Dårlig akselerasjon o/3000rpm og plystrelyd fra turbo
Hei! Nå begynner jeg å bli lei av feilsøking på bilen min.
Det gjelder en Volvo V70 2008 modell 2,4D. Motorkode d5244t5.
Hva er galt?
Når jeg kjører bilen, så virker den først helt som den skal. Jeg har god akselerasjon og det er ingen lyder fra turboen.
Underveis under kjøring, gjerne noen få minutter etter at jeg har begynt å kjøre, så kommer det en motorlampe opp, og bilen yter dårligere.
Bilen akselererer svært dårlig, spesielt når jeg passerer 3000rpm. Og bilen sliter med å komme opp i høy fart på grunn av den dårlige akselerasjonen.
Når jeg akselererer så er det en mye høyere plystrelyd fra turboen, og når jeg kommer opp i rundt 3000rpm så høres det ut som turboen lader og utlader seg selv hele tiden. Som at den ikke får bygget opp noe trykk
Noen ganger så kan jeg bare stoppe og starte bilen, så forsvinner feilen i noen minutter. Andre ganger så kommer feilen med en gang igjen.
Dette har pågått i snart 2 år, men feilen har kommet oftere de siste månedene.
Hva har forsøkt for å fikse feilen?
- Jeg sendte bilen inn på et volvo verksted for å feilsøke. De mente det var TMAP sensoren som var ødelagt. Jeg byttet denne, men det hjalp ikke noe.
- Jeg sendte også bilen inn på et lokalt verksted for å feilsøke. De mente det var turbotrykk sensoren. De byttet den, uten at det hjalp.
- Virvelspjeldet var ødelagt på bilen, så jeg har byttet virvelspjeldet i håp om at det ville fikse feilen. Det hjalp ikke.
- Jeg har visuelt sjekket over slanger/rør som går mellom intercooler og turbo. Jeg har ikke funnet noen lekkasjer, men har ikke trykktestet det. Må eventuelt kjøpe et sett for å gjøre dette hvis det anbefales
Feilkoder / Informasjon
Jeg har brukt en feilkodeleser og Vida for å lese ut feilkodene på bilen. Begge to viser samme feilkoder. Det er de 3 som er merket på bildet.
https://i.imgur.com/8frK5Jy.png
Jeg har også data fra da feilen oppsto sist gang
https://i.imgur.com/iWdpcEb.png
Jeg trenger all hjelp og tips jeg kan få