-
Ola : nå står godbilen hos han kjell i mjøndalen. håper den står trykt der. kjørte den dit uten interiør, støtfangere, skilt, dynamo og mangler dørlås som er til bilen. er vel litt galskap det der da heheh. kraftig dynamo til b20 eller b27/28/280 kan brukes rett på festene til denne . mangler dynamo så kommer sikkert ikke langt uten.
-
Fikk du parkere der altså?:) Hehe:) Bra det:) så du hadde prøvd å ringe på dagen idag, men har vært litt styr, så glemte å ringe opp igjen:) Skålene dine er ferdige forresten:)
-
nå deler 242n lugar med en 780 og en s80.
-
Det blir bra Alexander:) Skal jeg bygge opp B20'n for deg da? Og Kjell montere? :)
Mulig jeg har noe liggende her her som du vil like:) Men det betinger at du borrer opp blokka.
Jeg har fått tak i 4 stk sprett nye B21A stempler. Borrer du opp den ene blokka, Så får du samme borring og slag som B21 har. 2127cc kontra 1986cc som er std på B20.
Og ja: Den står trygt hos Kjell:) Der er det ingen som tør å kødde med noe:)
Kjell er en dyktig mann, og kan sakene når det kommer til gammel 240:)
Hva syns han om bilen din da?
-
Ola: han Kjell ble litt overasket over at jeg tørte å kjøre bilen ned dit. han trodde at bilen var værre en det det ser ut som. her må det byttes endestykkene til kanaler begge sider og reservebaljen høyre og skjermene h+v side bak.+ sideplatene over reservehjulbalja. om du vil så kan du bygge opp motoren for meg. hvor mye mer effekt er det da i en "b21" b20 blokk om du forstår hva jeg mente nå. sa til han at han kunne låne garagen min om han ikke vil ha alle godbilene ut hos seg. hvem borrer opp blokk?
-
Torgeir kan muligens ordne med borring. Det blir ikke 50Hk mer lissom, men det vil hjelpe litt med 150 kubikk ekstra. Det blir vel omtrent samme effekt som i en B21A sånn i utgangspunktet. Og nyborrede sylindre, med nye stempler og ringer, gjør noe med helheten. Da blir det jo omtrent som en ny motor samtidig:)
Men hva skal du gjøre med bilen din hos Kjell egentlig??
-
Kjell skal ta å fjærne unødige brune flekker (rust). veit du hva torgeir tar for å borre opp blokk? åssen topp egner seg best til denne "b21" b20n og åssen kam?
-
Det kan vi se litt på etterhvert:) Kan undersøke litt hva det er for borring, men motor trenger du ikke begynne på nå. Fiks karosseri først:)
-
karosseriet er vel ferdig sveist om en mnd om jeg får tak i alle plåt delene i løpet av en uke.
Har prata med en som bredder felger i askim. så da blir det å bredde stålfelga mine når karosseri er ferdig sveisa. tror felgene blir svarte og med chrom senterkopp (te kopp kapsel). dem er avbilda tidligere her et sted.
-
-
da kommer chromkapsla tydligere fram om det er svarte felger.
-
må jeg søke om ombygging av motor eller bare stappe den nedi uten å vise den?
-
Nei nei:) Du søker ikke om det:) Du bytter ikke motortype, så da gjør du ingenting :)
Kjell skal sveise eller?
-
ja. han har allerede begjynt litt med å sveise. tenkte bare på det med effekt økning og nm i forhold til standard og kubikk økning.
-
Ola: tror du den orginale m40 kassa holder til en ommbyggd b20? eller er det en annen kasse å anbefalle? tenkte da på manuell od kasse. locker diff havner på den etter at karosseri, bredda felger, og motor er ferdig. må få vist bilen på kontroll igjen før våren igjen. så har jo litt tid på meg til det.
-
kommer flere bilder nå denna uka. på tide med oppdatering.
-
orginalkassa holder til B20'n vil jeg tro. Trenger ikke gjøre noe mer ut av det motorgreiene når det sitter orginalmotor i bilen. bilen er uansett godkjent med effekt opp til 200Hk med vanlige skiver, og 220Hk/28 Kpm med ventilerte skiver.
-
å hva tror du det blir på motoren? noe mer enn 82hk? har alle papirer som gjelder 240n. har bytta til ventilerte skiver foran. så kan ha opp til 220hk da.
-
Tja.. Om en gjør noen småtriks, så skal en klare å lure ut 120-140Hk med riktig kam, riktig justerte gassere og litt småplukk :) doble ventilfjærer, og ei tenning som henger med :) 220HK kommer du nok ikke i nærheten av sånn uten videre:) Dit er det langt på B20'n:) Men det er mulig om du har nok penger:)
-
ola. hva av deler var det du hadde til oppbygging av b20 (2,1L) utenom b21 stempler? sammen lignet topp en min med en trimtopp som har samme str på ventilene som min å det tilsa steg 1 eler 2 kommer ikke på eksakt nå. om du veit om en servotannsang eller en uten servo til tidlig utgave 242 rop ut da min er skada. er selve røret på tannstangen som er bøyd.
der forsvant nesten 6k utav kontoen min og direkte til veng. håper å få dela i løpet av en uke. bestilt deler fra GB i går. bestilte nytt komplett sotningsett til min vauxhall viva hb med 1159ccm 1970modell. da disse bilene ikke er så vanlige å få tak i deler til her.
-
Det er bare stempler man trenger, og topp-pakning bestiller man hos pedersen racing :)
-
holder på med å gjøre reint varmedeksel til eksosanlegget. ingen rusthull, men litt irr og noe rustflekker på det. gjør også reint motordeksel under motor/radiatorkåpe.
-
noen deler kommer i morgen ved 1300 tiden. mange store deler og noen små deler. gleder meg til å få dem inn i hus. i dag tok jeg å stussa / klipte hekken hjemme. og malt vinduskarmer på huset.
-
Det er bra. Sendte deg en mld. Fjærskålene dine ligger klare på benken her.
-
Takk Ola. Fikk meldingen ja. kommer opp i kveld en liten kort tur. skal levere dela til Kjell. Så han får begjynnt litt. behøver du m45/m46, servotannstang til 1986 - 93 med slanger og beholder også rattstamme til 140serien? om du behøver noe av det så send en melding.