Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 26

Tråd: 1970 142 konventering til b230a?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard 1970 142 konventering til b230a?

    som sagt, står en rettstilt b20 oppi der nå å kunne tenkt meg en b230a mye jobb får å få dette til å passe oppi eller?

    takker får svar

    mvh christer

  2. #2
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    B20 bunnpanne, B20 oljepumpe, nye motorfester, 76 240 clutch hus og litt små mekk her og der så er det biff. gjør det på en kveld ja.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    hvis en kjører på det cluch huset du nevner der, kjøres på 4trinns kassa som står i bilen nå da?

  4. #4
    Registrerte brukere Wrasko sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Kallak/Marker/Østfold
    Innlegg
    1.387
    Antall takk

    Standard

    kermitt:Hvorfor må han ha b20 bunnpanne etc når du skriver nye motorfester?

    Med nye motorfester så har han plutselig en skakking, og da passer vel alt originalt?
    2011 Renault Scenic 1.5DCI | 200X Peugeot Partner 1.6 hdi | 1982 Volvo 242
    2001 Yamaha TDM 850 | 1997 Aprilia Classic

  5. #5
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    må ha nye motorfester fordi B230 blokka får 9mm glippe på hver side med originale motor fester. funker å legge imellom en hjulmutter. men jeg liker å gjøre ting skikkelig så jeg kappa opp originale festene og forlenget dem med denne avstanden. om jeg husker rett, 0 garanti. mange måter å gjør det på. anbefaler å rettstille den, MYE bedre plass da. sett neddi motor så funderer du ut en lur løsning. ofte de som er best.

  6. #6
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Wrasko Vis post
    kermitt:Hvorfor må han ha b20 bunnpanne etc når du skriver nye motorfester?

    Med nye motorfester så har han plutselig en skakking, og da passer vel alt originalt?
    brua er noe annerledes på 140/240.bruker b20 motorfester, men spacer dem ut ca 1,5 cm ut fra blokken.kan evt brukes mutre fra hjulene mellom der

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    okok, høres fårsovidt greit ut, men girkassa, bruke den girkassa som står i så må en bruke cluch hus fra 240 fra 76mod hvis jeg har får stått riktig??

  8. #8
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oletider Vis post
    okok, høres fårsovidt greit ut, men girkassa, bruke den girkassa som står i så må en bruke cluch hus fra 240 fra 76mod hvis jeg har får stått riktig??
    peis i en 5 trinns (m47) eller en overdrivekasse (m46) i den heller, men da må du sette inn girkassetunnel fra 240 i bilen.bruker mellomaksel fra 240 for den kassen du setter inn, men bruker medbringeren fra bakakselen fra 240.
    du må også bruke girkasseopphenget fra 240, men bruk de bakerste hullene under bilen for oppfesting av girkasseoppheng som originalt er der for overdrivekasse....ble det for mye på en gang...?

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    det gidder jeg rett å slett ikke :P er bare bruks bil får vinteren

  10. #10
    Registrerte brukere Tinnsoldaten sin avatar
    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Karmøy, Rogaland
    Innlegg
    1.120
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av oletider Vis post
    blabla er bare bruks bil får vinteren
    Fy skam deg.
    -70 Volvo 164
    -70 Volvo 142 2,5
    -97 Volvo 850R


    If it has tits or wheels, it'll give you problems

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    er jo ikke brukans te noe annet så

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    har fått tak i et cluchhus nå, er fra 240, stått en b20 motor i den med m45 kasse tror jeg, dette brukans?

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    er vell m40 jeg har?

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juni 2010
    Innlegg
    14
    Antall takk

    Standard

    hehe.P ikke noe stress, prøver bare å få noen svar fra folk som kansje ved lit mer enn meg:P

  15. #15
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Freebump

    Må da være noen her som kan svare på det ?

    Passer M45 clutchhuset på andre kasser enn M45\6\7, f.eks M40 ?

    Så jeg kan bli kvitt clutchhuset og christer få ny maskinist i bilen
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  16. #16
    Registrerte brukere kermitt sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.722
    Antall takk

    Standard

    det skulle passe ja. er ikke værre enn å prøve.

  17. #17
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    skjønner ikke helt problematikken her.skal du beholde m40 kassa og sette inn b230 på skrå?eller skal du rettstille den?

  18. #18
    Registrerte brukere Dan Bay-Johansen sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Søgne, Vest-Agder
    Innlegg
    2.898
    Antall takk

    Standard

    Han vil beholde den gamle girkassa og sette inn 230en rett...

    Så lurer vi på om M45\B20 clutchhuset passer på gamle girkassa hans, M40...
    1976 Langførr med 6 på rekke !
    1977 Volvo 245 Turbo
    1990 Volvo 240 Stasj
    2013 VW Passat 4motion
    2004 Renault Trafic

  19. #19
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av daain83 Vis post
    Han vil beholde den gamle girkassa og sette inn 230en rett...

    Så lurer vi på om M45\B20 clutchhuset passer på gamle girkassa hans, M40...
    han kan bruke m40 kassa med det clutchhuset han har på den da om han skal rettstille b230n.bare å smi nye motorfester, for det fins vel ikke noe annet å bruke.blir et styr med bremsekraftforsterkeren også da for man må flytte den fram litt.

  20. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. april 2010
    Sted
    Malvik
    Innlegg
    106
    Antall takk

    Standard

    230 i 142!!! Jada, lykke til. Ikke noe som er gjort på et par kvelder....

    Men det var mange gode tips her! Har bytta selv i min 142 for 25 år sida!!! Valgte å skråstille, men samme hva du velger, så får du noen utfordringer. Vil du slippe å flytte br.servo og samtidig ha rettstilt, så må du nok fikse nytt innsug.

    Det kan ellers bli trangt imot stabstag og radiator. Jeg fikk dreid av en "bane" på reimhjulet på veiva. Og brukte superslank el vifte.

    Skal du skråstille, så må du ha det clutch-huset for skråstilt / M45 som M40 også passer på. Men da slipper du å lage nytt innsug. Jeg fikk planslipt eksosmanifolden på sida mot toppen (til salgs nå), slik at den ble litt tightere mot blokka. Ble litt trangt imot rammevangen. Dette skyldes nok litt at jeg måtte justere tilten på motoren såpass at E-innsuget gikk klar av servoen. ...for å slippe å flytte den. Den er derimot flytta frem nå etter at E-motoren måtte vike for en FK. ...benyttet anledningen til å sette inn en nyere servo fra 7/9-serie samt ventilerte skiver.

  21. #21
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 14269 Vis post
    230 i 142!!! Jada, lykke til. Ikke noe som er gjort på et par kvelder....

    Men det var mange gode tips her! Har bytta selv i min 142 for 25 år sida!!! Valgte å skråstille, men samme hva du velger, så får du noen utfordringer. Vil du slippe å flytte br.servo og samtidig ha rettstilt, så må du nok fikse nytt innsug.

    Det kan ellers bli trangt imot stabstag og radiator. Jeg fikk dreid av en "bane" på reimhjulet på veiva. Og brukte superslank el vifte.

    Skal du skråstille, så må du ha det clutch-huset for skråstilt / M45 som M40 også passer på. Men da slipper du å lage nytt innsug. Jeg fikk planslipt eksosmanifolden på sida mot toppen (til salgs nå), slik at den ble litt tightere mot blokka. Ble litt trangt imot rammevangen. Dette skyldes nok litt at jeg måtte justere tilten på motoren såpass at E-innsuget gikk klar av servoen. ...for å slippe å flytte den. Den er derimot flytta frem nå etter at E-motoren måtte vike for en FK. ...benyttet anledningen til å sette inn en nyere servo fra 7/9-serie samt ventilerte skiver.
    tenkte først å sette den rett i min også ja, men fant ut at det ble utrolig enklere bygging og deletilgang ved å skråstille den ja, men satte inn m47 selv.hadde alt klart forutenom bensintilførsel og ombygging av gasswirehjulet på e-innsuget før jeg ga opp og satte inn en 8boltet b20
    e-innsuget hadde gått klart for bremsekraftforsterkeren dersom jeg hadde flyttet på det hjulet fant jeg ut.er aldeles ikke gjort på en kveld dette nei, så man blir overrasket over at den som vil bygge om, ikke setter inn en m45/m46/m47 som blir en langt billigere og lettere løsning i mine øyne.

  22. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. april 2010
    Sted
    Malvik
    Innlegg
    106
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mamolv Vis post
    tenkte først å sette den rett i min også ja, men fant ut at det ble utrolig enklere bygging og deletilgang ved å skråstille den ja, men satte inn m47 selv.hadde alt klart forutenom bensintilførsel og ombygging av gasswirehjulet på e-innsuget før jeg ga opp og satte inn en 8boltet b20
    e-innsuget hadde gått klart for bremsekraftforsterkeren dersom jeg hadde flyttet på det hjulet fant jeg ut.er aldeles ikke gjort på en kveld dette nei, så man blir overrasket over at den som vil bygge om, ikke setter inn en m45/m46/m47 som blir en langt billigere og lettere løsning i mine øyne.
    Jeg hadde også det samme problemet. Men jeg shimset bremseservoen frem 5mm, slipte vekk litt av kanten som holder den sammen, da skruen på gassspjeldet traff rett imot det bredeste partiet på servoen. I tillegg fikk jeg skråslipa eksosmanifolden, slik at den la seg nærmere blokka. DA ble det til slutt plass til E-motoren.

  23. #23
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 14269 Vis post
    Jeg hadde også det samme problemet. Men jeg shimset bremseservoen frem 5mm, slipte vekk litt av kanten som holder den sammen, da skruen på gassspjeldet traff rett imot det bredeste partiet på servoen. I tillegg fikk jeg skråslipa eksosmanifolden, slik at den la seg nærmere blokka. DA ble det til slutt plass til E-motoren.
    ja, fant ut noe grei løsning selv, la mellom noen skiver på innfestingen til torpedoen på de to skruene mot motoren, dermed ble forsterkeren vridd litt fra innsuget.virket som en billig og grei løsning, men ble som sagt oppgitt prosjektet da jeg trengte bilen og ikke orket mere med bensintilførselproblemer og faenskapet som alltid kommer ved slike operasjoner..hehe..

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. april 2010
    Sted
    Malvik
    Innlegg
    106
    Antall takk

    Standard

    ....Det er alltid MYE mer arbeid enn hva man ser for seg.

  25. #25
    Registrerte brukere mamolv sin avatar
    Medlem siden
    16. des. 2009
    Sted
    steinkjer
    Innlegg
    807
    Antall takk

    Standard

    åja, er sant det.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •