Lampa viser bare "av" igjen etter to sek når jeg skal slå varmeren på manuelt. Ingen lyd fra brenneren. Diesel er det nok av. Erfaringer?
Printable View
Lampa viser bare "av" igjen etter to sek når jeg skal slå varmeren på manuelt. Ingen lyd fra brenneren. Diesel er det nok av. Erfaringer?
Du har nok hatt for mange mislykkede startforsøk på varmeren. Ligger sikkert inne med kode på det, pluss kode som kan indikere hva som gjør at den ikke vil starte.
Ok, får dra ut til Volvo og få lest av kodene. Har aldri hatt problemer med å starte den. Men syns den har duret/bråket litt mer i det siste før den ga seg.
Hvilke del er det som typisk ryker når brenneren begynner å dure høyt/ule? Noen med erfaring?
Må man bestille time på verksted for å lese av feilkode? (Bilia)
Biltema sin Volvo kode leser sletter vel denne, trodde jeg.
Jeg byttet innmaten i webasto på onkel sin v70n D5 04 modell i helga. Den bråka jævli. Jeg fikk tak i innmat på Volvo, det besto av brennkammer og vifte. Jeg bytta glødepluggen også.
Den ble helt i orden igjen uten en eneste ulyd. Der var det viftemotoren som var utslitt (viftemotoren har gått 230000km),så det kan tenkes at det er samme problem hos deg. Gjort på 3-4 timer å bytte
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Shit. 3-4 timer uten garasje klarer jeg ikke på vinteren.
Begynner også å lure på om det er en sikring som har gått? Venstre parklys røyk samtidig. Tilfeldig?
Få lest ut feilkode og beggyn derfra
Skal prøve å få lest ut feilkode i morgen
Hei
Fikk en til å resette feilkoder i dag. Han klarte så klart ikke å skrive ned feilkodene da. Men som nevnt over, så var det for mange startforsøk. Slettet denne og startet varmeren. Problemet er at den slår seg av etter 5 min. Så prøver den å starte opp igjen og igjen til samme problem oppstår på nytt. Hvorfor? Noen som kjenner igjen problemet? Må jeg få tak i feilkoden for å komme videre?
(parklysene lyser igjen etter at feilkoder er slettet)
Kunne nesten høres ut som om overopphetingsvernet slår den ut fordi at vannpumpa på varmeren ikke fungerer bra nok. Men dette er kun om du kjører varmeren uten bilmoteren i gang. Er denne igang så pleier vannpumpa i bilmotoren å lage nok sirkulasjon på vannet gjennom varmeren.
Å ha kodene er god hjelp. Høres ut som varmeren må ut og åpnes uansett.
Feilkoder:
1D04: programvare inkompatibel med kontrollmodul for motor/drivlinje.
5F4F: Startforsøk, for mange mislykkede.
Prøvde å starte den etter sletting med motor i gang. Begynte å surre og blåse, tikkingen startet under baksete. Slo seg av etter 2-3 min uten at den startet. Prøvde uten motor i gang. Står da bare å surrer uten å starte. Ingen tikking under baksetet.
1D04? Har du BSR?
5F4F: Se her:http://forum.vccn.no/showthread.php?...yrer-ikke-opp!
Er vel riktig som det står at trykkutjevneren er fullstendig mekanisk og ikke gir feilkoder, annet enn mislykkede startforsøk.
Om du ikke hører tikkingen fra Fuelpumpa så er det slik at strømforsyningen til denne går gjennom overopphetingstermostaten, men jeg innbiller meg at du burde fått en feilkode da.
Ikke BSR. Men motoren ble tunet opp til 197 hk på Bra Bil (tror jeg det het) i Sverige. Så det forklarer denne koden ja:-)
Leser noe om at overopphetningsværnet kan lure oss. Gir visst ikke feilkode om den selv er defekt og da stopper alt etter ett par min. Kan sikkert Google hvordan man sjekker det på en grei måte.
Skulle det ikke komme en feilkode fra overopphetningsværnet og dersom dysa (trykkutgjevner) var dårlig og det ikke blir varmt fort nok?
Overhopphetningstermistaten setter som regel feilkode rettet mot pumpen til varmeren. For så lenge den har slått ut får ikke pumpen strøm og sa tror CPM at det er avbrudd på ledninger til pumpe. Denne koster ca 300,- hos Volvo og er lett og skifte om du kan skru litt selv. Må klippe og lodde 2 ledninger
Hei
Det er lest ut hos Snap-Drive, så ingen VIDA. Det rare er at samtidig som dette skjedde, så begynner parklyset å tulle også. Først slukker det venstre så etter en stund det til høyre. Sletter man feilkodene så lyser de igjen. Dette har nok en egen feilkode, med gutta på SnapDrive skrev ikke dette ned:-(
Kanskje jeg skal kjøpe en feilkodeleser hos Biltema slik at jeg kan lese av koder og slette de selv? Tips?
Cortinaterje: Jeg har lest igjennom linken du refererte til. Vet ikke om jeg skjønte hva feilen var: Kun tett dyse og rengjøring?
Ja. Tett dyse eller annen mekanisk feil.
Jeg tenker slik:
Feilkode CEM 5F4F sperrer varmeren din fordi den har hatt for mange mislykkede startforsøk. Måten CEM finner ut av dette på er at den registrerer startforsøket og begynner å vente på temperaturøkning. Dette får CEM info om fra temperaturføleren i varmeren. Kommer det ingen indikasjon på temperaturøkning antar CEM at varmeren ikke har startet og avbryter startforsøket. Blir dette registrert i CEM mer enn 3 ganger på rad så settes kode 5F4F permanent.
Så tenker jeg at siden dette er den eneste feilkoden du har på varmeren så må det dreie seg om en mekanisk feil. Fordi: F.eks. En defekt glødeplugg også vil føre til mislykket start, men ville satt en annen kode. Nærliggende da å tenke at det vil også enhver annen komponent inni der som har en ledning til seg.
Hva står tilbake da? Mekaniske feil? Tett innsug/luftinntak? Tett eksos? Defekt Rotor? Tett fuelsupply?(Pumpa tikker et par ganger så stopper den opp og holder trykket mot tett?) Full av kjølevann?
Jeg ville tatt varmeren ut av bilen og åpnet den.
Ok, åpne varmeren, se om noe er fullt av møkk/tett, rense etc etc? For å se hva som må handles inn tenker du?
Kunne godt tenkt meg en feilmeldingsleser/kodesletter for hånd. Ser Biltema har noen. Hvilke skal jeg gå for? Kan alle de selger hjelpe meg med dette? Hvis ja, hva kan den dyreste som er Volvokompatibel gjøre mer enn de andre?
Hei igen. Til info, så helte jeg Alron dieseltilsetning på tanken ett par ganger i høst. Denne kan kanskje ha løsnet litt skit i dieselsystemet. Er det noe filter jeg kan sjekke fra tank og frem til brenneren?
Og, evt hvordan sjekker jeg at brenneren faktisk får diesel?
Hadde samme feil på min at den bare stoppa etter en liten stund byttet glødepluggen så vært den bra[emoji106]
Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Hører om pumpa tikker under baksete
Pumpa gjorde det til å begynne med når jeg prøvde å starte den. Men hvis det allerede står trykk i systemet, så tror jeg ikke den går. Er stille nå ihvertfall.
Hadde noenlunde samne problemet med min dieselvarmer på min Xc90 D5 03. På verksted 2 ganger på 2 vintre. Fikk beskjed om at den fungerte når de testa den på verksted. Men fungerte aldri for meg neste gang jeg hadde bruk for den. Ble forbanna og bestemte meg for å løse problemet selv. Kjøpte meg Vida og såg med en gang at temperatur sensoren viste en temperaturen på flere hundre grader. Monterte ny sensor og siden har den funka. Men ikke dermed sagt at dette er løsningen din.
Opplevde det samme. De slettet feilkode og startet den opp. Da, den surrer og går i 2 min. før den faktisk starter, tror de den er i orden. De skjønner ikke forskjellen på dette.
Prøv å skifte temp.sensor utenpå brennerkammer. Måtte skifte på vår. Det er så mange som har byttet denne sensoren at det blir ikke feil å skifte den uansett. Men du må bruke loddebolten.
Er fristet til å kjøpe tempsensor og glødeplugg før begynner å skru. Hvor kjøper jeg dette enklest og til hvilke pris?
Tror nok å kjøpe på Volvo er det enkleste :)
Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
Trur ikke du får tempsensor løst, mener å huske det er en del av ledningsnettet rundt varmeren.
Får temp sensor og overopphetingstermostat løs :) ville byttet begge samtidig :)
Om du ber Volvo gå inn og velge bil manuelt i Vida og plukke en 2002 modell får du kjøpt vær enkel del løs til varmeren ;)
Jeg har kjøpt løs temp. sensor/overoppeting løst iallefall. Kostet vel rundt 500,-