Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: sylinder leak down test.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard sylinder leak down test.

    Tenkte eg sko ta en leak down test på v70 R`n for å sjekke stempel ringene,
    Kor mye trykk må eg blåse inn i tennplugg hullet, er det nok med 1 bar eller?
    Vist eg har lekkasje forbi stempelet,vil det da blåse luft opp og ut med påfyllings lokket.
    Noen som vet hvilken gjengetype og størrelse det er på tennpluggen?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Tenkte eg sko ta en leak down test på v70 R`n for å sjekke stempel ringene,
    Kor mye trykk må eg blåse inn i tennplugg hullet, er det nok med 1 bar eller?
    Vist eg har lekkasje forbi stempelet,vil det da blåse luft opp og ut med påfyllings lokket.
    Noen som vet hvilken gjengetype og størrelse det er på tennpluggen?
    Er bare å kjøre det trykket du har tilgjengelig det.. 6-7 bar som det er i vanlige kompressorer er ikke noe problem, og det er lettere å merke hvor det skjer noe med såpass trykk...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    blåser til det smeller eg da hehe.men så var det utstyret da,har en komp tester fra biltema.kan eg bruke denne til noe kanskje?.Skru av slangen oppe med manometeret der,og blåsa ner i slangen der.Er vel kanskje en enveis ventil i slangen der, som gjør at trykket kan kun komme inn fra den enden som blir skrudd i plugg hullet.Men det finner eg ut i morgen. Fant hvertfall ut at gjengene var m14.
    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Er bare å kjøre det trykket du har tilgjengelig det.. 6-7 bar som det er i vanlige kompressorer er ikke noe problem, og det er lettere å merke hvor det skjer noe med såpass trykk...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    blåser til det smeller eg da hehe.men så var det utstyret da,har en komp tester fra biltema.kan eg bruke denne til noe kanskje?.Skru av slangen oppe med manometeret der,og blåsa ner i slangen der.Er vel kanskje en enveis ventil i slangen der, som gjør at trykket kan kun komme inn fra den enden som blir skrudd i plugg hullet.Men det finner eg ut i morgen. Fant hvertfall ut at gjengene var m14.
    Smeller gjør det nok ikke, du har fort 30-40 bar inni der under gange..

    Jeg har bare knust en plugg for å få gjengehylsa, slagloddet på en rørstump og satt en vanlig trykkluft-hurtigkobling i enden, jeg..

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Når eg kjører trykk neri sylinderen,så vil vel den lekke litt forbi stempelet uansett vel?.Men kor mye trykk bør lekke forbi,for og gi en indikasjon på at ringene er kaputt?.
    Er det ikkje sånn at trykket du har i sylinderen,skal synke prosentvis over tid?.
    Ka er det som gjelder her egentlig?.eg vil anta at ringene er ødlagte vis all trykk kommer opp av oljestikka.Men kor mye lekkasje er godtatt for og indikere at en motor er i grei stand?

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Man hører bare om det lekker mye og kjenner hvor det blåser så lenge man ikke har en sylinderlekkasjetester. Den viser luftgjennomstrømningen i prosent, og alt over 15% er klart for overhaling..

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. juni 2010
    Sted
    Haugesund
    Innlegg
    216
    Antall takk

    Standard

    Ok,takker for svar.Så vis eg da har et trykk på 3 bar i sylinderen, så kan trykke synke til feks til 2.7 bar som er 10% trykktap.Er sylinder tettheten ok da eller?.Vil vel sikkert ha en liten lekkasje på nye motorer og vist du setter trykk på syl,eller ska det være helt tett?.Er det ikkje olja som er med og tette aviket mellom sylinder vegg og ringene under drift?.Oljen går vel opp langs stempelet i hone sporene i sylinder og tetter,så er det vel skraperingen som drar oljen ner igjen.Stemmer dette?
    Sitat Opprinnelig postet av SWR Vis post
    Man hører bare om det lekker mye og kjenner hvor det blåser så lenge man ikke har en sylinderlekkasjetester. Den viser luftgjennomstrømningen i prosent, og alt over 15% er klart for overhaling..

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. feb. 2010
    Sted
    Lillestrøm
    Innlegg
    1.247
    Antall takk

    Standard

    Du får ikke sett om det synker uten en sylinderlekkasjemåler på slangen... kompressoren etterfyller jo hele tiden, og litt lekkasje er det alltid.

    Sjelden en motor er 100% tett, de fleste har 2-4% når de er friske.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. jan. 2010
    Innlegg
    334
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mr hansen Vis post
    Ok,takker for svar.Så vis eg da har et trykk på 3 bar i sylinderen, så kan trykke synke til feks til 2.7 bar som er 10% trykktap.Er sylinder tettheten ok da eller?.Vil vel sikkert ha en liten lekkasje på nye motorer og vist du setter trykk på syl,eller ska det være helt tett?.Er det ikkje olja som er med og tette aviket mellom sylinder vegg og ringene under drift?.Oljen går vel opp langs stempelet i hone sporene i sylinder og tetter,så er det vel skraperingen som drar oljen ner igjen.Stemmer dette?
    En leakdown-tester har to manometer.
    En på slange fra kompressoren, så har man en restriksjon lufta må igjennom (f.eks. 1mm hull) før manometer nummer to, og derfra en slange til plugghullet.

    Måleforskjellen mellom de to manometerene blir leakdownen.

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •