http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/338.jpg
Starter ut med litt 480. Fant en hel haug med gammle bilblader hos Mormor. Håper bidraget mitt kan falle i god smak.
Printable View
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/338.jpg
Starter ut med litt 480. Fant en hel haug med gammle bilblader hos Mormor. Håper bidraget mitt kan falle i god smak.
Fint, kjør gjerne på med mer. :)
Og her kan man notere seg at de på dette tidspunkt så for seg at den kommende mer hverdagslige typen ville hete Volvo 450.
Fyrer på med mer jeg, men tømmer ikke hele begeret med en gang.
Att dem kalla den for 450, hadde jeg ikke lagt merke til. - Husker dog att NAF/Motor ventet på en 640 altså S/V40 :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/373.jpg
Litte'gran 340 :)
540 var det nok også en del som ventet at S40/V40 skulle få som navn. I forkant var prosjektet kalt "V40" - det regnet visst hverken Volvo eller noen andre med at den skulle komme til å hete. :D
Så var det Audi da som også klaget inn navnet S4, jeg har liggende gammle Volvoringen der dem faktisk presenterer den som S4.
merk att dem kaller 340 for en real "slæddevogn" :)
Skjønner ikke helt at dårlig sikt bakover var umoderne, det er heller noe som har kommet for fullt og blitt bare mer og mer moderne de siste 30-40 årene :p
Snarere ganske moderne i så måte da. :p Dette var fra - 1986-87? Ingen ny modell 340 heller, på den tiden.
Denne annonsa er tøff! (britiks magasin fra "streike-tida på 70taller)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/510.jpg
Dette er fra ett britiks bilmagasin jeg ikke husker helt navnet på. Dog, året er 1975.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/511.jpg
Bilsport fra type 1986-89
Fantastisk! :)
For en ufortjent klaging om 340! Si at det er lite bagasjerom og dårlig sikt bakover fra førerplassen er jeg veldig uenig i! Jeg har aldri tenkt over at det kan være dårlig sikt ut av bakruta, enda jeg har originalvingen på lokket som peker oppover.
Når jeg leser testene og artiklene i bilbladet NÅ, skjønner jeg hvorfor vi ikke kan stikke på Narvesen å kjøpe NÅ lenger. - Ofte unyansert skrevet.
Hovedpoenget hans er jo att 300-serien var gammel på den tiden, det stemmer jo.
- Det som slår meg utav bildet. Er att han har snø på høyre "tåkelyslokket" og ikke det venstre.. "sladdevogn" :)
Veldig unyansert ja, men synes det er rart å gjøre en test av en bil 10 år etter den kom på markedet. Det sier seg jo selv at den er rimelig utdatert da :p
Hadde han testet den på slutten av 70-tallet, så hadde han nok hatt en annen konklusjon :p
Det er det samme som å begynne å skrive nybiltester av XC90 nå det. 10 år etter den kom på markedet :p
Det forekom en og annen testomtale av 240 også på den tiden. :p
Helt sant, selv om også bilmarkedet har forandret seg litt de sisste 20 årene da.
Helt enig. Men nå fikk jo XC90 toppscore på "ny" kresjtest i USA, det er ikke mange biler på 10 år som får det :)
Helt enig :)
240 kunne i sin tid fortsette å være "verdens sikreste" i nesten usannsynlig mange år etter at den kom i salg. Men senere har konkurransen i feltet kollisjonssikkerhet heldigvis blitt langt tettere og raskere.
Sant at XC90 fikk toppscore ja, og det er imponerende :) Men det er fortsatt veldig få som gjør nybiltester av dem i dag, da de vet akkurat hva som skjuler seg bak den, for den har jo vært sånn i 10 år.
En kamerat av min fetter jobber på Volvofabrikken i Göteborg. Han sier at grunnen til at de fortsatt lager XC90 på P2-plattformen er at den er nesten blitt gratis å lage, og at de nå har fått luket ut barnesykdommene slik at den selger forholdsvis godt, og at den er elsket "over dammmen" :) Derfor slår de to fluer i en smekk nå som det er nedgangstider i markedet. Lager den billig, og folk er fornøyde med de nye XC90ene nå som mesteparten av sykdommene er borte :)
Må vell være ren netto å bygge den etterhvert vell. - Hørt her hjemme att XC90 er det ingen som kjøper. I Nord Dakota var det serdeles få Volvo, nemlig ingen volvo forhandler i hele staten :/
Nå nei, men den for noen år siden var også planen deres å bytte den ut, men da solgte den bra så derfor lot de være. Nå må de jo. I Sverige omsettes det fortsatt endel XC90 etter hva jeg har forstått. Her hjemme blir de altfor dyre hvis du skal ha en litt ålreit en. Ingen som gidder å kjøpe en bil man tydelig ser at er ti år gammel med 185 HK diesel til 800 000,- :p
USA er heldigvis stort, så det omsettes visst fortsatt endel der litt rundt om :)
Velprøvd konstruksjon og billig produksjon var visst nok et argument for at 240 i sin tid også ble beholdt leeenge på overtid. :p
Og utrolig nok, ifølge en bok jeg leste for et år siden, var det visst også slik at 240 var så etterspurt blant Volvo-kjøpere i USA at den bare måtte få fortsette på ubestemt tid. Ellers ville den vel ha vært erstattet av 740 før midten av 80-tallet.
Der ser du. Statene er stedet :p
I Brasil lager de jo VW T2 og Golf 1 enda, så det er noen steder som har det :p
240 og 740 solgte jo "likt" i flere år. Genialt da, den var populær her hjemme også, helt til slutten. Fakta er jo att den levde jo ut 740, som skulle erstatte den. Dog, ble 740 til 940 da men.
Hadde Volvo vært stort i Sør-Amerika, kunne det kanskje ha vært Brasil-produksjon av 240 i dag? :D
Dette er "volvo-porno" på skikkelig nivå! Ble helt mo når jeg fant denne katalogen:
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/515.jpg
Se på den stussen.. haha :)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/516.jpg
å med stempelet til det jeg vil kalle "norges beste volvoforhandler" bakpå.. Fin stuss her også, å to små til å ha i baksetet - det volvo er bygget for!
Om jeg idag ville satt to småtroll rett bakom en 740 med KATALYSATOR puttrende, vell.. Tror neppe det!
Mtp forbruk og forurensning fra en sånn gammel Volvo, så ville jeg nok ikke satt barna mine rett bak eksosen nei :p
240 er en fantastisk bil. Det er ikke annet å si om det :) Dog er jeg glad den ikke produseres lenger, for da hadde den også mistet mye av sjarmen ved seg i mine øyne :)
Strengt tatt merkelig modellpolitikk å beholde ulike modellserier i samme størrelsesklasse, og året 1992 var det drøyeste i så måte, med både 240, 740, 940/960 og 850 - og særlig når Volvo i så mange år var representert i så få markedssegmenter.
I Norge tror jeg vi kan si at 740 aldri fikk tatt helt av. Her var den til dels betraktelig dyrere enn 240, og etter at 740GL hadde vært i salg et par års tid, kom det et skikkelig tilbakeslag i økonomien (1987), krakk i aksjemarkedet, eiendom og forbruksvarer. Når det hadde fått tatt seg opp igjen, var det 940 og 850 som var aktuelle. I Sverige var prisforskjellen på 240 og 740 liten, og 740 rykket nesten straks opp til førsteplass på salgsstatistikken (ca 1985) - men også der lå 240 fortsatt høyt ut 80-tallet.
740 har litt samme greia over seg som S80... Tok liksom aldri helt av.
Ja, men kanskje av litt andre grunner: S80 havnet fort i skyggen av V70, som med riktig nok litt mer kompakte mål kunne by på den firkantede stasjonsvognens bagasjeplass og fleksibilitet for omtrent samme pris.
Å i Finnland solgte de mye B200 og Diesel, mens her hjemme gikk det mest i B230 på både 240 og 740.
Nettopp. Jeg er nesten sikker på at 740en hadde gjort braksuksess hvis de hadde avviklet 240en rundt 84.
Daniel V Tenk alle de oppdateringene og godbitene vi hadde gått glipp av da! 240 hadde neppe fått samme kultstatus da!
Jeg mente det ikke sånn, jeg er glad for at de kjørte 240en til 93 jeg. Det var mer for å understreke hvorfor 740en ikke ble en så stor suksess som 240. Da 740en kom hadde allerede 240 fått så stor status at alle ville ha den. Da ble 740en litt glemt :)
Poenget var at hadde de avviklet 240en rundt 84, så hadde nok 740en Tatt over plassen :)
Men egentlig ganske rart at de laget 900 helt til 98. Parkerte vedsiden av en 960 STV 98 mod med S80en her for ikke så lenge siden, og med tanke på at det skiller 1 år mellom de to bilene, så ser jo 960en ut som om den er 15-20 år eldre stilmessig :p
2,3-literen ble vel knapt nok levert i Finland? Det var mye som i Italia (for å nevne et kjent eksempel), det hadde noe med avgiftssystemet å gjøre.
Selv om jeg også må si meg svært glad i 240, er det en litt fascinerende tanke hvordan merkets nyere historie ville ha sett ut hvis de hadde lagt ned 240 på den tiden som nok ville ha vært "normalt", og som sikkert også var planen opprinnelig.
Husk att Volvo iløpet sent 70 tildig 80-tall var ganske nær en konkurs, de sleit skikkelig. Allerede da var sikkerhets-visjonen deres tung å bære økonomisk. Men ut av dette fikk vi jo 850, som jeg vil si vikrelig fikk satt fart på seilene igjen. Egentlig, vil jeg si 850 er den modellen til Volvo som har hatt mest å si. Den var ett vendepunkt, ett skikkelig skille på design og teknikk. Volvo kom for alvor inn i konkuransen igjen.
960/S90 er skikkelig trette greier når man sammenligner med 850. Setter man den på siden av en 98 C70, får man jo hakeslepp.. Der ser man tidsforskjellen gitt!
Volvo fikk heldigvis rydda opp i porteføljen, mye av den æren skal dem har for å slippe 240 i 93. Dog, da 740 og 760 kom, forsvant jo flere "lux og prestanda" versjoner av 240, dvs: Turbo og 260-linja. 740 var hele tiden ment å henvenne seg til det øvre mellomkalsse skiktet, mens 240 henvendte seg til datidens "aktive familier, med fokus på økonomi"
Synes å ha lest att porsjektnavnet til volvo 240 var P2000. Å att dem tok mål av seg å bygge den til år 2000. - Om jeg ikke leste noe sånn i boka "den stora utmaningen - volvo 850"
Jeg har oppfattet i det senere at det der er en viktig bok som jeg må se til å skaffe meg. :)
Men jeg synes det høres svært drøyt ut at de skal ha tatt mål av seg å produsere 240 helt til 2000, i hvert fall på noe tidlig stadium.
Sant nok, lite annet enn standard motor og understell på 240 etter at 740 kom, så de fikk ut fra teknologi/utstyr og pris fylle ut i litt forskjellige deler av markedet, i hvert fall i Norge. I Sverige inntok 740, først og fremst 740GL, fort den plassen som vanlige 240er hadde hatt frem til da. Der var prisforskjellen for øvrig ganske beskjeden, både i kroner og prosentvis.
Veldig verdt å se denne filmen, om man enda ikke har gjort det:
http://vimeo.com/36087129
Ja, flott og interessant liten film. Ikke minst interessant det poenget at 700-serien, i likhet med 850 noen år senere, nærmest var det største som Volvo eller Sverige noen gang hadde gitt seg i kast med, og at det var helt avgjørende for Volvos overlevelse i fremtiden. Kanskje det samme kunne sies om visse andre modeller, som 140-serien og Amazon tidligere. Uansett illustrerer det at Volvo var en svært liten aktør i bilindustrien, og hvorfor de i prinsippet alltid så seg nødt til å utvikle kvalitetsprodukter, helst med en "tidløs" karakter, så de tålte å produseres mye lenger enn andre biler.
Men at det i 700-seriens tilfelle skulle dreie seg om noe "entirely new automobile concept", kan virke som en drøy overdrivelse. Svensker som sverget til Saab kunne i sin tid himle med øynene over hvor gammeldags og lite nyskapende og lite avansert 760/740 var, sammenlignet med noe slikt som Saab 9000.
Når du nevner SAAB, så har jeg noen "klipp" av det også. - Vi må tåle litt "of topic" fra vår ergeste rival.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/12/540.jpg