Fiffig stag! :)
Printable View
Fiffig stag! :)
Takker :) EGR systemet kommer til nytte alle andre plasser enn originalt:)
Ja burde nok vært rustfribolter på baklokket, turbokongen har spart inn der :S Han har glemt å montere pakning mellom eksoshus og baklokk og tror jeg så får ta en tlf til han og få det tilsendt.
håper det har blitt litt mere klem nå kontra før med 16T???
Spennede det der, bør funke bra det :)
Rustfrie bolter har en tendens til å skjære seg i gjengene hvis de må tvinges opp når det har satt seg litt. Selv om det er smørt opp. Det gjør ikke vanlige bolter hvis de smøres opp, men de kan knekke istedet på sånne steder.
Uansett er det ikke bolter som er tingen på eksosflenser. Bruk pinbolter og koniske låsemuttere til eksos på sånne ting. Mye bedre løsning som setter seg mye mindre med tiden. Pluss at man får strammet de mer og hvis man skulle stramme for mye så er det ikke gjengene i turboen som ryker.
Likte staget, ja, tok seg bra ut! Det fungerer nok fint sammen med originalgrenrøret og originalstaget det har på undersiden :). Kan dessverre ikke gjøre sånn på ekstraktorgrenrør da skruene skrur seg ut når de kun er skrudd i en skrue pga vridninger i grenrøret når det blir varmt.
Bredbåndslambdaen har det nok fint der den står, ja. Har den ca 30cm unna turbo på min og det gir ingen indikasjon på at den blir for varm. Pass forresten på at bredbåndslambdaen sitter sist og originallambda først i eksosanlegget.
Angående ladetrykket så må du nok skru opp litt til før den går mye bedre enn den ville gjordt med originalturboen. På ca 1.1 til 1.2 bar så er det stor forskjell ;). På 0.5-0.8 bar så er det bare litt bedre enn originalt med 13c-en.
Dette ser veldig bra ut! :)
Har fjerna denne nå:
http://forum.vccn.no/img-dump/2010/08/965.jpg
var igrunn ikke så rart ladetrykket var ustabilt ettersom grunntrykket var høyere enn hva boostcontrolleren sto innstilt på :) Nå ligger det på ca 0,9 bar når det har stabilisert seg, peaker på 1,1. Skal prøve å slakke WG staget litt så jeg kan prøve å styre med boostcontrollen istedet etterhvert.
Men det går mye dårligere enn det gjorde med 16T på ca samme ladetrykk :( Kvifor?
Skal prøve å slakke WG staget litt så jeg kan prøve å styre med boostcontrollen istedet etterhvert.
Ja burde vel vært pinnebolter sikkert, bestilte originale pinnebolter på grenrørsflensen mot turbo også men de hadde bare 2 inntil videre så da ble det 2 vanlige bolter til jeg har fått de nye der... Godt mulig jeg kan bruke samme type på baklokket?
Hvis den først går bedre og så litt dårligere mens lyden endrer seg så kan det tyde på at den går litt for magert. Vet du at den får nok bensin?
Hvorfor 2 lambdasonder egentlig?
Har ikke den bredbåndslambdaen du har mulighet for å emulere smalbåndssignal?
Den går nok ikke magert nei, rundt 12:1 AFR ved pådrag tror jeg.
Ingen spesiell grunn til at jeg bruker 2 sonder nei, var enklere å bare sveise inn en ekstra mutter også såg jeg ingen fordeler med å bruke bare 1 når jeg vet at den originale sonden funker til bilen. Hadde helt sikkert fungert bra med smalbåndsutgangen også men.
Mulig det er kammen din som ødelegger for litt av morroa?
Har ikke fått prøvd noe mere for det er så mye fjortisdamer som vil sitte på pga lyden....
Neida, men har begynt på skole i Porsgrunn nå så får ikke testa noe før til helga!
Noen Volvofolk herfra da? (som leser denne tråden....)
hvorfor tok du ikke vekk 2,5 toms skjøten på downpipen før du sveiste på 3 toms v- band??
det er sånt som lager mottrykk....
Fordi det er 2,5" V-bånd!
Er vel 2.5" v-band på turboen ja.. har det så mykje å sei når det er såpass nærmt da? :)
oki...
er vel der det har mest å si siden motstand skaper varme...
er bedre med 3 toms ut å heller gå ned i 2,5 midt under bilen spør du meg...
hmm, las i en tråd her på forumet at den løysinga der ikkje var så verst, men eg har ikkje så mykje peiling, så skal ikkje sei noko sikkert.. :)
Er ikke så værst den løsningen han har brukt. Trakt er visst den ideelle måten å evakuere eksosen ut fra turboen på, men har nok ikke så mye å si den lille biten der.
Men det beste hadde vært et baklokk som trakta ut til 3" V-band. Men da hadde det ikke vært så lett å skru den på, for hvis du ser på skruene så er de veldig nærme røret.
Kunne bestilt baklokk med 3" V-båndsflens men det ble dyrere (er gjerrig) og den aerodynamiske motstanden bak der er vel såpass liten i forhold til gjennom turbinen så jeg tviler på at det ville gitt noe merkbar effekt med en mer optimal løsning ved mitt moderate effektbehov. Er jo forsåvidt litt som en trakt nå, og alt av ugunstige kanter er slipt bort.
joda sier ikke det at det ikke virker...
bare at om man ska hente litt effekt er det nok bedre med 3 toms baklokk og hjerne 3,5toms dp feks.....
Min tanke også.. i mitt Biltilsynet-kontroller-overalt-hele-tiden distrikt så er det greit at eksosanlegget ser originalt ut, men om DP er litt større er ikke så enkelt å se ;)
uansett har de allerfleste 3 toms eksos her så da blir det litt teit å strupe det med 2,5 toms i begynnelsen på eksosen slik at det lager en "hotspot"..
men men ser bra ut dette prosjektet ditt...