Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Feilsøking vindusviskermotor bak v70 2004

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard Feilsøking vindusviskermotor bak v70 2004

    Hei,

    Vindusviskeren på bakruten sluttet å fungere for en tid tilbake. Hadde bilen på service og (merke)verkstedet mente at det var motoren som var ødelagt da de hadde sjekket sikringer.

    Kjøpte meg derfor en ny motor (delenummer: 8667188) og monterte den selv. Men det er fremdeles ingen reaksjon fra motoren, og jeg er veldig klar for noen gode tips til hvordan dette kan løses

    Når tenningen er på og jeg skrur på bryteren for bakruteviskeren hører jeg det "klikker" i releet, men uten bevegelse på viskeren.

    Jeg har foreløpig sjekket:

    1. Sikring
    2. Rele (byttet om på releene i bakre sikrings/rele-boks)
    3. At det kommer spenning til viskermotoren gjennom å koble på en 12V lyspære (Vet ikke helt hva den tredje kabelen er til).

    Så om det er noen flinke og hjelpsomme der ute, så setter jeg pris på litt hjelp!
    Sist endret av gjendems; 01/09/10 kl 22:52

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. aug. 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    206
    Antall takk

    Standard

    Den ene er vel konstanstrøm og den andre er styrestrøm fra bryteren og siste er jord mener jeg å huske. Skal sjekke opp i morgen

  3. #3
    Registrerte brukere _tormod_ sin avatar
    Medlem siden
    11. mars 2010
    Sted
    Vallset/ Elverum
    Innlegg
    246
    Antall takk

    Standard

    Og du får 12v bak til motoren? Hender seg det er kabelbrudd ved hengsla til bakluka. Napp av det svarte dekselet som sitter over kablene der hengslene går inn i taket (venstre side) og sjær opp tapen til du kommer inn på ledningene . Men om du har 12v inn på motoren så ligger nok ikke feilen her..

  4. #4

    Medlem siden
    19. mars 2010
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    113
    Antall takk

    Standard

    På min 850 og v70'ien så var det litt skavd i ledningene der kablene går in i bilen. Isolerte om disse kablane og sia den tid har det fungert.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!

    Sitat Opprinnelig postet av _tormod_ Vis post
    Og du får 12v bak til motoren?
    Får 12V til motoren ja (som sagt testet med en 12V pære). Men har ikke fått testet alle tre ledningene skikkelig.

    Sitat Opprinnelig postet av _tormod_ Vis post
    Hender seg det er kabelbrudd ved hengsla til bakluka. Napp av det svarte dekselet som sitter over kablene der hengslene går inn i taket (venstre side) og sjær opp tapen til du kommer inn på ledningene.
    Jeg gjorde en enkel variant av dette i går da jeg holdt på, men hører fra flere at dette tydelig er et svakt punkt. Skal derfor få sjekket dette skikkelig.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Nicklas Vis post
    På min 850 og v70'ien så var det litt skavd i ledningene der kablene går in i bilen. Isolerte om disse kablane og sia den tid har det fungert.
    Da tenker du på hengslingen oppe til venstre på bakluken?

    Kanskje et dumt spørsmål, men hva brukte du til å isolere om?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av _tormod_ Vis post
    Og du får 12v bak til motoren? Hender seg det er kabelbrudd ved hengsla til bakluka. Napp av det svarte dekselet som sitter over kablene der hengslene går inn i taket (venstre side) og sjær opp tapen til du kommer inn på ledningene . Men om du har 12v inn på motoren så ligger nok ikke feilen her..
    Hei,

    Gjorde som du sa og skar opp strømpen. Der fant jeg en aldri så liten krigssone. To kabler som var brutt, og to som var skadet i isolasjonen. De to skadete "reparerte" jeg med elektrikertape. (om noen har bedre tips, så skrik ut)

    Neste steg blir å fikse de kablene som det er brudd på. Her tar jeg gjerne i mot tips. Foreløpig ser jeg bare den delen av kabelen som går til bakluken.

    Noen spørsmål blir da:

    1. Er det greiest å skjøte de kablene som er brudd på? Hvordan skjøte?
    2. Hvis det må trekkes nye, noen tips til trekking inn det trange j****skapet...?

    Takk for gode tips, vi (jeg) nærmer oss nå !!

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. jan. 2010
    Sted
    Kongsberg
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Enkleste og fineste løsning blir uten tvil og tre på krympestrømpe (svart, hvis svart ledning) og lodde dem sammen, for så og krympe strømpa over etterpå. Blir ikke veldig synlig, og er holdbart

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. juni 2010
    Innlegg
    19
    Antall takk

    Standard Case closed

    Hei,

    Skjøtet ledningene med Duraseal skjøtestrømpe (avmantling, tang, varme). Deretter alt OK!

    Takk for all hjelp underveis.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •