må bare konstruere de litt anderledes.



    Er egentlig ikke så mange foringer som kan se sånn ut på MK2. Men jeg har laget tegninger på alle sammen, mangler bare å måle de opp for å sette mål på tegningene.
    sjekka siste PM'n din ChrML?
    Tidligere brukernavn: flyfaen
    Opptatt med kjipe greier som "Sundown" for P-3 Orion, et dritthus osv...
    Pellementmaker hos NK Engineering AS
    A-til-B-traktor: 90' 740GL
    Njål's 940Dtic --> 960II 3.0 24v Bruksbilprosjekt

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •