Opprinnelig postet av
TurboThomas
Først litt om oppsett:
- Dre ecu motorstyring
- Helt std, urørt bunndel
- Planet, hjemmeportet topp av meg etter tips fra folk her inne med a kam, dyser i topp.
- Siemens deka 650 dyser på org rail
- E innsug
- Matchportet 940 manifold mot turbo
- Holset hy35 med moddet/stor intern wg
- Kl modelltilpasset alucooler uten ac
- AEM 4" luftilter
- Ekte hks ssqv 4
- Ekstern oljekjøler
- 3" eksos med kat og 2 lyddempere
Dette, sett bort ifra sprutet og turbo, cooler og noe småtteri rundt så er mye av detta orginale, billige deler fra andre volvomototer. Pluss et par kvelder med fil for å porte toppen. 30k inkludert et "plug and play" sprut er absolutt i budsjett sjangeren..
Da jeg dro, hadde jeg sett for meg å være fornøyd med 300whp på hjul. Jeg ble derfor overasket da jeg hørte at 291whk/432wnm var ytelse på motoren da første pull var unnagjort. Etter et par pulls og justering av tenning kunne 326whk realiseres. Da på rundt 1.5 bar.
Hadde et pull med litt mer tenning å da ble det 10hk til. Siden man er redd for bank så ble det skrudd ned igjen å det ble heller satt på mer trykk.
Med 1.7 i trykk ble det svimlende 354whk og 525wnm! På 4k rpm har jeg 226whk/400wnm.
Detta er da igjen en turbo til 5k, cooler til 2k, litt jobbing med luftverktøy på topp, noen orginale volvodeler og ordentlig motorstyring. Dette er mye morro for penga
Jeg er forsåvidt fornøyd med spool up og maks effekt, men det dør noe fort på 5500 og ut. Å da mener jeg stuper. Jeg mistenker dårlig/noe tett eksos og slapp kam. Det ødelegger jo såklart litt. Men målet er nådd nesten før man kom dit, å man fikk ut 60whk til.
Neste blir vel å bygge ny eksos og kam. Blir bygget ny bunndel med h råder og lavkomp stempel til neste sesong.
Her er litt dokumentasjon, uheldigvis så ligger ikke afr eller ladetrykkskurve der, men trykket varierer da altså fra 1.7 på peak effekt og ned til 1.5. Absolutt brukbart register, men skulle jo såklart gått litt lenger. Men det er bare å finne bremsen. Det ble prøvd å økt trykket ytterligere, men det lot seg ikke passere 1.7. Mest sannsynlig igjen pga en brems ett sted..