Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 30

Tråd: Hvorfor er bilstein bedre enn koni?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. aug. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard Hvorfor er bilstein bedre enn koni?

    Hei!

    Har lest maange uttalelser her på forumet om at bilstein er så mye bedre enn koni.

    Men vil gjerne se en kunnskapsrelatert konklusjon på hvorfor?
    Av ren nysgjerrighet.

    Kikket på denne her, er jo en vitenskapelig test.

    http://www.koni-na.com/presentations/mustang/
    Sist endret av bomo1709; 04/10/10 kl 10:59
    Volvo For Life.

  2. #2
    Registrerte brukere henrik940 sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway, Norway
    Innlegg
    4.648
    Antall takk

    Standard

    Det jeg har erfart er at Bilstein holder seg mye bedre. Koni blir stive og dårlige med tiden.
    1999 VOLVO V70 AWD <- Clicky
    1995 VOLVO 940 <- Clicky
    1988 VOLVO 740GL <- Clicky

  3. #3
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    koni er bra dempere det. kvalitetsmessig har jeg ingenting å utsette på dem..
    men slik jeg ser dem, så fungerer dem dårlig på norsk vei, da dem er for stive og stumpete, selv på mykeste setup. Men dem holdt bilen stabil og fin nedover autobahn i 250kmt, og sikkert like gode som banebruk.

    Men til vanlig bruk, hadde jeg personlig valgt noe mykere.
    Dette varierer nok litt etter hvilken bil man kjører, men tror fler er av den oppfatning som meg.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. aug. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Men hva med rsport demperene til volvo?

    Hvordan holder disse seg i forhold til koni eller bilstein...
    Volvo For Life.

  5. #5
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    de er tålig stive. nærmere bilstein sport eller noe rundtom der.
    R-sport demperene er av imponerende kvalitet..
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  6. #6
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Koni funker dårlig når man kjører fort på vanlige norske veier. Bare spretter hele tiden uten noe særlig kontakt med veien, hvertfall de til 740/940. De er også veldig stumpete og ubehagelige ved vanlig kjøring. Bilstein Sprint er litt mykere og mer behagelig ved vanlig kjøring og følger veien mye mer i svingene syns jeg. Justeringa til Koni er jo rimelig poengløs og når man kun justerer rebound og ikke bound. Sitter ikke godt i svingene hvis hjula bare letter i hver ujevnhet.

    De blir også veldig harde når det er kaldt ute. Visstnok kan de sprekke også , noe jeg aldri har hørt har skjedd med Bilstein. Dyre Koni er visst bra, men i den prisklassen de fleste her på forumet kjøper demperene sine i så er Bilstein desidert best (gode dempere for den prisklassen).

  7. #7
    Registrerte brukere Olav'en sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    Voss - Hordaland
    Innlegg
    412
    Antall takk

    Standard

    Problemet med at biler med koni dempere "spretter" er vell pga dei ofte blir brukt sammen med senkefjærer, og då blir demperene allt for lange; ikkje fjærespenn og demperen går i bunn.

    Har køyrd ein 240 med koni og friske orginalfjærer, den var veldig god og behagelig å køyre.
    Skal prøve å korte inn eit par koni dempere som eg har for morro skyld, då håper eg det blir ein "heilt ny" demper å køyre med. Trur ein blir kvitt mykje av "sprettinga" som er det kjente problemet.

  8. #8
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Så hva skal man med Koni om man ikke kan senke?

    Bilstein er en mer stabil demper også, bare ved hjelp av måten den er bygd opp på. (invertert teknologi).

    Samt at om man kun justerer bound, vil demperen holde igjen hjulopphenget etter en dump, så når neste dump kommer, er det mindre å fjøre og dempe på. Og neste der igjen enda værre.

    Koni i seg selv er ikke dritt, men det finnes bedre dempere enn gule koni.

    Jeg har en forkjærlighet for Bilstein, og det er det MANGE som har fått nå. Er en grunn for det.

    En bil som stusser bortover asfalten ligger ikke dermed sagt bra på veien, selvom den kjennes stiv ut.
    Og Bilstein får man like stive om ikke stivere enn Koni.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  9. #9
    Registrerte brukere Thomas242 sin avatar
    Medlem siden
    23. mars 2010
    Sted
    Bærum
    VCCN medlemsnummer
    233
    Innlegg
    707
    Antall takk

    Standard

    jeg har kjørt med justerbare koni og bilstein sport på 240 og kommer aldri til å kjøpe koni igjen.

    Koni = stive og stutte dempere. Dårlig kontakt med veien.

    Bilstein = passer bedre til norsk veistandard. Komfortable samtidig som at de er stive når de skal være det.
    Volvo 242 '82

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. aug. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    46
    Antall takk

    Standard

    Så det dere sier, er at bilstein er en hardere demper?

    Jeg syns koni funker helt utmerket jeg, også ville jeg se litt "hvorfor" alle sier bilstein er så bedre. Men jeg jeg tror at alle disse "all right" merkene, som koni, bilstein, osv leverer et bra produkt.

    Og en bilstein demper er kanskje bra for en som liker kvalitene denne har, og passer dens kjørestil. Og andre motsatt, handler om smak og behag spør du meg.

    Takk! (-:
    Volvo For Life.

  11. #11
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    En annen ting er at jeg ville vært skeptisk til en slik test som er publisert på Koni sin egen side.

    Bilstein i samme prisklasse som gule koni er overlegent. Har ingenting med smak og behag og gjøre, fordi Koni klarer ikke samme jobben som Bilstein, uansett.
    Den klarer altså ikke jobben sin, å holde hjulet konstant på veien.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Jeg er hvertfall fornøyd med koni!

    (-:
    Volvo For Life.

  13. #13
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Prøv Bilstein også.

    Velkommen til forumet!
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. okt. 2010
    Sted
    Akershus
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Takk (-: Er jo genialt da !!
    Volvo For Life.

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    450
    Antall takk

    Standard

    Det er en opplevelse som nesten må erfares selv.
    Jeg hadde bilstein cs og koni (gule) på samme bilen, med samme fjærer.

    Overgangen fra Gule koni til Bilstein CS er egentlig helt enorm.
    Det er som folk sier, med senkefjærer og koni, spretter bilen.

    Jeg tror ikke bilen krenger noe mer med bilstein, da det fremdeles er stivt, men den vil klare å dempe ujevnhetene. Å kjøre ned fra t.d. fartshumper o.l. er en fryd med bilstein CS og senkefjærer. Den demper kontrollert.

    Brostein, grus, ujevn asfalt, etc. er også noe helt annet.

    Jeg vet ikke helt hva som er med Gule Koni, men mistenker at det er noe med det Olav'en sier, dvs. Gule Koni er åpenbart ikke laget for korte fjærer. Det kan tenkes at de ville fungert bedre med tradisjonelle fjærer.

    Dog., kan det også ha med hydrolock å gjøre, men dette må man nesten teste i en testbenk. Selv om det er gass inne i demperene, så har de også olje.

    Oljen skal jo gå gjennom noen "hull" i noen plater. Om det går for fort, ev. oljen er for seig, så vil man få "hydrolock", dvs. det vil rett å slett låse seg.

    Ellers er det flere typer støtdempere, linjære, progressive og digressive.

    Sitat
    There are three major categories of shock absorbers, which are based on the way they react to force. (Note: This is not a discussion of shock absorber design, meaning twin-tube versus mono-tube.) The first shock absorbers were progressive, meaning that as shaft speed increases so does the damping rate, or the energy required to move the shaft at that speed. A progressive shock is the simplest design, and also the least useful in practical terms. It’s simply a perforated disk moving through a resevoir of oil. At slow speeds the oil passes through the holes in the disk easily. At higher speeds more energy is required to move the oil through the holes in the perforated disk.

    Eventually this type of shock reaches hydraulic lock—no matter how much force is applied to the shaft of the shock, travel speed cannot be increased. A progressive shock is old technology, and it’s performance is unacceptable to the modern racer. Low, continuous forces like body roll through a turn are too poorly damped, and on the other end of the spectrum the shock is unable to absorb sharp, high energy forces: holes, ruts and otherwise rough tracks.

    Linear shocks were the next big advance in shock technology. As shaft velocity increases, damping forces increase at a linear rate. On a shock dyno graph (Diagram B) both compression and rebound damping appear as approximately straight lines diverging from each other as shaft velocity (or force exerted on the shock) increases. This style of shock has been a boon for racers because it allows increased control at lower shaft speeds, which is vital for controlling a race car through the corners.

    The third type of shock is a fairly recent development. Digressive shocks are essentially the oppostive of progressives. As shaft speed increases, damping forces increase at a decreasing rate. Diagram C is a shock dyno graph of a typical digressive shock dyno curve. Digressive shocks provide low-speed damping control without being unreasonably harsh on rough racetracks.
    Se gjerne her:
    http://circletrack.com/techarticles/82918/

    Kunne tenkt meg å testet digressive dempere, men sist jeg sjekket, var utvalget rimelig spinkelt... (var bare noen få bilstein coilovermodeller, når jeg leste rundt emnet for noen år siden)

  16. #16
    Registrerte brukere ASK Racing sin avatar
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    399
    Antall takk

    Standard

    kan hende dett er nevnt allerede, orker ikke lese igjenom alt før jeg gir min mening

    min erfareing sier at det stort sett er feil innstilling som ødlegger kjøreopplevelsen, rett innstillning kan være forskjeller på en stiv å slitsom bil, å en som gjør akkurat som du vil,

    vil ikke prøve å diskutere om koni eller bilstein er best, for jeg har ikke hatt noen av dem selv, men jeg vil legge til at på en volvo burde det vel i grunn ikke være noe bedre en öhlins, det er vel de som har utviklet R-sport demperene hvis jeg ikke husker feil. de leverer vertfal oppgraderte orginal dempere til bla 850 v70 osv.

    det er også de som har utviklet demperne på S60 R mener jeg
    2011 V50 DrivE (Konebil)
    1998 Ford Puma 1.7 VCT

    when in doubt, just ask yourself what would Clarkson do?? MORE POWAAAAAAR YEAHHHH

  17. #17
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    öhlins, da snakker man toppklasse, til 5ganger prisen..
    Der har dem testet bilene og designet dempere deretter.

    Mens koni og bilstein forandrer innfestningen på demperene dem allerede har, og selger ivei.. ikke så galt, men man er inne på noe der..
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

  18. #18
    Registrerte brukere ASK Racing sin avatar
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    399
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    öhlins, da snakker man toppklasse, til 5ganger prisen..
    Der har dem testet bilene og designet dempere deretter.

    Mens koni og bilstein forandrer innfestningen på demperene dem allerede har, og selger ivei.. ikke så galt, men man er inne på noe der..
    godt poeng
    2011 V50 DrivE (Konebil)
    1998 Ford Puma 1.7 VCT

    when in doubt, just ask yourself what would Clarkson do?? MORE POWAAAAAAR YEAHHHH

  19. #19
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    Hvilke innstillinger er det du tenker på, volvoman? Demperens innstilling? Koni dempere er dessverre crap uansett hvordan man justerer de .

  20. #20
    Registrerte brukere ASK Racing sin avatar
    Medlem siden
    10. april 2010
    Sted
    Porsgrunn
    Innlegg
    399
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av ChrML Vis post
    Hvilke innstillinger er det du tenker på, volvoman? Demperens innstilling? Koni dempere er dessverre crap uansett hvordan man justerer de .
    hoivedsakelig demperne ja, men hjulvinkler har også mye å si, camber og spissing, både forran å bak, caster har også litt å si, men er så sinsykt få biler du kan justere det på at det er nesten ikke noe vits å tenke på.

    husk at i 99 av 100 tilfeller endres geometrien av alt du skifter, dekk, felg, dempere, fjærer, alt spiller sammen, å større hjul, kan endre spsiisng selv om du ikke faktiskt stiller på noe, de fleste biler har litt spissing, å denne spissinga er justert med original hjula på, når du øker størelsen på felgen kan du også øke total spissinga, er vanskelig å forklare i tekst, er enklere å vise,



    bilde viser camber, men er samme greiene, se på hjulet, å senter linja, spissings graden, er vinkelen fra senter og antal grader ut eller inn, om du følger linja oppover, øker vinkelen desto høyere opp du kommer,
    når du øker felg størelsen flytter du øvre pungtet opp, å dermed vinkelen.

    er litt seint nå kjenner jeg men jeg håper du skjønner hva jeg mener
    2011 V50 DrivE (Konebil)
    1998 Ford Puma 1.7 VCT

    when in doubt, just ask yourself what would Clarkson do?? MORE POWAAAAAAR YEAHHHH

  21. #21
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Øvre punktet opp?
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    615
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Morgis Vis post
    öhlins, da snakker man toppklasse, til 5ganger prisen..
    Der har dem testet bilene og designet dempere deretter.

    Mens koni og bilstein forandrer innfestningen på demperene dem allerede har, og selger ivei.. ikke så galt, men man er inne på noe der..
    bilstein kan også lage dempere på "mål"
    demperne som bilstein selger til volvo er tilpasset hver modell. er ikke samme specs på eks racing til 740 og racing til 240.
    volvo 240 turbo 87mod (prosjekt)
    volvo v70 turbo 98mod (bruksvogn)

  23. #23
    Registrerte brukere Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    12. des. 2009
    Sted
    Løken, Aurskog-Høland
    Innlegg
    6.269
    Antall takk

    Standard

    Og å sammenligne Öhlins til 5x prisen av Bilstein (dvs, ca 10 000 pr demper) blir jo bare latterlig. Sammenlign de med Bilstein til 10 000 pr demper, så blir det nok litt annerledes.
    Tørrlagt Volvoholiker, med fare for tilbakefall.

  24. #24
    Registrerte brukere ChrML sin avatar
    Medlem siden
    11. des. 2009
    Sted
    Kongsberg, Norway
    Innlegg
    5.744
    Antall takk

    Standard

    I 10 000 kr pr/demper klassen så er vel til og med Koni bra dempere. Men har en dårlig indre følelse mot Koni logoen pga kvaliteten på de billige drittdemperene dems, så hadde nok blitt Bilstein eller Ohlins hvis jeg skulle hatt dyre dempere .

  25. #25
    Moderator Morgis sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    9
    Innlegg
    6.063
    Antall takk

    Standard

    Koni som alle andre lager bra dempere når det begynner å bli prisklasse.
    Blir som en Volvo S40 mot en Volvo S80.
    Samme merke, men produsert på 2 forskjellige måter i 2 forskjellige verdner til 2 forskjellige priser.
    Koni er avanserte dempere til sammenlikning for prisen. Men ikke helt optimale.
    '07 V70 R ✓
    '95 850 T-5R

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •