Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 54

Tråd: Dieselvarmer skrur seg av etter få sekunder

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard Dieselvarmer skrur seg av etter få sekunder

    De siste dagene nå har dieselvarmeren "streika" på bilen. Ganske så typisk nå som kulda kommer krypende på morran...

    Samme problem oppstår enten jeg slår den på manuelt eller bruker timer funksjonen. Den slår seg på ( både hører og tidevis lukter at den starter ), men den slår seg av igjen iløpet av ca. 30 sekunder.
    Bilen er forøvrig en 2005 Xc90 om det er av betydning, og det er original dieselvarmer. Har selvsagt nok diesel på bilen, og jeg sørger for å bruke den jevnlig også gjennom vår, høst og sommer, ikke bare i vinterkulda.

    Noen som har noen tips til hva det kan være, eller er det rett og slett bare å ta en telefon til Volvo og la de gni seg i henda over nok en regning de kan skrive ut med gaffel?

  2. #2
    Registrerte brukere Sjakalen sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    337
    Innlegg
    1.440
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av krs_xc Vis post
    De siste dagene nå har dieselvarmeren "streika" på bilen. Ganske så typisk nå som kulda kommer krypende på morran...

    Samme problem oppstår enten jeg slår den på manuelt eller bruker timer funksjonen. Den slår seg på ( både hører og tidevis lukter at den starter ), men den slår seg av igjen iløpet av ca. 30 sekunder.
    Bilen er forøvrig en 2005 Xc90 om det er av betydning, og det er original dieselvarmer. Har selvsagt nok diesel på bilen, og jeg sørger for å bruke den jevnlig også gjennom vår, høst og sommer, ikke bare i vinterkulda.

    Noen som har noen tips til hva det kan være, eller er det rett og slett bare å ta en telefon til Volvo og la de gni seg i henda over nok en regning de kan skrive ut med gaffel?
    Velkommen i klubben. Er så lei disse. Dette kan være mye forskjellig. Ikke akkurat pålitelige disse sakene. Diagnose er vel veien å gå her. Kan være sotet ned, sirkulasjonspumpa eller dieselpumpa under gulvet høyre side kan være gåen (skjedde med meg), lite futt i batteri osv osv.
    2017 V60 T4 Savile grey R-Design (--- Link
    2003 V70 D5 - Ruby red pearl (--- Link
    X 2000 V70 2,4 (--- Link
    X 1988 740 GLE B230E (--- Link
    X 1985 245 B200K, X 1977 240 B19 --) B23

  3. #3
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Om den starter, men stopper igjen, ville jeg startet med å sjekke om flammevakten ikke er tilsotet, eller på andre måter ikke ser flammen.
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Hvordan sjekker jeg det?
    Jeg fylte full tank med diesel igår bare for å sjekke om det kunne ha noe å si (hadde ca. 1/4 tank med diesel ved tilfellene over). Motoren var selvsagt allerede driftsvarm iom jeg hadde kjørt litt, men prøvde å slå på varmeren manuelt og da kjørte den på helt til jeg skrudde den av hjemme i gården igjen. Idag tidlig derimot var det samme kalde driten starte, selvom jeg optimistisk hadde satt på varmeren...

    Får vel ta en tur til Volvo og ta en diagnose.... Får vondt i sjela hver gang jeg må starte en iskald motor

  5. #5
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av krs_xc Vis post
    Hvordan sjekker jeg det?
    Jeg fylte full tank med diesel igår bare for å sjekke om det kunne ha noe å si (hadde ca. 1/4 tank med diesel ved tilfellene over). Motoren var selvsagt allerede driftsvarm iom jeg hadde kjørt litt, men prøvde å slå på varmeren manuelt og da kjørte den på helt til jeg skrudde den av hjemme i gården igjen. Idag tidlig derimot var det samme kalde driten starte, selvom jeg optimistisk hadde satt på varmeren...

    Får vel ta en tur til Volvo og ta en diagnose.... Får vondt i sjela hver gang jeg må starte en iskald motor
    Dersom varmeren ikke starter(evt. stopper fort) som park.varmer men går dersom du starter motoren er det sirkulasjonspumpe defekt.

    Dette er små enheter som skal forbrenne diesel og luft uten høyt trykk og som står plassert på en måte som tilsier mye skitt.

    De har alle odds i mot seg for å fungere lenge, og i tillegg så går de vanvittig mangen timer i løpet av en vinter så er optimistisk å tro den skal vare evig. På buss tar man gjerne service av varmeren på føre-var basis om høsten for å sikre problemfri drift gjennom vinteren. En enkel service består av kontroll og innv. rengjøring. Mer avansert service da kan man skifte dyse bare for å vere sikker.

    Det som kan streike er i all hovedsak:
    SOT
    Defekt flammevakt (temp.sensor som gir signal om at dieselen faktisk brenner)
    Kjølevannstemperatursensor (for å styre start/stop og overoppheting)
    Defekt drivstoffpumpe (den som står forran Hbakhjul under baksetet)
    Def. glødeplugg (brenneren tenner ikke, lukter diesel)
    Slitt/defekt dyse (feil blanding, dårlig blanding luft/diesel. ufullstendig forbrenning, mye røyk, tenner ikke)
    Sirkulasjonspumpe (starter ikke, stopper pga overoppheting uten sirkulasjon(parkvarmer). går bra som tilleggsvarmer)
    Styreenhet def.
    Styreenhet for mangen feilkoder lagret (Start varmer (parkvarmer), ta ut sikring i motorrom og sett på plass etter en liten stund)
    Sikring
    Defekt forbrenningsluft vifte (lager oftest stygge lyder, ingen lyd da er det heeelt slutt)
    Listen er ikke sortert etter mest vanlige feil.

    Det med nivået av diesel i tanken har ikke så mye å si, da du får melding i kjørekomputeren "bränslevarmare tillf. avstangd. låg bränslevolym" ellernoe i den dur dersom det er for lite. Da vil den ikke prøve å starte i det hele tatt.
    Sist endret av locked; 30/09/10 kl 20:52
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  6. #6
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Riktig dette Jens. Men på disse her er flammevakten en fotoselle som "ser" flammen.
    I Webastoen er det, som du sier, mest vanlig med temp-transmitter som flammevakt.
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Varmeren går ikke mens motoren går heller, var nok bare helt tilfeldig at den virket her forrige kvelden. Diagnose og service er vel eneste utvei etter hva jeg kan skjønne utfra de mulige feilkildene.. Ikke noe jeg begynner å tukle med selv tror jeg.

  8. #8
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Kan legge til at dette er en (av få) brenner du kan demontere, rengjøre og montere igjen uten å skifte så mye som en eneste pakning...

    Den er enkel å demontere når man har tatt av fangeren å kommer skikkelig til
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Vet du om det holder å ta av de grå plastdekslene, eller må jeg ha av hele fangeren?

  10. #10
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du må ikkje ta av fangeren, noken tar det gjennom innerskjermen men det er trangt.

    Men å ta av frontfangeren er mykje enklare enn det ser ut til. Er kun to skrua, en øverst i kvar hjulbue. Så 4 plastklips under (et nær tåkelysa og et nærmare hjulbuen) 7 klips står i motorrommet over grillen.

    Dra så fangeren ut til hver side, kan sitte bra men er bare å ta i. Så hele fangeren framover etterpå

    Gjør du det først en gang kan du bytte fanger på en halvtime.

    For å ta varmeren kan du bare løsne fangeren på vs. og ta den til side
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. okt. 2010
    Sted
    Nord-Odal, Norway
    Innlegg
    21
    Antall takk

    Talking

    Hei du...
    Du må nok en tur til Volvo....
    Jeg hadde også en del prob m varmer`n i begynnelsen jeg hadde min V 70 D5 04 mod..
    Har vel byttet det som kan byttes ut..
    Det er bare Volvo som kan få slettet feilkodene slik at du får startet den igjen..
    En annen ting du også bør gjøre er å få kuttet ut `Autostart`..
    Det må gjøres hos Volvo med en spesiell datafil..
    Vet at de har denne filen hos Volvo på Jessheim og Kongsvinger..
    Da er det DU som bestemmer når varmer`n skal gå...
    Det blir ikke bra før du har gjort dette...

    Mvh Roar Oppi

  12. #12
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av roar oppi Vis post
    Hei du...
    Du må nok en tur til Volvo....
    Jeg hadde også en del prob m varmer`n i begynnelsen jeg hadde min V 70 D5 04 mod..
    Har vel byttet det som kan byttes ut..
    Det er bare Volvo som kan få slettet feilkodene slik at du får startet den igjen..
    En annen ting du også bør gjøre er å få kuttet ut `Autostart`..
    Det må gjøres hos Volvo med en spesiell datafil..
    Vet at de har denne filen hos Volvo på Jessheim og Kongsvinger..
    Da er det DU som bestemmer når varmer`n skal gå...
    Det blir ikke bra før du har gjort dette...

    Mvh Roar Oppi
    uenig
    i verste fall hade det passa med en knapp for å deaktivere varmaren ved neste start av motoren. Da kan du stoppe varmaren viss du berre skal flytte bilen. Men trur ikkje du får til det heilt enkelt...

    Alle kjøreturer lenger enn 1km bør varmaren og gå.

    Det er ingenting i varmaren som tar skade av mykje av/på anna en meir slitasje på glødaren men den ryk sjelden. Sot kan vaskast vekk

    er det kuldegrader lar eg alltid varmaren brenne noken minutt før eg starta motoren.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. okt. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    96
    Antall takk

    Standard

    Hei har samme problemet ,når jeg skulle starte den ble det bare to blink på display og så la den av ,,,,,,Var på volvo i dag og da nullstilte de varmeren ,,,sa det hadde vært for mange startforsøk .
    De startet varmeren men da rant det litt diesel fra den ,,,,,,,,,,og da sa de at jeg måtte demontere den .
    Kjørte hjem og startet varmeren ,dryppet ikke noe nå ,så ut som den funket nå ,pumpa tikket og det kom varm luft fra avgassrøret på varmeren ,,,,er det noe som jeg bør gjøre for å være sikker ,,,,,,,,,,,,?
    Er ny på forumet ,,,,,, Bilen er en V70 D5 2003

    Mvh. Apollo
    Mvh. Apollo
    XC 70 D3 Summum 2012
    V70 D5 Business Momentum 2008 Solgt
    V70 D5 Momentum 2003 Solgt
    V70 2.5 140 hk 1997 Solgt

  14. #14
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av roar oppi Vis post
    Hei du...
    Du må nok en tur til Volvo....
    Jeg hadde også en del prob m varmer`n i begynnelsen jeg hadde min V 70 D5 04 mod..
    Har vel byttet det som kan byttes ut..
    Det er bare Volvo som kan få slettet feilkodene slik at du får startet den igjen..
    En annen ting du også bør gjøre er å få kuttet ut `Autostart`..
    Det må gjøres hos Volvo med en spesiell datafil..
    Vet at de har denne filen hos Volvo på Jessheim og Kongsvinger..
    Da er det DU som bestemmer når varmer`n skal gå...
    Det blir ikke bra før du har gjort dette...

    Mvh Roar Oppi
    Litt uenig med deg Jens Erfaring viser at de som har mye småkjøring får mye mindre plager med dieselvarmeren dersom man legger inn programvare for kun manuell start av brenneren. Du vet, er ikke alle som bryr seg med å starte varmeren før man skal ut og kjøre. Mange står også i garasje og har bare 3-4 min å kjøre til jobb. Da blir det mye nedsoting.
    Personlig ville jeg også anbefalt å bruke dieselvarmeren flittig - en moderne dieselmotor sliter med å holde varmen i kulda Mindre slitasje og mindre utslipp blir det jo også.
    Om jeg ikke husker helt feil, så koster denne programvaren en god del under 100-lappen

    Har du forresten studert styring av denne varmeren Jens? Om jeg finner en slik på jobb, skal den monteres i 740en

  15. #15
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Litt uenig med deg Jens Erfaring viser at de som har mye småkjøring får mye mindre plager med dieselvarmeren dersom man legger inn programvare for kun manuell start av brenneren. Du vet, er ikke alle som bryr seg med å starte varmeren før man skal ut og kjøre. Mange står også i garasje og har bare 3-4 min å kjøre til jobb. Da blir det mye nedsoting.
    Personlig ville jeg også anbefalt å bruke dieselvarmeren flittig - en moderne dieselmotor sliter med å holde varmen i kulda Mindre slitasje og mindre utslipp blir det jo også.
    Om jeg ikke husker helt feil, så koster denne programvaren en god del under 100-lappen

    Har du forresten studert styring av denne varmeren Jens? Om jeg finner en slik på jobb, skal den monteres i 740en
    Hehe.. der er eg uenig med deg Køyre du så lite har du valgt feil motor, skulle hatt bensin av to grunna.

    1. kalde starta med høg komp, nedsoting av motor og varmar
    2. partikkelfilteret er jo ikkje konstruert for anna en folk som køyre mykje.

    Ja, Ardic brennaren er liten og nett til slik bruk. Den kan dog ikkje styrast med pluss og minus sia den er styrt av/på via canbus. Men, kanskje, muligens att det er en liiiten mulighet for å bruke en
    AEM
    modul til å styre den med. Blir då på same måte som å ettermontere fjernkontrollstart.

    Kanskje er også varmerane fra 97 og fram til D5'en kom styrt utenom canbus? Det er sånt som du må kikje på som har tilgang til volvo-pv-pc Dei fra 97-98 er vel heilt blotta for canbus, litt verre med 99-00 men rekna med det er same varmaren.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  16. #16
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av apollo Vis post
    Hei har samme problemet ,når jeg skulle starte den ble det bare to blink på display og så la den av ,,,,,,Var på volvo i dag og da nullstilte de varmeren ,,,sa det hadde vært for mange startforsøk .
    De startet varmeren men da rant det litt diesel fra den ,,,,,,,,,,og da sa de at jeg måtte demontere den .
    Kjørte hjem og startet varmeren ,dryppet ikke noe nå ,så ut som den funket nå ,pumpa tikket og det kom varm luft fra avgassrøret på varmeren ,,,,er det noe som jeg bør gjøre for å være sikker ,,,,,,,,,,,,?
    Er ny på forumet ,,,,,, Bilen er en V70 D5 2003

    Mvh. Apollo
    Hei. Vet du om det var fra eksosen at det rant litt diesel?
    Om ja, så var det mest sansynligvis bare rester etter de mislykkede startforsøkene, og jeg hadde aldri giddet å åpne den.
    Men jeg hadde følt med på den om det komme ut noe mer diesel.

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Hehe.. der er eg uenig med deg Køyre du så lite har du valgt feil motor, skulle hatt bensin av to grunna.

    1. kalde starta med høg komp, nedsoting av motor og varmar
    2. partikkelfilteret er jo ikkje konstruert for anna en folk som køyre mykje.

    Ja, Ardic brennaren er liten og nett til slik bruk. Den kan dog ikkje styrast med pluss og minus sia den er styrt av/på via canbus. Men, kanskje, muligens att det er en liiiten mulighet for å bruke en
    AEM
    modul til å styre den med. Blir då på same måte som å ettermontere fjernkontrollstart.

    Kanskje er også varmerane fra 97 og fram til D5'en kom styrt utenom canbus? Det er sånt som du må kikje på som har tilgang til volvo-pv-pc Dei fra 97-98 er vel heilt blotta for canbus, litt verre med 99-00 men rekna med det er same varmaren.
    Tror ikke du får til styringen på denne (00-08)
    Selv med
    AEM
    , for den snakker jo bare med varmeren via can-sløyfen. Og om du ikke klare å lage en egen Can sløyfe, tror jeg du sliter
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  17. #17
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mister j Vis post
    Hei. Vet du om det var fra eksosen at det rant litt diesel?
    Om ja, så var det mest sansynligvis bare rester etter de mislykkede startforsøkene, og jeg hadde aldri giddet å åpne den.
    Men jeg hadde følt med på den om det komme ut noe mer diesel.



    Tror ikke du får til styringen på denne (00-08)
    Selv med
    AEM
    , for den snakker jo bare med varmeren via can-sløyfen. Og om du ikke klare å lage en egen Can sløyfe, tror jeg du sliter
    Tenkte jo såklart på å koble dei sammen med ei can sløyfe. Det er jo ikkje så skummelt som ein skal ha det til. Men eg er ikkje så stødig på oppbygging av can nett men e noke greier med endemotstanda og slikt. men utenom det så skal alle enheta i et can nett fungere som egne styreenheta uten at nokon av dei er utpeike som ein "master"

    Så utenom at brennaren og
    AEM
    enheten er avhengige av andre styreenheta sine canbus meldingar så skal det i teorien virke

    Men, desverre eg jobba ikkje i volvo personbil så ikkje får eg kurs eller tilgang til dokumentasjon og IT verktøy :(
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  18. #18
    Registrerte brukere mister j sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Vennesla, Vest-Agder
    Innlegg
    1.354
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Tenkte jo såklart på å koble dei sammen med ei can sløyfe. Det er jo ikkje så skummelt som ein skal ha det til. Men eg er ikkje så stødig på oppbygging av can nett men e noke greier med endemotstanda og slikt. men utenom det så skal alle enheta i et can nett fungere som egne styreenheta uten at nokon av dei er utpeike som ein "master"

    Så utenom at brennaren og
    AEM
    enheten er avhengige av andre styreenheta sine canbus meldingar så skal det i teorien virke

    Men, desverre eg jobba ikkje i volvo personbil så ikkje får eg kurs eller tilgang til dokumentasjon og IT verktøy :(
    Tror ikke at det hadde hjulpet å jobbe i personbil heller.
    Man må sitte ganske langt opp i support (les: Gøteborg) om man skal få ut can kodingen, og komandoene.
    Eneste unntaket her er vel melbus kodingen, som de fleste som levererer ipod grensesnitt, har klart å få ut fra volvo...
    Men ikke misforstå meg, håper du klarer det, hadde vært kult
    Mister J
    Kenneth Homme Johansen


    "Wannabe black VOLVO"
    V70N D5 04
    Prosjekttråd:http://forum.vccn.no/showthread.php?...lakka-R-felger

  19. #19
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mister j Vis post
    Tror ikke at det hadde hjulpet å jobbe i personbil heller.
    Man må sitte ganske langt opp i support (les: Gøteborg) om man skal få ut can kodingen, og komandoene.
    Eneste unntaket her er vel melbus kodingen, som de fleste som levererer ipod grensesnitt, har klart å få ut fra volvo...
    Men ikke misforstå meg, håper du klarer det, hadde vært kult
    Du trenger strengt tatt ikke can-kodingen.

    Bare kunnskapen om hvilke styreenheter som må vere tilsluttet can nettet for at dieselvarmeren skal fungere skikkelig.

    Da regner jeg med at varmeren,
    CEM
    må vere som et minimum. Kanskje
    ECM
    også.

    Skal man kunne styre den med 12v så må
    AEM
    inn også. Tror faktisk ikke at dette skal vere umulig å få til, lett derimot??

    Men, markedet snur seg. Man var med på et stort bussanbud i Norge, men da kunden ikke fikk full tilgang til can nettet i bussene i kontrakten sa de at viss vi ikke får kjøpe hele bussen så er vi ikke intressert. Så er lov å håpe at bilprodusentene tvinges over på mer åpenhet.

    På dette området er Volvo HÅPLAUST! Det suge så jævlig balle, og det irriterar meg noke jævlig at eg ikkje kan leike og eksprimentere...
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  20. #20
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Hehe.. der er eg uenig med deg Køyre du så lite har du valgt feil motor, skulle hatt bensin av to grunna.

    1. kalde starta med høg komp, nedsoting av motor og varmar
    2. partikkelfilteret er jo ikkje konstruert for anna en folk som køyre mykje.

    Ja, Ardic brennaren er liten og nett til slik bruk. Den kan dog ikkje styrast med pluss og minus sia den er styrt av/på via canbus. Men, kanskje, muligens att det er en liiiten mulighet for å bruke en
    AEM
    modul til å styre den med. Blir då på same måte som å ettermontere fjernkontrollstart.

    Kanskje er også varmerane fra 97 og fram til D5'en kom styrt utenom canbus? Det er sånt som du må kikje på som har tilgang til volvo-pv-pc Dei fra 97-98 er vel heilt blotta for canbus, litt verre med 99-00 men rekna med det er same varmaren.
    Akkurat det med bensinmotor er jeg helt enig i. Men det blir ikke utført i praksis. Så da må man gjøre det best mulig for kundene, når de kommer å klager på at det støtt og stadig er problem med brenneren. Men du vet også, ikke alle som har partikkelfilter selv om de har dieselvarmer
    Men er jo faktisk EGR som utgjør største sotingsproblemet ved småkjøring, når de gjelder småmotorene 1,6D og 2,0D.
    Ble visst helt avsporing for trådstarter her.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. sep. 2010
    Sted
    Trøndelag
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde samme problemet på min s40 i vinter. Der var det bare at batteriet ike leverte nok strøm( var kun mulig å lade det opp til 60%) og etter 3x start på varmeren, går den i dvale modus. da var det bare å bytte batteri og få volvo til å legge inn ny software. Var ikke mange kronene det.

    Riktig nok mente en volvo forhandler i tr.heim at det var flammevakten som var defekt( etter diagnose) , men just ikke det som volvo på elverum fant ut 2 uker etterpå...

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. juli 2010
    Innlegg
    34
    Antall takk

    Standard

    Dere må gjerne spore av for min del, mye interessant å lese Problemet vårt er kanskje ikke brenneren skjønner jeg, men feil valg av motor ( diesel.. ). Det blir dessverre mye småkjøring med bilen vår, iom vi begge jobber hjemme og to av våre tre barn går i barnehage 5 minutters kjøring unna.... Men, jeg prøver å være flink til å bruke diesel varmeren som sagt, men ofte blir det til at jeg slår den på i det jeg starter motoren, og det blir kanskje bare å gjøre ting vondt verre? Har ikke fått karret meg til Volvo enda, men når jeg får fikset brenneren må jeg nok legge om litt vaner. Kan kanskje være en ide å få Volvo til å fjerne autostarten også da.

  23. #23
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Det er jo veldig drastisk å si at brukeren har kjøpt feil bil og det er kun feil bruk som grunnen til alle problemene.
    Det har vært en del problemer med disse brennerene, bla med vifter som løsner og vannpumper som takker for seg.
    Mye av dette har blitt bedre de siste årene, men det har også vist seg at de som kjører brenneren minimum 15 minutter hver gang den går, også har en god del mindre problemer.
    Men bruker du brenneren hver dag i feks. 20-30 min og kjører bare 5-10 min, så vil du igjen få problemer med batteriet på kalde vintersdager. Så det skal ikke alltid være like enkelt.
    Viktigeste vil være å gi brukeren nok informasjon om hvordan bruke brenneren på best mulig måte, så vil der heller ikke oppstå så mange problemer heller.
    Om du står i garage og ikke kjører så langt hver dag, vil nok det å koble ut automatisk start av brenneren være en ide. Men dette må jo du selv ta en vurdering av, ut i fra bruken din.
    Jeg personlig ville brukt varmeren aktivt hver dag, og heller tatt en vedlikeholdslading av batteriet av og til. Men så har jeg igjen tilgang til lader, og har ikke noe i mot å koble til laderen heller. Så her er det igjen en vurdering fra brukeren sin side.

    Men vil også si, at uansett om en bruker dieselvarmeren eller ikke, så vil vedlikeholdslading av batteriet av og til, styrke levetiden på batteriet (ved bruk av elektronisk regulert lader). Mye start og stopp på kalde dager, tapper mye strøm. Et batteri har dårligere effekt jo kaldere det blir.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #24
    Registrerte brukere runepv50 sin avatar
    Medlem siden
    23. mai 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    335
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av roar oppi Vis post
    Hei du...
    Du må nok en tur til Volvo....
    Jeg hadde også en del prob m varmer`n i begynnelsen jeg hadde min V 70 D5 04 mod..
    Har vel byttet det som kan byttes ut..
    Det er bare Volvo som kan få slettet feilkodene slik at du får startet den igjen..
    En annen ting du også bør gjøre er å få kuttet ut `Autostart`..
    Det må gjøres hos Volvo med en spesiell datafil..
    Vet at de har denne filen hos Volvo på Jessheim og Kongsvinger..
    Da er det DU som bestemmer når varmer`n skal gå...
    Det blir ikke bra før du har gjort dette...

    Mvh Roar Oppi
    Finns det virkelig ei slik fil? Jeg har hatt en V50 i 3,5år og det var et hellvette hver vinter. Fikk den reparert for hver sesong. Spurte på forhandler om de ikke bare kunne programere om slik at den starter på -5 grader..men det gikk ikke.

    Har i dag en V70 med varmer. Denne vet jeg har gått i 5år uten problemer. Men finnes det ei slik fil vil jeg legge denne inn. Tru om dette er noe som alle volvo forhandlere vet om?
    Volvo V70 2.0D 2010

  25. #25
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Mener at delenr på denne programvaren skal ligge i
    TIE
    , noe alle volvoforhandlere har tilgang til. Men så vidt jeg vet så finnes denne programvaren kun til V70N (01-08).

    Sitat Opprinnelig postet av runepv50 Vis post
    Finns det virkelig ei slik fil? Jeg har hatt en V50 i 3,5år og det var et hellvette hver vinter. Fikk den reparert for hver sesong. Spurte på forhandler om de ikke bare kunne programere om slik at den starter på -5 grader..men det gikk ikke.

    Har i dag en V70 med varmer. Denne vet jeg har gått i 5år uten problemer. Men finnes det ei slik fil vil jeg legge denne inn. Tru om dette er noe som alle volvo forhandlere vet om?
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •