Hei !
Har en 240 stv med en b230f motor. Ønsker da å bytte til en turbomotor jeg etter hvert kan ha 400+hk i. Ønsker heller ikke å ha noe "alle andre har "..
Noen forslag ?
Printable View
Hei !
Har en 240 stv med en b230f motor. Ønsker da å bytte til en turbomotor jeg etter hvert kan ha 400+hk i. Ønsker heller ikke å ha noe "alle andre har "..
Noen forslag ?
Skal det godkjennes?
B230fk?
vil helst at det skal godkjennes ja..
hmm.. mulig.. men vil ha en motor som er holdbar med så mye hk
toyota supra motor...
Holdbar til tusen og få folk som har dette i volvo...
kan fint ta ut 800holdbare hk av motoren uten å være redd :)
Det kommer garantert en som forslår "o store hellig chevrolet støpejernskladd", men tenk litt vekt og lengde på motor.
Supra motoren som tbo foreslo er ikke dum, motoren koster litt i innkjøp men:
følger med knallgod girkasse som tåler juling.
motoren tåler juling og en trenger bare å si "BØ!" så er det fort vekk 400hk i den.
Skal du trimme en rødblokk volvo maskin til 400hk koster det fort penger og det går en del utover kjørbarhet.
Ellers er jo femmer ett godt alternativ, det er heller ikke noe alle har i 240.
du får ikke godkjent 400 hk i en 240. volvo sine papirer si max 220 HK med ventilerte skiva. villa gått får FK med chip å 3" eksos. holdbart å greit. så kan du evt bygge større motor senere..
Men han ville ikke ha noe som alle andre har. FK motor er jo blitt noe alle putter nedi. ikke spesielt spennende heller :P
Mazda 2.5v6 24v med turbo ? motor du kan bære under armen. solid som alle hauger... men trenger sårt større oljetråg en det som mazda leverer som original vare :D
Lyd som får menn til å felle en tåre...
TBO: Har sett på supramotor ei stund nå, men ikke funnet noen med manuell girkasse. Noe som ifølge Nordic auto import er ganske vanskelig å få taki for tiden. De kunne isteden tilby meg en Skyline motor med smidd innmat (motor tålte da 900hp) som virket ganske greit.
turb00le: En chevy skal jeg ikke ha, men en t5/t6 kan være et alternativ.. men vet ikke hvordan disse er med rundt 400+hp..
Gromførti: Regnet med dette, så da kan jeg heller bruke det som herjebil/dra på treff med den. Vurderer faktisk å hive inn en FK kunn for å få den turbogodkjent, men så hive inn noe heftigere.. ;p
TBO: Mazdamotorer kan jeg ingen verdens ting om, men kan jo ha vært sykt å hadd. Aldri hørt om noen som har det i en Volvo iallefall :-D
sjekka Ebay ang supramotor, men ingen som sender til Norge/Sverige av de jeg har funnet.
Ja, det tror jeg å !
girkasse kan du jo bare ta fra noe penere bmw. billig er de kassene også. supra innmaten tåler jo fint 800hk uten å bytte no innmat..
En volvo hvit motor som 5er eller 6ern har så håpløst dårlige topper at det er til å gråte av..
slik 2.5 mazda v6 og supra har igjen herlige topper som orker masse effekt..
Skal du ha billig effekt så kan du jo slenge nedi en bmw M50 motor eller lignende. Slike med trykk går jo ikke akkurat dårlig heller :) ikke koster det masse å hente ut 400hk heller..
+ at du får godkjent en slik motor (uten turbo etc) i en 240 :)
hmm...
Helst så vil jeg hive neddi en japsemotor, men det er jo en god mulighet med det du skriver om ;-)
La oss si at jeg kliner ned en rb25det/2jz-gte etc.. motor, kan jeg da fjerne turboen for evt. godkjenning ?
tror ikke biltilsynet liker sånt. de vil nok ha papirer på hvor mye effekt det er i motoren originalt..
Da ville jeg tatt en v6 som mazda KL-DE (v6 gjør jo at du får PORNO vektfordeling også).
den får du godkjent uten problemer i en volvo. + at du nå har plass til stor IC og turbo montert forran motoren..
Å har du hørt en slik motor med 3" eksos hele veien så finnes det dessverre ingen vei tilbake til volvo lyd :P Toppene på disse motorene er også helt sykt deilig utformet.. ingen kroker å kriker som på rekke motorer.. V formen tillater at de kan leke litt mer på den måten :)
Har hatt slik motor i en bil. og slik motor skal jeg ha igjen ;) billige er de også.. ligger fra 3-5000kr brukt i sverige.
http://www.youtube.com/watch?v=IWQ3FYh7D1I <--- sånn går de med "Ebay" turbokit..
egentlig ikke noe bra eksempel for det er ikke så mye effekt + lyden er dårlig der..
Lyden her (ca 20sek ) gir bedre forståelse :D
http://www.youtube.com/watch?v=Qby9SkDplH8
Men når den jobber og man nærmer seg 8000rpm så får ørene ereksjon...
Jeg er hardbanka RWD fyr... men den 2.5litern gjorde faktisk at jeg kjøpte meg en slik dritt bil med sånn motor :D Heldig vis så kjørte jeg den tom for olje.. så nå slapp jeg å kjøre bilen + at jeg vet hvordan motor jeg skal ha i neste leke volvo :)
Det er såppas ja ;-)
vurdert vankel`? skikkelig turtalsmaskiner som ikke er store vel?
vankel ja ! det hadde vært sykt å klint neddi ;o
er ikke slike 3 "skiva" vankler ganske små i størelsen ? det er hvertfal ikke noe jeg har hørt om i en 245 før..
De er veldig små ja, er vell 1.2 -1.3 liter elns.. ;p
Små ja... men har du råd til å kjøre med det? Jeg kjører en del rx8.. Det bruker mer suppe en hva en lastebil gjør :P så må man ha turbo for at det skal gå no særlig også.. og da er de ikke så holdbare igjen.. men størrelses messig er motorene veldig fine :)
bruker jo enda bittelitt mere et E85 men den er jo billig igjen da:) man lager vel ikke bil med 400+ hk for og tenkte liter pr mil?
Drivstoffkostnader er ikke noe jeg tenker over, er jo ikke en bil jeg kommer til å kjøre med vær eneste dag uansett.. tenker helst på banebil/ bil å dra på treff med ;-)
smil pr mil = ikke wankel :P
kun for spesielt interesserte :P prøvekjør en rx8 eller lignende før du kjøper noe sånt motor. det er dyrt å holde på med wankel..
vet jeg er litt sær nå men ingen 400++ bil er vel billig men mulig wankel er mye dyrere en alt annet men uansett.. det hadde vært gromt om noen puttet det i en 245 hehe
Mazda 26B 4-rotor wankel... 700hk SOM SUGIS. Diffusor-eksos og variable innsugstrakter og perifialporting gjør magi på wankel :)
Det hadde vært sykt ;p
Problemet med vankel er vel at de sjelden blir tatt vare på, kjørt slik de skal..?
Ville prøvd meg med en V8 fra S80 eller XC90 jeg, begynnte å planlegge en slik i min 240, men prioriteringene ville det anderledes..:) dog en stor motor igjen da...
2,5l V6 fra alfa romeo? kjekk turtallsmaskin.. i utgangspunktet uten turbo,
kanskje jeg banner litt nå, men hva med noe Vtec motor?
Tålig turtallsvillige veps de der.
Vet ikke helt hvilke volum man får i dem, men bør vel helst ha litt volum på motoren for å løpe rundt med et 240 skall på kroppen
Yamaha/Volvo V8 hadde jo vært fett også da :D
Må si at det kommer maaaaange motorer jeg aldri har tenkt over, tusen takk ! Blir mye lesestoff på meg for tiden ^^,
Vtec greiene peller man jo bort når man skal ha ut effekt av honda motorene uansett.. Volvo v8 = slapp... får bedre greier fra audi da. til en LANGT bedre pris og tilgjengelighet :D
to turboer eller en kompressor på yamaha åtteren hadde gjort susen :)
Fin momentkuve i den selv som NA motor.
Slapp ja... pga. bestemorkammene. Putter du kammene fra Yamaha V8-påhengeren (500hk-ern) i Volvo V8-en (som jo er samme motoren :D) så blir det nok andre boller gitt... Klart datasprut er jo en fordel da, da originalprogrammet på Volvo V8-ern ikke passer i det heletatt til de nye kammene ;)
fortsatt ikke no spesielt bra motor :P
Jeg så en video her om dagen, 740 med en 16v fk motor med 500hk..
Er dette noe som kan være holdbart ?
Vil egentlig ikke ha fk/ft, men de er ganske lett tilgjengelig og kan få de godkjent.. ;p
vurderer faktisk å kjøpe noe sånn for godkjenningens skyld..
På evt eu-godkjenning, rapporterer de til bt eller noe sånn om jeg har en f.eks supramotor ? ;p
hva kommer det av da? aldri vært innen "bilsport" den motoren så... maritimt har den da fungert eksemplarisk gjennom tiden...
spørs om di liker deg eller ei :)
volvos 16v topper får du bra effekt med ja.. men er igjen noe som "alle" har :P skal du være unik må du finne på noe morsommere :)
Joda, men vil prøve å beholde skiltene på bilen min :-)
Har jo kunnet gjort det utrolig tungvint for meg selv da, å bytte tilbake til orginal motor før vær eu-godkjenning... x)
500hester på 4 sylindre er vel ikke akkurat noe ønskegreier til normalt bruk.
Blir jo et voldsomt treskeverk å dra i igang før du oppnår effekt, tenker mht turbolagg og slikt.
500hest er toppeffekten over et tynt register.
Til vanlig bruk, så er jo et bredt register med moment og krefter over hele noe man kan bruke.
Er utrolig kjedelig å sitte å kikke på klokken mens man venter på at turtallet skal passere nok omdr før turboen kan begynne å jobbe. først da skjer det mye og gliset begynner endelig å trekke på seg, og "psjj", der var giret tømt og man må vente på ny igjen..
Nå satte jeg det på spissen her, men en liten motor med mye effekt blir ofte som å kjøre en to-takter :)